Οι ταινίες της εβδομάδας: Η νέα «Μικρή Γοργόνα» μιας μοντέρνας και γενναίας εποχής

Οι ταινίες της εβδομάδας: Η νέα «Μικρή Γοργόνα» μιας μοντέρνας και γενναίας εποχής

Το κλασικό animation της Disney «Μικρή Γοργόνα» μετατρέπεται σε live action από τον έμπειρο Ρομπ Μάρσαλ του μιούζικαλ «Σικάγο».

Η μικρή γοργόνα (The little mermaid) (**1/2)

Φαντασίας αμερικανικής παραγωγής 2023 (135)

Σκηνοθεσία: Ρομπ Μάρσαλ Πρωταγωνιστούν: Χάλι Μπέιλι, Τζόνα Χάουερ-Κινγκ, Νταβίντ Ντιγκς, Οκουαφίνα, Μελίσα ΜακΚάρθι, Χαβιέρ Μπαρδέμ

Η 16χρονη γοργόνα Άριελ παραβαίνει διαρκώς τους κανόνες του πατέρα της Τρίτωνα, του βασιλιά του βυθού, ο οποίος κατηγορεί τους ανθρώπους όχι μόνο για το θάνατο της μητέρας της αλλά και για τα καταστροφικά ναυάγια τους που μολύνουν τη θάλασσα. Όταν η Άριελ ερωτευτεί τον Έρικ, πριγκιπόπουλο που ταξιδεύει για να ανακαλύψει νέους κόσμους, οι σχέσεις με τον πατέρα της διαταράσσονται επικίνδυνα.

Ο  Ρομπ Μάρσαλ («Αναμνήσεις μιας Γκέισας», «Σικάγο», «Η επιστροφή της Μέρι Πόπινς») δεν παρεκκλίνει εκατοστό από την πλοκή του αρχικού φιλμ ενώ στα ήδη γνωστά τραγούδια με τα οποία συνοδεύει τη δράση, προσθέστε τέσσερα νέα που έγραψε ο σπεσιαλίστας των μιούζικαλ νεοϋορκέζος συνθέτης Λιν-Μανουέλ Μιράντα. Ολόφρεσκια και εντυπωσιακή η μοντέρνα live action εκδοχή της νέας «Μικρής γοργόνας», ξεχωρίζει για το ψηφιακό αποτύπωμα του βυθού που κυριαρχεί της ιστορίας ενηλικίωσης και πρώτου έρωτα που βιώνει η Άριελ. Για τον πρωταγωνιστικό  ρόλο επιλέχτηκε η αφροαμερικανή Χάλι Μπέιλι: η μόνη πραγματική καινοτομία στη νέα δημιουργία της Ντίσνεϊ είναι η αλλαγή του χρώματος του δέρματος (είναι η πρώτη μαύρη πριγκίπισσα στην ιστορία της Ντίσνεϊ) της ηρωίδας, επιτρέποντας πάντως στην 23χρονη ηθοποιό να διατηρήσει την πλούσια κόκκινη κώμη που είχε η Άριελ του κλασικού κινούμενου σχεδίου. Επίσης αν και το χιούμορ έχει υποχωρήσει αισθητά σε σχέση με το φιλμ του 1989, υπάρχουν σκηνές που βγάζουν αρκετό γέλιο χάρη στους 3 ξεχωριστούς δευτεραγωνιστές: o κάβουρας Σεμπάστιαν, το δειλό ψάρι Φούσκας και ο ξερόλας γλάρος κλέβουν την παράσταση όποτε εμφανίζονται. Τέλος, το ψαγμένο σενάριο ανοίγει δρόμους για την ανάπτυξη ενός οικολογικού προβληματισμού καθώς και τη διατύπωση της συνισταμένης που αφορά κυρίως στην αποδοχή της διαφορετικότητας (όπως ο Τρίτων του Χαβιέ Μπαρδέμ μισεί τους ανθρώπους, με το ίδιο μένος η βασίλισσα- μητέρα του Ερικ απεχθάνεται τα πλάσματα της θάλασσας) και την αναγκαιότητα συνύπαρξης δύο ξένων κόσμων μακριά από ξεπερασμένες αντιλήψεις και ρατσιστικά στερεότυπα.

Μπάσταρδα (**1/2)

Κοινωνική ελληνικής παραγωγής 2023 (94)

Σκηνοθεσία:  Νίκος Πάστρας Πρωταγωνιστούν: Ναταλία Σουίφτ, Ζαχαρίας Γουέλα, Αφροδίτη Καποκάκη, Εριφύλη Κιτζόγλου, Χριστίνα Κυπραίου, Μάριο Μπανούσι, Γιώργος Μπουφίδης, Κατερίνα Νταλιάνη, Χρήστος Πούλος-Ρένεσης, Γιάννης Τομάζος.

Παρέα δέκα νεαρών κλείνεται σε απομονωμένο εξοχικό και γελούν, μελαγχολούν,  φιλοσοφούν, διασκεδάζουν με κάθε δυνατό, απίθανο και κυρίως ερωτικό τρόπο.

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Νίκου Πάστρα δηλώνει ξεκάθαρα την αγάπη του σκηνοθέτη στην «Γλυκιά συμμορία» του Νίκου Νικολαίδη (το δείχνει ακόμη και το μικρό πέρασμα της Μισέλ Βάλεϊ στο κλείσιμο του έργου). Ερωτικό κλίμα, αίσθηση εγκλεισμού (το φιλμ γυρίστηκε την εποχή της πανδημίας), έντιμες προθέσεις, εικαστική ματιά, δυνατό σάουντρακ, σκηνοθετικές ιδέες αλλά και απουσία ενός στιβαρού σεναρίου που θα στήριζε πιο αποτελεσματικό το όλο οικοδόμημα. Αργυρός Αλέξανδρος στο τμήμα Film Forward του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και δύο υποψηφίοτητες Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου: πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη και καλύτερης μουσικής.

Απίστευτο κι όμως αληθινό (Incroyable mais vrai) (**)

Κομεντί φαντασίας γαλλοβελγικής συμπαραγωγής 2022 (75)

Σκηνοθεσία: Καντάν Ντουπιέ Πρωταγωνιστούν: Αλέν Σαμπά, Λέα Ντρικέρ, Μπενουά Μαζιμέλ

Ο Αλέν και η Μαρί αναζητούν νέο σπίτι. Το εντοπίζουν σε ειδυλλιακή μονοκατοικία που κρύβει μυστική καταπακτή η οποία θα τους αλλάξει τη ζωή.

Το πιασάρικο εύρημα της μυστικής κρύπτης που επιτρέπει στους ήρωες όχι μόνο να πηγαινοέρχονται στο χρόνο (δώδεκα ώρες μεσολαβούν από τη στιγμή που μπαίνουν στην καταπακτή μέχρι να βγουν στην επιφάνεια ύστερα από λίγα δευτερόλεπτα) αλλά και να γίνονται κατά τρεις μέρες νεώτεροι κάθε φορά που το επισκέπτονται, είναι αρκετά κωμικό. Όμως δεν αξιοποιείται όσο θα έπρεπε ενώ το άστοχο φινάλε δυσχεραίνει επιπλέον τα πράγματα. Ταιριαστό και με τις κατάλληλες νευρώσεις γύρω από την ματαιοδοξία και τις οδυνηρές επιπτώσεις του χρόνου, το δέσιμο των απολαυστικών Σαμπά- Ντρικέρ.

Η μέθοδος Κομπρομάτ (Kompromat) (**)

Θρίλερ γαλλικής παραγωγής 2022 (127)

Σκηνοθεσία: Ζερόμ Σαλ Πρωταγωνιστούν: Ζιλ Λελούς, Τζοάνα Κούλιγκ

O Ματιέ, διευθυντής του ρωσικού παραρτήματος γαλλικής εταιρείας στη Σιβηρία, φυλακίζεται όχι μόνο για διακίνηση παιδικής πορνογραφίας στο ίντερνετ αλλά και ως ύποπτος για κακοποίηση της ανήλικης κόρης του.

Ο όρος του τίτλου αναφέρεται σε κατασκευασμένα στοιχεία που είχαν ως στόχο να διαβάλλουν άτομα, μια διαδικασία που επινοήθηκε από τις ρωσικές μυστικές υπηρεσίες. Ο Ζερόμ Σαλ («Οδύσσεια», «Το ακρωτήρι της βίας») μοιράζει σωστά τη δράση μεταξύ του προσωπικού δράματος (ο Ματιέ και η οικογένεια του μετακομίζουν στη Ρωσία σε μια ύστατη προσπάθεια του πρώτου να σώσει το γάμο του) και το μεθοδικό χτίσιμο ενός αστυνομικού θρίλερ με πολιτικό πρόσημο αλλά η κορύφωση του σασπένς γίνεται με άγαρμπο τρόπο.

Documento Newsletter