Από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστό πως το φιλμ του Φράνσις Φορντ Κόπολα «Megalopolis» ολοκληρώθηκε, οι κινηματογραφόφιλοι σε όλο τον πλανήτη κράτησαν την αναπνοή τους…
Στα 85 του ο Κόπολα, ύστερα από μια δεκαετή απουσία από το σινεμά, κατάφερε να ολοκληρώσει μια ταινία με τους δικούς του όρους που αντιβαίνουν στους «κανόνες επιτυχίας» της βιομηχανίας του θεάματος. Η τελευταία και απόλυτα ξεχασμένη ταινία του ήταν το «Distant vision», ένα δράμα ενηλικίωσης με άγνωστους πρωταγωνιστές που προβλήθηκε μόνο σε 4-5 χώρες. Όλα αυτά τα χρόνια, μια σκέψη στριφογύριζε στο μυαλό του σκηνοθέτη. Το κορυφαίο φιλμ της καριέρας του που θα είχε τον απόλυτα ταιριαστό με την περίσταση τίτλο «Megalopolis». Ο Κόπολα άρχισε να σκέφτεται τη δημιουργία του από την εποχή του «Αποκάλυψη τώρα». Στα επεισοδιακά γυρίσματα των Φιλιππίνων μαζί με τον Λόρενς Φίσμπερν συζητούσαν αμέτρητες ώρες για τα χαρακτηριστικά ενός έργου που θα θύμιζε την Αρχαία Ρώμη αλλά η πλοκή της θα εκτυλισσόταν στη σύγχρονη Νέα Υόρκη.
Ο Κόπολα ήθελε να κάνει μια ταινία που δεν θα ήταν μόνο έργο ζωής αλλά θα κατάφερνε να ταρακουνήσει και τα θεμέλια του Χόλιγουντ. Το θέμα του σεναρίου θα σχετιζόταν με την διαφθορά και απληστία μιας σύγχρονης Βαβυλώνας που θα ζούσε τις τελευταίες στιγμές δόξας της, λίγο πριν έρθει το τραγικό φινάλε της μέσα από μια θεαματική πτώση. Ο προφανής παραλληλισμός της αυτοκρατορίας της Ρώμης με εκείνη των ΗΠΑ (αλλά και του Χόλιγουντ), θα προσέφερε στο σκηνοθέτη την ευκαιρία να διατυπώσει ένα δηκτικό σχόλιο για την αλαζονεία της εξουσίας.
Το μεγαλεπήβολο σχέδιο έμενε όμως πάντα στα σκαριά είτε επειδή δεν υπήρχε ο ιδανικός χρόνος για να δουλέψουν ταυτόχρονα τόσα μεγάλα ονόματα σε αυτό είτε επειδή η προσπάθεια εύρεσης των απαιτούμενων κεφαλαίων χρηματοδότησης συναντούσε συνήθως κλειστές πόρτες ή (ακόμη χειρότερα) αρνητικές απαντήσεις. Επιπλέον, κάποιες ατυχείς επιλογές του Κόπολα (η οικονομική ζημιά του «One from the heart» τον ανάγκασε να σκηνοθετήσει φιλμ σαν τα «Jack» και «Ειρηνοποιός» για να ξεχρεώσει) έβαζαν συνεχώς το πρότζεκτ «Megalopolis» στο ψυγείο αν και οι πρώτες κινήσεις είχαν ήδη γίνει. Στα τέλη των 80ς το σενάριο της ταινίας, γραμμένο από τον ίδιο τον Κόπολα, είχε αρχίσει να παίρνει την τελική του μορφή αλλά θα αργήσει σχεδόν μια 15ετία πριν μπει σε εφαρμογή το πρότζεκτ με το αρχικό καστ να περιλαμβάνει τους Πολ Νιούμαν, Ρόμπερτ ντε Νίρο, Τζέιμς Γκαντολφίνι, Νίκολας Κέιτζ, Λεονάρντο ντι Κάπριο και Ούμα Θέρμαν που έκαναν το 2001 τα πρώτα δοκιμαστικά.
Κι ενώ όλα ήταν έτοιμα για να ανάψει το πράσινο φως, η 11η Σεπτεμβρίου 2001 τα έσβησε όλα καθώς στο αρχικό σενάριο του «Megalopolis» γινόταν προφητική πρόβλεψη του Κόπολα για μια ανάλογη τρομοκρατική επίθεση στις ΗΠΑ. Μετά από το σοκ αυτό, ο Κόπολα άρχισε να διαμορφώνει εκ νέου το σενάριο (όπως παραδέχτηκε σε συνέντευξη του πρέπει να το ξαναέγραψε σχεδόν 300 φορές!) αλλά νέα εμπόδια τον οδήγησαν στο να το εγκαταλείψει προσωρινά το 2007, πριν το ξαναπιάσει στα χέρια του το 2019.
Όμως μετά από λίγους μήνες η πανδημία έγινε ακόμη ένα εμπόδιο που οδήγησε σε εκ νέου αναβολή το «Megalopolis» κάτι που πείσμωσε τον Κόπολα αντί να σκεφτεί πως όλες αυτές οι αναποδιές, ίσως και να είχαν κάποια – έστω και σημειολογική ή προληπτική- σημασία. Όταν ανακοινώθηκε το 2022 ότι επιτέλους, το κόστους 120 εκατομμυρίων δολαρίων φιλμ ξεκινά γυρίσματα, όλος ο κινηματογραφικός κόσμος κράτησε την ανάσα του. Όχι τόσο επειδή κάποιοι αμφέβαλαν αν στα 83 του ο Κόπολα εξακολουθούσε να το «έχει», όσο από την είδηση ότι ο σκηνοθέτης υποθήκευσε μέρος της προσωπικής του περιουσίας και των αγαπημένων του αμπελώνων στην Καλιφόρνια προκειμένου να το ολοκληρώσει.
Η ταινία μετά από την αποτυχημένη της πρεμιέρα στις Κάνες δυσκολεύτηκε να βρει διανομή ακόμη και στις ΗΠΑ και ο Κόπολα ξεσπάθωσε εναντίον των κριτικών θυμίζοντας ότι και οι μεγάλες επιτυχίες του αρχικά δεν είχαν δεχτεί εγκωμιαστικές κριτικές. Μάλιστα το επίσημο τρέιλερ του φιλμ που κυκλοφόρησε εξελίχτηκε σε φιάσκο καθώς περιλάμβανε αρνητικές κριτικές για σπουδαία έργα του Κόπολα σαν το «Νονό» και την «Αποκάλυψη τώρα» από διάσημους αμερικανούς κριτικούς (Πόλιν Κέιλ, Ρότζερ Ίμπερτ, Βίνσεντ Γκάμπι κ.α.) που όμως αποδείχτηκαν ότι ήταν είτε ανακριβή είτε αποκυήματα φαντασίας.
Η Lionsgate παραδέχτηκε το ολίσθημα και απέσυρε κακήν κακώς το τρέιλερ αλλά η ζημιά είχε ήδη γίνει. Το ατυχές αυτό συμβάν ήρθε να δέσει με ένα ακόμη άβολο γεγονός που αφορούσε την «αντιεπαγγελματική» συμπεριφορά του σκηνοθέτη κατά συνεργατών του (κατηγορήθηκε μάλλον αδίκως ότι προσπαθούσε να βάλει γυναίκες ηθοποιούς να κάτσουν στην αγκαλιά του και να τις φιλήσει) με τις εμπλεκόμενες να ισχυρίζονται ότι δεν ισχύει σε καμιά περίπτωση κάτι τέτοιο.
Το «Megalopolis» ξεκίνησε σε δύσκολες συνθήκες το εμπορικό ταξίδι του. Στις ΗΠΑ η ταινία βγήκε στις 27 Σεπτεμβρίου 2024 σε 1.854 αίθουσες μαζεύοντας μόλις 4 εκατομμύρια δολάρια. Μέχρι σήμερα έχει συγκεντρώσει συνολικά 7,6 εκατομμύρια δολάρια από την αμερικανική αγορά και άλλα 6,5 από τον υπόλοιπο κόσμο.
Διαβάστε επίσης
Συρία: Το μισό Χαλέπι στα χέρια τζιχαντιστών και ανταρτών – Εκατοντάδες νεκροί (Videos – Photos)
Αποκάλυψη: Το μοτίβο του δακτυλικού αποτυπώματος – Αυτή την Κυριακή στο Documento