Οι λαπάδες του πολιτισμού

Οι λαπάδες του πολιτισμού

Υπάρχουν φορές που η ζωή σκηνοθετεί αριστοτεχνικά –έστω και ερήμην της– την πραγματικότητα. Εδώ και πολλές μέρες κυκλοφορεί ένα φωτογραφικό στιγμιότυπο έξω από το Εθνικό Θέατρο όπου σε πρώτο πλάνο είναι παραταγμένη η αστυνομία και πίσω φαίνεται το κτίριο, πάνω στο οποίο διακρίνεται η επιγραφή «Βρικόλακες». Στο έργο του Ιψεν, που παίζεται αυτό τον καιρό, η κυρία Αλβινγκ ξεσκεπάζει το μακιγιαρισμένο προσωπείο του μακαρίτη του άντρα της όπως ακριβώς έπεσαν εντελώς οι μάσκες της κυβέρνησης και των απόψεών της για τον πολιτισμό. Δεν χρειάζεται να ανατρέξουμε στο μακρινό παρελθόν, όταν ο Κωνσταντίνος Τσάτσος, υπουργός Προεδρίας της τότε ΕΡΕ, απαγόρευσε την παράσταση «Ορνιθες» του Καρόλου Κουν σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι. Η στάση της δεξιάς παράταξης απέναντι στις τέχνες και τα γράμματα συνοψίζεται στην αλήστου μνήμης δήλωση του Σωτήρη Κούβελα με την οποία ταύτιζε τους ποιητές με τους λαπάδες.

Αυτές οι βρικολακιασμένες θέσεις επανήλθαν μόλις ανέλαβε την εξουσία η ΝΔ υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Το διαπιστώσαμε κατά την περίοδο της πανδημίας, όταν η κ. Μενδώνη άφησε έξω από τα μέτρα στήριξης τους καλλιτέχνες. Ο Σταύρος Ξαρχάκος πολύ εύστοχα και προφητικά είχε πει τότε: «Η Μενδώνη διακατέχεται από ένα σύνδρομο που εγώ το λέω βλαπτική έπαρση. Και ξέρετε κάτι; Δικαίωμα στην έπαρση έχει μόνο η σημαία».

Τρεις μήνες τώρα οι σπουδαστές των δραματικών σχολών βρίσκονται στους δρόμους, τις τελευταίες μέρες κλιμάκωσαν τις κινητοποιήσεις τους με καταλήψεις και ούτε η υπουργός ούτε ο υφυπουργός μπήκε στον κόπο για ένα διάλογο ή έστω μια κουβέντα κατευνασμού. Αντιθέτως, ακολούθησαν την παλιά τους τέχνη κόσκινο. Η viral επιστολή συμπαράστασης του Αλκίνοου Ιωαννίδη έγινε αντικείμενο σπίλωσης, αλλά επειδή δεν επαρκεί πλέον ο στρατός των τρολ, ρίχτηκε στη μάχη και το βαρύ πυροβολικό του Χρήστου Χωμενίδη και του Αρίστου Δοξιάδη. Ποιοι άραγε θα επιστρατευτούν στην πρώτη γραμμή της κυβερνητικής προπαγάνδας μετά την παραίτηση των καθηγητών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού; Τα πυρομαχικά δεν φτάνουν. Η παραπληροφόρηση για παραιτήσεις λόγω λήξης των συμβάσεων δεν πείθει.

Πιθανόν να κληθούν τα μέλη των νέων διοικητικών συμβουλίων των μουσείων. Πρόσωπα φρέσκα, άφθαρτα, που αντιστοιχούν στον νέο ανθρωπότυπο με ένα ταμπελάκι κρεμασμένο, που συνεδριάζουν τρώγοντας γαρδούμπα υπό τους ήχους της άρπας με φόντο την Ακρόπολη ή τον Λευκό Πύργο. Αυτά λοιπόν

τα διορισμένα άτομα θα μπορούν να παραχωρούν τα μουσεία για γάμους, βαφτίσεις και παιδικά γενέθλια. Θα φωτογραφίζεται η νύφη δίπλα στην αρχαϊκή κόρη και τα likes στο Instagram θα είναι περισσότερα από τα λεφτά που πλήρωσε για τη λαμπρή δεξίωση. Το νέο ΠΔ λοιπόν καταργεί τον δημόσιο χαρακτήρα των μουσείων, διότι πρέπει να ανοίξουμε διαύλους με αρχαιοκάπηλους και να δανείζουμε αρχαιότητες, γιατί είμεθα και γαλαντόμοι.

Ο πόλεμος εναντίον της ευφυΐας και της τέχνης διεξάγεται πάντοτε στο όνομα της κοινής λογικής και του χρήματος. Ισως όμως ανάμεσα στους αιθεροβάμονες και ζουρλοπαντιέρες ποιητές να βρεθεί ένας ακόμη Καρυωτάκης που θα επικαιροποιήσει τους στίχους του: «Αν τουλάχιστον, μέσα στους ανθρώπους / αυτούς, ένας επέθαινε από αηδία. / Σιωπηλοί, θλιμμένοι, με σεμνούς τρόπους, / θα διασκεδάζαμε όλοι στην κηδεία».

• Ο πρώτος γύρος των προεδρικών εκλογών στην Κύπρο καθόρισε τους δύο πρώτους (Νίκος Χριστοδουλίδης και Ανδρέας Μαυρογιάννης) που θα μονομαχήσουν για την προεδρία στον δεύτερο γύρο την Κυριακή 12 Φεβρουαρίου.

• Ολες οι δημοσκοπήσεις όλων των εταιρειών σε Ελλάδα και Κύπρο έδιναν την πρωτιά στον Νίκο Χριστοδουλίδη με ποσοστά 26,5-34,5%. Τελικά έλαβε ποσοστό 32,04%.

• Οι περισσότερες δημοσκοπήσεις έδιναν δεύτερο τον Αβέρωφ Νεοφύτου με ποσοστά 24,129,5% και κατατάγηκε τελικά τρίτος με ποσοστό 26,11%, ενώ ο υποστηριζόμενος από το ΑΚΕΛ Ανδρέας Μαυρογιάννης δημοσκοπικά κυμαινόταν μεταξύ 19,8% και 24,5% και έλαβε ποσοστό 29,61%, διαφορά από τον πρώτο Νίκο Χριστοδουλίδη μόλις 2,43%.

Μην ξεχνάτε ότι τρεισήμισι μήνες πριν οι δημοσκοπήσεις έδιναν τη διαφορά του δεύτερου από τον πρώτο στις 13,5 ποσοστιαίες μονάδες.

*H Χρύσα Κακατσάκη είναι φιλόλογος ιστορικός Τέχνης

Documento Newsletter