Σαν πολίτες δεύτερης κατηγορίας με περιορισμένα δικαιώματα επιμένουν να αντιμετωπίζουν οι ελληνικές τράπεζες τους τυφλούς και τα άτομα με προβλήματα όρασης της χώρας μας.
Μπορεί οι ίδιοι να κατάφεραν να σπουδάσουν, να εργάζονται ή ακόμη και να έχουν διακριθεί στον χώρο τους και να ζουν μια αξιοπρεπή ζωή, ωστόσο, ακόμη και για την πιο απλή συναλλαγή, όπως ανάληψη χρημάτων, οι τράπεζες τους υποχρεώνουν να έχουν μαζί τους δύο μάρτυρες ή να απασχολούν δύο τραπεζικούς υπαλλήλους, οι οποίοι θα πιστοποιούν κάθε φορά το είδος της συναλλαγής.
«Πρόκειται για συμπεριφορά η οποία παραβιάζει τα προσωπικά μας δεδομένα και στιγματίζει τα άτομα με προβλήματα όρασης», καταγγέλλει στο Documento ο πρόεδρος της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών, Νίκος Γιαλλούρης.
Ο ίδιος μάλιστα είναι δικηγόρος σε μεγάλη εταιρεία και καθημερινά εκπροσωπεί τους πελάτες του σε σημαντικές υποθέσεις, υπογράφοντας παράλληλα επίσημα έγγραφα αλλά και εντολές πληρωμών. Την ίδια ώρα, ωστόσο, υποχρεώνεται να ζητά από τη γραμματέα του ή κάποιο άλλο άτομο να τον συνοδεύει στην τράπεζα για να πιστοποιεί τις συναλλαγές του.
Παράλληλα, τεράστια ταλαιπωρία αντιμετωπίζουν και όσοι κάνουν αίτηση για χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, καθώς σε πολλές περιπτώσεις οι τράπεζες είτε αρνούνται να χορηγήσουν κάρτες παρά το γεγονός ότι πληρούνται οι οικονομικές προϋποθέσεις είτε απαιτούν η παραλαβή του PIN να γίνει από άλλο άτομο, πέραν του ενδιαφερομένου, στο οποίο να έχει γίνει εξουσιοδότηση μέσω συμβολαιογράφου.
Καταγγελίες
Με μεγάλο αγώνα, η ομοσπονδία τυφλών πέτυχε την αλλαγή της στάσης των τραπεζών στο ζήτημα της χορήγησης πιστωτικής κάρτας, η οποία πλέον γίνεται με τη σύμπραξη δύο τραπεζικών υπαλλήλων που βεβαιώνουν τη συναλλαγή. Δεν είναι λίγες όμως οι περιπτώσεις καταγγελιών για υπαλλήλους οι οποίοι αρνούνται να συμπράξουν και να αναλάβουν την ευθύνη.
«Παρόλο που έχει κυκλοφορήσει εσωτερική εγκύκλιος για σύμπραξη δύο τραπεζικών υπαλλήλων προκειμένου να πραγματοποιούνται συγκεκριμένες συναλλαγές, μας έχει γίνει σειρά καταγγελιών ότι τις περισσότερες φορές οι άνθρωποι με προβλήματα όρασης όχι μόνο αντιμετωπίζουν την άρνηση των υπαλλήλων να συμπράξουν, αλλά γίνονται και αποδέκτες σκαιότατων συμπεριφορών», αναφέρει με δηλώσεις της στο Documento η γενική γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Μαρία Γιανακκάκη.
Το βασικό επιχείρημα από την πλευρά των τραπεζών που προβάλλουν τα εμπόδια είναι ότι το άτομο με προβλήματα όρασης μπορεί να αμφισβητήσει το περιεχόμενο της συναλλαγής και να διεκδικήσει μεγαλύτερο ποσό. Ακόμη, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στη Γενική Γραμματεία Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων οι τράπεζες επικαλέστηκαν αφενός την ασφάλεια των τραπεζικών συναλλαγών και, αφετέρου, τον κίνδυνο καταστηματάρχες να χρεώνουν κατά το δοκούν.
«Η εν λόγω παράλογη αντιμετώπιση μας προκαλεί έντονη αγανάκτηση, καθώς αυτό που μας λένε ουσιαστικά είναι πως έχουμε λιγότερα δικαιώματα από οποιονδήποτε άλλον πολίτη που έχει την όρασή του. Μας αφαιρούν τη δικαιοπρακτική μας ικανότητα, ενώ επιχειρούν να πλήξουν ακόμη και την αξιοπρέπειά μας. Το μόνο που ζητάμε είναι να μας χορηγούνται οι κάρτες με τους ίδιους κανόνες που χορηγούνται και στους υπόλοιπους πολίτες», αναφέρει ο κ. Γιαλλούρης.
Θέμα ισονομίας και ίσης μεταχείρισης
Από την πλευρά της πάντως η κ. Γιανακκάκη υπογράμμισε τη βούληση του υπουργείου να δοθεί οριστική λύση για την άρση των εμποδίων που αντιμετωπίζουν οι πολίτες με προβλήματα όρασης στις τραπεζικές συναλλαγές τους, όπως το αίτημα για συμμετοχή μαρτύρων και η άρνηση των τραπεζικών καταστημάτων να εκδώσουν κάρτες ATM ή πιστωτικές κάρτες, όταν το αίτημα υποβάλλεται από τυφλούς συναλλασσομένους. Εξάλλου, είναι ήδη σε δημόσια διαβούλευση, έως τις 31 Ιούλη, το Σχέδιο Νόμου όσον αφορά τις «Κατευθυντήριες – οργανωτικές διατάξεις υλοποίησης της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες», όπου η Γενική Γραμματεία Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ορίζεται ως Κεντρικό Σημείο Αναφοράς για θέματα σχετιζόμενα με την εφαρμογή της Σύμβασης.
«Ως γενική γραμματεία και με την επιπλέον αρμοδιότητα που μας επιφορτίζει το νομοσχέδιο, συνεχίζουμε τις προσπάθειές μας προκειμένου οι τράπεζες αντί να παίζουν τον ρόλο του αυτόκλητου προστάτη των τυφλών και των ατόμων με προβλήματα όρασης, να αξιοποιήσουν την ευρωπαϊκή εμπειρία όσον αφορά τις τραπεζικές συναλλαγές των εν λόγω ατόμων και παράλληλα να προχωρήσουν στην τοποθέτηση προσβάσιμων ΑΤΜ. Είναι θέμα ισονομίας και ίσης μεταχείρισης» καταλήγει.