Οι αρχαιότητες δεν είναι Lego!

Οι αρχαιότητες δεν είναι Lego!

Η επιβεβαίωση των πληροφοριών για οριακή απόφαση του ΣτΕ υπέρ της απόσπασης των αρχαίων του σταθμού Βενιζέλου αναμφίβολα θα είναι αρνητική εξέλιξη και θα έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη θέση της συντριπτικής πλειονότητας αρχαιολόγων και ειδικών επιστημόνων στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.

Τα αρχαιολογικά ευρήματα για τα οποία γίνεται τόσο θόρυβος δεν είναι μια περίπτωση κοινή, καθώς αναφερόμαστε σε ένα μοναδικό μνημειακό σύνολο που σώζεται σε εξαιρετική κατάσταση διατήρησης, ένα κομμάτι δηλαδή της πλακόστρωτης λεωφόρου, της Decumanus Maximus, που διέσχιζε το κέντρο της Θεσσαλονίκης ακριβώς κάτω από την Εγνατία.

Η λύση για παραμονή των αρχαίων όχι μόνο ήταν εφικτή αλλά είχε παρουσιαστεί και η τελική κατασκευαστική μελέτη. Μάλιστα τον Φεβρουάριο του 2019 ο αρμόδιος μελετητής δήλωνε ότι το έργο τεχνικά είναι απολύτως εφικτό, με κοστολόγια εντός ορίων, ενώ και η κατασκευάστρια εταιρεία δεσμευόταν να παραδώσει στο τέλος του 2020 εν λειτουργία τους 12 από τους 13 σταθμούς. Ο σταθμός Βενιζέλου θα χρειαζόταν άλλα δύο χρόνια αλλά το μετρό θα έφθανε στον σιδηροδρομικό σταθμό, απλώς χωρίς τη στάση Βενιζέλου. Οι προοπτικές ολοκλήρωσης του έργου με διατήρηση των αρχαίων κατά χώραν ήταν λοιπόν εξαιρετικά θετικές, τόσο οικονομικά όσο και χρονικά.

Και έρχεται τον Σεπτέμβριο του 2019 ο Κυριάκος Μητσοτάκης, με μια απόφαση την οποία έλαβε χωρίς καμία διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς, να εξαγγείλει στη ΔΕΘ την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων στον σταθμό Βενιζέλου. Την ώρα που όλοι γνωρίζουν πως το πολύπλοκο και το σύνθετο του μνημειακού αυτού συμπλέγματος καθιστά την απόσπαση καταστροφική για την ακεραιότητα και τον ολοκληρωμένο χαρακτήρα του.

Δεν τρέφουμε αυταπάτες για το τι θα ακολουθήσει, καθώς η απόφαση του ΣτΕ θα ανοίξει τον δρόμο σε εκείνους που έχουν σχεδιάσει το πολιτιστικό έγκλημα σε βάρος της Θεσσαλονίκης και της ιστορίας της.

Και σε αυτή την περίπτωση την ευθύνη θα φέρουν ακέραια ο ίδιος ο πρωθυπουργός, η υπουργός Πολιτισμού και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

«Αυτό που έφεραν στο φως οι εργασίες κατασκευής του μετρό είναι η βυζαντινή Πομπηία! Καταλαβαίνετε; Και σκοπεύετε να αποσπάσετε τα αρχαία για να τα επανατοποθετήσετε μετά; Είστε τρελοί; Θα κάνετε τις αρχαιότητές σας παιχνίδι Lego;». Τα λόγια αυτά του κορυφαίου Ιταλού βυζαντινολόγου Πάολο Οντορίκο ηχούν ακόμη στα αυτιά μας και φανερώνουν το μέγεθος του εγκλήματος που πάει να συντελεστεί σε βάρος της πολιτιστικής κληρονομιάς και της ιστορίας της Θεσσαλονίκης.

Μιας πόλης που μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια διακυβέρνησης της ΝΔ έχει δεχτεί πολλαπλά χτυπήματα και έχει υποστεί τις συνέπειες που προκάλεσαν η ανικανότητα, η αδράνεια αλλά και οι παλινωδίες του επιτελικού κράτους του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Μιας πόλης που την άφησαν αθωράκιστη υγειονομικά και θρήνησε εκατοντάδες νεκρούς στην έξαρση του δεύτερου κύματος της πανδημίας, μιας πόλης που είδε να σταματούν τα έργα στο μετρό και να απομακρύνεται και πάλι η λειτουργία του για μετά το 2023, μιας πόλης στην οποία μέχρι πρόσφατα κυκλοφορούσαν λιγότερα από 200 λεωφορεία του ΟΑΣΘ λόγω κακοδιαχείρισης της νέας διοίκησης, μιας πόλης που έχει πνιγεί από υποσχέσεις και εξαγγελίες που μένουν πάντα στα χαρτιά.

Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται όραμα και προοπτική που η κυβέρνηση Μητσοτάκη απέδειξε ότι δεν μπορεί να της προσφέρει.

Ο Χρήστος Γιαννούλης είναι βουλευτής Α΄ Θεσσαλονίκης ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία

Documento Newsletter