Οι «αφανείς» για τον τόπο τους στο Μουσείο Μπενάκη

Οι «Λαθραναγνώστες» του Γιάννη Γαΐτη

Η εκδήλωση «Για την Ελλάδα του ’21» του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ, που διοργανώνεται σήμερα (Τετάρτη 13 Οκτωβρίου) στις 19.00 στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138), είναι μια εξαιρετική αφορμή για αναστοχασμό.

Κλείνοντας το 2021 και καθώς ο αναστοχασµός, το «ζωτικό» µοτίβο της επετείου των 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, τελικά παρέµεινε κενός περιεχοµένου, το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ οργανώνει δηµόσια εκδήλωση µε στόχο να συµβάλει ώστε να τεθούν τα θεµελιώδη ερωτήµατα: Σε ποια Ελλάδα ζούµε; Σε ποια Ελλάδα θέλουµε να ζήσουµε; Πώς θα φτάσουµε σε αυτήν;

Η εκδήλωση θα βασίζεται στην παρουσίαση τριών καινοτόµων ερευνών του καθηγητή Κοινωνιολογίας στο ΕΚΠΑ και επιστηµονικού συνεργάτη του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ Νίκου Παναγιωτόπουλου: οι δύο υλοποιήθηκαν από τον ίδιο και την ερευνητική του οµάδα και εκδόθηκαν σε δύο τόµους («Οι αφανείς: Κοινωνιολογία των λαϊκών τάξεων στην Ελλάδα» και «Οι πολίτες µιλούν για την Ελλάδα») υπό τον γενικό τίτλο «Για την Ελλάδα του ’21» στις εκδόσεις Πεδίο και η τρίτη υλοποιήθηκε και εκδόθηκε στο πλαίσιο του ΙΝΕ («Η Ελλάδα δέκα χρόνια µετά»). Ακολουθούν ενδεικτικά αποσπάσµατα από το έργο του Νίκου Παναγιωτόπουλου.

Από τη συνέντευξη µε έναν δικηγόρο

Τέλος πάντων, είναι η γραφειοκρατία του ελληνικού δηµοσίου, η διαπλοκή, όλα αυτά τα οποία ποτέ δεν θα θεραπευτούν και οδηγούν στην εξαθλίωση και στον θάνατο ανθρώπους και κυρίως επιχειρηµατίες, ας πούµε, που θέλησαν να κάνουν κάτι διαφορετικό, θέλησαν να συναλλαχθούν µε το δηµόσιο, θέλησαν να το εξυπηρετήσουν πολλές φορές, γιατί τώρα –κακά τα ψέµατα– δεν πάει κανείς και µπλέκει και κανένας µεγάλος κ.λπ. δεν πάει και µπλέκει µε το δηµόσιο όταν ξέρει ότι όλα είναι υπέρ του δηµοσίου… παραγραφές, προθεσµίες, τα πάντα. Πλέον ο έξυπνος επιχειρηµατίας δεν θα κάνει καµία µαλακία να µπλέξει µε το δηµόσιο, για µένα, θα πέσει έξω, αργά ή γρήγορα, είναι προδιαγραµµένο.

Ναι, αλλά έπαιξαν (στο χρηµατιστήριο) γιατί ήθελαν να τους κάνουν αναδιανοµή του εισοδήµατος, όπως και µε το µνηµόνιο, ήταν η πρώτη αναδιανοµή εκεί, µετά µας έφεραν τους Ολυµπιακούς Αγώνες και µετά µας υποδούλωσαν ουσιαστικά γιατί χρεοκοπήσαµε µε τους Ολυµπιακούς. Μια οι Ολυµπιακοί, µια το χρηµατιστήριο, µια τα ρουσφέτια… µας έριξαν εκεί που µας έριξαν και δεν ήταν τυχαίο […[. Ολα δεν ήταν τυχαία· αυτά τα έλεγαν και οι αριστεροί –θυµάµαι τότε στο πανεπιστήµιο– και τους βρίζαµε, αλλά εµείς νοµίζω, εµείς στη ∆ΑΠ, δεν ήµασταν ξύπνιοι ή στην ΠΑΣΠ ήµασταν στον κόσµο µας. Ε, και το χρηµατιστήριο δεν ήταν τυχαίο. Κάποιοι είχαν την πληροφόρηση από µέσα, από κυβερνητικές πηγές κ.λπ., έφυγαν νωρίς και έγιναν πάµπλουτοι, όλος ο υπόλοιπος κόσµος, η µαρίδα, χρεοκόπησε και οδηγήθηκε σε τρελοκοµεία, νεκροταφεία κ.λπ. Και αυτά ποτέ δυστυχώς δεν θα βγουν στην Ελλάδα να τα αποκαλύψουν, να τα στιγµατίσουν, όλοι τα ξεχνάνε.

Από τη συνέντευξη µε έναν κτηνοτρόφο

Στη χώρα µας για τον λόγο ότι δεν υπάρχει τάξη ο καθένας πρέπει να ασχοληθεί µε µια συγκεκριµένη δουλειά και να µην είναι λαίµαργος σε αυτήν τη δουλειά που θα ασχοληθεί, να του αρέσει η δουλειά και αυτά τα λίγα που βγάζει να τα εκµεταλλεύεται κατάλληλα. Παράδειγµα, γίνεται ένας υδραυλικός· πρέπει πρώτον να του αρέσει να γίνει υδραυλικός, να το πάρει απόφαση ότι η δουλειά του είναι υδραυλικός και να µην κοιτάζει να γίνει εργολάβος και να πάρει κι άλλο προσωπικό και τέτοια, να γίνει παµπλούσιος και να εκµεταλλεύεται άλλους. Πρέπει ο υδραυλικός να είναι υδραυλικός, ο κτηνοτρόφος κτηνοτρόφος, ο φούρναρης φούρναρης κι αυτά. Αυτά πιστεύω ότι φταίνε εδώ πέρα – παίρνουν δηλαδή τα µυαλά αέρα, λες «α πότε θα εκµεταλλευτούµε τους άλλους;» και γίνεται ένα κοµφούζιο και δεν µαζεύεται µε τίποτα ακόµη και τώρα. Τώρα βλέπεις τον κορονοϊό… προσπαθούν να εκµεταλλευτούν τα πάντα, οι µάσκες πήγαν 1 ευρώ, οι δηµοσιογράφοι προσπαθούν να εκµεταλλευτούν κι αυτοί. Ενώ στο εξωτερικό έχει άλλο σύστηµα. Ο,τι σπουδάζει ο καθένας ασχολείται µε αυτό και πληρώνεται από αυτό, δουλεύει οκτώ ώρες και πάει στο σπίτι του· είναι όλο µια αλυσίδα αυτό, το εξωτερικό είναι πιο ανεπτυγµένο από εµάς.

Από τη συνέντευξη µε µια Ελληνίδα µετανάστρια στη Σουηδία

Ελα τώρα γιατί δεν αλλάζει (η κατάσταση στην Ελλάδα). ∆εν αλλάζει γιατί όλοι είναι πάρα πολύ βολεµένοι µε αυτή την κατάσταση. Εεεµ, και όταν λέω βολεµένοι εννοώ είναι βολεµένοι και οι πολιτικοί αλλά είναι βολεµένοι και ένα πολύ ε, ένα πολύ µεγάλο ποσοστό εεεµ, πολιτών (ενοχληµένη)… Που σηµαίνει ότιιι ναι µεν κλαίγοµαι για την κυβέρνηση αλλά άµα χρειαστώ κάτι θα πάω στον κύριοοο… δεν ξέρω τι, πες έναν τέλος πάντων… εεε στον κύριο Μητσοτάκη, θα του πω το πρόβληµά µου καιιι ο γιος µου µπορεί να είναι αύριο στοοο… δεν ξέρω, στην εφορία… Οπότε οι πελατειακές σχέσεις είναι κάτι το οποίο υπήρχε και εξακολουθεί να υπάρχει και θα εξακολουθεί να υπάρχει, δυστυχώς (µε ενόχληση). Οπότε θεωρώ ότι είµαστε όλοι λίγο βολεµένοι και γι’ αυτό τον λόγο δεν… εεε ψηφίζουµε άλλο κόµµα, γι’ αυτό τον λόγο δεν κάνουµε κάτι άλλο, γι’ αυτό τον λόγο δεν… και φοβόµαστε! Εεε, γενικότερα η βολή και ο φόβος νοµίζω ότι παίζουν πολύ σηµαντικό ρόλο για το… γιατί δεν αλλάζει κάτι. Αυτά τα δύο είναι. Φοβόµαστε την αλλαγή, φοβόµαστεεε (σύντοµη παύση) µη χάσουµε τη βολή µας. Γιατί καλά είναι να φωνάζουµε από τον καναπέ µας αλλά, αλλά θέλουµε το παιδί µας νααα πάει στην εφορία αύριο… Βλέπεις εδώ είναι και η εκπαίδευση που κολλάει γιατί φτάνεις σε αυτό το σηµείο, να επιλέγεις µία δουλειά µόνο και µόνο για να µπορείς (σύντοµη παύση) να τα βγάλεις πέρα, ενώ δεν θα ’πρεπε να είναι αυτός ο σκοπός.

«Για την Ελλάδα του ’21»

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 13 Οκτωβρίου στις 19.00 στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138). Εισηγητές: Νίκος Παναγιωτόπουλος, Γιάννης Παναγόπουλος (πρόεδρος ΓΣΕΕ). Ομιλητές: Γιώργος Γεραπετρίτης (υπουργός Επικρατείας), Γιώργος Καμίνης (βουλευτής Επικρατείας του ΚΙΝΑΛ), Γιώργος Κατρούγκαλος (βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ). Συντονίστρια και παρουσιάστρια: Ελεωνόρα Ορφανίδου (δημοσιογράφος). Μια σειρά από δρώμενα θα πλαισιώσουν την εκδήλωση: ταινία τεκμηρίωσης μικρού μήκους σε σκηνοθεσία Αγγελου Κοβότσου, θεατρικό αναλόγιο με τους ηθοποιούς Μανώλη Μαυροματάκη, Φιλαρέτη Κομνηνού· θεατρικό μονόπρακτο σε σκηνοθεσία του Δήμου Αβδελιώδη· εικαστικά banners βασισμένα στο ζωγραφικό έργο του Γιώργου Ρόρρη.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΟΙΝΟ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ

Λόγω των υγειονομικών μέτρων μπορούν να παρακολουθήσουν την εκδήλωση  εντός του αμφιθεάτρου του Μουσείου μόνο 180 άτομα, τα οποία θα πρέπει να είναι βεβαιωμένα εμβολιασμένοι ή νοσήσαντες. Οι πρώτοι 180 που θα φτάσουν και θα θελήσουν να παρακολουθήσουν την εκδήλωση στο αμφιθέατρο θα είναι αυτοί που θα την παρακολουθήσουν διά ζώσης. Οι υπόλοιποι θα μπορέσουν να την παρακολουθήσουν καθήμενοι στο κατάλληλα διαμορφωμένο αίθριο του μουσείου μέσω μεγάλης οθόνης και με τον απαραίτητο ηχητικό εξοπλισμό ο οποίος θα επιτρέπει την άνετη παρακολούθησή της. Στο αίθριο θα επιτρέπεται η είσοδος σε εμβολιασμένους, νοσήσαντες και όσους έχουν αρνητικό rapid test του τελευταίου εικοσιτετραώρου. Μπορεί ο καθένας να επιλέξει πού θα παρακολουθήσει την εκδήλωση. Τέλος, θα μπορεί να την παρακολουθήσει οποιοσδήποτε το επιθυμεί από κάθε μέρος της χώρας μέσω live streaming.