«Ο μπαγάσας του Ν. Άσιμου, καταργήθηκε»: Όταν οι λογοκριτές της Εκκλησίας διαλέγουν τραγούδια για τα Θρησκευτικά

Ποια τραγούδια αρέσουν στην Εκκλησία; Ποια θεωρούνται εποικοδομητικά για την προαγωγή της «ορθοδόξου χριστιανικής πίστεως»; Ο εισηγητής στην Ιερά Σύνοδο της Τρίτης που είχε ως αποκλειστικό αντικείμενο τις προωθούμενες αλλαγές στο μάθημα των Θρησκευτικών, μητροπολίτης Ύδρας Εφραίμ, παρουσίασε ποια τραγούδια, αλλά και γελοιογραφίες και άλλου είδους αναφορές, «κόπηκαν» από τα νέα βιβλία των θρησκευτικών με βάση την οπτική των κληρικών.

Το φάσμα των ανεπιθύμητων καλλιτεχνών είναι τόσο ποικιλόμορφο ώστε να συμπεριλαμβάνει τον Νικόλα Άσιμο και την… Ριάνα!

Συγκεκριμένα, σύμφωνα πάντα με τα όσα ανέφερε ο μητροπολίτης Ύδρας Εφραίμ, καθ’ υπόδειξιν της Εκκλησίας «δεν χώρεσαν» στο βιβλίο της Ά Λυκείου:

Α) Ένα ινδιάνικο παραδοσιακό παραμύθι (Ο Άνεμος) για τον «Άνεμο» που απήγαγε την όμορφη κόρη ενός ινδιάνου φυλάρχου.

Β) Οι στίχοι από το τραγούδι «Ο Μπαγάσας» του Νικόλα Άσιμου (Ρε μπαγάσα, περνάς καλά εκεί πάνω…).

Γ) Η «Συννεφούλα», του Σαββόπουλου.

Δ) Το τραγούδι «Umbrella» της Ριάνα.

«Μαύρο» και σε γελοιογραφία του Economist

Η… μαρμάγκα «έφαγε» και μία γελοιογραφία του Economist, η οποία, σύμφωνα με την Ιερά Σύνοδο, εξέτρεφε «αντιθρησκευτικά ερεθίσματα που υποβάλλουν στον μαθητή στο πλαίσιο ενός μαθήματος θρησκευτικής αγωγής, την αποδοχή της ιδέας ότι οι θρησκείες είναι υπαίτιες για την βία στον κόσμο και ότι η ισχυρή πίστη, οδηγεί στη μισαλλοδοξία».

Ο λόγος είναι ότι η γελοιογραφία του έγκριτου περιοδικού απεικόνιζε ένα πεδίο μάχης γεμάτο ερείπια και νεκρούς και έναν επιζώντα να αναφέρει πως «όλα ξεκίνησαν με μια διαφωνία ποιανού ο Θεός ήταν πιο ειρηνικός, καλοσυνάτος και συγχωρητικός».

Από τα… «ψαλίδια» της Εκκλησίας δεν γλίτωσε ούτε η προσέγγιση στο ζήτημα της ελευθερίας και του αυτεξούσιου του ανθρώπου, «στο οποίο έχει συνεισφέρει τόσες πολλές και κεφαλαιώδεις προτάσεις η ορθόδοξη πατερική και εν γένει θεολογική γραμματεία», σύμφωνα με την Ιερά Σύνοδο, ωστόσο «περιορίζεται σέ ἐκπαιδευτικό ὑλικό μέ πατερικά κείμενα μόλις 1 σελίδας καί ἐμπλέκεται μέ ἄσχετα πρός τήν ὀρθόδοξη ὀπτική, δοκίμια γιά τούς φυλακισμένους, στίχους ἀπό ἑλληνικό παραδοσιακό τραγούδι γιά τήν φυλακή, στίχους γιά τήν “Ἔξοδο” τῶν Ἑβραίων, ἀπό ξένα τραγούδια (spirituals, ὅπως τό “Go Down Moses” τοῦ Louis Armstrong κ.λπ.). Εἶναι σαφές καί ἐδῶ ποῦ πέφτει τό κέντρο βάρους: ἡ βασική θέαση τοῦ ζητήματος τῆς ἐλευθερίας μέ ἀφετηρία τήν κοσμική ὀπτική διαφόρων τεχνῶν καί ἐπιστημῶν (πολιτική, κοινωνιολογία κ.λπ.) στήν ὁποία ἁπλῶς συνεισφέρει καί συμβάλλει ἡ θεολογική προσέγγιση.»

Προοδευτική προσέγγιση, αλλά το ψαλίδι… ψαλίδι

Για τα δεδομένα της Εκκλησίας, από την οποία δεν λείπουν συχνά-πυκνά υπερσυντηρητικές, ρατσιστικές και μισαλλόδοξες τοποθετήσεις ιεραρχών της, η Εισήγηση του μητροπολίτη Ύδρας Εφραίμ έχει κάποια προοδευτικά χαρακτηριστικά, καθώς υπάρχουν στοιχεία αυτοκριτικής όπως ότι «όταν μιλᾶμε γιά ἕναν Θεόν πού προσβάλλεται ἀπό τίς ἁμαρτίες μας σάν τούς θεούς τοῦ δωδεκαθέου, τότε αὐτόν τόν Θεόν σᾶς ὁμολογῶ δέν τόν θέλω, δέν τόν ἔχω ἀνάγκη».

«Ὡσαύτως πρέπει μέ συντριβή νά ὁμολογήσωμεν ὅτι ἀκόμη καί τό «Κατηχητικό» τῆς ἐνορίας τό ἀπωθοῦν τά παιδιά, διότι διαιωνίζει πολλές φορές ἰδεολογήματα νεκρά προτεσταντικῆς ἠθικολογίας καί τῆς ὀρθολογικῆς «ἀπολογητικῆς». Ὅπως ἐπίσης ὅτι καί τό Μάθημα τῶν Θρησκευτικῶν στά σχολεῖα μας, χρόνια τώρα εἶναι μιά βαθμολογούμενη «πληροφόρηση» ἄσχετη μέ τή δίψα τοῦ ἀνθρώπου γιά ψηλαφητή ἀλήθεια καί ψηλαφητή χαρά ζωῆς», αναφέρει σε άλλο σημείο της εισήγησής του ο μητροπολίτης.

Παρ’ όλ’ αυτά το γεγονός ότι εν έτει 2017 βιβλία που προορίζονται να διδαχθούν σε δημόσια σχολεία όχι απλώς περνάνε από την προέγκριση της Εκκλησίας αλλά συνδιαμορφώνονται από τους κληρικούς («διεξήλθομεν γραμμή-γραμμή ὅλο τό Πρόγραμμα Σπουδῶν» αναφέρεται χαρακτηριστικά στη σχετική εισήγηση) αποτελεί απαράδεκτο αναχρονισμό που κάποια στιγμή πρέπει να εκλείψει από τη ζωή της χώρας. 

Δείτε ολόκληρη την εισήγηση του μητροπολίτη Ύδρας, Εφραίμ, στην Ιερά Σύνοδο.

https://www.documentonews.gr/filegrid/2017/06/28/5953a1c0cd3a183222341292.pdf