Η ταινία «Ο σπόρος της ιερής συκιάς» του Μοχάμαντ Ρασούλοφ θα ξεκινήσει να προβάλλεται στην Ελλάδα στις 5 Δεκεμβρίου.
Ο Ρασούλοφ πέρασε πολλά μέχρι να ολοκληρώσει την ταινία του και να μπορέσει να τη στείλει στο Φεστιβάλ των Καννών, όπου τιμήθηκε με το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής. Λίγο προτού το φιλμ φτάσει στις Κάννες, τον περασμένο Μάιο, δικαστήριο της Τεχεράνης καταδίκασε τον 52άχρονο σκηνοθέτη σε οκτώ χρόνια φυλάκισης, μαστίγωμα, πρόστιμα και κατάσχεση της περιουσίας του καθώς θεωρήθηκε «αντιφρονών» προς τα ιδανικά του Ιράν. Ο σκηνοθέτης, που είχε καταδικαστεί και στο παρελθόν με δύο χρόνια φυλάκιση και αφαίρεση του διαβατηρίου του για αντικαθεστωτική δράση επειδή πήρε μέρος σε διαδηλώσεις διαμαρτυρίας, δεν έμεινε με σταυρωμένα χέρια: το έσκασε, δημοσιεύοντας μάλιστα ένα βίντεο που τον έδειχνε να περνά τα ορεινά σύνορα του Ιράν, που σύμφωνα με τα λεγόμενά του «κυβερνιέται από ένα τυραννικό καθεστώς».
Είναι κάποιες στιγμές που η μυθοπλασία και η πραγματική ζωή ταυτίζονται απόλυτα. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στο ότι οι Ιρανοί σκηνοθέτες συνεχίζουν να κάνουν ένα τολμηρό πολιτικά σινεμά που ξεπερνά τις απαγορεύσεις της χώρας τους και απλώνονται στα πέρατα της γης. Μήπως υπάρχει κανείς που αμφιβάλλει ότι η απόδραση του Μοχάμαντ Ρασούλοφ συνδέεται με την περίπτωση της Ιρανής φοιτήτριας που έβγαλε τα ρούχα της σε μια κίνηση που έκανε πρόσφατα τον γύρο του κόσμου; Τα δύο περιστατικά φαινομενικά δεν έχουν σχέση αλλά αν τα διαβάσουμε κάτω από την ίδια επιγραφή (η επίθεση σε ένα απάνθρωπο και καταπιεστικό καθεστώς που τρώει τα παιδιά του), τότε αποκτούν το πραγματικό νόημά τους. Ο «Σπόρος της ιερής συκιάς» είναι ένα δράμα που αφορά τις σχέσεις μιας οικογένειας ιδεολογικά χωρισμένης στα δύο (ο δικαστικός πατέρας είναι υπέρ του καθεστώτος, σε αντίθεση με τη μεγάλη κόρη του), το οποίο μετατρέπεται με απαράμιλλη δεξιοτεχνία σε κοινωνικό θρίλερ. Η ταινία του αυτοεξόριστου στην Ευρώπη Ρασούλοφ αποτελεί την επίσημη συμμετοχή της Γερμανίας στην κούρσα των φετινών ξενόγλωσσων Οσκαρ.