Δεκαοκτώ χρόνια μετά τη σκανδαλωδώς ευνοϊκή συγχώνευση ΕΛΠΕ – Πετρόλα.
Είναι γεγονός λοιπόν, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας όχι απλώς προτίθεται, αλλά σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις έχει κιόλας συμφωνήσει να απεμπολήσει τα δικαιώματα του δημοσίου στη διοίκηση των ΕΛΠΕ υπέρ του ομίλου Λάτση.
Οι αρχικές ενδείξεις περί «προσυμφωνημένου σχεδίου εξυπηρέτησης των συμφερόντων που έκαναν τη ΝΔ κυβέρνηση» επιβεβαιώθηκαν από την εκκωφαντική σιωπή του καθ’ ύλην αρμόδιου υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα κατά τη διάρκεια της έκτακτης συνάντησης που είχε την περασμένη Πέμπτη με τα κορυφαία διοικητικά στελέχη των ΕΛΠΕ για να εστιάσουν στα «πράσινα» σχέδια του ομίλου, διασκεδάζοντας έτσι τις εντυπώσεις.
Νέο καταστατικό
Στο επίκεντρο της συνάντησης βρέθηκε ωστόσο, όπως προέκυψε από τη σχετική ανακοίνωση του ΥΠΕΝ, το θέμα του νέου καταστατικού των ΕΛΠΕ, το οποίο προωθείται από τη διοίκηση Σιάμισιη στο όνομα της συμμόρφωσης του ομίλου με τη νέα νομοθεσία περί εισηγμένων ανώνυμων εταιρειών, το οποίο καταργεί τον έλεγχο του δημοσίου στη διοίκηση.
Ο Κ. Σκρέκας όμως δεν έκανε κανένα σχόλιο επ’ αυτού, γεγονός που πρέπει να ερμηνευτεί ως σιωπηρή αποδοχή εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ενέργειας των προτάσεων της διοίκησης του ομίλου ΕΛΠΕ για κατάργηση των προβλέψεων της συμφωνίας του 2003 μεταξύ του δημοσίου και του ομίλου Λάτση – και που λόγω της βαρύνουσας σημασίας του θέματος δεν μπορεί να αποτελεί επιλογή ενός υπουργού αλλά οφείλεται σε εντολή εκπορευόμενη από «ψηλά», από το Μέγαρο Μαξίμου και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Αυτό σημαίνει ότι η προτεινόμενη αλλαγή του καταστατικού που θα τερματίσει τον έλεγχο του δημοσίου στα ΕΛΠΕ θα περάσει κανονικά από τη γενική συνέλευση των μετόχων της 20ής Μαΐου, όχι μόνο γιατί η πλευρά Λάτση έχει (σχεδόν) την πλειοψηφία αλλά και γιατί –όπως εμμέσως προανήγγειλε ο Ανδρέας Σιάμισιης μετά τη συνάντηση με τον Κ. Σκρέκα– δεν θα ασκήσει βέτο το ΤΑΙΠΕΔ. Το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς ελέγχει ποσοστό 35% του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΛΠΕ, δηλαδή υψηλότερο της καταστατικής μειοψηφίας του 33%, θα μπορούσε αν το ήθελε να μπλοκάρει τις αλλαγές, αλλά επειδή ο Λάτσης έχει τη συναίνεση της κυβέρνησης δεν θα το κάνει.
Συμφωνία για Πετρόλα
Και κάπως έτσι, δεκαοκτώ χρόνια μετά τη σκανδαλωδώς ευνοϊκή συγχώνευση Πετρόλα – ΕΛΠΕ, που υπέκρυπτε συμφωνία διάσωσης της Πετρόλα, ο Λάτσης, που καταβάλλοντας μόλις το ένα πέμπτο του κόστους που θα είχε αν επιχειρούσε να σώσει το διυλιστήριο-παλιατζούρα της Πετρόλα βρέθηκε με το 25% των ΕΛΠΕ, τώρα θα γίνει και το αφεντικό ενός από τους μεγαλύτερους ενεργειακούς ομίλους στα Βαλκάνια.
Τότε είχαμε κυβέρνηση Σημίτη, σήμερα έχουμε κυβέρνηση Μητσοτάκη, αλλά ο τρόπος με τον οποίο και οι δύο αυτές κυβερνήσεις «χαρίστηκαν» και «χαρίζονται» προς τον όμιλο Λάτση ζημιώνοντας το δημόσιο συμφέρον μοιάζει τόσο πολύ!
Ο εθνικός επενδυτής που επενδύει με ξένα χρήματα
Ευνοϊκότερες συνθήκες από τις σημερινές δεν θα μπορούσε να βρει ο Σπύρος Λάτσης προκειμένου να πραγματοποιήσει τα σχέδιά του για να αποκτήσει τον έλεγχο των ΕΛΠΕ χωρίς να δαπανήσει ούτε 1 ευρώ.
Σε συμφωνία με τον πρωθυπουργό, τον Ιούλιο του 2019 συντελέστηκε το τελευταίο deal του μεγαλοεπιχειρηματία με μόνιμη κατοικία στην Ελβετία. Το Ελληνικό για τα ΕΛΠΕ. Δηλαδή ξεκινάς την επένδυση στο Ελληνικό και έχεις την αποκλειστική διαχείριση στα ΕΛΠΕ. Τόσο απλά.
Μόνο που το Ελληνικό καθυστερεί και θα καθυστερήσει πολύ ακόμη μέχρι να βρεθούν εκείνοι που θα βάλουν τα κεφάλαια, παρά το κοινοπρακτικό δάνειο 1,16 δισ. από τις ανακεφαλαιοποιημένες Eurobank και Πειραιώς. Άλλωστε και με τις δύο τράπεζες οι σχέσεις είναι ειδικές, με τη μία ως πρώην ιδιοκτησία και με την άλλη λόγω χρηματοδοτήσεων.
Η ειδική μεταχείριση με την Πειραιώς επιβεβαιώθηκε για άλλη μια φορά όταν ο πρώην διοικητής Μιχάλης Σάλλας λίγες ημέρες πριν από την αποχώρησή του πούλησε τη συμμετοχή της Τράπεζας Πειραιώς κατευθείαν στην Paneuropean/Λάτσης χωρίς καμία ενημέρωση του άλλου βασικού μετόχου, δηλαδή του ελληνικού δημοσίου, ο οποίος μάλιστα ασκούσε και τη διοίκηση του ομίλου. Σήμερα πραγματοποιούνται όλες οι επιθυμίες του ομίλου Λάτση/ Paneuropean.
Αλλάζουν βασικές αρχές της καταστατικής συμφωνίας των μετόχων, η οποία έγινε στην αρχική σύμβαση συγχώνευσης ΕΛΠΕ – Πετρόλα. Mε πρόφαση τον νόμο περί ανωνύμων εταιρειών το ελληνικό δημόσιο καθίσταται ο «φτωχός συγγενής» σε μια εταιρική σχέση ετεροβαρή και μονόπλευρη.
Με δήλωσή του και διαρροές στον Τύπο, όχι όμως στην εισήγησή του προς το διοικητικό συμβούλιο, ο διευθύνων σύμβουλος, υψηλό στέλεχος του ομίλου Λάτση, ο οποίος έχει τοποθετηθεί ως εκπρόσωπος του ελληνικού δημοσίου (!) προτείνει τη δημιουργία μιας εταιρείας holding στην οποία το ελληνικό δημόσιο σχεδόν δεν θα έχει λόγο. Οι αποφάσεις αυτής της εταιρείας θα είναι δεσμευτικές για οποιαδήποτε θυγατρική εταιρεία του ομίλου. Γιατί άραγε αυτό δεν ανακοινώθηκε στα επίσημα έγγραφα και «ανακοινώθηκε» μετά τον σάλο που προκλήθηκε;
Το θέμα βέβαια δεν είναι τι κάνει ο όμιλος Λάτση και οι εκπρόσωποί του. Αυτοί τα συμφέροντα του εργοδότη τους προστατεύουν. Το θέμα είναι τι κάνουν οι εκπρόσωποι που έχει τοποθετήσει το ελληνικό δημόσιο, δηλαδή το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος. Ο υπουργός Κώστας Σκρέκας γιατί αναλαμβάνει να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά; Πώς τηρεί τον όρκο που έδωσε; Ετσι εκπληρώνει ευσυνείδητα τα καθήκοντά του; Λειτουργώντας σαν το μακρύ χέρι ιδιωτών επενδυτών;
Η απεμπόληση δικαιωμάτων του ελληνικού δημοσίου, εκτός από την πολιτική ευθύνη, είναι απιστία κατά των συμφερόντων του ελληνικού λαού και άρα για το αδίκημα αυτό υπάρχουν και ποινικές ευθύνες σε όλους τους εμπλεκόμενους.