Το φιλμ «Το διπλανό δωμάτιο» χάρισε στον ισπανό σκηνοθέτη τον Χρυσό Λέοντα του πρόσφατου φεστιβάλ της Βενετίας.
Το διπλανό δωμάτιο (The room next door) (***1/2)
Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2024 (114)
Σκηνοθεσία: Πέδρο Αλμοδόβαρ Πρωταγωνιστούν: Τίλντα Σουίντον, Τζούλιαν Μουρ, Τζον Τορτούρο
Έχοντας χαθεί τα τελευταία χρόνια, οι κάποτε κολλητές Ίνγκριντ και Μάρθα ξαναβρίσκονται με αφορμή την ανίατη ασθένεια της δεύτερης, η οποία έχει ελάχιστους μήνες ζωής. Η απόφαση της Μάρθα να βάλει τέλος στη ζωή της θα φέρει την Ίνγκριντ αντιμέτωπη με τρομερά ηθικά διλήμματα.
Το πρώτο του μεγάλο βραβείο σε κορυφαίο κινηματογραφικό φεστιβάλ κέρδισε πριν από δύο μήνες στην Βενετία ο Πέδρο Αλμοδόβαρ χάρη στο «Το διπλανό δωμάτιο». Στα 75 του χρόνια ο Πέδρο Αλμοδόβαρ βρίσκεται στην ωριμότερη φάση της καριέρας – και ίσως της ζωής του. Φιλμ βαθιάς ενσυναίσθησης, ανεπιτήδευτο και ρεαλιστικό που δεν εκβιάζει την συγκίνηση από τις μελοδραματικές εξάρσεις – όπως συχνά πυκνά έκανε στο παρελθόν ο ισπανός- και με υποκριτικό μπρα ντε φερ από δύο σπουδαίες ερμηνεύτριες (αν και ο πιασάρικος ρόλος ανήκει στην Τίλντα Σουίντον, η Τζούλιαν Μουρ είναι ισάξια της), το «Διπλανό δωμάτιο» είναι ένα έργο για την ευθανασία, αλλά τα επιμέρους κεφάλαια του έχουν ακόμη πιο μεγάλη αξία. Η γυναικεία φιλία, το τρίπτυχο «ζωή- έρωτας-θάνατος» και το ζήτημα της μητρότητας είναι μόνιμες θεματικές στο αλμοδοβαρικό κινηματογραφικό σύμπαν. Όμως στη νέα του ταινία και με αφορμή την ευθανασία (υπέρμαχος ο σκηνοθέτης της θέσης του να μπορεί κάποιος να επιλέγει τον τρόπο και τη μέρα που θα βάλει τέλος στη ζωή του) ο Αλμοδόβαρ αναπτύσσει ενδιαφέρουσες απόψεις πάνω και σε άλλα ζητήματα.
Ξεχωρίζουμε την ενισχυμένη πολιτική ματιά του ύστερα κι από τις άνισες «Παράλληλες μητέρες» (που είχαν σε ένα τριτοτέταρτο επίπεδο το κομμάτι του ισπανικού εμφυλίου) καθώς σε μια κομβική σκηνή του νέου του φιλμ, βάζει τον συγγραφέα του Τζον Τορτούρο να στηλιτεύει την μη αναστρέψιμη πορεία της ανθρωπότητας προς την καταστροφή «εξαιτίας του νεοφιλελευθερισμού και της ανόδου της ακροδεξιάς σε όλο τον πλανήτη».
Μονομάχος ΙΙ (Gladiator II) (**)
Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2024 (148)
Σκηνοθεσία: Ρίντλεϊ Σκοτ Πρωταγωνιστούν: Πολ Μεσκάλ, Πέδρο Πασκάλ, Ντένζελ Γουάσιγκτον Ντέρεκ Τζάκομπι, Κόνι Νίλσεν
Ο Άννων από τη Νουμιδία βλέπει τα ρωμαϊκά στρατεύματα που διοικεί ο στρατηγός Ακάκιος να καταστρέφουν την πόλη του και να σκοτώνουν όλα τα μέλη της οικογένειας του. Η μανία για εκδίκηση είναι ο μόνος λόγος που ο Άννων – ο οποίος πουλιέται σε σκλαβοπάζαρο- παραμένει ζωντανός.
Ο Σκοτ επιστρέφει στην αρχική ιστορία του «Μονομάχου» του και μεταφέρει τη δράση 20 σχεδόν χρόνια μετά από το θανάτου του Μάξιμου. Πλέον η Ρώμη είναι παραδομένη στην τυραννία δύο αυτοκρατόρων που έχουν ως μέριμνα το αιματοβαμμένο θέαμα που προσφέρουν οι μονομάχοι στο Κολοσσαίο. Πάνω στο καμβά αυτό ο Σκοτ υπογράφει ένα ακόμη χορταστικό θέαμα με δυνατές σκηνές δράσης στην αρένα του θανάτου αλλά και σενάριο- αντιγραφή της πρώτης ταινίας.
Το Γόνατο της Αχεντ (Ahed’s Knee) (**1/2)
Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2021 (109)
Σκηνοθεσία: Ναντάβ Λαπίντ Πρωταγωνιστούν: Αβσαλόμ Πολάκ, Νουρ Φιμπάκ, Οντίτ Αζουλάι
Ισραηλινός σκηνοθέτης πασχίζει να προβάλλει την τελευταία του ταινία σε απομονωμένη κωμόπολη αλλά συναντά προβλήματα με τη λογοκρισία της χώρας του. Την ίδια εποχή βιώνει μια οδυνηρή απώλεια.
Ο Ναντάβ Λαπίντ (το 2019 με τα «Συνώνυμα» κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου 2019) δεν μασάει τα λόγια του και προσεγγίζει με βιτριολική διάθεση το ζήτημα της καλλιτεχνικής – και όχι μόνο – ελευθερίας στο σημερινό Ισραήλ. Η αποφασιστικότητα με την οποία αφηγείται την αυτοβιογραφική ιστορία του ο σκηνοθέτης έχει αρετές αλλά και μια υπέρμετρη (στα όρια της επιτήδευσης) οργή που παρότι κεντρίζει το ενδιαφέρον αδυνατεί να της προσδώσει βαρύνουσα καλλιτεχνική αξία.
Τοτό 2: Η σχολική εκδρομή (Les Blagues de Toto 2: Classe Verte) (*1/2)
Παιδική γαλλικής παραγωγής 2024 (88)
Σκηνοθεσία: Πασκάλ Μπουρντιό Με τις φωνές των: Θανάση Μαυρογιάννη, Μυρτώ Ναούμ, Κώστα Αποστολίδη, Μαριλένα Λιακοπούλου, Ελένη Μπίκου
Ο Τοτό ετοιμάζεται να πάει σχολική εκδρομή στην εξοχή σε φάρμα βιολογικής καλλιέργειας αλλά οι γονείς του ανησυχούν πως θα συμπεριφερθεί στους ανυπεράσπιστους δασκάλους που τρέμουν τις νέες αταξίες του.
Δεύτερη live action ταινία από τον ίδιο σκηνοθέτη (ο Πασκάλ Μπουρντιό υπέγραφε και την πρώτη ταινία του 2020) που προβάλλεται μεταγλωττισμένο και εξαντλείται στα ίδια παιδιάστικα πειράγματα και σε ανώδυνα αστεία που απευθύνονται κυρίως σε παιδιά μικρής ηλικίας. Είναι βέβαια διαχρονικό σύμβολο ο κατεργάρης Τοτό που γεννήθηκε από το μελάνι του καρτουνίστα Τιερί Κοπέ, οπότε έχουν κάποιες σκανταλιές του κινηματογραφικό ενδιαφέρον που ξεπερνά τις διδακτικές αφέλειες.
Με αξιοπρέπεια (**)
Δραματική ελληνικής παραγωγής 2022 (75)
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Κατσιμίρης Πρωταγωνιστούν: Ηλέκτρα Γεννατά, Γιώργος Γερωνυμάκης, Γιάννης Κότσιφας, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, Θανάσης Χαλκιάς, Χάρης Τσιτσάκης, Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη
Τρία αδέλφια και οι σύζυγοί τους συγκεντρώνονται για τα γιορτάσουν τα 80α γενέθλια του πατέρα τους ο οποίος έχει πάθει εγκεφαλικό. Το τέλος της βραδιάς τους βρίσκει άγρια τσακωμένους λόγω των κληρονομικών διενέξεων.
Φιλότιμη και έντιμη η προσπάθεια του νεοφερμένου σκηνοθέτη Δημήτρη Κατσιμίρη, κατάφερε να αποσπάσει το βραβείο κοινού στο 63ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Όσα συναντάμε σε τούτο το κλειστοφοβικό και γεμάτο ένταση οικογενειακό δράμα αποτελούν γνώριμες ελληνικές συνθήκες. Η αίσθηση της «χειροποίητης» χαμηλού προϋπολογισμού κατασκευής σημαδεύει πέρα ως πέρα το φιλμ, ενώ το σύνολο των ερμηνειών, παρότι σε κάποιες σκηνές διακρίνονται από υπερβολή, αποτελούν το δυνατό του στοιχείο.
Διαβάστε επίσης:
Το φετινό βραβείο Booker στη Βρετανίδα συγγραφέα Σαμάνθα Χάρβεϊ
Σπουδαίοι καλλιτέχνες στην Αθήνα
Σταύρος Ξαρχάκος: Η συγκινητική συνάντηση του με πλανόδιο μουσικό