Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων απαντά στη Λίνα Μενδώνη και αποκαλύπτει ότι η κυβέρνηση έχει πάρει παράταση για το Μετρό Θεσσαλονίκης, επομένως καταρρίπτεται το επιχείρημα περί κινδύνου συνολικής επιστροφής της χρηματοδότησης.
Η Λίνα Μενδώνη απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή ανέφερε κάτι που σύμφωνα με τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) δεν έχει ειπωθεί στη δημόσια συζήτηση: «Σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης του έργου το αργότερο μέχρι τον Μάρτιο του 2025 ελλοχεύει ο κίνδυνος επιστροφής του συνόλου των χρημάτων που θα έχει εισπράξει η χώρα έως τον Δεκέμβριο 2023» σημείωσε η Λίνα Μενδώνη. «Τι εννοεί η υπουργός; Υπάρχει παράταση για την ολοκλήρωση του έργου ως τον Μάρτιο 2025;» διερωτάται ο ΣΕΑ.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων:
«Γιατί να θυσιαστούν οι αρχαιότητες του Σταθμού Βενιζέλου αν η κυβέρνηση έχει πάρει παράταση για το Μετρό Θεσσαλονίκης έως τον Μάρτιο του 2025;
Είναι απολύτως λυπηρό ότι η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού συνεχίζει ακόμη και σήμερα να μεταφέρει ανυπόστατες πληροφορίες και μάλιστα εντός του Κοινοβουλίου, προκειμένου να δικαιολογήσει την καταστροφική πολιτική που έχει επιλέξει για τις αρχαιότητες του Σταθμού Βενιζέλου/Σταθμός Θεσσαλονίκης.
Σε απάντησή της σε κοινοβουλευτική ερώτηση του βουλευτή Χ. Καστανίδη την Δευτέρα 7/6/2021 επέμεινε ότι «ουδεμία μελέτη έχει υποβληθεί στο Υπουργείο Πολιτισμού. Καμία μελέτη. Και μελέτη, η οποία να είναι πλήρης, κατά τις προϋποθέσεις του νόμου, τι σημαίνει μελέτη. Όχι εκθέσεις ιδεών ή απλά σκαριφήματα». Η Οριστική Μελέτη για την κατασκευή του Σταθμού με κατά χώραν διατήρηση των αρχαιοτήτων έχει κατατεθεί στην Αττικό Μετρό και στο Υπουργείο Πολιτισμού, έχουν εκδοθεί αποφάσεις έγκρισής της κατά στάδιο, όπως γίνεται με τις Μελέτες αυτού του είδους, και είχε ξεκινήσει και η εφαρμογή της (στο συνημμένο αρχείο όλες οι σχετικές διοικητικές αποφάσεις, όπως είχαν σταλεί από τον ΣΕΑ στην Βουλή τον Νοέμβριο 2020). Η Μελέτη αυτή έχει παρουσιαστεί από τον ίδιο τον μελετητή κ. Π. Βέττα (ΌΤΜ ΑΤΕ) και έχει κριθεί ως επαρκής από τους σημαντικότερους εδαφοτεχνικούς των Πανεπιστημίων της χώρας, που γνωμοδότησαν εγγράφως στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Η Υπουργός Λ. Μενδώνη αναφέρθηκε επίσης στην απόφαση που αναμένεται να εκδοθεί από το ΣτΕ χαρακτηρίζοντάς την ως απόφαση που «διατάσσει προσωρινή απόσπαση» των αρχαιοτήτων του Σταθμού Βενιζέλου. Οι αποφάσεις του ΣτΕ αποφαίνονται επί της νομιμότητας ή μη πράξεων της Διοίκησης. Η απόφαση για την απόσπαση και καταστροφή των βυζαντινών αρχαιοτήτων είναι μια πολιτική απόφαση, και ως τέτοια μπορεί να αλλάξει, όπως ζητούν από την ελληνική κυβέρνηση όλοι οι ειδικοί από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Η χώρα μας αποτελούσε υπόδειγμα διαχείρισης των αρχαιοτήτων, που απειλείται να μετατραπεί σε παράδειγμα προς αποφυγή, με αποκλειστική ευθύνη των επιλογών του ΥΠΠΟΑ και όχι βέβαια του Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου της χώρας.
Η Υπουργός ανέφερε και κάτι ακόμη, που ως τώρα δεν έχει ειπωθεί στη δημόσια συζήτηση: «Σε περίπτωση μη ολοκλήρωσης του έργου το αργότερο μέχρι τον Μάρτιο του 2025 ελλοχεύει ο κίνδυνος επιστροφής του συνόλου των χρημάτων που θα έχει εισπράξει η χώρα έως τον Δεκέμβριο 2023». Τι εννοεί η Υπουργός; Υπάρχει παράταση για την ολοκλήρωση του έργου ως τον Μάρτιο 2025;
Μέχρι χτες το Υπουργείο Υποδομών, το Υπουργείο Πολιτισμού και η Αττικό Μετρό κινδυνολογούσαν –τόσο στις ανακοινώσεις τους, όσο και στον φάκελο που κατέθεσαν στο ΣτΕ- ότι αν το Μετρό δεν ολοκληρωθεί ως τον Δεκέμβριο 2023, μαζί με τον Σταθμό Βενιζέλου, η χώρα μας θα χρειαστεί να επιστρέψει ολόκληρα τα ποσά που έλαβε από το ΕΣΠΑ για τη χρηματοδότηση του έργου. Τώρα η Υπουργός Πολιτισμού παραδέχεται ότι αυτό δεν ισχύει: σύμφωνα με τα λεγόμενά της, το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο 2025, χωρίς να υπάρχει κίνδυνος επιστροφής της χρηματοδότησης.
Για ποιο λόγο αυτό δεν έχει ανακοινωθεί ως τώρα επίσημα από την κυβέρνηση;
Για ποιο λόγο δόθηκαν ψευδή στοιχεία στο Συμβούλιο της Επικρατείας;
Για ποιο λόγο επιμένουν να καταστρέψουν τις αρχαιότητες του Σταθμού Βενιζέλου, όταν οι ίδιοι παραδέχονται πλέον ότι το Μετρό δεν θα παραδοθεί εντός του 2023;
Για ποιο λόγο συνδέθηκε η κατασκευαστική πρόοδος των 12 σταθμών του Μετρό, στους οποίους δεν υπάρχουν αρχαιότητες, με τον Σταθμό Βενιζέλου, φέρνοντας καθυστερήσεις στο σύνολο του έργου;
Ας απαντήσει καθαρά η κυβέρνηση στους πολίτες της Θεσσαλονίκης και στους πολίτες όλης της χώρας: έχει σκοπό να καθυστερήσει την παράδοση και των 13 σταθμών του Μετρό Θεσσαλονίκης ως το 2025;»