Ο «Μεγάλος ύπνος» ξανά στα θερινά

Ο «Μεγάλος ύπνος» ξανά στα θερινά

Το 1946 ο Χάουαρντ Χοκς γύρισε ένα από τα πιο φημισμένα φιλμ νουάρ όλων των εποχών. Το «The big sleep» αποτελούσε διασκευή του ομώνυμου αστυνομικού μυθιστορήματος του Ρέιμοντ Τσάντλερ.

Με το φιλμ «The Big sleep» παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο κινηματογραφικό κοινό ο εμβληματικός ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου. Η αρχετυπική για το είδος μυθιστορηματική φιγούρα του Μάρλοου είναι ένας μοναχικός και ολιγαρκής ντετέκτιβ, που μοιάζει σαν να ζει μόνο με τσιγάρα και αλκοόλ. Το πρόσωπο του ηθοποιού Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ ταυτίστηκε απόλυτα με την εικόνα του λιγομίλητου ιδιωτικού ντετέκτιβ με την χαρακτηριστική καπαρντίνα κι ένα άφιλτρο τσιγάρο να κρέμεται μονίμως στα χείλη του. Στο πλευρό του Μπόγκαρτ εμφανίζεται η τότε ερωμένη του και αμέσως μετά σύζυγός του, Λορίν Μπακόλ. Όταν γυρίστηκε το φιλμ ο Μπόγκι ήταν 47 ετών ενώ η Μπακόλ μόλις 22. Είχαν γνωριστεί δύο χρόνια νωρίτερα στην άλλη επιτυχία του Χοκς «To Have and Have Not» που στην Ελλάδα προβλήθηκε ως «Η σειρήνα της Μαρτινίκα».

Το σενάριο του «Μεγάλου ύπνου» συνέγραψε ο βραβευμένος με Νομπέλ Λογοτεχνίας Ουίλιαμ Φόκνερ ενώ τη μουσική συνέθεσε ο βραβευμένος με 3 Όσκαρ Μαξ Στάινερ. Το στόρι ξεκινά με την πρόσληψη του Φίλιπ Μάρλοου από τον στρατηγό Στέρνγουντ (Τσαρλς Γουάλντρον), προκειμένου να διαλευκάνει τον εκβιασμό που έχει θύμα την μικρότερή του κόρη Κάρμεν (Μάρθα Βίκερς). Ο Μάρλοου ανακαλύπτει τα ίχνη του εκβιαστή αλλά η έρευνα του τον οδηγεί σε μια ακόμη πιο περίπλοκη υπόθεση. Ταυτόχρονα γνωρίζει και την Βίβιαν (Λορίν Μπακόλ), τη μεγάλη κόρη του Στέρνγουντ και αδελφή της Κάρμεν, που έχοντας μόλις διαλύσει τον γάμο της, διψά για περιπέτειες.

 

Ο παραγωγός Τζακ Γουόρνερ, έχοντας γευτεί δύο χρόνια νωρίτερα την εισπρακτική επιτυχία της ταινίας «Η σειρήνα της Μαρτινίκα» (θυμίζουμε ότι εκείνο το φιλμ βασιζόταν σε μυθιστόρημα του Έρνεστ Χεμινγουέι) αναθέτει στον Χάουαρντ Χοκς την αγορά των δικαιωμάτων του μυθιστορήματος του Τσάντλερ προκειμένου να επαναλάβει την επιτυχία του πρωταγωνιστικού ζευγαριού Μπόγκαρτ καιΜπακόλ. Λέγεται πως ο Χοκς εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία και λειτούργησε όπως κάποιοι ήρωες ταινιών του. Φημολογείται πως ζήτησε από τον Γουόρνερ 50.000 δολάρια από τα οποία μόλις 5.000 έδωσε για τα δικαιώματα του μυθιστορήματος στον Τσάντλερ!

Η λήξη όμως του Β Παγκοσμίου Πολέμου τον Μάιο του 1945, ανάγκασε την Warner να καθυστερήσει την έξοδο της ταινίας μια και το ενδιαφέρον του κοινού μονοπωλούσαν οι πολεμικές ταινίες. Αν και η ταινία γυρίστηκε μεσούσης της πολεμικής περιόδου (σε κάποια σκηνή εμφανίζονται φωτογραφίες του Ρούζβελτ) η αστυνομική της πλοκή την έβαλε για κάποιους μήνες στο ράφι. Κάτι που έδωσε την ευκαιρία στον Τσαρλς Φέλντμαν, ατζέντη της Μπακόλ, να ζητήσει να ξαναγυριστούν κάποιες σκηνές της ταινίας προκειμένου να τονιστεί η χημεία της ηθοποιού με τον Μπόγκαρτ, και να ξεχαστούν κάπως τα αρνητικά σχόλια των κριτικών για την ερμηνεία της στην ταινία του 1945 «Confidential Agent». Ο παραγωγός Τζακ Γουόρνερ συμφώνησε να ξαναγυριστούν οι νέες σκηνές για να τονιστεί περισσότερο ο ερωτισμός μεταξύ των δυο πρωταγωνιστών. Ο Μπόγκαρτ είχε πολλά προβλήματα εκείνην την περίοδο λόγω της σχέσης του με την Μπακόλ και των συνεχών καβγάδων του με τη σύζυγό του Μέιγιο. Το αποτέλεσμα ήταν να παρουσιάζεται μεθυσμένος στα γυρίσματα δημιουργώντας προβλήματα. Όλα αυτά έληξαν τρεις μήνες αργότερα με την έκδοση του διαζυγίου και τον γάμο του με την Μπακόλ, που πραγματοποιήθηκε στις 21 Μαίου 1945. Ήταν ο τέταρτος γάμος του σταρ και κράτησε 12 σχεδόν χρόνια. Μέχρι δηλαδή το θάνατο του στις 14 Ιανουαρίου 1957.

Ο «Μεγάλος ύπνος» των Χοκς- Μπόγκαρτ- Μπακόλ προβάλλεται στα θερινά σινεμά από τις 12 Σεπτεμβρίου.

Documento Newsletter