Περιπέτεια διεθνούς συμπαραγωγής 2020 (115’)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νίκι Κάρο ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Γιφέι Λιου, Ντόνι Γεν, Τζετ Λι, Γκονγκ Λι, Τζέισον Σκοτ Λι
Όταν ο Αυτοκράτορας της Κίνας εκδίδει ένα διάταγμα σύμφωνα με το οποίο ένας άντρας ανά οικογένεια πρέπει να υπηρετήσει τον Αυτοκρατορικό Στρατό για να υπερασπιστεί την χώρα από τους Βόρειους εισβολείς, η Χουά Μουλάν, η μεγαλύτερη κόρη ενός ένδοξου πολεμιστή, παίρνει τη θέση του άρρωστου πατέρα της. Μεταμφιεσμένη ως άντρας η ηρωίδα θα χρειαστεί να ξεπεράσει τον εαυτό της για να τα καταφέρει.
Πέρασαν ήδη 22 χρόνια από το πρωτότυπο «Μουλάν» και η Disney στο πλαίσιο των live action μεταφορών κλασικών animation της («Ο βασιλιάς των λιονταριών», «Αλαντίν», «Ντάμπο το ελεφαντάκι») αναλαμβάνει να ζωντανέψει το μύθο της κινέζας πολεμίστριας που αναγκάζεται να μεταμφιεστεί σε άντρα για να τα καταφέρει. Η Νίκι Κάρο του τρυφερού και υποψήφιου για όσκαρ φιλμ «Το σημάδι της φάλαινας» (2002) αλλά και των πιο πρόσφατων «Η Γυναίκα του Ζωολογικού Κήπου» (2016) και «McFarland, USA» (2015) ξέρει πώς να διηγείται ιστορίες με άφθονη δράση, χιούμορ και συγκίνηση, στις οποίες συνήθως μια γυναίκα ή ένα κορίτσι κινεί τα νήματα της πλοκής. Οπότε η επιλογή της νεοζηλανδής σκηνοθέτιδος από την Ντίνσεϊ στο… ζωντάνεμα της «Μουλάν», της πιτσιρίκας κινέζας που μεταμορφώνεται σε ατρόμητη πολεμίστρια μοιάζει απολύτως λογική. «Πρέπει να βρεις τη θέση σου στον κόσμο αυτό», ακούει η Μουλάν από τους γύρω της αλλά δεν ξέρει πώς να το κάνει αυτό χωρίς να κρύψει την αληθινή της ταυτότητα. Τη μια και μοναδική φορά που βρίσκει το θάρρος και αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπό της εισπράττει το χλευασμό και την περιφρόνηση παρότι είναι εκείνη που χαρίζει στον στρατό της τη νίκη. Η πλαστή ταυτότητα της δηλαδή επισκιάζει την ουσία. Η live action εκδοχή του κλασικού παραμυθιού της Disney που πατάει σε ένα αρχαίο κινεζικό μύθο, είναι μια ευπρόσδεκτη, φεμινιστική ματιά πάνω σε μια αρχετυπική ιστορία ηρωισμού αν και δεν φτάνει σε χάρη και γοητεία το πρωτότυπο animation. Ένα επικό ταξίδι, βαμμένο στο κόκκινο (οι στολές της Μουλάν και του αυτοκρατορικού στρατού), το λευκό (του χιονιού στις στέπες) και το μαύρο (των μοχθηρών εισβολέων), με δυνατές χορογραφίες μάχης και θετικά μηνύματα από το οποίο όμως λείπει η μαγεία του παραμυθιού.
Άλυτη (**)
Θρίλερ ελληνοβρετανικής συμπαραγωγής 2019 (89)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μίνως Νικολακάκης
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Προµηθέας Αλειφερόπουλος, Αναστασία – Ραφαέλα Κονίδη, Κώστας Λάσκος, Μάνος Βακούσης, Αλέκα Τουµαζάτου, Τζον ντε Χόλαντ, Μαρία Εγγλεζάκη
Ένας γιατρός φτάνει σε ένα απομακρυσμένο χωριό για να κάνει το αγροτικό του κι εκεί ερωτεύεται µια κοπέλα που πάσχει από μια σπάνια δερματική πάθηση η οποία κάνει τη σάρκα της να μοιάζει με φλοιό δέντρου.
Φιλότιμη η πρώτη σκηνοθετική προσπάθεια του Νικολακάκη να κατασκευάσει ένα θρίλερ μυστηρίου βγαλμένο από τα βάθη των λαογραφικών θρύλων. Το εντυπωσιακό αρκαδικό τοπίο προσφέρει όλη εκείνη την μεταφυσική ατμόσφαιρα που απαιτείται για να φτιαχτεί ατμόσφαιρα και να δημιουργηθούν συνθήκες απειλής και αγωνίας αν και το σεναριακό εύρημα του μυστικού της κοπέλας δεν αρκεί για να συντηρηθεί το ζωηρό ενδιαφέρον του θεατή μέχρι και το τέλος του φιλμ.
Ο Προδότης (Il Traditore) (***)
Γκανγκστερική βιογραφία ιταλικής παραγωγής 2019 (152’)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάρκο Μπελόκιο
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Πιερφρανσέσκο Φαβίνο, Λουίτζι Λο Κάσιο, Φάουστο Ρούσο Αλέσι
Το καλοκαίρι του 1981 το Παλέρμο είναι η παγκόσμια πρωτεύουσα στην διακίνηση της ηρωίνης φέρνοντας προσωρινή ανακωχή μεταξύ των αφεντικών της Κόζα Νόστρα. Λίγους μήνες μετά όμως ο νέος πόλεμος που ξεσπά θα είναι αμείλικτος αναγκάζοντας ένα από τα πρωτοπαλίκαρα της Μαφίας, τον Τομάτο Μπουσέτα, να κρυφτεί στη Βραζιλία. Η σύλληψη του Μπουσέτα και η δολοφονία μελών της οικογένειας του θα τον αναγκάσουν να σπάσει την ομερτά.
Η πραγματική ιστορία του Τομάσο Μπουσέτα, του πρώτου πληροφοριοδότη στην ιστορία της μαφίας γίνεται μια συναρπαστική τοιχογραφία της ιστορίας της Κόζα Νόστρα χωρίς επικές ή αγιογραφικές διατάσεις αλλά με έμφαση στην καυστική κριτική (δείτε πως συνδέει ο αθεόφοβος, 81χρονος παρακαλώ, Μπελόκιο τον Τζούλιο Αντρεότι με την Μαφία σε 2-3 κωμικοτραγικές σκηνές) και την απλότητα της αφήγησης. «Δεν υπάρχει Μαφία παρά μόνο Κόζα Νόστρα. Η λέξη «Μαφία» είναι δημοσιογραφική έμπνευση» λέει στον δικαστή Φαλκόνε ο Μπουσέτα, παρουσιάζοντας μια ακόμη απομυθοποιητική πλευρά του φαινομένου της Μαφίας. Το φιλμ ήταν υποψήφιο για Χρυσό Φοίνικα.
Πρόσωπο με Πρόσωπο (Face to Face) (****)
Δράμα σουηδικής παραγωγής 1976 (114)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ινγκμαρ Μπέργκμαν
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Λιβ Ούλμαν, Ερλαντ Γιόσεφσον, Αϊνο Τάουμπε, Γκιούναρ Μπρόνστραντ,
Η διακεκριμένη ψυχίατρος Γιάννυ Ίσακσον είναι παντρεμένη με τον επίσης επιτυχημένο ψυχίατρο Ερικ. Ο φόρτος εργασίας και μια σειρά από γεγονότα ταράζουν την ψυχική ηρεμία της και την οδηγούν σε νευρικό κλονισμό.
Μία μοντέρνα από κάθε άποψη – γραφή, σενάριο, ερμηνείες- ταινία πάνω στον έρωτα και το θάνατο και κυρίως τον ρόλο της ψυχανάλυσης στην καθημερινότητα. Ο Ινγκμαρ Μπέργκμαν με το συγκεκριμένο φιλμ κατάφερε να κερδίσει τη Χρυσή Σφαίρα Ξενόγλωσσης Ταινίας ενώ απέσπασε και δύο οσκαρικές υποψηφιότητες στις κατηγορίες της καλύτερης σκηνοθεσίας και του Α’ Γυναικείου ρόλου για την συγκλονιστική Λιβ Ούλμαν.
Μια Σφαίρα στην Καρδιά (Une Balle au Coeur) (*)
Νουάρ γαλλοελληνικής συμπαραγωγής 1966 (81)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζαν-Ντανιέλ Πολέ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Σάμι Φρέι, Τζένη Καρέζη, Φρανσουάζ Αρντί, Βασίλης Διαμαντόπουλος, Σπύρος Φωκάς, Σωτήρης Μουστάκας, Γιώργος Μούτσιος, Δημήτρης Μυράτ, Αρτέμης Μάτσας, Γιώργος Μαρίνος
Ο ξεπεσμένος αριστοκράτης Φραντσέσκο Μοντελέπρε (Σάμι Φρέι), συναντά τον μαφιόζο Ριτσάρντι (Βασίλης Διαμαντόπουλος) διεκδικώντας την περιουσία του που έχει υπεξαιρεθεί από τον γκάνγκστερ. Ο αρχιμαφιόζος απειλεί την ζωή του Μοντελέπρε κι ο τελευταίος διαφεύγει στην Ελλάδα όπου γνωρίζει μια τραγουδίστρια σε ένα καμπαρέ της Τρούμπας (Τζένη Καρέζη).
Μέτριο νουάρ που θα περνούσε απαρατήρητο για μας αν δεν διέθετε τη μοναδική παρουσία της Καρέζη σε διεθνή ταινία. Ο ρόλος της «τραγουδίστριας του μπαρ» ήταν αρχικά προορισμένος για την Βέρα Κρούσκα. Τελικά επελέγη η Τζένη Καρέζη (έχοντας σπουδάσει στη σχολή των Ουρσουλινών γνώριζε άριστα γαλλικά) η οποία μάλιστα, ερμηνεύει και δυο τραγούδια του Θεοδωράκη. Τα γυρίσματα έγιναν στην Τρούμπα, το Πέραμα, την Αθήνα, τους Δελφούς, τον Αχλαδόκαμπο, τη Σκύρο και τη Σικελία