Ο Ηρώδης και η Ηρωδιάδα της παιδείας

Ο Ηρώδης και η Ηρωδιάδα της παιδείας

Εκτός ΑΕΙ και βορά στα ιδιωτικά συμφέροντα 40.000 υποψήφιοι, ενώ με λιγότερα τμήματα και περισσότερους μαθητές ανοίγουν τα σχολεία με τη σχεδιασμένη πολιτική Μητσοτάκη – Κεραμέως

Κονιορτοποίηση της δημόσιας παιδείας. Με αυτό τον στόχο πρέπει να κοιμάται και να ξυπνάει η Νίκη Κεραμέως, η οποία φαίνεται αποφασισμένη να την γκρεμίσει συθέμελα με μια σειρά από μέτρα που δένουν μεταξύ τους με τέτοιον τρόπο ώστε κάνουν το δημόσιο σχολείο ταξικό και αναπαράγουν τις μορφωτικές ανισότητες.

Καμία εκπαιδευτική βαθμίδα δεν έχει μείνει στο απυρόβλητο. Ξεκινώντας από 83.000 παιδιά που έμειναν εκτός των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης (ΚΔΑΠ), αλλά και παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών. Συνεχίζοντας με τη συγχώνευση τμημάτων και σχολικών μονάδων εν μέσω μάλιστα πανδημίας, αλλά και με την εν μέρει ακύρωση του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης, την επαναφορά της αποδεδειγμένα αποτυχημένης τράπεζας θεμάτων, εμποδίζοντας έτσι μεγάλο μέρος μαθητών να ολοκληρώσει τη λυκειακή εκπαίδευση, τη θεσμοθέτηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής που άφησε εκτός δημόσιων πανεπιστημίων περίπου 40.000 παιδιά και αναγκάζει πανεπιστημιακά τμήματα να κλείσουν, είναι ξεκάθαρο ότι η πολιτική του υπουργείου Παιδείας ακολουθεί ένα συντεταγμένο σχέδιο αποδόμησης και αποδυνάμωσης του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος.

Η αρχή του τέλους για το δημόσιο πανεπιστήμιο

Δύο πολιτικοί, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, που δεν έχουν πατήσει ούτε έξω από δημόσιο πανεπιστήμιο, κατάφεραν να ικανοποιήσουν τον πιο βαθύ, τον πιο μεγάλο –και καθόλου κρυφό– πόθο τους. Εκαναν το βήμα για την ουσιαστική αποδόμηση του δημόσιου πανεπιστημίου.

Ως άλλοι εκτελεστές οργάνωσαν προσεκτικά το σχέδιό τους, προετοιμάστηκαν, πήραν θέση, όπλισαν και πυροβόλησαν την παιδεία ανάμεσα στα μάτια.

Δεν είναι μυστικό άλλωστε ότι ο πρωθυπουργός υποτιμά το ελληνικό πανεπιστήμιο, αφού και τα τρία παιδιά του σπούδασαν ή σπουδάζουν στις ΗΠΑ με το κόστος να ανέρχεται σε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Την ίδια επιλογή βέβαια δεν έχει για παράδειγμα ο Κώστας από τα Κάτω Πετράλωνα που έδινε επί χρόνια πάνω από τον μισό μισθό του κάθε μήνα σε φροντιστήρια για να περάσει η κόρη του στο δημόσιο πανεπιστήμιο και σήμερα είδε όλες τις θυσίες που έκανε να χάνονται στον καιάδα της υποτιθέμενης αριστείας.

Συγκεκριμένα, από τους περίπου 103.000 υποψήφιους για εισαγωγή στα πανεπιστημιακά ιδρύματα και στις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές, εισήχθησαν περίπου 63.000, με σχεδόν 40.000 μαθητές να βρίσκονται τελικά εκτός ΑΕΙ.

Από τις περίπου 79.000 κενές θέσεις εισακτέων καλύφτηκαν σχεδόν 63.000, γεγονός που σημαίνει ότι περίπου 16.000 θέσεις έμειναν κενές και πολλά τμήματα αποδυναμώνονται ή μένουν εντελώς χωρίς φοιτητές. Χαρακτηριστικό τρομακτικό παράδειγμα αυτό της Αρχιτεκτονικής Ξάνθης, η οποία δεν θα έχει πλέον ούτε έναν πρωτοετή φοιτητή.

Νομοτελειακά αυτό αναμένεται να οδηγήσει στο κλείσιμο πανεπιστημιακών τμημάτων ή ίσως ακόμη και ολόκληρων ιδρυμάτων με πρόφαση την «αριστεία». Η κυβέρνηση με μπροστάρη την Ηρωδιάδα της παιδείας, που ακούει στο όνομα Νίκη Κεραμέως, κάνει ένα μεγάλο δώρο στους ιδιώτες φίλους της – τους τίτλους από τα κολέγιά τους έχει φροντίσει ήδη να τους εξισώσει με εκείνους του δημόσιου πανεπιστημίου.

Περισσότεροι από 22.000 υποψήφιοι των ΓΕΛ δεν έκαναν μηχανογραφικό εξαιτίας της ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ), ενώ, όπως καταγράφηκε σε πολλές καταγγελίες μαθητών και γονέων, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που αποκλείστηκαν από τις σχολές προτίμησής τους μέσα από το εκρηκτικό «κοκτέιλ» της ΕΒΕ και των ειδικών μαθημάτων.

Ταυτόχρονα αξίζει να σημειωθεί ότι 28.239 παιδιά δεν έχουν καν τη δυνατότητα να κάνουν μηχανογραφικό, αφού δεν πέρασαν σε καμία σχολή.

Το θράσος και η ανύπαρκτη ντροπή

Ολα αυτά όμως δεν φαίνεται να αγγίζουν την υπουργό, η οποία περιχαρής, χωρίς ίχνος ντροπής, δήλωσε ικανοποιημένη για τις φετινές βάσεις, λέγοντας προκλητικά ότι με την ΕΒΕ οι νέοι «δεν εγκλωβίζονται στα πανεπιστήμια» και ότι είναι κερδισμένοι όλοι, γονείς, μαθητές και ΑΕΙ «που βλέπουν να αναβαθμίζεται το κύρος των σπουδών τους, ενώ για πρώτη φορά απέκτησαν λόγο στο πώς θα εισάγονται οι φοιτητές με το δικαίωμα που τους δόθηκε να επιλέξουν τα ίδια τον συντελεστή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής».

Προφανώς η Νίκη Κεραμέως πιστεύει ότι η Αρχιτεκτονική Ξάνθης αναβάθμισε το κύρος των σπουδών της σημειώνοντας μηδέν εισακτέους.

Σχολεία ανοιχτά πάση θυσία

Στο άλλο πεδίο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κι ενώ βρισκόμαστε στα τέλη Αυγούστου με σχεδόν καθημερινά 4.000 κρούσματα κορονοϊού, η κυβέρνηση φαίνεται αποφασισμένη να ανοίξει τα σχολεία πάση θυσία, προκειμένου να αποφύγει την περαιτέρω γελοιοποίησή της λόγω της παταγώδους αποτυχίας της τηλεκπαίδευσης κατά το προηγούμενο διάστημα.

Ωστόσο η πρακτική που ακολουθείται μοιάζει εγκληματική, αφού αντί πρωταρχικό μέλημα του υπουργείου να είναι η προστασία μαθητών και εκπαιδευτικών από την πανδημία, προκρίνεται η εξοικονόμηση πόρων με την πρόσληψη λιγότερων αναπληρωτών. Εκεί ακριβώς αποσκοπεί η συγχώνευση σχολικών τμημάτων, στριμώχνοντας σχεδόν 30 παιδιά ανά τάξη σε περίοδο που η λογική επιτάσσει τη δημιουργία περισσότερων τάξεων με λιγότερους από το κανονικό μαθητές για λόγους δημόσιας υγείας.

Τον ίδιο σκοπό έχει και η υποβάθμιση του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης βάζοντας πλαφόν στον αριθμό των εκπαιδευτικών (μέχρι δύο) που θα επιτρέπονται σε κάθε σχολείο ανεξαρτήτως από τα παιδιά που χρειάζονται συνοδό.

«Μειώνει τμήματα για να εξοικονομήσει προσωπικό»

Οπως ακριβώς έκανε σε όλους τους τομείς από την αρχή της πανδημίας, η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιμένει εμμονικά να μην αναλαμβάνει την ευθύνη και να τη μεταθέτει στους πολίτες δημιουργώντας το περίφημο αφήγημα της ατομικής ευθύνης.

«Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας η ΝΔ σε αντίθεση με τις ρυθμίσεις που είχε κάνει η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αύξησε τον αριθμό των μαθητών σε κάθε τμήμα. Την ίδια τακτική ακολούθησε απαρέγκλιτα και στη μεγάλη περίοδο της πανδημίας. Δεν έλαβε κανένα μέτρο δηλαδή. Κανένα μέτρο από όσα είχε προτείνει η ΟΛΜΕ αλλά και η επιστημονική κοινότητα προκειμένου να διαφυλάξει την υγεία και τη ζωή όλων των εμπλεκομένων. Ως βασικό μέτρο είχε προταθεί η μείωση του αριθμού των μαθητών σε κάθε τμήμα και η αύξηση των τμημάτων που αυτό θα είχε συνεπακόλουθο την περαιτέρω χρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης και την πρόσληψη ικανού αριθμού εκπαιδευτικών και αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Η κυβέρνηση όμως πράττοντας τελείως αντίθετα, προγραμματίζει νέες μειώσεις τμημάτων για να εξοικονομήσει εκπαιδευτικό προσωπικό μες στην πανδημία, πράγμα που είναι ανεπίτρεπτο και κακουργηματικό» σημειώνει στο Documento ο γενικός γραμματέας της ΟΛΜΕ Θοδωρής Μαλαγάρης και τονίζει ότι το μέτρο αυτό, πέρα από τα προβλήματα υγειονομικού χαρακτήρα, έχει και μορφωτικές συνέπειες για τους μαθητές.

«Πρακτική του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης» επισημαίνει ο Θ. Μαλαγάρης «είναι να μη λαμβάνουν τα μέτρα που πρέπει, να μετακυλίουν τις δικές τους ευθύνες στους πολίτες, να τους κουνάν το δάχτυλο, να δημιουργούν καταστάσεις κοινωνικού αυτοματισμού και ταυτόχρονα να επιβάλλουν με έμμεσο τρόπο την υποχρεωτικότητα και στους εκπαιδευτικούς, που στην ουσία είναι μια τρύπα στο νερό την ώρα που δεν συνδυάζεται με άλλα μέτρα, όπως αποστάσεις, μάσκες, αντισηπτικά, προσλήψεις καθαριστριών, επισκέψεις του ΕΟΔΥ στα σχολεία για rapid τεστ, ακόμη και για εμβολιασμούς».

Documento Newsletter