Οι ταινίες της εβδομάδας: Ο συγκινητικός αποχαιρετισμός του Ιντιάνα Τζόουνς έχει χρώμα ελληνικό

Κύκνειο άσμα για τον Χάρισον Φορντ στο διασημότερο ρόλο της καριέρας του και με ένα στόρι που «πατάει» στο Μηχανισμό των Αντικυθήρων.

Ο Indiana Jones και ο δίσκος του πεπρωμένου (Indiana Jones and the dial of destiny) (***)

Περιπέτεια φαντασίας αμερικανικής παραγωγής 2023 (156)

Σκηνοθεσία: Τζέιμς Μάνγκολντ Πρωταγωνιστούν: Χάρισον Φορντ, Φίμπι Γουόλερ Μπριτζ, Αντόνιο Μπαντέρας, Μαντς Μίκελσεν, Τόμπι Τζόουνς, Κάρεν Αλεν

Το καλοκαίρι του 1969 δεν είναι μια καλή εποχή για τον Ιντιάνα Τζόουνς. Ο φημισμένος καθηγητής αρχαιολογίας βρίσκεται ένα βήμα πριν από τη συνταξιοδότηση όμως ένα πρόσωπο από το μακρινό παρελθόν, του προσφέρει την ευκαιρία για μία ύστατη περιπέτεια.

Η πέμπτη και τελευταία φορά που ο Χάρισον Φορντ φοράει τα ρούχα του Ιντιάνα Τζόουνς σηματοδοτεί το κλείσιμο ενός κορυφαίου franchise του Χόλιγουντ. Ο μύθος του Ιντιάνα ξεκίνησε το 1981 δια χειρός Στίβεν Σπίλμπεργκ, o οποίος έδωσε σάρκα και οστά στον ήρωα που είχε οραματιστεί ο Τζορτζ Λούκας από τις αρχές των 70ς. Εδώ μπορεί ο Σπίλμπεργκ να απέχει για πρώτη φορά από το σκηνοθετικό τιμόνι των περιπετειών του διάσημου αρχαιολόγου (έχει γυρίσει και τα 4 προηγούμενα φιλμ) αλλά η άποψη του Τζέιμς Μάνγκολντ είναι απόλυτα ταυτόσημη με την ματιά του κορυφαίου παραμυθά του Χόλιγουντ. Ο «Δίσκος του πεπρωμένου», φανταχτερός, αυτοαναφορικός και απρόσμενα συγκινητικός, προσφέρει ένα άκρως ελκυστικό μενού φτιαγμένο από τα καλύτερα συστατικά του μυθικού σύμπαντος του Ίντι. Χιούμορ με πολιτικές νύξεις από τον ήρωα που σιχαίνεται τους Ναζί περισσότερο και από τα φίδια, ιστορικές αναφορές με έμφαση στην αυθεντικότητα ( ο μηχανισμός των Αντικυθήρων του Αρχιμήδη διαδέχεται το Ιερό Δισκοπότηρο και την Χαμένη Κιβωτό), συναρπαστική δράση που συνδέει τις επικές σκηνές των παλιών ταινιών με ευφυολογήματα που κρύβουν μια πικρή γεύση για την τραγική προσωπική ζωή του Ιντιάνα. Ο Μάνγολντ («Λόγκαν», «Κόντρα σε όλα») αποτίνει έναν υπέροχο φόρο τιμής στον παλιομοδίτη ήρωα που μοιάζει να ζει στο παρελθόν και δεν έχει καμιά όρεξη να πάρει μέρος σε παρελάσεις για την κατάκτηση του διαστήματος όπως συμβαίνει στην εξωφρενικά σατυρική σεκάνς με την υποδοχή των αστροναυτών στη Νέα Υόρκη. Το μέλλον φυσικά και είναι… γυναίκα, με την καπάτσα Φίμπι Γουόλερ Μπριτζ του τηλεοπτικού “Fleabag”, να δείχνει άνετη φορώντας τη στολή «εργασίας» του δαιμόνιου νονού της!

Ο INDIANA JONES ΚΑΙ Ο ΔΙΣΚΟΣ ΤΟΥ ΠΕΠΡΩΜΕΝΟΥ - Teaser Trailer

Μικρό λουλούδι (Petite fleur) (**1/2)

Μαύρη κωμωδία διεθνούς συμπαραγωγής 2022 (98)

Σκηνοθεσία: Σαντιάγο Μίτρε Πρωταγωνιστούν: Ντάνιελ Χέντλερ, Βιμάλα Πονς, Σέρζι Λοπέζ, Μελβίλ Πουπό

Ο Χοσέ, κομίστας από την Αργεντινή που ζει σε μια μικρή γαλλική πόλη με τη γυναίκα του και το νεογέννητο μωρό τους, βλέπει τα πράγματα να ξεφεύγουν πέρα από κάθε έλεγχο, όταν σκοτώνει σε ένα ξέσπασμα οργής τον γείτονα του. Την άλλη μέρα όμως ο νεκρός ζωντανεύει αναγκάζοντας τον Χοσέ να τον σκοτώνει ξανά και ξανά.

Το αριστουργηματικό τζαζ κομμάτι του μουσικού από την Νέα Ορλεάνη Σίντνεϊ Μπέτσετ «Petite fleur» είναι το κλειδί σε τούτη την σουρεαλιστική μαύρη κωμωδία με θέμα το σκαμπρόζικο μπέρδεμα φαντασίας και πραγματικότητας. Ο αργεντίνος Σαντιάγο Μίτρε («Ο πρόεδρος», «Paulina», «Argentine, 1985») ξεκινά από μια τύπου «Μέρα της μαρμότας» ιδέα γύρω από το χρονικό της διάλυση ενός ζευγαριού για να εκφράσει τις διασκεδαστικές σκέψεις του γύρω από την ψυχανάλυση, τη γυναικεία χειραφέτηση και τις καταστροφικές συνέπειες του ερχομού ενός παιδιού στη ζωή ενός ερωτευμένου ζευγαριού!

Reality (***)

Ψυχολογικό θρίλερ αμερικανικής παραγωγής 2023 (82)

Σκηνοθεσία: Τίνα Σάτερ Πρωταγωνιστούν: Σίντνι Σουίνι, Μαρσάντ Ντέιβις, Τζος Χάμιλτον

Η νεαρή Ριάλιτι Γουίνερ κατηγορείται από πράκτορες του FBI ότι διέρρευσε  απόρρητες πληροφορίες που επέτρεψαν την ανάμειξη των ρωσικών μυστικών υπηρεσιών στις αμερικανικές εκλογές του 2016.

Η μινιμαλιστική, κοφτή ταινία της πρωτοεμφανιζόμενης Τίνα Σάτερ βασίζεται σε ένα θεατρικό της που είχε ως θέμα την πραγματική ιστορία της Ριάλιτι Γουίνερ που θεωρήθηκε ως μια δεύτερη πληροφοριοδότης τύπου Σνόουντεν. Το ασφυκτικό πλαίσιο των «ανακρίσεων» δίνεται με απαράμιλλη μαεστρία από τη σκηνοθέτρια που ευτυχεί να διαθέτει στον κεντρικό ρόλο μια θαυμάσια Σίντνι Σουίνι (“Euphoria”) που δίνει όλη την ένταση και την ψυχολογική βία που υφίσταται ο χαρακήρας της.

Ζαν Ντιλμάν (Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles) (****)

Δραματική γαλλοβελγικής συμπαραγωγής 1975 (201)

Σκηνοθεσία: Σαντάλ Ακερμάν Πρωταγωνιστούν: Ντελφίν Σεϊρίγκ, Ζαν Ντεκόρτ, Χένρι Στορκ

Η χήρα Ζαν Ντιλμάν που ζει στο νούμερο 23 της Quai du Commerce στις Βρυξέλλες, ακολουθεί αυστηρά το καθημερινό της πρόγραμμα που μοιράζεται μεταξύ των δουλειών του σπιτιού και των «υπηρεσιών» που προσφέρει έναντι χρημάτων στους πελάτες της .

Η επαναστατική και ρηξικέλευθη ταινία της Σαντάλ Ακερμάν που περιγράφει μονότονα και με αυστηρή προσήλωση το τελετουργικό της Ζαν Ντιλμάν (που φαινομενικά δεν έχει καμιά δραματουργική υπόσταση) μέχρι πρότινος αποτελούσε σημείο συζήτησης και διαξιφισμών μεταξύ των σκληροπυρηνικών σινεφίλ. Όμως πριν από λίγους μήνες το φιλμ αναδείχτηκε από το βρετανικό περιοδικό Sight and Sound ύστερα από ψηφοφορία 1600 κριτικών, ως το κορυφαίο στην ιστορία του κινηματογράφου. Υπερβολική σίγουρα η ετυμηγορία αλλά και ενδεικτική της τάσης μιας εποχής που καταγγέλλει την πατριαρχία και αναδεικνύει την ανάγκη της γυναικείας ενδυνάμωσης.

Ετικέτες