Ο μαέστρος Peter Tiboris για τη συναυλία «Πάθη και Μνήμες»

Ο μαέστρος Peter Tiboris για τη συναυλία «Πάθη και Μνήμες»

Με τη συναυλία «Πάθη και Μνήμες» στις 10 Απριλίου ολοκληρώνεται ο κύκλος «Συμφωνικές βραδιές» της σειράς συναυλιών της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών.

Η συναυλία περιλαμβάνει κλασικές δημιουργίες σε αρμονία με το πνεύμα των ημερών και στο πόντιουμ θα ανέβει ο ελληνοαμερικανός πολύπειρος μαέστρος, Peter Tiboris, παλιός γνώριμος της ορχήστρας και επί σαράντα χρόνια δημιουργός και διευθυντής του καλλιτεχνικού γραφείου και της σειράς συναυλιών Mid-America Productions της Νέας Υόρκης.

Ο 75χρονος μαέστρος, ο οποίος ξεκίνησε την πορεία του παίζοντας εκκλησιαστικό όργανο στην Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα σε πολύ μικρή ηλικία και εδώ και 40 χρόνια διευθύνει ορχήστρες από άκρη σε άκρη στον κόσμο, μιλάει στο Docville με αφορμή την συναυλία «Πάθη και Μνήμες».

Τι θα ακούσουμε στη συναυλία «Πάθη και Μνήμες» στο Ωδείο Αθηνών;

Θα ακούσετε επικά μουσικά έργα, όπως επίσης και τους εξαιρετικούς μουσικούς της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών να ερμηνεύουν αυτή τη μουσική με μεγάλη ακρίβεια και ενθουσιασμό. Πιο συγκεκριμένα, στο επίκεντρο του προγράμματος βρίσκεται η περίφημη Πέμπτη Συμφωνία του μεγάλου Ρώσου συνθέτη Πιότρ Ιλίτς Τσαϊκόφσκι, ένα έργο γεμάτο δυναμισμό και ένταση, αλλά και πάθος και μελαγχολία, στην στοχαστική τονικότητα της μι ελάσσονος.

Είναι ένα έργο που έχω ερμηνεύσει με μεγάλες συμφωνικές ορχήστρες σε ολόκληρη την Ευρώπη. Επίσης, το πρόγραμμα περιλαμβάνει δύο έργα για ορχήστρα εγχόρδων, το υπέροχο Adagio για έγχορδα του Αμερικανού συνθέτη του 20υ αιώνα, Samuel Barber και το λυρικότατο Adagietto από την 5η συμφωνία του Gustav Mahler.

Με ποια κριτήρια επιλέχθηκαν τα έργα;

Πολύ καλή ερώτηση… Επιλέχθηκαν σύμφωνα με τα σημαντικότερα στοιχεία που πρέπει να έχει η καλή μουσική: ενότητα, πολυπλοκότητα, ένταση, αναλογία και ισορροπία… Όλα αυτά πρέπει να υπάρχουν σε όλες τις τέχνες, όχι μόνο στη μουσική. Αν λείπει κάποιο από αυτά δεν θα φτάσουμε ποτέ στο μεγαλείο. Όταν υπάρχουν αυτά τα στοιχεία, το έργο τέχνης γίνεται αξέχαστο.

Γι’ αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε και να συγκρίνουμε τη φιλοσοφία και τα συναισθήματα των συνθετών, αυτά που τους οδήγησαν να δημιουργήσουν τέτοια μουσικά αριστουργήματα.

Ποιοι συνθέτες αποτελούν πρόκληση για εσάς;

Mozart, Beethoven, Schubert, Haydn, Shostakovich, Dvorak. Όλοι τους έχουν βαθύτατο συνθετικό ύφος και είναι πάντοτε πρόκληση να ξεκλειδώσω τη μουσική τους ιδιοφυΐα.

Τι σας οδήγησε στο να ασχοληθείτε με τη διεύθυνση ορχήστρας και ποιες είναι οι καλλιτεχνικές σας επιρροές και;

Ξεκίνησα παίζοντας εκκλησιαστικό όργανο στην Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα όταν ήμουν 7 ετών. Ο πατέρας μου ήταν ο αρχιμουσικός της μικρής χορωδίας. Από εκείνα τα σημαντικά οκτώ χρόνια, συνειδητοποίησα ότι η αγάπη μου για τη μουσική ήταν αληθινή. Στο σχολείο έπαιζα πιάνο και στη συνέχεια έκανα σπουδές στη μουσική στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin και στο Πανεπιστήμιο του Illinois για να γίνω καθηγητής πανεπιστημίου.

Μετά το μεταπτυχιακό δίδαξα, αλλά με γοήτευσαν μαέστροι όπως ο Leonard Bernstein και συνειδητοποίησα ότι θέλω να διευθύνω. Τώρα, 40 χρόνια μετά, αφού μετακόμισα στη Νέα Υόρκη για να ξεκινήσω το Midamerica Productions, συνεχίζω να διευθύνω στο Carnegie Hall και σε όλη την Ευρώπη και την Ασία. Σημαντικές επιρροές για μένα ήταν ο Herbert von Karajan και ο Bruno Walter.

Γενικά, ό,τι υπάρχει γύρω μου επηρεάζει το καλλιτεχνικό μου αισθητήριο και τις γνώσεις μου. Από τη φύση και τις τέχνες μέχρι τη λογοτεχνία και τις παραστάσεις που παρακολουθώ και φυσικά τη μουσική που ακούω. Μέσα από τη μουσική βρίσκω μεγάλη αρμονία και ενθουσιασμό για τη ζωή μου. Επίσης, επηρεάζομαι και από την ανάγνωση και διεύθυνση μεγάλων μουσικών έργων του 18ου, 19ου και 20ού αιώνα καθώς και την ακρόαση ερμηνευτών που ξεκινούν από το 1930. Θεωρώ πως οι μουσικές μου σπουδές αποτέλεσαν τα θεμέλια πάνω στα οποία έχτισα την καριέρα μου ως μαέστρος. Πιστεύω πως στο επάγγελμα αυτό, οι εμπειρίες ευνοούν την πρόοδο.

Ποιους μαέστρους έχετε ως πρότυπα στη διεύθυνση;

Θαυμάζω πολλούς αλλά αν έπρεπε να ξεχωρίσω κάποιους θα έλεγα τους εξής: Bernstein, Karajan, Toscanini, Walter, Abbado, Furtwangler, Haitink, Klemperer, Maazel, Dudamel, Muti.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

Αρχικά, να συνεχίσω να διευθύνω όχι μόνο στη Νέα Υόρκη, αλλά και στην Ευρώπη και την Ασία. Να δημιουργώ μουσική με καλλιτέχνες και μουσικούς κι ελπίζω να επιστρέψω στην Αθήνα στο μέλλον για να απολαύσω πάλι τη μουσική της ατμόσφαιρα.

Info:

«Πάθη και Μνήμες»

Ημερομηνία: Μ. Δευτέρα 10 Απριλίου

Ώρα: 20:30

Ωδείο Αθηνών, Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δεσποτόπουλος», Βασ. Γεωργίου B 17-19, Αθήνα 106 75 (είσοδος από την οδό Ρηγίλλης)

Documento Newsletter