Ο κορονοϊός τρομάζει το υπουργείο Πολιτισμού ή η ενημέρωση;

Ο κορονοϊός τρομάζει το υπουργείο Πολιτισμού ή η ενημέρωση;

Κανείς δεν μπορεί να παραβγεί το υπουργείο Πολιτισμού στη δημιουργία εντυπώσεων. Αυτό που ενδιαφέρει την υπουργό Πολιτισμού είναι το φαίνεσθαι και όχι η ουσία – γι’ αυτό ίσως η ίδια έχει κατρακυλήσει σε νούμερα ανυποληψίας στις δημοσκοπήσεις δημοφιλίας μεταξύ των υπουργών της κυβέρνησης.

Το δεξί χέρι του πρωθυπουργού στον πολιτισμό, που έχει απαξιώσει ανθρώπους (καλλιτέχνες, ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου κ.ά.) και αρχαιότητες (βυζαντινό σταυροδρόμι στο μετρό Θεσσαλονίκης, πυρκαγιά στις Μυκήνες κ.ά.) κι έχει φέρει τα ιδρύματα στο επίκεντρο βάζοντάς τα να ασκούν πολιτική πολιτισμού, δεν έχει καταφέρει να ανταμειφθεί δημοσκοπικά γι’ αυτές τις υπηρεσίες της στον νεομητσοτακισμό. Παρά το γεγονός ότι δεν δίνει απαντήσεις, αλλά «ερευνά» ακόμη περιστατικά όπως του χορηγού που ανέλκυσε αρχαιότητες χωρίς την παρουσία των διά του νόμου αρμόδιων αρχών. Παρά το γεγονός ότι έχει συμμαχικές πένες να δικαιολογούν τις πολιτικές της σαν να είναι ένα άτυπο γραφείο τύπου, καθώς τα δελτία Τύπου του ΥΠΠΟΑ είναι ή βουβά ή ελλιπή σε ενημέρωση.

Ένα liberal χέρι βοηθείας

Σε μια προσπάθεια να απαντήσει στα ρεπορτάζ του Documento που είχε πληροφορίες για τέσσερα κρούσματα σε εργαζόμενους στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης, εμφανίστηκε η εν λόγω γραφίδα (εφ’ όλης της ύλης είναι η αλήθεια) να επιτιμά το ρεπορτάζ του Documento (χωρίς να το ονοματίζει, κάνει τζιζ!), όπως και τη διαρροή εσωτερικών εγγράφων που παρουσίασε το tvxs.

Το υπουργείο Πολιτισμού σιωπά και επιτίθεται δι’ αντιπροσώπου, αλλά τα γεγονότα είναι γεγονότα και μάλιστα αμείλικτα. Στο ρεπορτάζ του Documento  γινόταν αναφορά στο κρούσμα σε εργαζόμενη στην Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως (ΥΣΜΑ), το οποίο παραδέχτηκε το ΥΠΠΟΑ, αλλά το λιβάνισμα της υπουργού μέσα από το δελτἰο Τύπου της πιστής Μενδωνικής ΠΟΕ-ΥΠΠΟ αποκάλυπτε καθαρά δεύτερο κρούσμα σε αρχαιοφύλακα στην Εφορεία Ακροπόλεως (αρχαιοφύλακας), και μάλιστα είχε καταγραφεί δύο μέρες νωρίτερα (δεν το γνωρίζαμε, μόνοι τους το μαρτύρησαν και αρχίσαμε να το ερευνούμε).

Τσακωμένοι με την αλήθεια

Και επειδή το ΥΠΠΟΑ έχει πρώτιστο μέλημά του τη φιλοτέχνηση του προφίλ της Μενδώνη και γι’ αυτό είναι τσακωμένο με την αλήθεια, η αντιμετώπιση του κρούσματος που έγινε γνωστό στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο δείχνει το πώς πολιτεύεται το υπουργείο που προσπαθεί να καλύψει τα δικά του fake news με το να χαρακτηρίζει τα ρεπορτάζ αναληθή.

Ας δούμε τι συνέβη στο Βυζαντινό Μουσείο. «Κρούσμα κορωνοϊού διαπιστώθηκε σήμερα σε υπάλληλο του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου Αθηνών. Έχει ήδη κινητοποιηθεί ο μηχανισμός του ΥΠΠΟΑ υπό τον υπηρεσιακό γραμματέα. Ακολουθούνται πλήρως τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ» ανέφερε το δελτίο Τύπου του ΥΠΠΟΑ στις 2 Οκτωβρίου και συμπληρώθηκε από άλλο ένα για να δείξει την άμεση αντίδραση της υπουργού που φροντίζει και δεν κάθεται απλώς στον θρόνο της σαν Ξέρξης: «Μετά από συνεννόηση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη, με τη Διευθύντρια του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου Αθηνών, Κατερίνα Δελλαπόρτα, τον υπηρεσιακό γραμματέα του ΥΠΠΟΑ και την αρμόδια επιτροπή που έχει οριστεί να παρακολουθεί τα θέματα κορωνοϊού, το Μουσείο, όπως και το καφέ, θα παραμείνουν κλειστά μέχρι και την Τρίτη 6 Οκτωβρίου, που θα ολοκληρωθεί η διαδικασία των τεστ στο σύνολο του προσωπικού, συνολικά 45 άτομα. Σήμερα, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο πραγματοποιείται εκτεταμένη απολύμανση, όπως ορίζουν τα πρωτόκολλα ασφαλείας».

Ποιος θα μπορούσε να διαφωνήσει; Απολύτως κανείς, θα πείτε και θα απαντήσουμε ότι το ίδιο το υπουργείο διαφωνεί με τον εαυτό του.

Το ίδιο το ΥΠΠΟΑ κλείνει έναν χώρο με επιβεβαιωμένο κρούσμα επί τρεις εργάσιμες μέρες και κάνει απολύμανση. Είναι το ίδιο το ΥΠΠΟΑ που στα τρία κρούσματα στις κεντρικές υπηρεσίες έδρασε αλλιώς – και μάλιστα κομπορρημονώντας όταν απάντησε σε ερώτηση της τομεάρχη ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτή Αχαΐας Σίας Αναγνωστοπούλου. Το δελτίο Τύπου του ΥΠΠΟΑ κατέγραφε ως χρονολόγιο τα μέτρα που ελήφθησαν και δεν εντοπίζουμε κανένα καθολικό κλείσιμο κτιρίου επί ημερολογιακό πενθήμερο όπως έπραξε στο Βυζαντινό Μουσείο. Μόνο σφράγισμα ενός ορόφου, προσπάθεια εργασίας από διαφορετικά κτίρια, επταήμερη καραντίνα μόνο για όσους εργαζόμενους ήταν κοντά στα κρούσματα. Ακολουθήθηκε η τηλεργασία για το 40% των εργαζομένων, όπως φαίνεται στο δελτίο Τύπου που αφορούσε όμως το κρούσμα στην ΥΣΜΑ.

Κι εκεί, στην Ακρόπολη, είδαμε να κλείνει μια υπηρεσία για τριήμερο πέρα από έναν όροφο, όπως έγινε στην Μπουμπουλίνας, αν και η αρχική εντολή ήταν για εκκένωση αλλά αργότερα ζητήθηκε να επιστρέψουν οι εργαζόμενοι στα πόστα τους την επόμενη μέρα. Μετά έμαθαν κι έκλεισαν ολόκληρο χώρο με κτίρια και το καφέ για τρεις εργάσιμες.

Και από τεστ; Μόνο όσα είχε τη δυνατότητα το κλιμάκιο του ΕΟΔΥ, όχι σε όλους τους εργαζόμενους στην Μπουμπουλίνας, όπως φαίνεται από το δελτίο Τύπου. Στην ΥΣΜΑ μαθαίνουμε από το ίδιο το ΥΠΠΟΑ ότι την επομένη προβλέφθηκε να γίνει η διενέργεια τεστ Covid-19 σε επιπλέον 100 εργαζόμενους. Στο Βυζαντινό Μουσείο έγινε μόνο σε 45 εργαζόμενους και ο γραμματέας του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων Αττικής, Στερεάς και Νήσων Στάθης Γκότσης σε ανάρτησή του στο facebook αμφισβητεί τον αριθμό. «Στην πραγματικότητα εργάζονται καθημερινά 165 τουλάχιστον υπάλληλοι. Γιατί δεν προγραμματίστηκε τεστ για το πραγματικό σύνολο του προσωπικού;» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Ο γραμματέας του Ενιαίου Συλλόγου θέτει και το ερώτημα: «Ποια είναι, από ποιους αποτελείται και δυνάμει ποιας απόφασης συγκροτήθηκε η “αρμόδια επιτροπή που έχει οριστεί να παρακολουθεί τα θέματα κορωνοϊού”;» Θα απαντήσει το υπουργείο ή έχει τους μηχανισμούς να λειτουργεί χωρίς να δίνει λογαριασμό σε κανέναν;

Τα φώτα της Ακρόπολης

Πολύς λόγος έχει γίνει για τον φωτισμό της Ακρόπολης. Το ΥΠΠΟΑ που τα έχει κάνει όλα σωστά μάλλον φροντίζει μέσω της γραφίδας του να καταστήσει σαφές ότι δεν επιτρέπεται η κριτική. Αντίστοιχα απαγορεύεται να κρίνεται η εμπλοκή ιδρυμάτων επειδή αυτά πληρώνουν κι όσοι κριτικάρουν δεν πληρώνουν! Μα αυτό είναι το ζήτημα: τα ιδρύματα πληρώνουν και κάνουν ό,τι θέλουν και το υπουργείο απλώς χειροκροτεί ή κρατάει το φανάρι για να περάσει η αισθητική, η ατζέντα, τα σχέδια, οι μελέτες, οι προδιαγραφές και το κόστος των ιδιωτών. Και το υπουργείο απλώς παρίσταται στα εγκαίνια.

Καλός ή κακός ο φωτισμός, επιβλήθηκε στο υπουργείο, όπως και το αναβατόριο, με το οποίο η κ. Μενδώνη έκανε αντιπολίτευση προεκλογικά λέγοντας ότι θα το επισκευάσει σε λίγες εβδομάδες και κατέληξε τελικά σε κατασκευή νέου με παρέμβαση του ιδρύματος. Ή μήπως είναι κι αυτό ψέμα, κ. υπουργέ; 

Documento Newsletter