Το διασημότερο κινηματογραφικό saga, ο «Πόλεμος των άστρων», ρίχνει αυλαία και λογικά θα δώσει γερή μάχη στα ταμεία με την εγχώρια «Ευτυχία» του Άγγελου Φραντζή που αφηγείται την ιστορία της διάσημης στιχουργού Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου.
Star Wars: Skywalker Η Ανοδος (Star Wars: The Rise of the Skywalker) (***)
Περιπέτεια φαντασίας αμερικανικής παραγωγής 2019 (155)
Σκηνοθεσία: Τζ. Τζ. Εϊμπραμς
Πρωταγωνιστούν: Κάρι Φίσερ, Μαρκ Χάμιλ, Ανταμ Ντράιβερ, Ντέιζι Ρίντλεϊ, Τζον Μπογιέγκα, Οσκαρ Αϊζακ
Η δυναμική πολεμίστρια Ρέι και ο μισητός αντίπαλος της Κάιλο Ρεν οδηγούνται στην τελική αναμέτρηση όπου θα κριθούν τα πάντα για το μέλλον του γαλαξία.
Ένας έπος που διήρκησε 42 ολόκληρα χρόνια έφτασε η στιγμή να ρίξει τίτλους τέλους. Η ολοκλήρωση της νέας τριλογίας Star Wars που ξεκίνησε το 2015 με το «Η δύναμη ξυπνάει» του Εϊμπραμς και συνεχίστηκε με τους «Τελευταίους Τζεντάι» (ίσως η καλύτερη ταινία της σειράς σε σκηνοθεσία Ράιαν Τζόνσον) φτάνει στο τέλος της επιστρέφοντας τον «πολύ» Τζ. Τζ. Εϊμπραμς στο σκηνοθετικό τιμόνι. Εδώ ο αμερικανός σκηνοθέτης αντιλαμβανόμενος το βάρος της ευθύνης, αρκείται στο κλείσιμο του μύθου με όσο το δυνατόν λιγότερες αναταράξεις γίνεται, αλλά και ισχυρό μπόλιασμα από χιούμορ και εφετζίδικη δράση. Σεβόμενος (ίσως παραπάνω από όσο θα έπρεπε) τον πρωτότυπο μύθο, ενσωματώνει σε αυτόν την δύναμη μιας χορταστικής ιστορίας λύτρωσης που ταλανίζεται μεταξύ των δύο εμβληματικών ηρώων και μοντάρει με νοσταλγία και συνέπεια μια πλοκή που υποστηρίζει με ολόκληρη τη ψυχή της, το μυθικό τοτέμ μιας ολόκληρης εποχής. Η διαστημική σαπουνόπερα που χτίστηκε το 1977 πάνω σε μινιατούρες και λέιζερ από παιδικά μπρελόκ, γιγαντώθηκε τόσο πολύ στο πέρασμα των χρόνων που έφτασε τις διαστάσεις μιας Αυτοκρατορίας που προκαλεί δέος με την ισχύ και κυρίως την επιρροή της πάνω στις μάζες. Το «Star Wars: Skywalker Η Ανοδος» όπως και όλες οι προηγούμενες ταινίες της σειράς δηλώνει μεν την πίστη του στις αξίες και τα ιδανικά της Αντίστασης αλλά στην πραγματικότητα νιώθει δέος και αντλεί δύναμη από το σκοτάδι της Αυτοκρατορίας. Η ισορροπία ανάμεσα σε αυτά τα δύο είναι το νόημα του έπους που εμπνεύστηκε ο Λούκας πατώντας στην αρχική ιδέα του Τόλκιν και ο Εϊμπραμς, ως φανατικός ακόλουθός του, το υπηρετεί όσο πιο πιστά γίνεται.
Ευτυχία (***)
Βιογραφική ελληνικής παραγωγής 2019 (120)
Σκηνοθεσία: Αγγελος Φραντζής
Πρωταγωνιστούν: Κάτια Γκουλιώνη, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Θάνος Τοκάκης
Η ιστορία της μεγαλύτερης Ελληνίδας στιχουργού του λαϊκού τραγουδιού Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου που συνεργάστηκε με κορυφαίες μουσικές προσωπικότητες της εποχής σαν τον Βασίλη Τσιτσάνη, τον Απόστολο Καλδάρα, τον Μανώλη Χιώτη και τον Μάνο Χατζιδάκι.
Η προσωπικότητα της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου δίνεται μέσω μιας σειράς τραυματικών γεγονότων που την σημάδεψαν (Μικρασιατική καταστροφή, θάνατοι στην οικογένεια της κ.α.) του εθισμού της στον τζόγο αλλά και της θαρραλέας, ασυμβίβαστης στάσης απέναντι σε έναν σκληρό και ανδροκρατούμενο κόσμο. Εμπορικό, καλό σινεμά φτιαγμένο με μεράκι, συγκίνηση αλλά και χιούμορ.
Τρεις Αδερφές (Kiz Kardesler) (***)
Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2019 (108)
Σκηνοθεσία: Εμίν Αλπέρ
Πρωταγωνιστούν: Τσεμρέ Εμπουζίγια, Ετσέ Γιουκσέλ, Μουφίτ Καγιατσάν
Τρεις αδερφές από ένα φτωχό χωριό της ορεινής Ανατολίας στέλνονται ως παρακόρες σε πλούσιες οικογένειες στην πόλη και ξανασυναντιούνται μετά από χρόνια, στο πατρικό τους, όπου έρχονται και πάλι αντιμέτωπες με τον αυταρχικό πατέρα τους.
Εντυπωσιακή ατμόσφαιρα (η θέα των χιονισμένων βουνοκορφών της Ανατολίας θαμπώνει το βλέμμα), ζόρικοι διάλογοι, οικογενειακά μυστικά και ψέματα, υποδόριο χιούμορ που εκτονώνει την ένταση αλλά και μερικές απίστευτες σκηνές (όπως η ερωτική σκηνή με τον λιπόθυμο τσοπάνη) κάνουν το φιλμ να μοιάζει με μια αλλόκοτη διασκευή του περίφημου έργου του Τσέχοφ που έχει πολλά να πει για την σύγχρονη τουρκική κοινωνία.
Μετά το Γάμο (After the Wedding) (**)
Δραματική αμερικανικής παραγωγής 2019 (112)
Σκηνοθεσία: Μπαρτ Φρόιντλιχ Πρωταγωνιστούν: Τζούλιαν Μουρ, Μισέλ Γουίλιαμς, Μπίλι Κρούνταπ
Στα περίχωρα της ερειπωμένης, αρχαίας πόλης της Καλκούτα βρίσκεται ένα ορφανοτροφείο που διευθύνει η Iζαμπελ, η οποία αναγκάζεται να ταξιδέψει στην Νέα Υόρκη προκειμένου να συναντήσει την γυναίκα που προθυμοποιήθηκε να την βοηθήσει οικονομικά.
Το ριμέικ της ταινίας της Σουζάνε Μπίερ (είχε διεκδικήσει το 2007 το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας) έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Σάντανς και πατά πιστά στο σενάριο της αρχικής ταινίας. Οι πολλές ανατροπές δίνουν το τέμπο στην δραματική ιστορία αλλά ο σκηνοθέτης αδυνατεί να διατυπώσει μια πρωτότυπη άποψη στο θέμα – η αινιγματική σχέση των δύο γυναικών- αρκούμενος στις στιβαρές ερμηνείες των δύο σταρ.
Φάννυ και Αλέξανδρος (Fanny and Alexander) (*****)
https://www.youtube.com/watch?v=J0R7S7_zEJY
Δραματική σουηδικής παραγωγής 1982 (188)
Σκηνοθεσία: Ινγκμαρ Μπέργκμαν
Πρωταγωνιστούν: Περνίλα Αλγουιν, Μπέρτιλ Γκιούβε, Γιαν Μάλσμο, Μπόργιε Αλχστεν
Η Φάννυ και ο Αλέξανδρος, παιδιά μιας οικογένειας θεατρίνων, συγκλονίζονται από την απώλεια του πατέρα τους. Ο δεύτερος γάμος της μητέρας τους μ’ έναν αυταρχικό κληρικό, θα τους φέρει αντιμέτωπους με τους απάνθρωπους καταναγκασμούς του εκκλησιαστικού πουριτανισμού.
Η αυτοβιογραφική «ταινία -απολογισμός» του μεγάλου Σουηδού που συγκεντρώνει όλες τις στιλιστικές και θεματικές αναφορές των πρώτων έργων του είναι μια τρυφερή αλλά και επώδυνη ματιά στην ενηλικίωση, που τιμήθηκε με 4 Όσκαρ (Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινία, Φωτογραφίας, Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης και Κουστουμιών).