Περισσότερο με ύμνο στον «αιώνιο έφηβο» Τομ Κρουζ παρά με απαραίτητη συνέχιση του φιλμ του 1986 μοιάζει το σίκουελ του «Top gun».
Top Gun: Maverick (**)
Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2022 (132)
Σκηνοθεσία: Τζόζεφ Κοζίνσκι Πρωταγωνιστούν: Τομ Κρουζ, Τζένιφερ Κόνελι, Βαλ Κίλμερ, Τζον Χαμ, Μάιλς Τέλερ
Ο απροσάρμοστος σμηναγός Πιτ «Μάβερικ» Μίτσελ, επιστρέφει στο κέντρο εκπαίδευσης Top Gun για να προετοιμάσει κατάλληλα μια ομάδα επίλεκτων νεαρών πιλότων που έχουν την αποστολή της εξόντωσης ενός στόχου υψηλής στρατηγικής σημασίας στην πολεμική σύρραξη των ΗΠΑ με εχθρικό τριτοκοσμικό «κράτος-παρίας» που δεν κατονομάζεται αλλά όλοι καταλαβαίνουμε ποιο είναι.
Τα φαντάσματα του παρελθόντος επιστρέφουν για τον Μάβερικ καθώς μέλος της επίδοξης ομάδας των πιλότων που αναλαμβάνει να εκπαιδεύσει είναι κι ο γιος του μακαρίτη φίλου του Γκους, για την απώλεια του οποίου ο ήρωας κουβαλά ακόμη τις ενοχές του. Η συνέχεια του πρώτου ανέλπιστου μπλοκμπάστερ που έκανε μέσα σε μια νύχτα σούπερ σταρ τον 24χρονο Τομ Κρουζ, πραγματοποιεί μια προσεχτική πτήση, χωρίς ιδιαίτερους κραδασμούς σε γνώριμα (και εύκολα συγκινησιακά) εδάφη με την απαραίτητη παλιομοδίτικη χολιγουντιανή συνταγή. Αυτό δεν το λέμε για κακό.
Όμως το νέο «Top gun», εκτός της τεχνικής του αρτιότητας και του δυναμισμό του που θα «πιάσει» το εφηβικό κοινό, μοιάζει ενταγμένο στην αντίληψη του πώς να κάνουμε τον πρωταγωνιστή να μοιάζει αγέραστος (η βιντεοκλιπίστικη σεκάνς με τα σπορ στην παραλία όπου ο Κρουζ βάζει κάτω τους νεαρούς πιλότους είναι μια ωδή στην κακόγουστη αφέλεια αλλά και την ματαιοδοξία του χολιγουντιανού σταρ) παρά αφοσιωμένο στο χτίσιμο της δραματουργίας μιας πειστικής και ψαγμένης περιπέτειας. Το σενάριο θέλει τον ήρωα προβληματισμένο για τα λάθη του παρελθόντος που κόστισαν σε απώλειες κι αποφασισμένο να θυσιαστεί (!) προκειμένου να πετύχει την ποθητή λύτρωση. Φυσικά και δεν γίνεται ούτε για μια στιγμή πειστικό αφού όλα στο στήσιμο του ήρωα κραυγάζουν για το αντίθετο: είτε στην σκηνή-καρτ ποστάλ που φεύγει με την ολόλευκη στολή του και το νέο αμόρε δίπλα του (η Τζένιφερ Κόνελι αντί της Κέλι Μακ Γκίλις) προς το ηλιοβασίλεμα μέσα στην ανοιχτή Πόρσε, είτε ρίχνοντας κροκοδείλια δάκρυα για τους φίλους που συνεχίζουν να «φεύγουν», είτε βγάζοντας πατριωτικο-μιλιταριστικά λογύδρια για το μεγαλείο των πιλότων του Top Gun! Η ταινία ακολουθεί πιστά την συνταγή της αρχικής δημιουργίας και για αυτό το λόγο θα σαρώσει στις αίθουσες. Όμως σε καμία περίπτωση δεν είναι ισάξια εκείνης της δημιουργίας του μακαρίτη Σκοτ που πραγματικά έκανε επανάσταση στα 80ς για το είδος της αεροπορικής περιπέτειας.
Ανάμεσα σε δύο κόσμους (Ouistreham/ Between two worlds) (***)
Κοινωνική γαλλικής παραγωγής 2021 (106)
Σκηνοθεσία: Εμανουέλ Καρέρ Πρωταγωνιστούν: Ζιλιέτ Μπινός, Ελέν Λαμπέρ, Λουίζ Ποσιέκα
Μια παριζιάνα συγγραφέας υποδύεται την καθαρίστρια προκειμένου να βρει το κατάλληλο υλικό και τους βασικούς χαρακτήρες για το επόμενο βιβλίο της που θα έχει ως κεντρικό θέμα την σύγχρονη κοινωνικο-οικονομική κρίση.
Έντιμο και χαμηλότονο, χωρίς συναισθηματικές εξάρσεις, κοινωνικό δράμα γύρω από την άκομψη προσπάθεια μιας καταξιωμένης παριζιάνας συγγραφέας να «συναντηθεί» με τους απόκληρους εργάτες μιας μικρής πόλης στον γαλλικό Βορρά. «Δεν έχετε ενδοιασμούς για αυτό που κάνετε;» ρωτάει μια υπεύθυνη σε γραφείο εξεύρεσης εργασίας την ηρωίδα όταν ανακαλύπτει την πραγματική της ταυτότητα. Εκείνη μοιάζει να διστάζει («μερικές φορές έχω ενδοιασμούς» ομολογεί) αλλά στην τελική της απόφαση δείχνει να έχει ήσυχη την συνείδηση της καθώς «η ιστορία τούτη είναι πιο δυνατή από τους ενδοιασμούς» ενώ υπογραμμίζει -για να πείσει ίσως τον εαυτό της- με μια δόση διδακτισμού πως «πρέπει ο κόσμος να μάθει τι πραγματικά συμβαίνει στις ζωές αυτών των ανθρώπων». Λες και ο κόσμος δεν γνωρίζει και πιστεύει ότι οι καθαριστές έχουν μια τέλεια ζωή. Το «Ανάμεσα σε δύο κόσμους» είναι ένα γνήσιο κοινωνικό δράμα, ψύχραιμο και συνεπές που λέει σκληρές αλήθειες («είσαι ένας ψεύτικος άνθρωπος» λέει η δυναμική καθαρίστρια στην συγγραφέα) με τον πλέον αφοπλιστικό τρόπο, υπογραμμίζοντας τη μία και βασική αρχή του: πως θεωρητικά είμαστε όλοι ίσοι αλλά στην πραγματικότητα η ανισότητα και η αδικία κυριαρχούν σε όλες τις κοινωνίες. Το σενάριο βασίζεται σε ένα αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα της Φλορένς Ομπενά που έγινε best seller στη Γαλλία.
Το Θαύμα (Miracle/ Miracol) (***)
Δραματική ευρωπαϊκής συμπαραγωγής 2021 (118)
Σκηνοθεσία: Μπόγκνταν Τζόρτζε Απέτρι Πρωταγωνιστούν: Ιοάνα Μπουγκαρίν, Εμανουέλ Παρβού, Βάλι Ποπέσκου
Δόκιμη νεαρή καλόγρια φεύγει κρυφά από το μοναστήρι της για να επισκεφτεί νοσοκομείο για να προβεί σε διακοπή της ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης της.
Ο ταλαντούχος Μπόγκνταν Τζόρτζε Απέτρι («Παρυφές») θυμίζει το εμβληματικό «4 μήνες, 3 βδομάδες και 2 μέρες» του συμπατριώτη του Κριστιάν Μουνγκίου με τη διαφορά πως η δική του ιστορία διαδραματίζεται στο σήμερα κι όχι στο παρελθόν και την εποχή του Τσαουσέσκου όπως έδειχνε η βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα του 2007. Η ανυποχώρητη και αμείλικτη κριτική του Απέτρι αποκαλύπτει πως ελάχιστα πράγματα σήμερα έχουν αλλάξει σε σχέση με το χτες: η μετα-κομμουνιστική ρουμανική κοινωνία διατηρεί πολλές από τις παθογένειες του παρελθόντος, ενισχυμένες από την αδίστακτη πατριαρχική κοινωνία και τις άλυτες ακόμη υποθέσεις (θέση της εκκλησίας, εθνική ταυτότητα, μηχανισμοί εξουσίας) σε συλλογικό και ατομικό επίπεδο. Ειδικά η θέση της γυναίκας μοιάζει ακόμη να βρίσκεται όχι απλώς στο περιθώριο αλλά κυριολεκτικά στα τάρταρα αν λάβουμε υπόψη την τραγική ιστορία της ηρωίδας.
Ίκαρος και Δαίδαλος (Icarus) (***)
Animation διεθνούς συμπαραγωγής 2022 (76)
Σκηνοθεσία: Κάρλο Βόγελε
Φωνές στα ελληνικά των: Ντίνου Σούτη, Χριστίνας Τσιπιανίτη, Βασίλη Παπαστάθη, Ακίνδυνου Γκίκα, Νικολέτας Κουνενιδάκη, Γιώργου Ματαράγκα, Κατερίνας Χρηστάκη, Κωνσταντίνου Κλαυδιανού , Δανάης Μουτσοπούλου
Κάθε γωνιά του παλατιού του Μίνωα αποτελεί σημείο διασκέδασης για τον Ίκαρο, τον γιο του Δαίδαλου, εφευρέτη του βασιλιά. Μία μέρα, κατά τη διάρκεια μιας εξερεύνησης κοντά στο παλάτι της Κνωσού, ο Ίκαρος ανακαλύπτει ένα αγόρι με κεφάλι ταύρου κλειδωμένο σε μια αυλή. Τα δύο παιδιά θα γίνουν φίλοι αλλά η μοίρα θα παίξει το δικό της παιχνίδι όταν ο Θησέας φτάσει στην Κρήτη.
Συμπαθέστατο και τρυφερό ευρωπαϊκό animation που βασίζεται κυρίως στην τεχνοτροπία του παλιού, κλασικού σκίτσου δύο διαστάσεων (υπάρχουν και λίγα 3D ψηφιακά σκίτσα) προκειμένου να αναδείξει τη δύναμη ενός συναρπαστικού διαχρονικού μύθου με δεκάδες συμβολισμούς. Τα αισθαντικά, εικαστικά σκίτσα του ιταλού Κάρλο Βόγελε εντυπωσιάζουν κυρίως με την απλότητα και την καθαρότητα της γραφής και είναι κάτι παραπάνω από βεβαιο ότι θα γοητεύσουν εξίσου μικρούς και μεγαλύτερους θεατές.