O σημαντικός σκηνοθέτης Τάσος Μπιρσίμ ταυτίστηκε με τον Ανδρέα Παπανδρέου και καθόρισε το τηλεοπτικό τοπίο μιας ολόκληρης εποχής.
Για πολλές απώλειες συνήθως γράφουμε τη φράση «τέλος εποχής», αφού αυτός που φεύγει παίρνει κυριολεκτικά μαζί του και μια ολόκληρη εποχή. Στην περίπτωση του σκηνοθέτη Τάσου Μπιρσίμ επέρχεται πραγματικά ένα τέλος εποχής, με δεδομένες και τις σαρωτικές αλλαγές στον χώρο της δημόσιας τηλεόρασης. Και για να είμαστε ακριβείς, αν στον ελληνικό κινηματογράφο της δεκαετίας του 1980 μεσουράνησε ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, το αντίστοιχο στην τηλεοπτική σκηνοθεσία ίσχυε αναμφισβήτητα για τον Τάσο Μπιρσίμ.
Από την προσωπική του ιστοσελίδα αντλούμε στοιχεία για τη βασική του εκπαίδευση: πτυχίο σκηνοθεσίας κινηματογραφίας – ραδιοφωνίας – τηλεόρασης από τη Σχολή Ηχου και Εικόνας Π. Παπαντωνόπουλου την περίοδο 1965-69. Στον Παπαντωνόπουλο ο Μπιρσίμ χρωστούσε πολλά, αφού μαθήτευσε κοντά στον άνθρωπο που με την τεχνογνωσία του ίδρυσε το πρώτο δημόσιο τηλεοπτικό κανάλι στην Αθήνα το 1967.
Πάντα στην ιστοσελίδα του διαβάζουμε για κύκλους σεμιναρίων στους σταθμούς CBC της Νέας Υόρκης και του Μόντρεαλ, στο BBC της Αγγλίας και στη RAI της Ιταλίας. Το 1976 ο ίδιος δημιούργησε και επεξεργάστηκε το πρώτο έγχρωμο σήμα αρχής και τέλους στα δελτία ειδήσεων της ΕΡΤ με τη χρήση λέιζερ και ειδικών εφέ. Την ίδια χρονιά ανάλαβε να σκηνοθετήσει ως απεσταλμένος της ΕΡΤ τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Μόντρεαλ σε φιλμ 16 χιλιοστών. Δική του ιδέα ήταν και η καθιέρωση της πρωινής ζώνης της ΕΡΤ με την εκπομπή «Μια καλημέρα είναι αυτή».
Ο σκηνοθέτης του Παπανδρέου
Από το 1981, με την έλευση του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία, ο Μπιρσίμ συνδέεται φιλικά με τον Ανδρέα Παπανδρέου και γίνεται ο αποκλειστικός τηλεσκηνοθέτης του. Καλύπτει σε απευθείας συνδέσεις όλες τις προεκλογικές συγκεντρώσεις, τα συνέδρια και τις συνδιασκέψεις του κόμματος. Απόλυτα λογικό, όταν ο Μπιρσίμ δεν καλύπτει απλώς τις ομιλίες του, αλλά φροντίζει να σκηνοθετήσει έως και το… background τους: στήνει π.χ. προσυγκεντρώσεις οπαδών με σημαιάκια και με τη μαεστρία των πλάνων του δείχνει τον λαό… λαοθάλασσα.
Στον Μπιρσίμ που βρισκόταν δίπλα στον Παπανδρέου στο Χέρφιλντ πιστώνεται και το αξέχαστο πλάνο του Ανδρέα που κάνει νεύμα στη Δήμητρα Λιάνη βγαίνοντας από το αεροπλάνο με την επιστροφή του από ένα δύσκολο χειρουργείο. Το κάπως παράδοξο μα και ενδεικτικό της αξίας του ήταν ότι ακόμη και ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, ο Νο1 πολιτικός αντίπαλος του Ανδρέα, σεβόταν τον Μπιρσίμ και αφηνόταν στη δουλειά του κάθε φορά που εμφανιζόταν στην κρατική τηλεόραση εκείνων των χρόνων.
Ντοκιμαντέρ, σίριαλ και μεγάλες διοργανώσεις
Παράλληλα, ο Μπιρσίμ γύριζε και ντοκιμαντέρ μικρού και μεσαίου μήκους που αφορούσαν τη νεότερη ιστορία της Ελλάδας. Σκηνοθέτησε ακόμη θρυλικές τηλεοπτικές εκπομπές, όπως το «Αλάτι και πιπέρι» του Φρέντυ Γερμανού, πολλές θεατρικές διασκευές για το «Θέατρο της Δευτέρας», αλλά με δική του σκηνοθετική επιμέλεια και εικονοληψία γυρίστηκαν αρκετά επεισόδια εξίσου θρυλικών σίριαλ («Αγνωστος πόλεμος», «Η γειτονιά μας», «Εκείνος κι εκείνος» κ.ά.). Ηταν η περίοδος που ο Μπιρσίμ, όπως και ο νεότερος συνάδελφός του Μεγακλής Βιντιάδης, άλλαζε το τοπίο της ελληνικής τηλεόρασης, μακριά πια από ένα στούντιο-κουτί των Ενόπλων Δυνάμεων της χούντας.
Δραστήριος μέχρι το τέλος, ο Μπιρσίμ έβαλε τη σφραγίδα του στα μεγαλύτερα διεθνή πολιτικά και αθλητικά γεγονότα που συνδέθηκαν με την Ελλάδα, όπως τις τελετές έναρξης και λήξης του «Αθήνα ’97», την υποδοχή του ευρώ το 2002 επί Σημίτη, την τελετή υποδοχής του millennium «Στο φως της Ακρόπολης» και τα εγκαίνια της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου «Χαρίλαος Τρικούπης» το 2004. Ειδική μνεία ας γίνει και στην πρώτη πανευρωπαϊκή τηλεσυνεδρίαση μέσω δορυφόρου των «έξι για την ειρήνη» (Παπανδρέου, Πάλμε, Αλφονσίν, Νιερέρε, Γκάντι και Ντε Λα Μαντρίντ), που απέσπασε θετικά σχόλια από τον διεθνή Τύπο. Βραβευμένος το 1994 στο Φεστιβάλ της Ρώμης για το ντοκιμαντέρ «Στρατιές και λαοί» (1994) αλλά και γνωστός για το συλλεκτικό πάθος του, ο Τάσος Μπιρσίμ θα μνημονεύεται εσαεί για την εξαιρετική δουλειά του, το καλοσυνάτο ύφος και τη στήριξή του στους νεότερους ανθρώπους του χώρου.