Οι μηχανοδηγοί προειδοποιούσαν, ο ΟΣΕ χλεύαζε

Οι μηχανοδηγοί προειδοποιούσαν, ο ΟΣΕ χλεύαζε

Αποκαλυπτική είναι η εξώδικη απάντηση του οργανισμού με την οποία απαξίωνε τις καταγγελίες για κενά ασφαλείας

Σε ακόµη µια σηµαντική αποκάλυψη, που αποδεικνύει τον τρόπο µε τον οποίο το επίσηµο κράτος απαξίωνε συστηµατικά τις σοβαρές καταγγελίες των εργαζοµένων για την ασφάλεια του σιδηροδροµικού δικτύου και των χιλιάδων ταξιδιωτών που καθηµερινά εξυπηρετούνταν από τα τρένα, προχωρά το Documento. Οπως αποδεικνύεται από εξώδικη απάντηση του ΟΣΕ προς το σωµατείο εργαζοµένων Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης, ο οργανισµός όχι απλώς χαρακτήριζε τις καταγγελίες αβάσιµες και τις απέρριπτε ως εντελώς απαράδεκτες, αλλά κατηγορούσε ευθέως τους εργαζόµενους ότι οι ισχυρισµοί τους εγείρονται για τη δηµιουργία εντυπώσεων και για λόγους σκοπιµότητας. Το πλέον ενδιαφέρον είναι ότι όλα αυτά συνέβαιναν µόλις τον περασµένο Νοέµβριο, δηλαδή λιγότερο από πέντε µήνες πριν από το τραγικό δυστύχηµα που σηµειώθηκε στα Τέµπη.

Δείτε επίσης: Προμελετημένο έγκλημα με επιτελικές καθυστερήσεις και παραλείψεις

Το εξώδικο του ΟΣΕ προς το σωµατείο που αποκαλύπτει σήµερα το Documento απεστάλη συγκεκριµένα στις 7 Νοεµβρίου 2022 ως απάντηση στην εξώδικη διαµαρτυρία (έχει ήδη δηµοσιοποιηθεί) της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης προς τον οργανισµό, προς τον πρώην υπουργό Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραµανλή και προς τη Γενική Γραµµατεία Μεταφορών. Στην καταγγελία των εργαζοµένων περιγράφονταν λεπτοµερώς συγκεκριµένες παθογένειες και επισηµαινόταν για πολλοστή φορά ο κίνδυνος που αντιµετώπιζαν καθηµερινά εργαζόµενοι και επιβάτες.

Δείτε επίσης: Τα καρτέλ, η Κομισιόν και ο Κώστας Καραμανλής

Αναλυτικότερα, οι εργαζόµενοι µε έγγραφό τους, το οποίο εστάλη στους παραπάνω συναρµόδιους στις 31 Οκτωβρίου 2022, ανέφεραν ότι δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι τους για τραυµατισµούς και διαπίστωναν την κακή κατάσταση της σιδηροδροµικής υποδοµής, την έλλειψη συντήρησής της, τη µη λειτουργία φωτοσηµάτων και τηλεδιοίκησης, τη µη λειτουργία του συστήµατος ETCS, δηλαδή του συστήµατος ασφαλείας για τον έλεγχο των τρένων, τη µη λειτουργία τηλεµατικής στους σταθµούς κ.ά.
Παράλληλα ανέφεραν ότι εδώ και 15 χρόνια δεν λειτουργούν συστήµατα ασφαλείας και φωτισµού στις σήραγγες του προαστιακού της Αθήνας, ότι δεν υπάρχει δυνατότητα επικοινωνίας όταν το τρένο βρίσκεται µέσα σε τούνελ και ότι δεν συντηρείται το δίκτυο ηλεκτροκίνησης, µε αποτέλεσµα να παρατηρούνται καθυστερήσεις στα δροµολόγια. Στην εν λόγω καταγγελία όµως αναφερόταν επιπλέον ότι στις 25 Οκτωβρίου 2022 ένας µηχανοδηγός τραυµατίστηκε και νοσηλεύτηκε καθώς η αµαξοστοιχία που οδηγούσε προσέκρουσε σε καλώδια ηλεκτροκίνησης τα οποία κρέµονταν και ήταν υπό τάση.

Παράλληλα, οι εργαζόµενοι υπενθύµιζαν στους ιθύνοντες του ΟΣΕ και στον πρώην υπουργό Μεταφορών Κ. Καραµανλή ότι από την 1η Αυγούστου 2022 έως την 22α Οκτωβρίου 2022, δηλαδή σε διάστηµα µόλις δύο µηνών, είχαν σηµειωθεί τρεις εκτροχιασµοί τρένων: δύο στην Τιθορέα και ένας στο Λιανοκλάδι. Καταλήγοντας οι εργαζόµενοι καλούσαν τον ΟΣΕ και το αρµόδιο υπουργείο να λάβουν όλα τα απαραίτητα µέτρα για την ασφάλειά τους.

Απαξίωση από τον ΟΣΕ λίγο πριν από την τραγωδία

Στις παραπάνω σοβαρές καταγγελίες των εργαζοµένων, των οποίων ασφαλώς δεν γινόταν κοινωνός πρώτη φορά ούτε ο ΟΣΕ ούτε ο παραιτηθείς υπουργός Μεταφορών, ο οργανισµός επιφύλασσε µόνο απαξίωση. Στην απάντησή του ο ΟΣΕ έκανε λόγο για παράθεση αβάσιµων ισχυρισµών και αιτιάσεων και συγκεκριµένα περιέγραφε ως αυθαίρετο τον ισχυρισµό ότι δεν λειτουργούν φωτοσήµατα και τηλεδιοίκηση εδώ και πολλά χρόνια, ενώ κατηγορούσε τους εργαζόµενους ότι έχουν άγνοια των διαδικασιών χρήσης του συστήµατος ETCS, το οποίο προστατεύει από ενδεχόµενο ανθρώπινο λάθος. Παραδεχόταν, παρ’ όλα αυτά, ότι το δίκτυο του ΟΣΕ δεν διέθετε ποτέ ολοκληρωµένο σύστηµα τηλεµατικής, υποστήριζε όµως πως το σύστηµα τέθηκε σε λειτουργία σε όσους σταθµούς ήταν τεχνικά δυνατόν και οµολογούσε ότι η πλήρης ανάταξη του συστήµατος και στους επιθυµητούς σε όλους χρόνους δεν είναι εφικτή.

Σε όσα καταλογίζονταν στον ΟΣΕ για ελλείψεις σταθµαρχών, οι οποίες οδηγούν σε κλείσιµο σταθµών σε πόλεις της περιφέρειας, ο οργανισµός απαντούσε ότι οι κλειστοί σταθµοί του περιφερειακού δικτύου δεν εξυπηρετούν κυκλοφοριακές ανάγκες και γι’ αυτό δεν χρειάζονται κατ’ ανάγκη προσωπικό κυκλοφορίας. Είναι επίσης εντυπωσιακό το γεγονός ότι ο ΟΣΕ απέδιδε σε εσφαλµένο χειρισµό/ανθρώπινο λάθος και τα τρία περιστατικά εκτροχιασµού τρένων µέσα σε διάστηµα δύο µηνών το φθινόπωρο του 2022.
Καταληκτικά, ο ΟΣΕ αναφέρει στην εξώδικη απάντησή του προς το σωµατείο: «Mας προκαλεί λύπη και απογοήτευση η εκτόξευση αυθαίρετων εκτιµήσεων και λανθασµένων πληροφοριών». Μάλιστα κατηγορούσε τους συνδικαλιστές ότι οι ισχυρισµοί τους γίνονται για τη δηµιουργία εντυπώσεων και λόγους σκοπιµότητας. Το πλέον προκλητικό είναι ωστόσο άλλο: ο ΟΣΕ ισχυριζόταν στην απάντησή του ότι «ο σιδηρόδροµος παρότι εξακολουθεί να µην είναι στο επιθυµητό επίπεδο, εισέρχεται σε µία περίοδο εκσυγχρονισµού και ασφάλειας αντίστοιχης των απαιτήσεων της εποχής και της χώρας, η οποία σύντοµα θα είναι εµφανής σε όλους».

Γνώριζαν µήνες πριν για τα προβλήµατα

Η παραπάνω απαξιωτική προς τους εργαζόµενους στα τρένα απάντηση του ΟΣΕ µπορεί να ήταν η µοναδική, όµως οι αρµόδιοι δεν ενηµερώνονταν πρώτη φορά για τα κακώς κείµενα στο σιδηροδροµικό δίκτυο. Εξάλλου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο ΟΣΕ, το υπουργείο Μεταφορών και η Ρυθµιστική Αρχή Σιδηροδρόµων (ΡΑΣ) είχαν λάβει εξώδικες δηλώσεις της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης αρκετές φορές µες στο 2022 και το 2021, ενώ καταγγελίες γίνονταν ήδη πολλά χρόνια νωρίτερα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε εξώδικη δήλωσή τους, µε την οποία γνωστοποιούσαν την πρόθεσή τους να προχωρήσουν σε απεργιακή κινητοποίηση στις 7 Σεπτεµβρίου 2021, οι εργαζόµενοι διαµαρτύρονταν έντονα για την απειλούµενη διατάραξη της υγείας και της ασφάλειάς τους εξαιτίας, όπως ανέφεραν, της πρωτοφανούς έλλειψης συντήρησης του δικτύου ως απόρροιας της υποχρηµατοδότησης αλλά και της υποστελέχωσης του ΟΣΕ. Εξώδικο µε τις ίδιες ακριβώς διατυπώσεις είχε σταλεί επίσης στους παραπάνω συναρµόδιους και στις 8 Μαρτίου 2022.

Ηξερε προσωπικά  ο Κώστας Αχ. Καραµανλής

Ασφαλώς ο πλέον εκτεθειµένος, ως πολιτικά υπεύθυνος για όσα επισήµαιναν στη διάρκεια της δικής του υπουργίας οι εργαζόµενοι στα τρένα, είναι ο παραιτηθείς µετά την τραγωδία στα Τέµπη υπουργός Μεταφορών Κ. Αχ. Καραµανλής. Οπως προκύπτει µάλιστα από το ρεπορτάζ του Documento, η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης του είχε αποστείλει προσωπικά δύο επιστολές. Η πρώτη φέρει ηµεροµηνία 26 Αυγούστου 2020 και είναι αποκαλυπτική για τα προβλήµατα που υπήρχαν σχετικά µε την ασφάλεια εργαζόµενων και ταξιδιωτών. Στην επιστολή τους προς τον υπουργό οι εργαζόµενοι ανέφεραν µεταξύ άλλων ότι «την Πέµπτη 20 Αυγούστου (σ.σ.: 2020) είχαµε σοβαρό συµβάν στην πρόσφατα παραδοθείσα γραµµή προς Αίγιο. […] Συγκεκριµένα, αµαξοστοιχία αναχώρησε από τον σταθµό Κιάτου µε προορισµό το Αίγιο. Κατά την πορεία της ο µηχανοδηγός αντελήφθη ξαφνικά ότι “αλλαγή” στην υποδοµή βρισκόταν σε λάθος θέση. Παρά τις άµεσες ενέργειές του δεν αποφεύχθηκε ο εκτροχιασµός του πρώτου φορείου της αµαξοστοιχίας». Το συγκεκριµένο περιστατικό φαίνεται ότι θορύβησε τους εργαζόµενους, οι οποίοι ζητούσαν από τον υπουργό άµεση εκπόνηση συστάσεων για την πιστή τήρηση των κανονιστικών διατάξεων και άµεση λήψη όλων των αναγκαίων µέτρων που θα ελαχιστοποιούσαν την πιθανότητα επανάληψης παρόµοιου περιστατικού.

Στην ίδια επιστολή τους οι εργαζόµενοι καθιστούσαν σαφές προς τον υπουργό, ο οποίος τότε είχε συµπληρώσει µόλις τον πρώτο χρόνο της θητείας του, ότι «στο µεγαλύτερο (πέραν του 90%) µέρος της σιδηροδροµικής υποδοµής δεν λειτουργούν τα φωτοσήµατα και η τηλεδιοίκηση, όπως και το σύστηµα του συρµού έναντι του ανθρώπινου λάθους (ETCS), γαλαρίες (σ.σ.: τούνελ) στον προαστιακό της Αθήνας δεν φωτίζονται και εντός αυτών δεν λειτουργούν τα συστήµατα επικοινωνίας» κ.ά. Μάλιστα το σωµατείο δήλωνε ξεκάθαρα την πρόθεσή του να συνεργαστεί µε όλους τους αρµόδιους φορείς προκειµένου να ελαχιστοποιηθεί κάθε πιθανότητα κάποιου αντίστοιχου συµβάντος, όπως του εκτροχιασµού που είχαν ήδη περιγράψει.

Παρακαλούσαν για συνάντηση και λύση

Μια δεύτερη επιστολή µε αποδέκτη τον γενικό γραµµατέα Μεταφορών, η οποία φυσικά έχει κοινοποιηθεί στον Κ. Αχ. Καραµανλή, εστάλη από το σωµατείο των εργαζοµένων στις 29 Οκτωβρίου 2021. Σε αυτήν απαριθµούνταν τα ατυχήµατα που είχαν σηµειωθεί το 2020 και το 2021, ενώ οι εργαζόµενοι απηύθυναν έκκληση για συνάντηση ώστε να συζητηθούν και να επιλυθούν τα προβλήµατα που σχετίζονταν µε την ασφάλειά τους.

«Το σωµατείο µας στα πλαίσια της δράσης του ζητά συνάντηση µαζί σας για να συζητήσουµε τις εξελίξεις στο σιδηροδροµικό περιβάλλον και να αναζητήσουµε λύσεις για την εύρυθµη λειτουργία του δικτύου, λειτουργία που κινδυνεύει από την υποστελέχωση στον ΟΣΕ και µάλιστα σε κρίσιµες ειδικότητες καθώς και την έλλειψη χρηµατοδότησης για τη συντήρηση του δικτύου» ανέφεραν οι εργαζόµενοι και παράλληλα τόνιζαν –για πολλοστή, είναι η αλήθεια, φορά– τη µεγάλη ανησυχία που προκαλούν στους µηχανοδηγούς τα απανωτά συµβάντα στη σιδηροδροµική υποδοµή.

Στη συγκεκριµένη επιστολή η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης, εκπροσωπώντας το σύνολο των µηχανοδηγών στην ελληνική επικράτεια, ανέφερε ενδεικτικά µόνο τους εκτροχιασµούς και τις συγκρούσεις που είχαν σηµειωθεί στο σιδηροδροµικό δίκτυο τους τελευταίους 14 µήνες: δηλαδή από τον Αύγουστο του 2020 µέχρι τον Οκτώβριο του 2021. Σύµφωνα µε τα στοιχεία για τα οποία ενηµερώθηκε τόσο ο γενικός γραµµατέας Μεταφορών όσο φυσικά και ο υπουργός, τον Αύγουστο του 2020 είχε εκτροχιαστεί προαστιακή αµαξοστοιχία στο Αίγιο. Τον Οκτώβριο του 2020 είχε επίσης εκτροχιαστεί προαστιακή αµαξοστοιχία στη Σφενδάλη κοντά στη Μαλακάσα. Τον Ιανουάριο του 2021 είχε εκτροχιαστεί τρένο έξω από τη Θεσσαλονίκη. Τον Φεβρουάριο του 2021 είχε εκτροχιαστεί άλλο τρένο στις Αχαρνές. Τον Αύγουστο του 2021 είχε σηµειωθεί σύγκρουση επιβατικού τρένου µε µηχανήµατα γραµµής στον ∆οµοκό και τον ίδιο µήνα είχε εκτροχιαστεί άλλο τρένο στη Λευκοθέα Σερρών. Τέλος, τον Οκτώβριο του 2021 είχαµε ακόµη δύο εκτροχιασµούς, έναν έξω από τη Θεσσαλονίκη και έναν στην Πάτρα.

«Εκτός αυτών, η συχνότητα των οποίων είναι εξαιρετικά ανησυχητική τους τελευταίους µήνες, υπάρχουν δεκάδες άλλα µικροσυµβάντα (λιθοβολισµοί συρµών, µονογραµµήσεις, βραδυπορίες δεκάδων χιλιοµέτρων κ.λπ.), τα στοιχεία των οποίων έχει στη διάθεσή του το Σωµατείο µας, έχοντας ενηµερώσει τις αρµόδιες αρχές» ανέφεραν ακόµη οι εργαζόµενοι. ∆υστυχώς, παρά τις συνεχείς εκκλήσεις τους προς τους αρµοδίους, δεν εισακούστηκαν ποτέ.

Documento Newsletter