Οι ταινίες της εβδομάδας: Ο Φατίχ Ακίν βιογραφεί έναν ράπερ

Οι ταινίες της εβδομάδας: Ο Φατίχ Ακίν βιογραφεί έναν ράπερ

O Φατίχ Ακίν επιστρέφει με μια ταινία εντελώς διαφορετική απ’ ό,τι έχει κάνει ως τώρα, η οποία μάλιστα έγινε η πιο εμπορική επιτυχία του στη Γερμανία.

Το χρυσάφι του Ρήνου (Rheingold) (**)

Βιογραφική διεθνούς συμπαραγωγής 2022 (138)

Σκηνοθεσία: Φατίχ Ακίν Πρωταγωνιστούν: Εμίλιο Σακράγια, Κάρντο Ραζάζι, Μόνα Πιρζάντ, Αρμάν Κασάνι, Χουσεγίν Τοπ, Σογκόλ Φαγκανί

Η ζωή του διάσημου στη Γερμανία κουρδικής καταγωγής ράπερ Ξατάρ είναι διανθισμένη από πολέμους, πολιτικές διώξεις, αμέτρητες μέρες στη φυλακή, εγκληματικότητα και τρομακτικές σκηνές βίας. Ανάμεσα σε όλα αυτά όμως υπάρχει κι ένα καθοριστικό κληροδότητα από τους καλλιτέχνες γονείς του. Οι τελευταίοι ήταν ήδη γνωστοί – ειδικά ο πατέρας του που ήταν καταξιωμένος συνθέτης κλασικής δυτικής μουσικής που την συνδύαζε με παραδοσιακά στοιχεία από την μουσική της Ανατολής- στην καλλιτεχνική σκηνή του Ιράν, πριν έρθει το καθεστώς του Χουμεϊνί για να τους οδηγήσει αρχικά στη φυλακή και μετέπειτα στο δρόμο της αντίστασης.

Η απίστευτη αλλά αληθινή διαδρομή του ράπερ Ξατάρ γίνεται το όχημα για τον Ακίν ώστε να ξεδιπλώσει μια συναρπαστική μονάχα στο χαρτί περιπέτεια. Στη διαδικασία της μεταφοράς της στο πανί η ιστορία χάνει δύναμη επειδή στην προσπάθεια του ο σκηνοθέτης να καθηλώσει το θεατή κάνει το ένα αφηγηματικό λάθος μετά το άλλο. Το ανοικονόμητο σενάριο που υπογράφει ο ίδιος – με βάση το αυτοβιογραφικό βιβλίο του Ξατάρ «All or nothing: We say the world belongs to you» που έγινε μπεστ σέλερ στη Γερμανία – επιχειρεί να συνδυάσει πολλά και διαφορετικά μεταξύ τους κινηματογραφικά είδη (πολιτικό δράμα, ιστορία ενηλικίωσης, γκανγκστερική περιπέτεια, μαύρη κωμωδία) με συνέπεια την κατασκευή μιας χαοτικής και τρομερά ανομοιογενούς ταινίας. Το φιλόδοξο «Χρυσάφι του Ρήνου» έχει ως κεντρικό ήρωα ένα χαρακτήρα που θεωρητικά συγκεντρώνει όλα τα απαραίτητα στοιχεία για να διατυπωθεί ένα δηκτικό σχόλιο για τη ρατσιστική Γερμανία και το προσφυγικό ζήτημα αλλά η ισχνή (αν όχι αδιέξοδη) προσέγγιση του Ακίν αφήνει πικρή γεύση στο τέλος. Η επιδερμική πολιτική ματιά και η εμμονή του σκηνοθέτη να φτιάξει μια αχρείαστη αλά Γκάι Ρίτσι κωμική γκανγκστερική περιπέτεια αποδεικνύονται τροχοπέδη για την ταινία.

Ο όρκος του Παμφίρ (Pamfir) (**1/2)

Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2022 (100)

Σκηνοθεσία: Ντμίτρο Σουκολίτκι-Σόμπτσουκ

Πρωταγωνιστούν: Ολεκσάντρ Γιατσεντούικ, Στανισλάβ Πότιακ, Σολομίγια Κιρίλοβα, Ολένα Κχοχλάτκινα

Eπιστρέφoντας στο χωριό του μετά από απουσία αρκετών μηνών, ο Παμφίρ επιχειρεί να συνδεθεί εκ νέου με την οικογένεια του και να αφήσει πίσω του το βρώμικο παρελθόν που είχε ως λαθροδιακινητής.

Σκοτεινών τόνων σκηνοθετικό ντεμπούτο ενός ιδιαίτερα ταλαντούχου ουκρανού δημιουργού που έκανε πρεμιέρα στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών στις Κάννες. Ο ρυθμός της αφήγησης ακολουθεί τη λογική του φεστιβαλικού δράματος που δένει γύρω από τις στενές οικογενειακές σχέσεις τον παγανισμό, την αρχαία τραγωδία και τις βιβλικές αναφορές. Δεν δίνονται πειστικές απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα αλλά η ατμόσφαιρα με την υποβόσκουσα απειλή προσφέρει έναν ακαταμάχητο λυρισμό στα καλοφτιαγμένα κάδρα.

Ο Βίκινγκ και το μαγικό σπαθί (Vic The Viking & The Magic Sword) (**1/2)

Animation διεθνούς συμπαραγωγής 2019 (77)

Σκηνοθεσία: Ερίκ Καζ Ακούγονται οι φωνές των: Άρη Κυπριανού, Γιώργου Ευαγώρου, Κρίστη Χαραλάμπους, Θανάση Δρακόπουλου

Το όνειρο του Βικ είναι να ταξιδέψει μαζί με τον πατέρα του και αρχηγό των Βίκινγκ σε άγριες θάλασσες και να ζήσει συναρπαστικές περιπέτειες. Κάποια στιγμή το όνειρο του γίνεται πραγματικότητα αλλά ο πατέρας του δείχνει να έχει αμφιβολίες για το αν ο γιος του έχει ηγετικές ικανότητες.

Ευφάνταστο σχέδιο με θαυμάσια γραφικά και εφέ χαρακτηρίζουν τούτη την απρόσμενα διασκεδαστική παιδικά περιπέτεια που αντλεί έμπνευση από τους πιασάρικους σκανδιναβικούς μύθους και την ζωή των Βίκινγκς. Μάλιστα ειδική αναφορά γίνεται στο μύθο του Όντιν και των υιών του Θορ και Λόκι, σε μια έξυπνη αποδόμηση της μαρβελικής υπερηρωικής περιπέτειας που σίγουρα θα παραξενέψει αρχικά την πιτσιρικαρία αλλά στη συνέχεια μάλλον θα χαμογελάσει με την αφοπλιστική περιπλάνηση του αθώου Βικ στη χώρα των σκανδιναβικών θαυμάτων.

Το Πάθος (En passion) (****1/2)

Δραματική σουηδικής παραγωγής 1969 (109)

Σκηνοθεσία: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν Πρωταγωνιστούν: Μαξ φον Σίντοφ, Λιβ Ούλμαν, Μπίμπι Άντερσον

Ένας μοναχικός άντρας βρίσκει καταφύγιο σε απομονωμένο νησί. Εκεί όμως θα αποτελέσει τη βάση ενός ερωτικού τριγώνου που σύντομα θα έχει τραγική κατάληξη.

Το 1969 μετά από τους «Τιποτένιους» και ύστερα από μια ζόρικη περιπέτεια υγείας ο Μπέργκμαν γύρισε το «Πάθος», μια από τις λιγότερο γνωστές ταινίες του που θα προβληθεί στα σινεμά, σε ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια. Πρόκειται για ένα ακόμη αριστούργημα  του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν που γυρίστηκε στο άγριο και υποβλητικό τοπίο του Φόρε της Σουηδίας (Fårö Island)-εκεί όπου για χρόνια έζησε ο Μπέργκμαν και εμπνεύστηκε τις σπουδαιότερες ταινίες του. Εδώ επιβεβαιώνεται για άλλη μία φορά ότι ο σουηδός είναι κορυφαίος εξερευνητής της ανθρώπινης ψυχής αναδεικνύοντας θαυμάσια τα ζητήματα της μοναξιάς, της ανάγκης για ειλικρίνεια και τον φιλοσοφικό στοχασμό πάνω στο άρρηκτο δεσμό του θανάτου με τον έρωτα.

Documento Newsletter