Έγινε για πρώτη φορά κατά το lockdown της άνοιξης και έπεσε πολύ κράξιμο. Ο λόγος για την ένταξη, μεταξύ των επιχειρήσεων που πλήττονται από την κρίση, των ταχυμεταφορών, ενός από τους ελάχιστους κλάδους που όχι μόνο δεν επλήγη από την πανδημία αλλά είχε σημαντική αύξηση των τζίρων του.
Η χατιρική ρύθμιση του Απριλίου ως…
Να θυμηθούμε και πώς είχε γίνει αυτό: στις 30 Μαρτίου 2020, λίγες μέρες μετά την έναρξη του πρώτου lockdown, η ACS του τότε ακόμη προέδρου του ΣΕΒ Θεόδωρου Φέσσα είχε προχωρήσει μονομερώς σε αύξηση κατά 22,5% των τιμολογίων της, γεγονός που είχε οδηγήσει σε καταγγελίες πελατών από το χώρο του βιβλίου, αλλά και σε πλήθος αρνητικών δημοσιευμάτων. Ακολούθησε παρέμβαση της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης, με ελέγχους και αυτοψίες και ο Θ. Φέσσας πήρε τελικά την αύξηση πίσω. Όχι όμως, καθώς φάνηκε, χωρίς ανταλλάγματα.
Διότι σχεδόν ταυτόχρονα, στις 3 Απριλίου δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η υπ’ αριθμόν Α.1075/2020/ΦΕΚ1160Β/03.04.2020 Υπουργική Απόφαση με την οποία επεκτείνονταν η λίστα ΚΑΔ των κλάδων που πλήττονταν από την πανδημία. Στη νέα λίστα εντάχθηκε και ο ΚΑΔ 53.20 «Άλλες ταχυδρομικές και ταχυμεταφορικές δραστηριότητες, εκτός από υπηρεσίες κατ’ οίκον παράδοσης τροφίμων (delivery)», δηλαδή οι ταχυμεταφορές, αν και λόγω της αύξησης των ηλεκτρονικών παραγγελιών, είχαν ήδη αρχίσει να αυξάνουν τους τζίρους τους.
Aντάλλαγμα για να πάρει πίσω ο Φέσσας την αύξηση των τιμών της ACS
Το πράγμα δεν έβγαζε νόημα εκτός κι αν διάβαζες την ένταξη των ταχυμεταφορών στις πληττόμενες επιχειρήσεις ως «αντάλλαγμα» της κυβέρνησης Μητσοτάκη στην εταιρεία του τότε προέδρου του ΣΕΒ για να πάρει πίσω την αύξηση του 22.5%. Με την χαριστική αυτή ρύθμιση, οι εταιρείες ταχυμεταφορών μπορούσαν να πάρουν κι αυτές αναστολή φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων και, κυρίως, να μειώσουν τα ενοίκιά τους κατά 40%. Σύμφωνα με πληροφορίες που κυκλοφόρησαν τότε στην αγορά η ACS εκμεταλλεύθηκε αυτήν ακριβώς τη δυνατότητα και κατάφερε να μειώσει τα λειτουργικά της κόστη για ένα δίμηνο-τρίμηνο.
Και καλά τον Απρίλιο ό,τι έγινε έγινε. Ήμασταν, πες, στην αρχή της πανδημίας και ο τζίρος των ταχυμεταφορών δεν είχε εκτοξευθεί στο βαθμό που συνέβη τον Μάιο, ούτε στο βαθμό που συμβαίνει από τον περασμένο μήνα. Να όμως που εδώ και δυο βδομάδες όλες οι εταιρείες ταχυμεταφορών έχουν πάθει έμφραγμα λόγω της ζήτησης που φέρεται αυξημένη από 60% έως άνω του 100%, ζήτηση την οποία αδυνατούν να εξυπηρετήσουν.
Νέα χαριστική ρύθμιση για τις ταχυμεταφορές
Με δυο λόγια, κατεξοχήν ευνοημένες, όχι πληττόμενες από την πανδημία είναι οι εταιρείες ταχυμεταφορών. Κι όμως, η κυβέρνηση Μητσοτάκη τις συμπεριέλαβε ξανά στην υπουργική απόφαση με ΦΕΚ 5204/Β/24-11-2020 για τον προσδιορισμό των πληττόμενων επιχειρήσεων που θα καταβάλλουν μειωμένο ενοίκιο κατά 40% και κατά το δεύτερο γύρο της πανδημίας.
Είναι σκανδαλώδες; Ναι. Είναι «χαριστική ρύθμιση» και δεύτερος γύρος «ανταλλαγμάτων» του πρωθυπουργού προς την εταιρεία του πρώην προέδρου του ΣΕΒ; Ναι, και υπάρχουν δύο πολύ ισχυρές ενδείξεις γι’ αυτό.
Το ΑΠΕ ως Γραφείο Τύπου της ACS
Ένδειξη πρώτη: στις 8 Δεκεμβρίου, την ώρα που πολλαπλασιάζονταν τα ρεπορτάζ για το έμφραγμα στις ταχυμεταφορές, το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων δημοσίευσε και κράτησε για μια ολόκληρη μέρα ως κεντρικό στην ιστοσελίδα του ένα άρθρο που υποτίθεται ότι εξηγούσε πως έχει προκύψει το πρόβλημα στις ταχυμεταφορές. Με το άρθρο αυτό το ΑΠΕ εμφανιζόταν σαν Γραφείο Τύπου της ACS, γράφοντας αναλυτικά και με νούμερα πόσο καλή προετοιμασία έκανε η εταιρεία με προσλήψεις προσωπικού, αγορά και ενοικίαση νέων βαν και φορτηγών, επέκταση σε νέους αποθηκευτικούς χώρους … Αλλά βρε παιδί μου, κάτι η Black Friday, κάτι οι αυξημένες προεορταστικές παραγγελίες, κάτι η κίνηση στους δρόμους, κάτι οι εργαζόμενοι που κουράζονται και φεύγουν, κάτι τα «δυσάρεστα κρούσματα» που υποχρεώνουν σε αντικατάσταση εργαζομένων, πώς να τα βγάλει πέρα η εταιρεία και εν πάση περιπτώσει συστήνεται στους καταναλωτές να κάνουν υπομονή γιατί θα ανοίξουν σε λίγες μέρες τα μαγαζιά (που δεν άνοιξαν) και η παράδοση των εμπορευμάτων θα ξεμπλοκαριστεί. Να υπενθυμίσουμε βέβαια ότι το ΑΠΕ υπάγεται πλέον και ελέγχεται απευθείας από την επιτελική Προεδρία της Κυβέρνησης του Κυρ. Μητσοτάκη.
Τι κερδίζει η ACS από τη νέα χαριστική ρύθμιση
Ένδειξη δεύτερη: στο ίδιο αυτό άρθρο τονίζεται εμφατικά ότι η ACS δεν προχώρησε σε αύξηση των τιμών των υπηρεσιών της από το Μάρτιο (το διακύβευμα της 30ς Μαρτίου που πήρε πίσω ο Φέσσας), ενώ προχώρησε σε νέες επενδύσεις άνω του 1,5 εκατ. ευρώ. Ακολουθεί η παρουσίαση των επενδύσεων αυτών που αφορούν κατά το μεγαλύτερο μέρος τους ενοικίαση πρόσθετων αποθηκευτικών χώρων και πρόσθετων χώρων διακίνησης.
Με την προσθήκη των νέων χώρων, η ACS έχει αποθήκες 18.000 τ.μ. σε Αττική και Θεσσαλονίκη και χώρους διακίνησης 33.000 τ.μ. πανελλαδικά. Και χάρη στην κυβερνητική λαθροχειρία για ένταξη των ταχυμεταφορών στους πληττόμενους ΚΑΔ, η εταιρεία του Θ. Φέσσα θα εξοικονομήσει πολλά λεφτά από τη επενδυτική δαπάνη του 1.5 δις ευρώ, καθώς θα πληρώσει για το σύνολο των χώρων μειωμένα κατά 40% ενοίκια για τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο.