Προορισμένο να μπει στη λίστα με τα κορυφαία αμερικανικά δράματα της χρονιάς, το υποψήφιο για 6 Όσκαρ φιλμ «Μια πόλη δίπλα στη θάλασσα» είναι φτιαγμένο με σπάνια ευαισθησία και ωριμότητα από τον Κένεθ Λόνεργκαν, δημιουργό του προ 15ετίας «Στηρίξου πάνω μου».
Μια πόλη δίπλα στη θάλασσα (****) (Manchester by the sea)
Δραματική, αμερικανικής παραγωγής 2016 (137)
Σκηνοθεσία: Κένεθ Λόνεργκαν.
Παίζουν: Κέισι Άφλεκ, Μισέλ Γουίλιαμς, Λούκας Χέτσιτς, Κάιλ Τσάντλερ
What’s up, doc? Όταν ο μεγάλος του αδελφός πεθαίνει, ο Λι επιστρέφει στη γενέτειρα του και βρίσκεται αντιμέτωπος όχι απλώς με μια ανεπιθύμητη για κείνον κηδεμονία (στη διαθήκη του ο εκλιπών ορίζει ουσιαστικά τον Λι ως νέο κηδεμόνα του 16χρονου γιου του) αλλά και με τραυματικές μνήμες από το παρελθόν.
Η ετυμηγορία: Μια ώριμη, ευαίσθητη αλλά και οδυνηρή όσον αφορά το δραματικό της σκέλος ταινία -θα πλαντάξετε στο κλάμα- που μετατρέπεται όμως σε μια σπάνια κινηματογραφική εμπειρία, χάρη στην υπόγειο δυναμισμό και την προσεγμένη μέχρι λεπτομέρειας σκηνοθεσία του Λόνεργκαν. Το οικογενειακό δράμα, με τους ρεαλιστικούς χαρακτήρες και τα καλά κρυμμένα μυστικά του, που σχεδιάζει ο τελευταίος (συμβουλή: μη διαβάσετε πολλά για το φιλμ πριν να το δείτε αφού υπάρχει ο κίνδυνος μιας αψυχολόγητης κριτικής που θα σας τα αποκαλύψει) οδηγούν την ιστορία σε τόσο υψηλά επίπεδα που οδηγούν στο μεδούλι της ίδιας της ζωής. Ο Λόνεργκαν χάρη στη λυρική ματιά του, καταφέρνει να καθηλώνει το θεατή με λιτά μέσα που δεν γίνονται ποτέ αχρείαστα ή κουραστικά. Τα γερά φλας μπακ δίνονται με σκηνοθετικές παρεμβάσεις που αποκαλύπτουν το πρόσωπο της τραγωδίας αλλά αποφεύγουν να γίνουν διδακτικές κορώνες ή ανούσια αποφθέγματα για τη μοίρα και το θάνατο. Ακόμη και εν μέσω μιας τόσο τραυματικής ιστορίας, ο δημιουργός βρίσκει τη φωτεινή χαραμάδα στο σκοτάδι του ήρωα ή επιδεικνύει μια βαθιά αίσθηση του χιούμορ που δεν γίνεται ποτέ φτηνή ή άστοχη. Επιπλέον, η φιλοσοφημένη άποψη του γύρω από την ανάγκη συνέχισης της ζωής με κάθε μέσο, είναι εκείνη που εμπλουτίζει τούτο το χρονικό πένθους με παλίμψηστα κομμάτια ενός αυθεντικού έργου τέχνης. Ουσιαστικά ο αμερικανός σκηνοθέτης με το «Manchester» αναμετριέται με ιερά τέρατα του…είδους (Μπέργκμαν, Ντράγερ) και πετυχαίνει να σταθεί ισάξια απέναντι τους, αφού η αριστουργηματική σπουδή του πάνω στο πένθος και την απώλεια, έχει λυτρωτικό, απελευθερωτικό χαρακτήρα καθώς και μια σπάνια γνώση της ζωής που μας υποχρεώνει να του βγάλουμε το καπέλο. Φαβορί για το Όσκαρ Α ρόλου ο εκπληκτικός Κέισι Άφλεκ.
Αντίδοτο στην Ευεξία (*) (A Cure for Wellness)
Θρίλερ διεθνούς συμπαραγωγής 2017 (146) Σκηνοθεσία: Γκορ Βερμπίνσκι.
Πρωταγωνιστούν: Ντέιν ΝτεΧάαν, Τζέισον Άιζακς, Μια Γκοθ
What’s up, doc? Νέος φιλόδοξος χρηματιστής της Wall Street, στέλνεται από την εταιρία του σε απομονωμένο θεραπευτικό σπα στις Αλπεις με αποστολή να πείσει τον «εξαφανισμένο» Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρίας να επιστρέψει στα καθήκοντα του.
Η ετυμηγορία: Ο Γκορ Βερμπίνσκι του «Ring» και των «Πειρατών της Καραϊβικής» ξέρει να φτιάχνει ατμόσφαιρα αλλά όχι και ιστορίες. Η σκηνοθετική βιρτουοζιτέ του δεν επιτρέπει στο φιλμ να γίνει βαρετό (ως ένα βαθμό βέβαια) αλλά η πλοκή παρά τις υποσχέσεις της αρχής, μετατρέπεται σε ένα υστερικό ντελίριο αναληθοφάνειας και ψεύτικου σασπένς όπου η μεταθανάτια αγωνία συναντά τους ναζί και το…ερωτικό ένστικτο. Το φινάλε δε είναι η απόλυτη τραγωδία…
John Wick 2 (*) (John Wick: Chapter 2)
Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2017 (122) Σκηνοθεσία: Τσαντ Σταχέλσκι
Πρωταγωνιστούν: Κιάνου Ριβς, Common, Λόρενς Φίσμπερν, Ρικάρντο Σκαμάρτσιο, Ιαν ΜακΣέιν, Τζον Λεγκουιζιάμο
What’s up, doc? Ο εκτελεστής Τζον Γουίκ επιστρέφει στην ενεργό δράση όταν ένας παλιός εχθρός του αποφασίζει να τον βγάλει οριστικά από την πιάτσα.
Η ετυμηγορία: Ο πρώτος «Τζον Γουίκ» ήταν μια χαρά περιπετειούλα με το απαραίτητο κόμικ στυλ και την απενοχοποιημένη χορογραφημένη δράση. Τώρα η επιστροφή του ήρωα συμπίπτει ξανά με ένα…τετράποδο (θυμίζουμε ότι στο πρώτο φιλμ οι κακοί έκαναν το λάθος να σκοτώσουν το σκυλάκι του το οποίο εδώ έχει αντικαταστήσει με άλλο) όμως τα πάντα δείχνουν επαναλαμβανόμενα, απόλυτα προβλέψιμα και ελεγχόμενα σε βαθμό ρουτίνας.
Η Ζωή μιας Γυναίκας (**) (Une Vie)
Δράμα εποχής γαλλικής παραγωγής 2016 (119)
Σκηνοθεσία: Στεφάν Μπριζέ
Πρωταγωνιστούν: Γιολάντ Μορό, Ζαν-Πιερ Νταρουσέν, Τζουντίντ Γκεμλά, Σουόν Αρλό
What’s up, doc? Στη Nορμανδία του 1819 η νεαρή Ζαν παντρεύεται έναν ευγενή αλλά ο γάμος τους αποτυγχάνει παταγωδώς.
Η ετυμηγορία: Δαντέλες, ποιητικά πρελούδια, κριτική ματιά (με οδηγό ένα έργο του Γκι Ντε Μοπασάν) πάνω στα θεμέλια μιας κοινωνικής τάξης σε κρίση – τόσο η Ζαν όσο και ο σύζυγός της είναι μέλη της αριστοκρατίας- αλλά βλέποντας όλα αυτά αναρωτιόμαστε: πού κρύβεται ο σκηνοθέτης του θαυμάσιου «Νόμου της Αγοράς» ;
Όλα αρχίζουν αύριο (*) (Demain tout Commence)
Κωμωδία γαλλικής παραγωγής 2017 (100)
Σκηνοθεσία: Ούγκο Γκελέν
Πρωταγωνιστούν: Ομάρ Σι, Κλεμάνς Ποεσί, Αντουάν Μπερτράν
What’s up, doc? Ο επιπόλαιος και ασόβαρος Σάμιουελ αναγκάζεται να αλλάξει μυαλά όταν συναντά την τριών μηνών κόρη του που του αφήνει δωράκι μια πρώην ερωμένη του!
Η ετυμηγορία: Γαλλική κωμωδία κατηγορίας φτερού όσο η δράση περιλαμβάνει ανούσιες χαριτωμενιές που όμως από τη μέση και ύστερα αλλάζει ρότα και μεταβάλλεται σε δραμεντί με κάποιες γλυκές πινελιές (καμιά φορά και γλυκερές) αλλά το ηθικοπλαστικό μήνυμα του σεναρίου δεν αφήνει και πολλά περιθώρια για αισιοδοξία, ενώ η τυποποίηση του Ομάρ Σι («Οι άθικτοι») σε ρόλο χαβαλέδων με μεγάλη καρδιά αρχίζει να γίνεται αποκρουστική.