Ο θείος Όσκαρ την εποχή του Τραμπ

Τα 97α βραβεία Όσκαρ που απονέμονται απόψε το βράδυ στο Kodak Theatre είναι τα πλέον πολιτικοποιημένα των τελευταίων δεκαετιών.

«Emilia Perez» ή «Anora»; Διεμφυλική επικράτηση ή ανάδειξη της σεξεργασίας; Ή μήπως τελικά γίνει η μεγάλη ανατροπή από το «Brutalist»; Μακράν τα πιο αμφίρροπα και πολιτικοποιημένα βραβεία Όσκαρ του 21ου αιώνα είναι τα φετινά, που γίνονται στη σκιά της επίδειξης δύναμης και θράσους του νεοεκλεγέντος προέδρου των ΗΠΑ, ο οποίος μετά τη Γροιλανδία, τον Καναδά και τη Λωρίδα της Γάζας έβαλε στο μάτι και τα… Όσκαρ. Τα διασημότερα κινηματογραφικά βραβεία είναι όμως προϊόν του Χόλιγουντ, το οποίο παραδοσιακά και διαχρονικά εκφράζει (μέσω κυρίως των λαμπερών αστέρων του) απόψεις ταυτόσημες κυρίως με το στρατόπεδο των Δημοκρατικών αντί να συμπλέει με την ατζέντα της ρεπουμπλικανικής πτέρυγας. Οχι πως δεν έχουμε δει στο παρελθόν σημάδια συντηρητισμού ή ρατσιστικές επιλογές από τον θείο Όσκαρ, ο οποίος έπρεπε να διανύσει σχεδόν οκτώ δεκαετίες πριν οδηγηθεί στις 24 Μαρτίου 2002 στη ταυτόχρονη βράβευση Αφροαμερικανών ηθοποιών στις κατηγορίες ερμηνείας Α΄ ρόλων. Σε εκείνη τη διοργάνωση ο Ντένζελ Oυάσινγκτον στην «Ημέρα εκπαίδευσης» και η Χάλι Μπέρι στον «Χορό των τεράτων» απέσπασαν τα βραβεία, ενώ η δεύτερη παραμένει ακόμη και σήμερα η μόνη μαύρη ηθοποιός που έχει κερδίσει το Όσκαρ Α΄ ρόλου.

Λαμπρή τελετή ή μπαγιάτικο φαγητό;

Ολοι λοιπόν περιμένουμε να δούμε με αγωνία πού θα κάτσει η μπίλια απόψε το βράδυ: στο κόκκινο της έντασης από τα προοδευτικά βραβεία τα οποία θα βάλουν μπουρλότο στην τελετή ή στις βέβαιες, ασφαλείς λύσεις που θα κάνουν τον υπερόπτη ένοικο του Λευκού Οίκου να δηλώσει ικανοποιημένος για τα «δημοκρατικά, καθαρά και πατριωτικά» made in USA βραβεία; Η πλέον τολμηρή επιλογή θα ήταν η βράβευση του «Emilia Perez» με τον τίτλο του κορυφαίου φιλμ της χρονιάς, ενώ και η νίκη του «Anora» θα προκαλούσε σχετική αναγούλα στον Τραμπ, που θα επιθυμούσε ένα «κλασικό αμερικανικό» φιλμ να κατακτήσει την κορυφή. Τέτοιο φιλμ δεν υπάρχει φέτος, αλλά μέχρι του χρόνου έχουμε καιρό.

Από το Μεξικό και τα τρανς άτομα με αγάπη

Είναι γνωστή η παραφιλολογία –όχι άδικη εντελώς– που έχει αναπτυχθεί γύρω από την πρωταγωνίστρια του «Emilia Perez», την Ισπανίδα τρανς ηθοποιό Κάρλα Σοφία Γκασκόν που είναι υποψήφια για το Όσκαρ Α΄ ρόλου (η πρώτη υποψήφια τρανς ηθοποιός στην ιστορία του θεσμού). Η Γκασκόν, που θα βρεθεί τελικά στην τελετή, έγινε πρόσφατα δέκτης και πομπός αρνητικής δημοσιότητας λόγω εμπρηστικών ισλαμοφοβικών δηλώσεων, αλλά και άστοχων απόψεων που είχε αναρτήσει στο παρελθόν στα social media για το κίνημα Black Lives Matter, το εμβόλιο του κορονοϊού, τη διαφορετικότητα στα Όσκαρ («μοιάζει με πανηγύρι Aσιατών και μαύρων» είχε γράψει για την τελετή του 2021), ακόμη και για τον Χίτλερ («απλώς είχε τη δική του άποψη για τους Εβραίους!»).

Το συγκεκριμένο γεγονός τραυμάτισε σοβαρά το μιούζικαλ του Ζακ Οντιάρ, που αφορά την απόφαση ενός Μεξικανού βαρόνου ναρκωτικών να αλλάξει φύλο, καθώς –από τη θέση του φαβορί όπου βρισκόταν χάρη στις 13 υποψηφιότητες– πλέον αποτελεί αουτσάιντερ. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχει σοβαρές πιθανότητες βράβευσης. Αν συμβεί αυτό, θα αποτελέσει όχι απλώς μια ιστορική νίκη αλλά και ένα ηχηρό χαστούκι από το ορθολογικό και με σεβασμό στα δικαιώματα Χόλιγουντ απέναντι στη ρητορική μίσους του Τραμπ και την απέχθειά του για την τρανς κοινότητα.

Για την ισότητα και τη διαφορετικότητα

Η Μάικι Μάντισον έχει γίνει ίνδαλμα για την κοινότητα των σεξεργατών χάρη στο «Anora» του ανεξάρτητου Αμερικανού σκηνοθέτη Σον Μπέικερ, ο οποίος έχει στραμμένο μονίμως το βλέμμα του στον χώρο του αμερικανικού περιθωρίου. Πρόκειται για έναν κόσμο που απεχθάνεται ο Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος δεν μπορεί να δεχτεί ότι τα «αποβράσματα» –αντί των πατριωτών– που επιλέγει για πρωταγωνιστές των ταινιών του ο Μπέικερ έχουν, εκτός από μέλλον, και Όσκαρική λάμψη. Αν μάλιστα ολοκληρωθεί η έκπληξη απόψε και το φιλμ, που αποτελεί ύμνο στην ισότητα και τη διαφορετικότητα, κερδίσει το βαρύτιμο έπαθλο, τότε να περιμένετε δηλώσεις του Τραμπ για κατάντια των Όσκαρ. Θυμίζουμε ότι το υποψήφιο για έξι βραβεία «Anora» έχει ήδη κερδίσει τον Χρυσό Φοίνικα, ενώ η 25άχρονη Μάντισον, που ερμηνεύει τη σεξεργάτρια από το Μπρούκλιν, είναι εκείνη που απειλεί με ισχυρές πιθανότητες να «αρπάξει» το βραβείο ερμηνείας από την Ντέμι Μουρ.

Ο πόλεμος Χόλιγουντ – Τραμπ κορυφώνεται

Ακόμη ένα ενδιαφέρον στοιχείο στη φετινή τελετή είναι και η μετωπική σύγκρουση του Χόλιγουντ με τον Τραμπ, σε προσωπικό πλέον επίπεδο, όσον αφορά την κατηγορία του Α΄ ανδρικού ρόλου. Οι εκλέκτορες της Ακαδημίας επέλεξαν τον Σεμπάστιαν Σταν, πρωταγωνιστή της ταινίας «The apprentice», για την πεντάδα των κορυφαίων ανδρικών ερμηνειών κάνοντας έξαλλο τον Τραμπ, ο οποίος επιχείρησε ανεπιτυχώς να μποϊκοτάρει το φιλμ.
Ο λόγος είναι πως στο biopic του Αλί Αμπάσι ο ρουμανικής καταγωγής Σταν υποδύεται με μεγάλη επιτυχία τον νεαρό Ντόναλντ Τραμπ, που παρουσιάζεται στο φιλμ όχι μόνο ως ρηχός και ματαιόδοξος (σκηνές με επεμβάσεις λιποαναρρόφησης και το πρόβλημα της φαλάκρας) αλλά και ως βιαστής, όπως δείχνει η επίμαχη σκηνή του σεξ με την πρώτη σύζυγό του Ιβάνα Τραμπ.

Ο Τραμπ χαρακτήρισε «σκουπίδι» το φιλμ και δήλωσε ότι με την πρώην σύζυγό του είχε μια υπέροχη σχέση μέχρι την ημέρα που πέθανε. «Ο συγγραφέας αυτού του σωρού σκουπιδιών Γκέιμπ Σέρμαν είναι ένας άχρηστος και δίχως ταλέντο δήθεν συγγραφέας που θα λάβει την απάντηση που του αξίζει στα δικαστήρια» δήλωσε οργισμένος στο ABC ο Τραμπ πριν αναθέσει στους δικηγόρους του τη μήνυση κατά των συντελεστών του φιλμ. Αν τελικά ο Σταν κάνει την έκπληξη και αποσπάσει το Όσκαρ (φαβορί εδώ ο Εϊντριαν Μπρόντι του «Brutalist»), ετοιμαστείτε για τρομερές εκρήξεις στον Λευκό Οίκο, που θα ακουστούν μέχρι την Πόλη των Αγγέλων.

And the Oscar goes to… Hollywood?

Μια επεισοδιακή και σίγουρα πολιτικοποιημένη τελετή αναμένεται λοιπόν το βράδυ της Κυριακής, οι βραβεύσεις της οποίας θα δείξουν πού θα φυσάει πλέον ο νέος αέρας στο Χόλιγουντ. Οι κατάλληλες ταινίες υπάρχουν, το κλίμα έχει ήδη διαμορφωθεί, η μάχη της καλλιτεχνικής ελευθερίας ενάντια στην απειλή του σκότους κορυφώνεται και το μόνο που μένει να φανεί είναι η επόμενη μέρα στο ντέρμπι της τραμπικής Αμερικής με τη βιομηχανία του θεάματος. Αναφερόμαστε σε μια βιομηχανία που θα επιχειρήσει –όσο αυτό είναι δυνατό– να μείνει μακριά από τα εκτελεστικά διατάγματα του Αμερικανού προέδρου, αλλά ας μην εκπλαγούμε αν δούμε από τα μεγάλα στούντιο τάσεις συμβιβασμού και ίσων αποστάσεων.

Φέτος τα μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου στάθηκαν στο ύψος τους, αλλά του χρόνου τα πράγματα ίσως να είναι διαφορετικά. Οι επόμενες Όσκαρικές επιλογές οφείλουν να μείνουν σταθερά στον δρόμο της ισότητας, της συμπερίληψης και της αποδοχής της διαφορετικότητας κι όχι να τρομοκρατηθούν από τα σκιάχτρα των πάλαι ποτέ μάτσο ηρώων Σιλβέστερ Σταλόνε, Μελ Γκίμπσον και Γιον Βόιτ, που δηλώνουν φαν του Τραμπ, ο οποίος τους έχρισε ελεγκτές στο Χόλιγουντ, στην προσπάθειά του να έχει λόγο στους μηχανισμούς της βιομηχανίας του θεάματος. Είναι μία από τις πρώτες κινήσεις του Αμερικανού προέδρου προκειμένου να ασκήσει πίεση στα στούντιο αλλά και για να θέσει τις βάσεις ώστε το νέο κινηματογραφικό πρόσωπο του Χόλιγουντ να είναι λαμπερό, χωρίς φιλελεύθερες γωνίες και αριστερά φλερτ.