«Η κυβέρνηση οφείλει να ξεκαθαρίσει άμεσα αν πραγματικά δεν διαθέτουν πιστοποιητικά ασφαλείας τα αεροδρόμια του Ηρακλείου, της Αλεξανδρούπολης, των Ιωαννίνων, της Καρπάθου, των Κυθήρων, της Λήμνου, της Μήλου, της Σητείας, της Σύρου και της Χίου, καθώς και τα 4 στρατιωτικά, της Αράξου, της Καλαμάτας, της Νέας Αγχιάλου και της Σκύρου» αναφέρεται στην επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Χάρης Μαμουλάκης.
Υπενθυμίζεται πως οι έρευνες που διεξήγε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) το καλοκαίρι έδειξαν ότι η Ελληνική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας δεν διεξήγε τις απαραίτητες επαληθεύσεις συμμόρφωσης, όπως ορίζει ο ευρωπαϊκός κανονισμός.
Δέκα αεροδρόμια είχαν εντοπιστεί από τον EASA ως μη ορθά πιστοποιημένα σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό κανονισμό ασφαλείας. Επιπλέον, η Ελλάδα δεν μπόρεσε να αποδείξει ότι σε τέσσερα στρατιωτικά αεροδρόμια έχει επιτευχθεί το απαιτούμενο επίπεδο ασφάλειας και διαλειτουργικότητας με τα πολιτικά συστήματα αεροναυτιλίας.
Αναλυτικά η Επίκαιρη Ερώτηση του Χάρη Μαμουλάκη:
«Θέμα: «Η EASA προειδοποιεί για ζητήματα ασφαλείας αεροδρομίων, η κυβέρνηση της Ν.Δ. περί άλλα τυρβάζει και μετά θα φταίει ο πιλότος»
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Ιούλιο του 2023 εκκίνησε διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στη χώρα μας [INFR(2023)2078], λόγω μη συμμόρφωσής της με τους ενωσιακούς κανόνες σχετικά με: την επαλήθευση της συμμόρφωσης των αερομεταφορέων και τη διενέργεια εποπτικών δραστηριοτήτων όσον αφορά την ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας καθώς και την πιστοποίηση των αεροδρομίων [Κανονισμοί (ΕΕ) 2018/1139, (ΕΕ) 2012/965 και (ΕΕ) 2014/139].
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το υπόμνημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι έρευνες που διεξήχθησαν από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας (ΕASA) έδειξαν όσον αφορά τις πτητικές λειτουργίες πως η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας δε διενήργησε τις αναγκαίες επαληθεύσεις συμμόρφωσης των εμπορικών αερομεταφορέων. Παράλληλα, 10 πολιτικά αεροδρόμια, (Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Καρπάθου, Κυθήρων, Λήμνου, Μήλου, Σητείας, Σύρου, Χίου και Ηρακλείου), έχουν χαρακτηριστεί από την ΥΠΑ και τον EASA ως μη δεόντως πιστοποιημένα σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) 2018/1139. Επίσης, η Ελλάδα δεν παρείχε στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι σε τέσσερα στρατιωτικά αεροδρόμια (Αράξου, Καλαμάτας, Νέας Αγχιάλου και Σκύρου), τα οποία είναι ανοικτά για δημόσια χρήση, έχει επιτευχθεί το απαιτούμενο επίπεδο ασφάλειας και διαλειτουργικότητας με τα συστήματα της πολιτικής αεροπορίας. Ως απόρροια των ανωτέρω εστάλη η προειδοποιητική επιστολή και τέθηκε η προθεσμία δύο μηνών για παροχή απαντήσεων και διορθωτικών παρεμβάσεων ενώ, σε διαφορετική περίπτωση μπορεί να αποφασιστεί η αποστολή αιτιολογημένης γνώμης.
Οι δύο μήνες έχουν παρέλθει και, σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου, ο φάκελος της Κομισιόν για τη μη συμμόρφωση με τους ευρωπαϊκούς Κανονισμούς ασφαλείας παραμένει ανοιχτός. Μάλιστα, κατά την από 18 Ιανουαρίου 2023 ενημέρωση των διαπιστευμένων συντακτών από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπήρξε παραδοχή της ηγεσίας του για το υπαρκτό του θέματος χωρίς ωστόσο να παρέχεται απάντηση για το ζήτημα της χορήγησης των πιστοποιητικών. Σημειώνεται σε αντιδιαστολή ότι για τα 13 περιφερειακά αεροδρόμια τα οποία λειτουργεί και διαχειρίζεται η Fraport Greece (Άκτιο, Ζάκυνθος, Καβάλα, Κέρκυρα, Κεφαλλονιά, Κως, Μύκονος, Μυτιλήνη, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος, Χανιά) και ενώ σύμφωνα με το άρθρο 4.1 των Συμβάσεων Παραχώρησης η ευθύνη συντήρησης και λειτουργίας τους βαρύνει τον Παραχωρησιούχο, εντούτοις, αποφασίστηκε η χρηματοδότησή τους από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με προτεινόμενο προϋπολογισμό ΠΔΕ € 133.998.290 με σκοπό τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της EASA για την ασφαλή λειτουργία τους αλλά και την απόκτηση πιστοποίησης μέσω της κατάταξής τους στην συνολική κατάσταση των πιστοποιημένων κατά EASA αεροδρομίων.
Με δεδομένα τα ανωτέρω, τη σημασία λήψης προληπτικών ενεργειών προκειμένου για τους όρους ασφάλειας που θα έπρεπε να διέπουν τα αεροδρόμια και σε συνδυασμό με τη συνήθη πρακτική «δε χρηματοδοτώ, απαξιώνω, ξεπουλάω και κατόπιν χρηματοδοτώ τον ανάδοχο, παραχωρησιούχο κ.λπ.» της κυβέρνησης της Ν.Δ. ενώ θα μπορούσε ευθείς εξαρχής και διατηρώντας το δημόσιο χαρακτήρα των υποδομών να χρηματοδοτούσε την αναβάθμιση της αξίας και της ασφαλούς λειτουργίας τους.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός
1. Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί από τη λήψη της προειδοποιητικής επιστολής INFR(2023)2078 προκειμένου να αρθούν οι λόγοι περί μη συμμόρφωσης με τους ενωσιακούς κανόνες στους οποίους στηρίχθηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή;
2. Για ποιο λόγο δεν ενέταξε τα 10 κρατικά και 4 στρατιωτικά αεροδρόμια για χρηματοδότηση από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ούτως ώστε να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της EASA για την ασφαλή λειτουργία αλλά και την απόκτηση πιστοποίησης μέσω της κατάταξής τους στη συνολική κατάσταση των πιστοποιημένων κατά EASA αεροδρομίων όπως πράξατε για τα αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Μαμουλάκης Χάρης»
Διαβάστε επίσης
Χ. Μαμουλάκης: Διαθέτουν ή όχι πιστοποιητικά ασφαλείας 14 αεροδρόμια της χώρας;
ΣΥΡΙΖΑ: Ερώτηση για την ασφάλεια των αεροδρομίων μετά τις αποκαλύψεις του Documento