Νέα διασκευή του κλασικού έργου της Άγκαθα Κρίστι «Εγκλημα στον Νείλο» από τον Κένεθ Μπράνα αλλά η καλύτερη ταινία της εβδομάδας είναι το αντιπολεμικό «Φυσικό Φως» του Ούγγρου Ντένες Νάγκι.
Κριτική- Κωνσταντίνος Καϊμάκης
Ο Πουαρό και ο Νείλος
Με βάση το κλασικό μυθιστόρημα της Άγκαθα Κρίστι ο Κένεθ Μπράνα μας ταξιδεύει στην Αίγυπτο των 30ς.
Έγκλημα στον Νείλο (Death on the Nile) (**)
Περιπέτεια μυστηρίου αμερικανικής παραγωγής 2022 (127)
Σκηνοθεσία: Κένεθ Μπράνα Πρωταγωνιστούν: Κένεθ Μπράνα, Γκαλ Γκαντότ, Αρμι Χάμερ, Ανέτ Μπένινγκ, Τομ Μπέιτμαν
Ο «διασημότερος ντέτεκτιβ στον κόσμο» Ηρακλής Πουαρό βρίσκεται προσκεκλημένος σε εξωτική περιπέτεια με κουαζιερόπλοιο στο Νείλο, με αφορμή το γαμήλιο ταξίδι μιας βαθύπλουτης κληρονόμου. Ένας φόνος γίνεται η αφορμή για να σηκώσει ξανά τα μανίκια της δουλειάς ο ιδιοσυγκρασιακός Βέλγος.
Ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει. Μετά από το «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές» του 2017 ο Κένεθ Μπράνα, ο σεναριογράφος Μάικλ Γκριν και ο διευθυντής φωτογραφίας Χάρης Ζαρμπαλούκος ανανεώνουν την αγάπη τους για τα έργα της Άγκαθα Κρίστι. Όπως και στο «Οριάν Εξπρές» του υπέρλαμπρου καστ (από Τζόνι Ντεπ μέχρι Πενέλοπε Κρουζ και Μισέλ Φάιφερ) έτσι κι εδώ ο Μπράνα ποντάρει στην ετερόκλητη αλλά δυνατή βάσει ονομάτων υποκριτική ομάδα του ενώ κρατά για τον εαυτό του το ρόλο του ιδιοφυή Πουαρό. Η διαφορά με το προηγούμενο whodunit φιλμ που βασίστηκε σε έργο της Κρίστι είναι πως ο Μπράνα προσθέτει στοιχεία από την προσωπική ιστορία του Πουαρό που έχει τις ρίζες της στα χαρακώματα του Α Παγκοσμίου Πολέμου και στο τραγικό φινάλε ενός μεγάλου έρωτα, που εξηγεί αρκετά από την εκκεντρική συμπεριφορά του Βέλγου. Το κακό είναι πως δεν μπορεί να ταιριάξει απόλυτα το παραπάνω στοιχείο με την κεντρική ιστορία του φιλμ. Μια ιστορία που πίσω από τους φόνους που διαταράσσουν το κλίμα ευτυχίας στο ποταμόπλοιο, αφορά σε μια τυπική περίπτωση λαγνείας, πάθους και φυσικά απληστίας. Η ταινία έχει ρυθμό, στρωτή αφήγηση αλλά και όχι ιδιαίτερες εκπλήξεις ειδικά για όσους έχουν διαβάσει το βιβλίο ή έχουν δεν την ταινία του Τζον Γκιλέρμιν από το μακρινό 1978, ενώ η ανάλαφρη καρτποσταλική του ματιά ίσως να «διώξει» κάποιους θεατές.
Φυσικό Φως (Natural Light) (***)
Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2021 (103)
Σκηνοθεσία: Ντένες Νάγκι Πρωταγωνιστούν: Φέρενς Ζάμπο, Ταμάς Γκαρμπάτζ, Λάζλο Μπάζκο
Στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, μια ομάδα Ούγγρων στρατιωτών που πολεμά στο πλευρό της ναζιστικής Γερμανίας αναζητά αντάρτες στο κατεχόμενο τμήμα της Σοβιετικής Ένωσης.
Το συναρπαστικό σκηνοθετικό ντεμπούτο του βραβευμένου με Αργυρή Άρκτο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βερολίνου Ντένες Νάγκι φέρνει στο νου το «Γιο του Σαούλ» του Λάζλο Νέμες καθώς είναι μια σκληρή και ευαίσθητη συγχρόνως μαρτυρία πάνω στη φρίκη του πολέμου αλλά το ζήτημα της ατομικής ευθύνης όταν η θηριωδία γύρω μας δυναμώνει. Γυρισμένο με ερασιτέχνες ηθοποιούς, ψυχολογικές διαβαθμίσεις στις συμπεριφορές στρατιωτών και χωρικών, αλλά και αυτοσχεδιασμούς που φέρνουν στο ίδιο καρέ τον νατουραλισμό με την ποίηση, το μεγαλείο της φυσικής ομορφιάς σε αντίστιξη με την ανθρώπινη φρίκη, το φιλμ ξεφεύγει από τα αυστηρά όρια του αντπολεμικού και αντιφασιστικού δράματος για να μεταλλαχτεί σε ένα υπαρξιακό θρίλερ.
Τελευταίοι και πρώτοι άνθρωποι (Last and First Men) (**1/2)
Ντοκιμαντέρ ισλανδικής παραγωγής 2020 (70)
Σκηνοθεσία: Γιόχαν Γιοχάνσον Αφήγηση: Τίλντα Σουίντον
Απόκοσμα πέτρινα μνημεία αποτελούν το φυσικό σκηνικό ενός παράξενου κόσμου που προμηνύουν το τέλος της ανθρωπότητας.
Ένα παράδοξο φιλοσοφικό δοκίμιο βασισμένο στο προφητικό σύμπαν επιστημονικής φαντασίας του Άγγλου συγγραφέα και φιλόσοφου Όλαφ Στέιπλεντον ενέμπνευσε τον αδικοχαμένο ισλανδό μουσικό Γιόχαν Γιόχανσον στη δημιουργία του εναλλακτικού ντοκιμαντέρ με θέμα το τέλος της ανθρωπότητας. Ο Γιόχανσον ποντάρει στη δική του υποβλητική μουσική, στη στεγνή αφήγηση της Τίλντα Σουίντον και, κυρίως, στο λεύκωμα του Ολλανδού φωτογράφου Γιαν Καμπέναερς με τα ογκώδη πέτρινα μνημεία της Γιουγκοσλαβίας των 60ς, ώστε να φτιάξει μια δυνατή οπτικοακουστική εμπειρία που όμως απευθύνεται σε πολύ λίγους θεατές.
Παντρέψου με (Marry Me) (*1/2)
Αισθηματική κομεντί αμερικανικής παραγωγής 2022 (112)
Σκηνοθεσία: Κατ Κόιρο Πρωταγωνιστούν: Τζένιφερ Λόπεζ, Όουεν Γουίλσον, Μαλούμα
Μια διάσημη τραγουδίστρια της ποπ τα φτιάχνει με έναν απλό καθηγητή μαθηματικών για να ξεπεράσει το σοκ της απιστίας από τον διάσημο, επίσης σταρ της μουσικής, σύντροφο της.
Η εξωπραγματική υπόθεση του φιλμ θυμίζει κάπως το «Μια βραδιά στο Νότινγκ Χιλ» με τη διαφορά πως η Τζένιφερ Λόπεζ, που ουσιαστικά υποδύεται τον εαυτό της δεν είναι τόσο καλή ηθοποιός όσο η Τζούλια Ρόμπερτς και ο Όουεν Γουίλσον δεν μπορεί να βρει τις ευαίσθητες, ανθρώπινες στιγμές που απαιτεί ο ρόλος του.