Οι γέφυρες των στεναγμών

Οι γέφυρες των στεναγμών

Με καλοκαιρία τα χτίζουν, σε πλημμύρες πέφτουν τα μεγάλα έργα των εθνικών εργολάβων

Οι φονικές πλημμύρες από την κακοκαιρία Ντάνιελ επανέφεραν στην επικαιρότητα την… κατάρα που κατατρύχει τους εργολάβους έργων υποδομών, οι οποίοι κατασκευάζουν άψογα σε συνθήκες ξηρασίας όσα γκρεμίζονται στις πλημμύρες. Δύο γέφυρες, που είχαν επανακατασκευαστεί μετά τις καταστροφές του Ιανού μέσω έργων που προκήρυξε η Περιφέρεια Θεσσαλίας, υπέστησαν σοβαρές ζημιές, ενώ ακόμη μία που είχε παραδοθεί το 2017 μετά βαΐων και κλάδων κατέρρευσε σαν χάρτινος πύργος.

Συγκεκριμένα, τόσο η γέφυρα του χειμάρρου Ξηριά στον Αλμυρό όσο και αυτή στο Κακλιτζόρεμα που οδηγεί στο Δίλοφο Φαρσάλων είχαν αποκατασταθεί και παραδοθεί πρόσφατα, ενώ η γέφυρα της Διάβας που γκρεμίστηκε τον Ιανουάριο του 2016 και παραδόθηκε επισκευασμένη τον Απρίλιο του 2017 θυμίζει έντονα την περίπτωση του γεφυριού της Αρτας, το οποίο «ολημερίς το χτίζανε, το βράδυ γκρεμιζόταν».

Μέχρι και το απόγευμα της Παρασκευής αρμόδιες πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο μέσω τροπολογίας ανέλαβε την αρμοδιότητα για την κατεπείγουσα εκτέλεση έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, μετέφεραν στο Documento ότι δεν είχαν στα χέρια τους πλήρη κατάλογο με τις κατάστραμμένες υποδομές, κάτι που έχει αναλάβει η Περιφέρεια Θεσσαλίας. Σε κάθε περίπτωση, πέρα από τις προαναφερθείσες περιπτώσεις, κατέρρευσαν ή υπέστησαν σημαντικές καταστροφές η γέφυρα στον Παλαιόπυργο Λάρισας, η γέφυρα Αργύρη και η γέφυρα μεταξύ Ρούσσου – Κρύας Βρύσης στην Καρδίτσα, όπως επίσης η Κορώπης στο Νότιο Πήλιο, γεγονός που αποδεικνύει ότι όπου «χτύπησε» ο Ντάνιελ προκλήθηκαν καταστροφές υποδομών.

Σε αυτό το δυστοπικό πλαίσιο πρέπει να συνυπολογιστούν οι σημαντικές φθορές στο οδικό δίκτυο της Θεσσαλίας, το οποίο εκτός από αποκλεισμό χωριών καθιστά ανέφικτη τη συγκομιδή μήλων στην περίπτωση του Πηλίου.

«Μεγάλο έργο» Αγοραστού

Ανάμεσα στις στοχευμένες έρευνες των εισαγγελικών αρχών μετά την παρέμβαση του Αρειου Πάγου συγκαταλέγεται και η περίπτωση της γέφυρας στον χείμαρρο Ξηριά του Αλμυρού. Ενδεικτικό είναι ότι τον Αύγουστο του 2022, για το συνολικό έργο αντιπλημμυρικής προστασίας που κόστισε 1,7 εκατ. ευρώ και εκτελέστηκε από την Τεχνική Θεσσαλίας ΑΕ ο περιφερειάρχης Κώστας Αγοραστός δήλωνε με προφανή άγνοια κινδύνου: «Τα δημόσια έργα είναι μια συνεχής μάχη δυσκολιών. Η Περιφέρεια Θεσσαλίας βρίσκεται συνεχώς σε κίνηση και αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία σχεδιάζει και υλοποιεί έργα που προστατεύουν ανθρώπους, υποδομές και το περιβάλλον, έργα που συντηρούν και δημιουργούν θέσεις εργασίας».

Μάλιστα, τον Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς δεν αντιστάθηκε στον πειρασμό του φωτογραφικού φακού και επισκέφτηκε ξανά τα έργα μαζί με τον τότε υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Χρήστο Τριαντόπουλο, με τον περιφερειάρχη να κάνει λόγο πάλι για «μεγάλο έργο».

«Θα γλίτωνε η γέφυρα»

Σύμφωνα με τον Γιάννη Αναστασίου, υποψήφιο περιφερειακό σύμβουλο με την παράταξη Πρωτοβουλία του Δημήτρη Κουρέτα, δόθηκαν πολλά χρήματα για να φτιαχτεί αφενός η γέφυρα, αφετέρου η οριοθέτηση του χειμάρρου.

«Εγινε η γέφυρα, η οποία καταστράφηκε, αλλά δεν έγινε η οριοθέτηση του χειμάρρου. Το σημαντικό εδώ είναι ότι δεν έγινε το έργο της οριοθέτησης. Αν είχε γίνει, η γέφυρα δεν θα γκρεμιζόταν» κρίνει και συμπληρώνει πως ακόμη μία γέφυρα, πλησίον της περιοχής Ασπρες Πεταλούδες πλημμύρισε «διότι την κατασκεύασαν χαμηλή και χωρίς πλήρεις μελέτες».

Γραφειοκρατικές αγκυλώσεις

Το Documento επικοινώνησε και με τον δήμαρχο Αλμυρού Ευάγγελο Χατζηκυριάκο, ο οποίος πιθανολόγησε ότι κάποια αστοχία μπορεί να έγινε στα ακρόβαθρα της γέφυρας, ενώ δεν απέρριψε το ενδεχόμενο ο όγκος του νερού να προκάλεσε αυτές τις ζημιές. Σε σχέση με την οριοθέτηση του ρέματος, αποδίδει την κωλυσιεργία για το έργο στην αθάνατη ελληνική γραφειοκρατία, καθώς το αρμόδιο υπουργείο φέρεται να ζήτησε επιπρόσθετες ενέργειες, γεγονός που κατά τα λεγόμενά του πρέπει να συνδυαστεί με την αλλαγή της κείμενης νομοθεσίας και την αναμονή της έγκρισης από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Η εφημερίδα απηύθυνε επίσης ερωτήματα τόσο στην Τεχνική Θεσσαλίας ΑΕ όσο και στην Κόκκινος ΑΤΕΕ, η οποία ανέλαβε το έργο αποκατάστασης της γέφυρας στη Διάβα, χωρίς να λάβει απάντηση από καμία εκ των δύο εταιρειών.

Ποιος έσπασε το φράγμα του ποταμού Καλέντζη;

Την απόλυτη ανοργανωσιά της πολιτείας καταδεικνύει και η σφοδρή αντιπαράθεση περιφέρειας και δημοτικής αρχής για το ποιος ευθύνεται για το ρήγμα στο ανάχωμα του ποταμού Καλέντζη, που σύμφωνα με τους κατοίκους ευθύνεται για τον πλημμυρισμένο Παλαμά.

Την ώρα που οι κάτοικοι της Φαρκαδόνας προχωρούσαν σε ομαδική μήνυση καταγγέλλοντας την τοπική αυτοδιοίκηση ότι ευθύνεται για το σπάσιμο αναχωμάτων στον Ενιπέα, με αποτέλεσμα να πλημμυρίσει το χωριό τους, ο δήμαρχος Παλαμά Γιώργος Σακελλαρίου έλεγε ότι δεν φέρει ευθύνη, χαρακτηρίζοντας «ανεπαρκή και άσχετο» τον περιφερειάρχη Κ. Αγοραστό.

Στη συνέχεια, ως υπεύθυνος αναφέρθηκε ο αντιπεριφερειάρχης Κώστας Νούσιας. Ενώ αρχικά αρνήθηκε ότι έδωσε οποιαδήποτε άδεια να ανοιχτεί το ανάχωμα, τονίζοντας πως δεν γνωρίζει ποιος το έκανε, στη συνέχεια υποστήριξε ότι ο δήμαρχος Παλαμά του το ζήτησε.

Ο δε δήμαρχος αλλάζοντας ρότα υποστήριξε πως οι δηλώσεις του δεν αφορούσαν τον… Αγοραστό αλλά τον αντιπεριφερειάρχη. Τελικά την περασμένη Παρασκευή ο δήμαρχος ζήτησε ομόνοια λέγοντας μάλιστα ότι «η παρέμβαση στο φράγμα Καλέντζη δεν έκανε ζημιά σε κάποιο χωριό».

Υπενθύμιση: Οταν ξέσπασε ο θόρυβος για παρεμβάσεις σε φράγματα ο υπουργός Βασίλης Κικίλιας δήλωσε: «Δεν έγινε καμία παρέμβαση του κρατικού μηχανισμού σε οποιοδήποτε φράγμα στην περιοχή που να προκάλεσε ανακατεύθυνση των υδάτων».

 

Documento Newsletter