Ο ζωγράφος και γλύπτης Κωστής Γεωργίου –«ένας πραγµατικός ποιητής που µεταπλάθει την πραγµατικότητα σε αρένα δραµατικών εξελίξεων, προσδοκιών, αλλά και απέραντης συναισθηµατικότητας», σύµφωνα µε τον οµότιµο καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης του ΑΠΘ Μιλτιάδη Παπαϊωάννου– έγινε ευρέως γνωστός για λανθασµένο λόγο πριν από λίγα χρόνια όταν ακροδεξιές, κατά τα φαινόµενα, οµάδες βανδάλισαν το γλυπτό του «Phylax» καθώς ταύτισαν τον Τάλο, τον µυθικό προστάτη της Κρήτης, µε τον… Εωσφόρο! Το επίµαχο γλυπτό και πολλά άλλα σηµαντικά έργα του καλλιτέχνη (160 έργα ζωγραφικής και 40 γλυπτά) εκτίθενται σε µια ευρείας κλίµακας αναδροµική έκθεση στον Ελληνικό Κόσµο έως τις 20 Σεπτεµβρίου.
Ο Κωστής Γεωργίου, µε καλλιτεχνική δράση διεθνούς εµβέλειας και ακτινοβολίας, τα γλυπτά του οποίου είναι εγκατεστηµένα σε ευρωπαϊκές χώρες αλλά και στην Κίνα, στις ΗΠΑ και στον Καναδά, µας «ξεναγεί» στην έκθεσή του.
«Το “Enigma 2” είναι µια τεράστια σε αριθµό έργων έκθεση, µε έργα ζωγραφικής και γλυπτικής φυλαγµένα από πολλές περιόδους της εικαστικής µου πορείας. Αποτελεί ένα απόσταγµα από φίνες “γεύσεις” και πολύτιµες µοναδικές συγκινήσεις και εικόνες που κοινοποιούνται σε αυτή την έκθεση-σταθµό. Κατ’ ουσία µοιάζει µε έναν απολογισµό πεπραγµένων, κάτι σαν προσωπικό ηµερολόγιο καταστρώµατος. Ένα άλµπουµ γεµάτο µε εικόνες παλιές και νεότερες. Είναι ένα πανόραµα µε παλαιότερα έργα που πολλά εξ αυτών εκτίθενται στο ελληνικό κοινό για πρώτη φορά, καθώς και νέα που θα αποτελέσουν την αφετηρία των µελλοντικών αναζητήσεών µου και τα οποία εκθέτω για πρώτη φορά».
∆ιαρρηγνύοντας τη λεπτή µεµβράνη του κόσµου
«Το αίνιγµα του κόσµου το λύνουν οι παραβάτες…» είναι τα λόγια του ποιητή Γιάννη Βαρβέρη που βρίσκονται στο άνοιγµα του καταλόγου του «Enigma 2». «…αυτοί που διαρρηγνύουν τον υµένα του φυσικού νόµου, αυτοί που αποστατούν, που στασιάζουν κατά της τυπικής ισορροπίας» ολοκλήρωνε τη διατύπωσή του ο Ελληνας ποιητής. Σε έναν κόσµο που πριµοδοτεί τη συµβατική επαναληπτικότητα ποια διαδικασία οδηγεί στην επινόηση του νέου;
«Το νέο έρχεται µέσα από πράξεις που δεν ακολουθούν την κοινή οµαδική λογική. ∆οµείται και καλλιεργείται πάνω στη συνεχή ανακατάταξη και την επαναδιαπραγµάτευση στοιχείων που αποτελούν κλισέ και θέσφατα. Το νέο δεν προέρχεται µέσα από οµάδες και συστήµατα, αλλά από µονάδες που τείνουν να διαρρήξουν τον υµένα µιας αυτάρεσκης και βολεψιάρικης σιγουριάς, στην οποία το άτοµο επιζητά ασφάλεια κάτω από χαρακτηριστικούς µανδύες που του προσφέρονται µε ευκολία σε προσφορά εκπτώσεων» επισηµαίνει ο καλλιτέχνης.
Πολλοί από τους ζωγραφικούς του πίνακες απεικονίζουν τον «Συλλέκτη». Τι συναισθήµατα θρέφει γι’ αυτή την κατηγορία ανθρώπων υπό τον τίτλο «Ελληνας συλλέκτης»; «Θα σας εκµυστηρευτώ ότι οι “Συλλέκτες” µου είναι ένα τρικ, µια δικαιολογία για να αναπτύξω ζωγραφική µες στη ζωγραφική. Μου δίνουν τη δυνατότητα να αναπτύξω πίσω τους και δίπλα τους και γενικώς στα περιβάλλοντά τους άλλους τύπους ζωγραφικής από αυτή που φέρουν και έτσι να καταφέρω να διαλύσω τη λογική που κουβαλάνε οι µορφές τους. Έτσι λοιπόν προκύπτουν οι “Συλλέκτες” µου. ∆εν αναφέροµαι σε πρόσωπα και κατηγορίες φιλότεχνων, απλώς τους “χρησιµοποιώ”. Οσο για τους συλλέκτες έργων τέχνης, επιλέγω τους αυθεντικούς εραστές της κατηγορίας και όχι τους επενδυτές. Ολους εκείνους δηλαδή που προµηθεύονται το έργο από την έλξη και τη µανία που αυτό τους προκαλεί και όχι από την επενδυτική του ικανότητα».
Ο βανδαλισµός του «Phylax» και η απούσα πολιτεία
«Οι βεβαιότητες συνθλίβουν τη σκέψη και τη δηµιουργία. Αυτή η θέση-θεώρηµα είναι ο άξονας δράσης και ο κάναβος στον οποίο κινούµαι από την πρώτη στιγµή που βούτηξα στα βαθιά νερά της τέχνης. Είναι το κέλυφος ενός µοναχικού κόσµου που αναζητά απεγνωσµένα τον πυρήνα της ύπαρξής του» παρατηρεί ο Κωστής Γεωργίου στο κείµενό του «Η ευλογία της δηµιουργίας».
Ευλογηµένη η δηµιουργία λοιπόν, αλλά δεν χρειάζεται και τη συνδροµή της πολιτείας; Γιατί το ελληνικό κράτος δεν επενδύει στη δηµιουργία έργων τέχνης για τον δηµόσιο χώρο, όπως συµβαίνει επί παραδείγµατι στη Γαλλία; «Υποθέτω γιατί η τέχνη δεν πουλάει όπως το ποδόσφαιρο και η πολιτική. Ας µην ξεχνάµε επίσης ότι η τέχνη εκπαιδεύει, πως κάθε είδους πολιτικό σύστηµα βολεύεται µε την άγνοια των ανθρώπων» υπογραµµίζει ο κ. Γεωργίου.
INF0
«Enigma 2»: Aναδρομική έκθεση του Κωστή Γεωργίου στο Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού.