Ο Χρυσός Λέων στις ελληνικές αίθουσες

Ο Χρυσός Λέων στις ελληνικές αίθουσες

Το βραβευμένο με Χρυσό Λέοντα στο φεστιβάλ της Βενετίας «Γεγονός» της Οντρέ Ντιγουάν είναι η ταινία που ξεχωρίζει αυτή τη βδομάδα.

Κριτική: Κωνσταντίνος Καϊμάκης

Το Γεγονός (L’Evénement)  (***1/2)

Δραματική γαλλικής παραγωγής 2021 (100)

Σκηνοθεσία: Οντρέ Ντιγουάν Πρωταγωνιστούν: Αναμαρία Βαρτολομέι, Κέισι Μότετ Κλάιν, Σαντρίν Μπονέρ, Ανά Μουγκλαλίς

Αρχές της δεκαετίας των 60ς σε μια μικρή γαλλική επαρχιακή πόλη. Η νεαρή Αν προετοιμάζεται για τις εξετάσεις που θα κρίνουν την εισαγωγή της στο πανεπιστήμιο (όνειρο της είναι να γίνει συγγραφέας) όμως μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη απειλεί να γκρεμίσει τις φιλοδοξίες της.

Η ιστορία της Αν που επιθυμεί να τερματίσει την ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη αλλά η συντηρητική κοινωνία δεν της το επιτρέπει, παρουσιάζεται σαν ένα βραδυφλεγές κοινωνικό θρίλερ το οποίο προκαλεί την οργή του θεατή καθώς συμπάσχει στον άδικο και σκληρό αγώνα που δίνει μια νεαρή γυναίκα, προκειμένου να αποκτήσει το αυτονόητο δικαίωμα της διαχείρισης και αυτοδιάθεσης του εαυτού της. Όλο το δραματουργικό φορτίο της πλοκής μοιράζεται εξ ίσου σε δύο θεματικές βάσεις. Η πρώτη αφορά στην γαλλική νομοθεσία της εποχής που κρίνει αυστηρά το ζήτημα της άμβλωσης οδηγώντας ακόμη και στη φυλακή τις γυναίκες που θα παρανομήσουν. Η δεύτερη σχετίζεται με την εικόνα της ελεύθερης γυναίκας που θεωρείται «εύκολη» και «τσούλα»: οι συγκεκριμένοι χαρακτηρισμοί προέρχονται από τις συμμαθήτριες της Αν που δεν βλέπουν με καλό μάτι την ανεξάρτητη συνομήλικη τους να απολαμβάνει τη ζωή της όπως επιθυμεί η ίδια κι όχι όπως την καθορίζουν οι αυστηροί κανόνες του σχολείου. Ο συνδυασμός των δύο παραμέτρων οδηγεί την ηρωίδα σε μια συγκλονιστική αντίσταση που δεν μπορεί να κριθεί με τα συνήθη μέτρα και σταθμά της εποχής. Η Αν είναι ένα ελεύθερο πνεύμα που δεν ανήκει σε αυτή την εποχή. Είναι ένας ανθρώπινος φάρος τόλμης και δημιουργικότητας που φωτίζει το μέλλον. Της ανθρωπότητας και κυρίως των γυναικών. Η αποστασιοποιημένη αφήγηση της νεαρής γαλλίδας σκηνοθέτριας Οντρέ Ντιγουάν (μόλις η δεύτερη ταινία της), με την κάμερα διαρκώς στο χέρι να γίνεται σκιά της Αν, δίνει την ευκαιρία στην θαυμάσια Αναμαρία Βαρτολομέι να δώσει μια αφαιρετική, χαμηλόφωνη αλλά και απόλυτα ουσιαστική παράσταση. Η γαλλορουμάνα ηθοποιός πλάθει μια μεστή, εσωτερικών κραδασμών ερμηνεία που της χάρισε στα φετινά Σεζάρ το βραβείο της πιο υποσχόμενης νέας ηθοποιού. Το σενάριο αποτελεί διασκευή του ομώνυμου βιβλίο της Ανί Ερνό, το οποίο με τη σειρά του βασίζεται σε προσωπικά βιώματα της συγγραφέως.

Βρώμικος Παράδεισος (After Blue) (**)

Φαντασίας γαλλικής παραγωγής 2021 (127)

Σκηνοθεσία: Μπερτράν Μαντικό Πρωταγωνιστούν: Ελίνα Λόουενσον, Πόλα Λούνα, Βιμάλα Πονς, Ντέιβιντ Πάτρικ Κέλι

Κάπου στο μέλλον, στον παράξενο πλανήτη After Blue, κατοικούν μόνο γυναίκες καθώς οι άντρες έχουν όλοι πεθάνει λόγω της μολυσμένης ατμόσφαιρας. Η μοναχική Ρόξι κάνει το λάθος να απελευθερώσει μια σίριαλ κίλερ ονόματι Κέιτ Μπους.

Στο ιδιοσυγκρασιακό, avant- garde και ναρκισσινεμά του Μαντικό, η υπερβολή είναι το ζητούμενο και η πρόκληση των αισθήσεων ο απώτερος σκοπός. Όπως και στα «Άγρια αγόρια», την πρώτη ταινία του Μαντικό, η παραισθησιογόνα γραφή δίνει τον τόνο σε ένα χαοτικό σύμπαν όπου οι σεξουαλικότητα είναι η μόνη σταθερά. Σκόρπιες καλές ιδέες, επίδειξη της σκηνοθετικής βιρτουοζιτέ αλλά και απουσία ενός πολιτικού λόγου που έχει κάτι ουσιώδες να πει.

Men (**1/2)

Θρίλερ αμερικανοαγγλικής συμπαραγωγής 2022 (100)

Σκηνοθεσία: Άλεξ Γκάρλαντ Πρωταγωνιστούν: Τζέσι Μπάκλεϊ, Ρόρι Κινίαρ, Πάαπα Εσιέντου

Έχοντας χάσει ξαφνικά τον σύντροφο της η Χάρπερ προσπαθεί να συνέλθει από το σοκ και μετακομίζει σε ειδυλλιακή κατοικία στην αγγλική εξοχή. Όμως κάτι ή κάποιος μοιάζει να απειλεί την ηρεμία της.

Το τρίτο φιλμ του Άλεξ Γκάρλαντ («Από μηχανής», «Ο αφανισμός») αφήνει στην άκρη το sci-fi στοιχείο των πρώτων του φιλμ προκειμένου να στραφεί στο καθαρόαιμο φιλμ τρόμου με σκοπό να διατυπώσει ένα πολιτικό σχόλιο (η γυναικεία χειραφέτηση και το τέλος της πατριαρχίας, με τέτοιο τρόπο όπως δεν έχετε δει ποτέ σε καμιά άλλη ταινία μέχρι τώρα) που πάντως αφήνει ανάμεικτα συναισθήματα. Το γκροτέσκο φινάλε θα μπορούσε να είχε λιγότερη υπερβολή.

18 (**1/2)

Κοινωνική ελληνικής παραγωγής 2021 (95)

Σκηνοθεσία: Βασίλης Δούβλης Πρωταγωνιστούν: Ιωσήφ Γαβριελάτος, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Αναστάσης Λαουλάκος, Κλέλια Ανδριολάτου, Μαρίνα Ανυφαντή

Η καθημερινότητα μιας παρέας μαθητών λυκείου σε μια υποβαθμισμένη γειτονιά της Αθήνα εν μέσω της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας.

Για τη δεύτερη ταινία του ο Βασίλης Δούβλης («Η επιστροφή») επιλέγει να θίξει τα φαινόμενα της αναζωπύρωσης του φασισμού και του σχολικό εκφοβισμού στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Μοιράζοντας τα πρόσωπα του δράματος σε μια χούφτα παιδιών που έχουν κοινές παραστάσεις (φτωχό οικογενειακό περιβάλλον, έκθεση στη βία και τον ρατσισμό κλπ) ο Δούβλης πετυχαίνει με διακριτικότητα και οξυδέρκεια να φτάσει στην καρδιά του προβλήματος ενώ δίνει την ευκαιρία στους νεαρούς πρωταγωνιστές του να δώσουν θαυμάσιες νατουραλιστικές ερμηνείες.

Μαύρα Γυαλιά (Occhiali neri/ Black glasses) (*1/2)

Θρίλερ ιταλικής παραγωγής 2022 (86)

Ρώμη καλοκαίρι. Στη διάρκεια μιας έκλειψης ηλίου ένας δολοφόνος βγαίνει παγανιά και σφάζει πόρνες. Η Νταϊάνα θα καταφέρει να ξεφύγει από τα νύχια του αλλά θα χάσει την όραση της. Με τη βοήθεια ενός αγοριού κι ενός εκπαιδευμένου σκύλου θα προσπαθήσει να αντιμετωπίσει την επόμενη επίθεση του δολοφόνου.

Υπό κανονικές συνθήκες η επιστροφή του Ντάριο Αρτζέντο πίσω από την κάμερα, δέκα χρόνια μετά τον τρισδιάστατο «Dracula», θα ήταν μέγιστο κινηματογραφικό γεγονός.  Όμως στα 82 του χρόνια ο πάπας του giallo παρουσιάζει εμφανή σημάδια παρακμής. Μετά από μια καλοφτιαγμένη και απολαυστική εισαγωγή που είναι θαρρείς βγαλμένη από τα παλιά φιλμ του Ντάριο, η συνέχεια είναι αποκαρδιωτική και γεμάτη χοντράδες: τόσο σεναριακά όσο και (δυστυχώς) σκηνοθετικά.

Ετικέτες

Documento Newsletter