Οι σχεδιασμοί σε Ν.Α. Μεσόγειο-Βαλκάνια και η πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική της Κυβέρνησης

Οι σχεδιασμοί σε Ν.Α. Μεσόγειο-Βαλκάνια και η πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική της Κυβέρνησης

Η σημερινή παρουσία του πρωθυπουργού στην τετραμερή Σύνοδο Κορυφής Ελλάδας-Βουλγαρίας-Σερβίας-Ρουμανίας στη Βάρνα της Βουλγαρίας έκρυβε πολλές και σημαντικές ειδήσεις κυρίως για την πολυπόθητη αναπτυξιακή προοπτική της χώρας και το «κλείδωμα» της γεωστρατηγικής της ασφάλειας.

Στη συνάντηση έδωσε το «παρών» και ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Μπ. Νετανιάχου, ο οποίος είναι λογικό να «καίγεται» για τη γρήγορη ολοκλήρωση των ενεργειακών project στην περιοχή προκειμένου να μεταφέρει το φυσικό αέριο της χώρας του από το κοίτασμα Λεβιάθαν στις χώρες της Βαλκανικής και από εκεί στην Κεντρική Ευρώπη.

Στο εν λόγω project σημαντικό ρόλο παίζει και η Αίγυπτος με το τεράστιο κοίτασμα Ζορ, εξ αυτού άλλωστε οι τρεις χώρες σπεύδουν να κλειδώσουν τη συμφωνία για τις Αποκλειστικές Οικονομικές τους Ζώνες (ΑΟΖ) προκαλώντας τον έντονο εκνευρισμό της Τουρκίας η οποία βλέπει να απομονώνεται. Όλα τα παραπάνω αποτελούν προϋπόθεση προκειμένου να επενδύσουν οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες οι οποίες έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για τα Κυπριακά οικόπεδα και σε μελλοντικό χρόνο και για τα Ελληνικά σε Ιόνιο και κυρίως νοτιοδυτικά της Κρήτης.

Πέραν αυτών προϋπόθεση είναι και το κλείσιμο των εκκρεμοτήτων στην Βαλκανική όπως το ονοματολογικό της πΓΔΜ και τα χρονίζοντα προβλήματα μεταξύ Ελλάδος – Αλβανίας τα οποία συν τοις άλλοις επέτρεψαν τη διείσδυση της μουσουλμανικής Τουρκίας στα δύο αυτά κράτη. Η επέκταση των χωρικών μας υδάτων στο Ιόνιο μέχρι την Κρήτη και η ρύθμιση της ΑΟΖ με Αλβανία και Ιταλία είναι η αυτονόητη συνέχεια των εν λόγω σχεδιασμών. Όπως και η εξασφάλιση των συνθηκών εκείνων ώστε η χώρα μας να γίνει με το λιμάνι του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης το κέντρο του σχεδιασμού του Κινέζικου Δράκου που ακούει στο όνομα «One Belt One Road». Τα γνωρίζει αυτά η Κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός. Όπως τα γνώριζε και ο πρώην πλέον ΥΠΕΞ Νίκος Κοτζιάς.

Οι πληροφορίες από τις σημερινές συναντήσεις θέλουν τον κ. Τσίπρα να προχωρά τη σύσταση κοινής εταιρίας με τη Βουλγαρία για την υλοποίηση του έργου της σιδηροδρομικής διασύνδεσης Θεσσαλονίκης/Αλεξανδρούπολης/Καβάλας/Μπουργκάς/Ρουσε και τη συμφωνία για την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου που θα συνδέει τη Θεσ/νίκη με τη Σόφια. Επίσης να προχωρά τη συμφωνία της χώρας μας με Σερβία και ΠΓΔΜ για τη σιδηροδρομική διασύνδεση των τριών χωρών. Τα παραπάνω θα είναι μέρος ενός δακτυλίου οδικών και σιδηροδρομικών διασυνδέσεων που θα ενώνουν τις βαλκανικές χώρες και θα καταλήγουν στα λιμάνια Ελλάδας και Βουλγαρίας.

Όσο για τη συνάντηση με τον Μπ. Νετανιαχου, οι δύο άνδρες συζήτησαν για τις προοπτικές διασύνδεσης του eastmed με τα Βαλκάνια και την εξαγωγή ισραηλινού φυσικού αερίου. Συζήτησαν όμως και την αναβάθμιση του ρόλου της Θεσσαλονίκης ως βαλκανικό κέντρο καινοτομίας με ισχυρή συμμετοχή επιχειρήσεων από το Ισραήλ.

«Σήμερα πρόκειται να υπογράψουμε με τον Βούλγαρο πρωθυπουργό μία κοινή διακήρυξη, στην οποία θα ορίζονται όλα τα βήματα, και τα σχετικά χρονοδιαγράμματα, για την υλοποίηση δύο σημαντικών οδικών έργων» είπε ο πρωθυπουργός. «Πρόκειται για το έργο του εκσυγχρονισμού της σιδηροδρομικής διασύνδεσης Αλεξανδρούπολης- Μπουργκάς-Βάρνας, που μαζί με τη γραμμή από Θεσσαλονίκη μέχρι Αλεξανδρούπολη, θα έχουμε ένα πολύ σύγχρονο και ταχύ σιδηροδρομικό δίκτυο. Επίσης, τη δημιουργία ενός δρόμου ταχείας κυκλοφορίας από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την περιοχή Μαρίτσα στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα και, από εκεί, με τις ήδη υπάρχουσες οδούς προς Σόφια ή προς Βάρνα και Μπουργκάς».

Στόχος της Κυβέρνησης είναι να βγει η χώρα από την πολιτική της στασιμότητας των προηγουμένων κυβερνήσεων και να ασκήσει μια ενεργή και πολυεπίπεδη πολιτική επ’ ωφελεία των εθνικών συμφερόντων και του Ελληνικού λαού.  

Documento Newsletter