Πέντε δημιουργοί καταθέτουν τις σκέψεις τους πάνω στην τάση του ωμού ρεαλισμού στο θέατρο, το καλλιτεχνικό ρεύμα το οποίο καταπιάνεται με την κοινωνία τού σήμερα, με ήρωες και αντιήρωες πραγματικούς χαρακτήρες.
Ας ξεκινήσουμε με μια παραδοχή: όταν μιλάμε για ωμό ρεαλισμό το πρώτο που μας έρχεται στο μυαλό είναι οι ταινίες του Γιάννη Οικονομίδη, σημείο αναφοράς στον ελληνικό κινηματογράφο. Το δε «Σπιρτόκουτο» εξελίχθηκε σε ποπ φαινόμενο χάρη στην ακραία γλώσσα του και στους εμβληματικούς του χαρακτήρες. Ατάκες του όπως το «φτιάξ’ το το μπουρδέλο σου» έχουν μείνει αξέχαστες.
Αν κατευθύνουμε τη συζήτηση στο θέατρο, μάλλον πάλι το «Στέλλα κοιμήσου» του ίδιου σκηνοθέτη θα σκεφτούμε, αλλά και τον «Κωλόκαιρο» του Αντώνη Τσιοτσιόπουλου, μεγάλη επιτυχία που συνεχίζεται για δεύτερη σεζόν.
Νεορεαλισμός, μαγικός ρεαλισμός και πόσες ακόμη λέξεις παντρεύονται υπέροχα με τη λέξη ρεαλισμός. Για τον ωμό ρεαλισμό έχουμε παρατηρήσει ότι πολλοί έχουν συνδέσει αυτή την τάση με βρισιές και λούμπεν χαρακτήρες. Δεν είναι, όμως, μόνο αυτό που χαρακτηρίζει το είδος. Οι δημιουργοί θέλουν να μιλήσουν για καταστάσεις που περιγράφουν το τώρα και οι θεατές αναζητούν ένα θέατρο που να μιλάει επίσης γι’ αυτό που συμβαίνει σήμερα εκεί έξω στην κοινωνία, με ήρωες και αντιήρωες πραγματικούς χαρακτήρες της διπλανής πόρτας.
Ας κάνουμε λοιπόν και μια δεύτερη παραδοχή: ο ωμός ρεαλισμός έχει στην καρδιά του τον ρεαλισμό. Μπορεί ο ρεαλισμός να συγγενέψει με άλλες θεατρικές φόρμες; Φυσικά. Ποιος είπε πως στον ρεαλισμό δεν κρύβεται η ποίηση; Για παράδειγμα στο in-yer-face theatre, όπως βαφτίστηκε το είδος του ρεαλισμού που επέλεξε η Σάρα Κέιν στην παράσταση «Φαίδρας έρως», δεν υπήρχε ποίηση; Μάλλον ναι, αφού έκανε τον Χάρολντ Πίντερ να απορεί πώς γίνεται να βρίσκει κανείς την ποίηση μέσα σε μια τόσο σκληρή προσέγγιση.
Σε κάθε περίπτωση, το είδος του ρεαλισμού, ειδικά όταν γέρνει προς τον ωμό ρεαλισμό, προκαλεί ή ενθουσιασμό ή αμηχανία. Τις σκέψεις τους πάνω σε αυτό καταθέτουν πέντε δημιουργοί.
«Εκφράζει τον λαϊκό πολιτισμό»
Γιάννης Οικονομίδης,
Σκηνοθέτης, σεναριογράφος
«Δεν είναι λογάκια»
Αντώνης Τσιοτσιόπουλος,
Ηθοποιός, συγγραφέας
Αν σε μια παράσταση δεν νιώσει να κλάψει ο Στάθης (σ.σ.: Σταμουλακάτος), ξέρουμε πως κάτι δεν πήγε καλά εκείνη την ημέρα. Και έτσι είναι. Πρέπει κάθε μέρα αυτός ο άνθρωπος να κλαίει για να πηγαίνει καλά η παράσταση. Και δεν εννοώ να προσπαθεί να κλάψει και μαλακίες. Εννοώ να το νιώσει στο πετσί του. Δεν είναι οι φωνές και τα βρισίδια που τραβούν τον κόσμο. Αυτά είναι βλακείες. Είναι η αλήθεια. Τώρα αν η αλήθεια μερικούς τους ενοχλεί, όποιος είναι μάγκας να αγωνιστεί να αλλάξει τα σκατά που υπάρχουν εκεί έξω και να κάνει τον κόσμο πιο δίκαιο για όλους.
Μόνοι μας φτιάχνουμε τις ιστορίες μας, μόνοι μας ονειρευόμαστε και όποιος θέλει ακολουθεί. Αν θες, έλα παρέα, αλλιώς άσε μας στην ησυχία μας. Τι να κάνουμε, να μην υπάρχουμε; Aς κάνει ο καθένας ό,τι θέλει. Ασε με όμως κι εμένα να κάνω ό,τι θέλω. Δεν σε έχω πειράξει. Κι αν δεν γουστάρεις τη δουλειά μου, καλά κάνεις. Ασε με όμως να τη γουστάρω εγώ. Ούτε μέσα στο σύστημα είμαστε ούτε τα παίρνουμε ούτε τίποτε.
«Φάγαμε αρκετό “ξύλο”»
Γιώργος Παλούμπης
Σκηνοθέτης, δραματουργός, συγγραφέας
Τότε πήραν χαμπάρι και τον Οικονομίδη στον κινηματογράφο. Εκεί κατάλαβα ότι έχω μακρινές συγγένειες με τον Γιάννη. Ολοι εμείς θέλαμε να μιλήσουμε για θέματα κοινωνικά ή υπαρξιακά μέσα από αυτό τον δρόμο. Μετά γνωρίστηκα με τον Τσίρο, ήρθε ο Τσιοτσιόπουλος και δέσαμε ωραία. Είναι δίκαιο να πούμε ότι ο μεγάλος χαμός έγινε με το «Στέλλα κοιμήσου» το 2015 του Οικονομίδη. Ο κόσμος κάτι είδε. Φάγαμε αρκετό «ξύλο» κι ακόμη κάποιοι ενοχλούνται. Βρισκόμαστε σε μια εποχή που υπάρχει θυμός για όσα συμβαίνουν. Υπάρχει αδικία εκεί έξω. Βγαίνουμε στους δρόμους. Αυτό κάτι σημαίνει. Οποιος μένει στο μπινελίκι δεν καταλαβαίνει τι βλέπει. Γράφονται κριτικές και λένε τα δικά τους. Ζουν σε άλλον κόσμο; Πολλή μπουρζουαζία και πολλή δηθενιά. Και ξέρεις και κάτι; Δεν έχω ακούσει κάποιον να σχολιάζει αν του αρέσει η συγκεκριμένη παράσταση που είδε. Να μιλήσουμε για το κείμενο και τη σκηνοθεσία. Ευπρόσδεκτοι είναι. Εμείς τους ενοχλούμε; Γιατί; Επειδή γουστάρουμε να μιλήσουμε για έναν κόσμο που μας μοιάζει; Μήπως αυτό τους πειράζει; Πόσο μας μοιάζει ο κόσμος εκεί έξω;
«Η ζωή μας πήγε σε αυτό το είδος»
Ελένη Σκότη
Σκηνοθέτρια, δασκάλα υποκριτικής
«Εχει να κάνει με την αλήθεια»
Γιώργος Χατζηνικολάου
Σκηνοθέτης, σκηνογράφος, αρχιτέκτονας
Αν δίναμε έναν ορισμό για το καθένα, θα λέγαμε πως νατουραλισμός είναι η πιστή αναπαράσταση της πραγματικότητας με διάθεση μελέτης ως προς τη μορφή. Στην υποκριτική ίσως ο κόσμος να θεωρεί πως είναι το φυσικό παίξιμο. Δυστυχώς, έχω παρατηρήσει πως υπάρχουν ηθοποιοί που αυτό αδυνατούν να το πράξουν. Ανεβαίνουν στη σκηνή και χάνουν τη φυσικότητά τους. Παίζουν με στόμφο, κλαίνε με τεχνική, ξύνουν το κεφάλι τους με τεχνική. Αυτό όλο είναι η έλλειψη ικανότητας να κάνει ο άλλος κάτι πολύ απλό. Να είναι φυσικός.
Ο ρεαλισμός δεν στέκεται και τόσο πολύ στην έννοια της απεικόνισης όσο στην έννοια της ουσίας μιας κατάστασης. Εχει να κάνει με την επαφή της ουσιαστικής πλευράς της πραγματικότητας. Δεν στέκεται μόνο στα εξωτερικά χαρακτηριστικά όπως ο νατουραλισμός, αλλά επιμένει στον πυρήνα. Μπορεί να έχουμε αφαίρεση και παρ’ όλα αυτά να είναι η αποθέωση του ρεαλισμού. Γι’ αυτό και έχουμε τόσα είδη. Και είναι λάθος όσοι πιστεύουν πως ο ρεαλισμός δεν μπορεί να συγγενέψει με άλλα είδη. Ο ρεαλισμός έχει να κάνει με την αλήθεια.