Οι Μαγεμένες για πάντα στη Θεσσαλονίκη

Οι Μαγεμένες για πάντα στη Θεσσαλονίκη

Τα τέσσερα αμφίπλευρα αγάλματα  βρήκαν στέγη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης

Στο προστώο (τον ημιυπαίθριο χώρο) του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης με το “βλέμμα” τους στραμμένο προς τη Διεθνή Έκθεση (στη χρηματοδότηση της οποίας οφείλουν την “επιστροφή” τους ως αντίγραφα στην πόλη όπου “γεννήθηκαν”) βρίσκονται από σήμερα το μεσημέρι οι Incantadas, οι Μαγεμένες- τα τέσσερα αμφίπλευρα αγάλματα (της Μαινάδας, του Διονύσου, της Αριάδνης, της Λήδας, του Γανυμήδη, ενός εκ των Διόσκουρων, της Αύρας και της Νίκης).

“Οι Ινκαντάδας σηματοδοτούν τη θαυμαστή διαδρομή της πόλης της Θεσσαλονίκης ανά τους αιώνες” τόνιζε μεταξύ άλλων η υπουργός Πολιτισμού κ.Λυδία Κονιόρδου εγκαινιάζοντας τη νέα θέση των αντιγράφων των αγαλμάτων και αφού …διηγήθηκε παραστατικά το “παραμύθι” των “Μαγεμένων”…

“Ενα μνημείο σαν παραμύθι” τιτλοφορήθηκε η τελετή εγκαινίων της έκθεσης των αγαλμάτων που θα φιλοξενηθούν στο χώρο του αρχαιολογικού μουσείου έως ότου βρουν την οριστική τους θέση στην πόλη (όπως ανακοινώθηκε, με χρηματοδότηση του Δήμου Θεσσαλονίκης θα ξεκινήσουν σύντομα από την εφορεία αρχαιοτήτων της πόλης ανασκαφικές εργασίες στο νότιο τμήμα της αρχαίας αγοράς προκειμένου να εντοπισθεί το ακριβές σημείο της αρχικής θέσης της Στοάς των Ειδώλων όπου βρισκόταν μέχρι τη βίαιη αποκόλληση και μεταφορά τους στη Γαλλία στα 1864 από τον Γάλλο παλαιογράφο Εμανουέλ Μίλερ).

Στο “ωραίο μύθο του…ερωτύλου Μ.Αλεξάνδρου και των κινήσεών του ανάμεσα στα αμφίπλευρα αγάλματα της αρχαίας αγοράς” αναφέρθηκε και ο δήμαρχος της πόλης Γιάννης Μπουτάρης στη διάρκεια των εγκαινίων κι όταν η έφορος αρχαιοτήτων πόλης και διευθύντρια του αρχαιολογικού μουσείου Θεσσαλονίκης κ.Τζένη Βελένη τον συμπλήρωσε λέγοντας πως “πρόκειται για έναν απ τους αστικούς μύθους της πόλης” ο κ. Μπουτάρης ανταπάντησε εύστοχα πως…”Μα …με μύθους ζούμε πλέον. Πώς αλλιώς;”

Οι αμφίγλυφοι πεσσοί από το μνημείο της Στοάς των Ειδώλων, ανήκαν σε κιονοστοιχία του τέλους του 2ου ή των αρχών του 3ου αι. μ.Χ., στο νότιο τμήμα της Αρχαίας Αγοράς της Θεσσαλονίκης. Το μνημείο λεηλατήθηκε το 1864 από τον Γάλλο παλαιογράφο Εμανουέλ Μίλερ και τμήματά του μεταφέρθηκαν στο Μουσείο του Λούβρου, όπου και βρίσκονται έως σήμερα.

Έκτοτε, έγιναν πολλές προσπάθειες για την επιστροφή τους στη Θεσσαλονίκη. Κι αυτό παρά τις διαδοχικές διεκδικήσεις της ελληνικής πλευράς, τόσο κατά την ανάληψη του θεσμού της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας από την πόλη το 1997, όσο και το 2012 από τον δήμο. Τελικά, με πρωτοβουλία που ανέλαβε η ΔΕΘ-Helexpo (με την αρωγή και άλλων φορέων και εταιρειών) για την επιστροφή όχι των αυθεντικών αγαλμάτων, αλλά έστω των πιστών αντιγράφων τους, στη γενέθλια πόλη τους, με αφορμή τα 80ά γενέθλια του εκθεσιακού φορέα. Το κόστος για την κατασκευή των αντιγράφων στο Μουσείο του Λούβρου και τη μεταφορά τους στη Θεσσαλονίκη έφτασε τα 117.000 ευρώ.

Τα αντίγραφα των πεσσών εκτέθηκαν επί σειρά μηνών σε περίπτερο της 80ής ΔΕΘ (από το Σεπτέμβριο του 2015 – μέχρι τον Ιανουάριο του 2016) προσελκύοντας περί τους 200.000 επισκέπτες. Στη συνέχεια, «συσκευάστηκαν» μέσα στα ίδια κουτιά, με τα οποία μεταφέρθηκαν από το Παρίσι, και αποθηκεύτηκαν σε ειδικό χώρο του Διεθνούς Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου Θεσσαλονίκης, όπου και παρέμειναν μέχρι σήμερα.

Χαιρετισμούς στη διάρκεια της τελετής αποκάλυψης των αντιγράφων των αγαλμάτων απηύθυναν επίσης η έφορος αρχαιοτήτων πόλης κ.Τζένη Βελένη η οποία και αναφέρθηκε στη σημειογραφία της νέας θέσης τους στο μουσείο (ως πέρασμα της πόλης ), αλλά και ο πρόεδρος της Helllexpo -ΔΕΘ κ.Τάσος Τζήκας .

Παρόντες στην τελετή που πραγματοποιήθηκε αργά το μεσημέρι σήμερα ήταν και η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού κ.Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη αλλά και ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ.Απόστολος Τζιτζικώστας, αντιδήμαρχοι της Θεσσαλονίκης, πλήθος αρχαιολόγων, διευθυντές και εκπρόσωποι φορέων πολιτισμού του ΥΠΠΟ (του ΚΘΒΕ, των ΚΜΣΤ και ΜΜΣΤ) και των Μουσείων Βυζαντινού Πολιτισμού, του Λαογραφικού Μουσείου κ.α.

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter