Η σύζευξη πολιτικής και τρόμου δεν έχει πλούσια κινηματογραφική ιστορία αλλά η τρέχουσα βδομάδα είναι η εξαίρεση στον κανόνα.
Raw (****)
Τρόμου γαλλικής παραγωγής 2017 (99)
Σκηνοθεσία: Ζουλιά Ντουκουρνό
Πρωταγωνιστούν: Γκαράνς Μαριγιέ, Ελα Ρουμπφ
What’s up, doc? Στην οικογένεια της Ζιστίν είναι όλοι κτηνίατροι και χορτοφάγοι. Ακολουθώντας την παράδοση η αριστούχα μαθήτρια ξεκινά τις σπουδές της στην κτηνιατρική (όπου επίσης φοιτά η μεγάλη αδελφή της) και εισέρχεται σε ένα παρακμιακό και ανελέητο κόσμο όπου τα καψώνια των παλιών για τους νεότερους προκαλούνται σε καθημερινή βάση και είναι το λιγότερο επικίνδυνο πράγμα που μπορεί να συμβεί στη Ζιστίν. Τα χειρότερα έρχονται από τη στιγμή που η νεαρή ηρωίδα αναγκάζεται να φάει ένα ωμό κομμάτι λαγού στη διάρκεια ενός τέτοιου καψωνιού…
Η ετυμηγορία: Ένα κινηματογραφικό ντεμπούτο που εντυπωσιάζει και αφήνει μόνο υποσχέσεις είναι αυτό της γαλλίδας Ζουλιά Ντουκουρνό που με την πρώτη πιάνει το…τζακ ποτ, βάζοντας το όνομα της διάπλατο και φανταχτερό πλάι σε εκείνο των μεγάλων μετρ του σπλάτερ. Η ανεπανάληπτη και πρωτότυπη ιστορία ενηλικίωσης που αφηγείται έχει μεν αρκετές αναφορές στα … έπη του είδους (από το «Σουσπίρια» του Αρζέντο έως τους… κανίβαλους του Φούλτσι) αλλά κυρίως πετυχαίνει μια εμπνευσμένη επαναδιατύπωση της θεματολογίας του τρόμου πάνω στο κομμάτι του σεξουαλικού ενστίκτου και της διαφορετικότητας. Από τις πρώτες κιόλας σεκάνς φαίνεται ότι εδώ κάτι καλό και πρωτότυπο μαγειρεύεται. Ο πικρός και ψυχρός αποχωρισμός της Ζιστίν από τους γονείς της, γίνεται ακόμη πιο απόμακρος και δυσοίωνος όταν το νεαρό κορίτσι βρίσκεται τελείως μόνο και ανυπεράσπιστο στο «στρατιωτικό» περιβάλλον της κτηνιατρικής σχολής, όπου τα περίεργα τελετουργικά, η χρήση του αίματος, τα «βασανιστήρια» των ζώων και κυρίως η αναγέννηση της ηρωίδας όταν δοκιμάζει ωμό κρέας για πρώτη φορά, δημιουργούν συνθήκες πολιτικής αλληγορίες (μια ανθρωποφάγα κοινωνία όπου ο νόμος του δυνατότερου κυριαρχεί) που όμοιες τους δεν έχετε ξαναδεί στο παρεξηγημένο είδος του σπλάτερ horror movie. Η αποκάλυψη της πραγματικής φύσης της Ζιστίν ταυτίζεται με τη αποδόμηση του «νοσηρού» δυτικού πολιτισμού και της κατάργησης κάθε πολιτικής ορθότητας με όχημα πάντα το σεξουαλικό ένστικτο και την ωμή βία. Μια ευφυέστατη, φρέσκια, προκλητική και απόλυτα εύστοχη αλληγορία γύρω από την έννοια της διαφορετικότητας αλλά και του ηδονισμού. (λεζάντα- Ένα αιματοβαμμένο χρονικό επιβίωσης και ενηλικίωσης με δεκάδες πολιτικούς συμβολισμούς και αλληγορικές προεκτάσεις από την νεοφερμένη Ζουλιά Ντουκουρνό που συντάραξε το τελευταίο φεστιβάλ Κανών).
The Great Utopia (***)
Ντοκιμαντέρ ελληνο-ουκρανικής συμπαραγωγής 2017 (90)
Σκηνοθεσία- σενάριο: Φώτος Λαμπρινός
Μοντάζ: Γιάννης Τσιολάκης.
Παραγωγοί: Κώστας Λαμπρόπουλος, Γιώργος Κυριάκος
What’s up, doc? Η Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917 γέννησε τη μεγάλη ουτοπία για εκατομμύρια ανθρώπους αλλά γρήγορα διαψεύστηκε μέσα από τεράστιες καταστροφές και εξοντώσεις ολόκληρων πληθυσμών.
Η ετυμηγορία: Ο Φώτος Λαμπρινός ( “Αρης Βελουχιώτης- Το δίλημμα”. ) εστιάζει κυρίως στη δεκαπενταετία που ακολούθησε της επανάστασης (1917-1934) με πυξίδα του την άρτια και εμπεριστατωμένη έρευνα, την κατάθεση έγκριτων ιστορικών αλλά και μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν τα χρόνια της «Ουτοπίας» μέσω σπάνιου αρχειακού υλικού, κλείνοντας ιδανικά το φιλμ με την προφητική «ανάγνωση» του πίνακα του Σολομόν Νικρίτιν, «Δίκη λαού» που απευθύνεται ευθέως και με νόημα στο θεατή.
Παράνομες ζωές (**) (Trespass against us)
Κοινωνική περιπέτεια βρετανικής παραγωγής 2016 (98)
Σκηνοθεσία: Άνταμ Σμιθ
Πρωταγωνιστούν: Μάικλ Φασμπέντερ, Μπρένταν Γκλίζον, Λίντσεϊ Μάρσαλ, Σον Χάρις.
What’s up, doc? Η οικογένεια Κάτλερ ζει από μικροπαρανομίες στην ειδυλλιακή εξοχή μπαίνοντας συνεχώς στο μάτι των αρχών. Ο γιος του αρχηγού της συμμορίας όμως ονειρεύεται ένα καλύτερο – και μακριά από φασαρίες- μέλλον για τα παιδιά του, κάτι όμως που δεν βρίσκει σύμφωνο τον αυταρχικό πατέρα του.
Η ετυμηγορία: Υποκριτική κόντρα δύο σπουδαίων ηθοποιών (Φασμπέντερ-Γκλίζον) σε μια άνιση πάντως λυρική και πολιτική αλληγορία (οι Κάτλερ είναι ιρλανδοί που ζουν σαν τσιγγάνοι στη βρετανική ύπαιθρο) με αιχμές γύρω από τη σημασία της εκπαίδευσης, το ρόλο της οικογένειας και τη καθοριστική σχέση πατέρα-γιου. Βλέπεται άνετα (κυρίως λόγω πρωταγωνιστών), έχει ρυθμό και ένταση αλλά δεν γίνεται ποτέ αξιομνημόνευτη και αληθινά ξεχωριστή.
Ciao amore…Dalida (*) (Dalida)
Βιογραφική γαλλικής παραγωγής 2016.(89)
Σκηνοθεσία: Λίζα Αζουέλος
Πρωταγωνιστούν: Σβεβά Αλβιτί, Ρικάρντο Σκαρμάτσιο, Ζαν Πολ Ρουβ
What’s up, doc? Η ιστορία της διάσημης τραγουδίστριας των ’60s-’70s, με διαρκή φλας μπακ από τα παιδικά της χρόνια στο Κάιρο μέχρι τη θριαμβευτική καριέρα της στο Παρίσι και την πολυτάραχη ερωτική ζωή της
Η ετυμηγορία: Συμβατική βιογραφία, φορτωμένη με τα μεγαλύτερα σουξέ της τραγουδίστριας και με μελό έμφαση στην αποτυχία της προσωπικής της ζωής («προσπάθησα να ζήσω όσο πιο ευτυχισμένη μπορούσα αλλά ο θάνατος διαρκώς με περιτριγύριζε σαν άγριο θηρίο» λέει σε μια σκηνή), με την ομοιότητα της πρωτοεμφανιζόμενης Σβεβά Αλβιτί με την Δαλιδά να εντυπωσιάζει.
Το φάντασμα στο κέλυφος (**) (Ghost in the shell)
Επιστημονικής φαντασίας αμερικανικής παραγωγής 2017.(121)
Σκηνοθεσία: Ρούπερτ Σάντερς
Πρωταγωνιστούν: Σκάρλετ Τζοχάνσον, Τακέσι Κιτάνο, Ζιλιέτ Μπινός
What’s up, doc? Η Ταγματάρχης, υβρίδιο ανθρώπου και ρομπότ, έχει την αποστολή να εξολοθρεύει κάθε εγκληματική ή εξτρεμιστική απειλή. Η τελευταία της αποστολή αφορά στον εντοπισμό του ιθύνοντα νου που κρύβεται πίσω από μια σειρά δολοφονιών.
Η ετυμηγορία: Από ένα διάσημο manga του Σίρο Μασαμούνε των 80ς προέρχεται το νέο φιλμ του Ρούπερτ Σάντερς («Η Χιονάτη και ο Κυνηγός») που ποντάρει στη σέξι μεταμόρφωση της Σκάρλετ σε φονικό – όχι μόνο λόγω καμπυλών- ανδροειδές και με τα θεαματικά εφέ να χρωματίζουν ανάλογα την κάθε σκηνή δράσης. Η ιστορία πάντως που προέρχεται από μια μείξη «Blade Runner» και «Matrix» είναι κατηγορίας φτερού με τις ιδεολογικές της προεκτάσεις να θυμίζουν απλοϊκές επισημάνσεις για την καταστροφική τεχνολογική πρόοδο!