Εχθές το πρωί, 29 Αυγούστου, σε μια ανοιχτή τελετή παράδοσης ο απερχόμενος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Στάθης Λιβαθινός, ολοκληρώνοντας την τετράχρονη θητεία του παρέδωσε (κυριολεκτικά και μεταφορικά) το κλειδί του γραφείου του στον ηθοποιό και σκηνοθέτη, Δημήτρη Λιγνάδη.
Η τελετή έγινε παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη, του Γενικού Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη, του διοικητικού συμβουλίου του Εθν. Θεάτρου, δημοσιογράφων, ηθοποιών και υπαλλήλων του Εθνικού Θεάτρου.
Σε κλίμα συγκίνησης ο Στάθης Λιβαθινός ευχαρίστησε όλους όσους συνεργάστηκαν μαζί του την προηγούμενη τετραετία αλλά έθιξε και το θέμα της μη έγκαιρης ενημέρωσής του για τη διακοπή της θητείας του. Είπε χαρακτηριστικά: «Καταρχάς θα ήθελα να πω ένα ευχαριστώ στην Πολιτεία που μου εμπιστεύτηκε την τύχη του πρώτου θεάτρου της χώρας. Σε μένα, στους άξιους συνεργάτες μου, για να μπορέσουμε να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό, να ξεχάσουμε την προσωπική μας ζωή πολλές φορές, για να δώσουμε ό,τι καλύτερο έχουμε. Βλέπετε, με το αυτονόητο η χώρα μας έχει μια περίεργη σχέση. Θα ήθελα αυτό που θα πω να μην εκληφθεί, προς Θεού, ως παράπονο ή ως κατηγορία. Είναι μια παραίνεση, γιατί η Πολιτεία είμαστε όλοι εμείς. Είναι μια παραίνεση, ένα αίτημα, αν θέλετε, μια πολύ φιλική συμβουλή, σχεδόν ψιθυριστά, καταλαβαίνοντας τις συγκυρίες, καταλαβαίνοντας τις δυσκολίες, τις ιδιαιτερότητες. Εύχομαι να είμαι ο τελευταίος Καλλιτεχνικός Διευθυντής ενός τέτοιου τεράστιου θεσμού που μαθαίνει ότι δεν θα συνεχίσει, είκοσι ημέρες πριν λήξει η θητεία του. Εννοώ πόσο θα πρέπει η Πολιτεία να μην αιφνιδιάζεται και να μην αιφνιδιάζει, ώστε ο επόμενος Καλλιτεχνικός Διευθυντής να έρθει εδώ έξι μήνες πριν για να μπορεί μεθοδικά και σταδιακά να ενημερώνεται για τα πολύπλοκα και σημαντικά θέματα ενός Εθνικού Θεάτρου. Και συνέχισε: «Αγαπημένε μας Δημήτρη, σου παραδίδουμε οι συνεργάτες μου και εγώ ένα θέατρο το οποίο είναι υγιές οικονομικά. Ένα θέατρο, το οποίο αυτή τη στιγμή έχει δύο καινούργιες σκηνές, την Πειραματική για να δουλεύουν οι νεότεροι και το Μικρό Εθνικό, το οποίο είναι ένα μικρό μεγάλο σύμπαν. Ένα θέατρο, το οποίο έχει ένα κοινωνικό πρόσωπο, αφουγκράζεται την κοινωνία, ένα θέατρο που αυτή τη στιγμή πολλές πόλεις το περιμένουν για να μεταδοθούν απευθείας οι παραστάσεις. Ένα θέατρο με μια Σχολή, με ένα καινούργιο τμήμα σκηνοθεσίας που μόλις ξεκίνησε. Ένα θέατρο που δούλεψε με τους νέους δημιουργούς, ένα θέατρο που προβάλλει το νέο ελληνικό έργο, ένα θέατρο που περιμένει να το προχωρήσεις, να το εμβαθύνεις, να το εμβολιάσεις με το ταλέντο και τα προσόντα σου. Να το προχωρήσεις και γιατί όχι, να το απογειώσεις».
Από τη μεριά της η Υπουργός Λίνα Μενδώνη ευχαρίστησε τον κ. Λιβαθινό για την πορεία του αυτά τα χρόνια στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου. «Είναι η πρώτη φορά που γίνεται αυτή η τελετή, αλλαγή σκυτάλης, θα έλεγα. Στη σκυταλοδρομία γίνεται ένας κύκλος. Οι άνθρωποι παίρνουν τη σκυτάλη ο ένας απ’ τον άλλον και κάποια στιγμή, ο πρώτος δίνει τη σκυτάλη στον δεύτερο, ο δεύτερος στον τρίτο και θα ξανάρθει κάποιος νά ‘ναι πρώτος, νά ‘ναι δεύτερος. Θεωρώ ότι η αλλαγή σκυτάλης δεν σημαίνει διακοπή δεσμών. Υπάρχουν οι αποχαιρετισμοί, υπάρχουν πάντοτε και οι ευκαιρίες οι αποχαιρετισμοί να είναι προσωρινοί, διαφορετικής υφής. Κάπως έτσι θα είναι τα πράγματα και εδώ. Θέλω να τονίσω ότι είναι η πρώτη φορά που σε έναν πολιτιστικό θεσμό γίνεται αυτή η διαδικασία και αυτό κάτι δείχνει. Τουλάχιστον να είναι όλοι σταθεροί στην ποιότητα και στην αξιοπρέπεια. Ο ίδιος έκανε τον απολογισμό του. Ελπίζω και πιστεύω ότι ο κ. Λιγνάδης με ένα νέο Διοικητικό Συμβούλιο σύντομα θα κάνει τον δικό του προγραμματισμό και πιστεύω ότι ο στόχος όλων και κυρίως όλων όσων είμαστε εδώ, είναι το Εθνικό Θέατρο να συνεχίσει να ανεβαίνει, η πορεία του να είναι ανοδική, με την εξωστρέφεια που πρέπει να εκπέμπει, με τον εκπαιδευτικό του ρόλο και τον ψυχαγωγικό, και με τη σύγχρονη και με την αρχαία έννοια».
Ο νέος Καλλιτεχνικός Διευθυντής Δημήτρης Λιγνάδης αφού ευχαρίστησε τον απερχόμενο καλ. διευθυντή και την Υπουργό για την εμπιστοσύνη, ενημέρωσε πως εντός εικοσαημέρου θα είναι σε θέση να ανακοινώσει τον προγραμματισμό του για το Εθνικό Θέατρο. «Αν είναι ένα καράβι το Εθνικό Θέατρο μπορεί να αλλάζει καπετάνιο, ή να αλλάζει μηχανικούς, αλλά οι επιβάτες του είναι πάντοτε ο ελληνικός λαός, ο Έλληνας πολίτης ο οποίος πληρώνει για αυτό το Εθνικό, ακόμα και αν δεν καταφέρει καμία φορά να έρθει να δει μία παράσταση του. Πρέπει, λοιπόν, να σκεφτόμαστε τον Έλληνα, την Ελληνίδα σε κάθε γωνιά της Ελλάδος, ότι για αυτόν τον θεσμό πληρώνει. Εμείς, λοιπόν, δεν είμαστε ιδιοκτήτες αυτού του θεσμού. Είμαστε οι διαχειριστές του και θεματοφύλακές του. Αυτό να ξέρετε, το έχω πάρα πολύ καλά υπόψη μου, στον τρόπο με τον οποίο θα διευθύνω, θα διοικήσω το Εθνικό Θέατρο». Ωστόσο είπε πως «ένα από τα χαρακτηριστικά του προφίλ του Εθνικού Θεάτρου θα ήθελα να είναι σίγουρα η εκπαιδευτική του αποστολή». Τέλος καλωσόρισε τις δύο νέες συνεργάτιδές του. Το γραφείο της Διεύθυνσης αναλαμβάνει η Αναστασία Διαμαντοπούλου και αναπληρώτρια διευθύντρια η Έρη Κύργια.
Ο Γενικός Γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης μίλησε για τον στόχο του Υπουργείου Πολιτισμού το οποίο «σε συνεργασία με τη νέα διοίκηση του Εθνικού Θεάτρου, θα πράξει τα αυτονόητα προκειμένου να ενισχυθεί ο θεσμικός του ρόλος, ο κοινωνικός του χαρακτήρας και η οικονομική του ευρωστία. Αυτό είναι κάτι που θα επιδιώξουμε με όλους τους εποπτευόμενους φορείς του σύγχρονου πολιτισμού: να μεγιστοποιηθούν οι δυνατότητές τους. Επίσης, δεν θα πρέπει να αγνοούμε ούτε τους εργαζομένους, ούτε το κοινό, αλλά ούτε και τον βασικό χρηματοδότη, την ελληνική κοινωνία. Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν, θα επιδιώξουμε να οριστικοποιηθεί και να ενεργοποιηθεί ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας στο Εθνικό Θέατρο, ο οποίος θα του επιτρέψει να οργανωθεί αποτελεσματικότερα, σεβόμενο τους εργαζομένους και διευκολύνοντας τη χρηστή διοίκηση και οικονομική διαχείριση». Και συμπλήρωσε θίγοντας ένα ζήτημα που έχει ζητηθεί αρκετά το τελευταίο διάστημα: «Σύντομα θα ξεκινήσει διάλογος στον οποίο θα συμμετέχουμε όλοι όσοι είμαστε σε αυτή τη σκηνή αλλά και πολλά περισσότερα μέλη της καλλιτεχνικής κοινότητας, για το πώς θα πρέπει να δομηθούν οι προκηρύξεις για τις θέσεις των Καλλιτεχνικών Διευθυντών των οργανισμών. Στηριζόμενοι σε καλές διεθνείς πρακτικές, και σεβόμενοι τις ιδιαιτερότητες των καλλιτεχνικών οργανισμών, αυτό εξάλλου είναι και το συγκριτικό τους πλεονέκτημα, θα θέσουμε εγκαίρως προς συζήτηση τις προτάσεις μας πάνω σε αυτό το θέμα, έτσι ώστε να σχεδιάσουμε την επόμενη ημέρα του ελληνικού σύγχρονου πολιτισμού».