«Γράφω για τον έρωτα αλλά όχι για την για την τρυφερότητα. Δεν μου αρέσουν οι τρυφεροί άνθρωποι. Είμαι πολύ σκληρή. Όταν ερωτεύομαι κάποιον τον επιθυμώ. Η τρυφερότητα όμως προϋποθέτει τον αποκλεισμό της επιθυμίας» δήλωνε η Μαργκερίτ Ντιράς (1914-1996) στη συνέντευξη που είχε δώσει στον Άλαν Ράιντινγκ για τους New York Times (Μάρτιος 1990).
Η συγγραφέας η οποία γεννήθηκε στην Ινδοκίνα την περίοδο της αποικιοκρατίας και μεγάλωσε μέσα στη φτώχεια, έζησε στα άκρα τον έρωτα, τον ταύτισε με την ευτυχία και τον βαθύ πόνο και έτσι τον κατέγραψε στα βιβλία της στα οποία συνήθως καταπιάνεται με τις θεματικές του φόβου, της απόγνωσης και της αποξένωσης. Από τα σημαντικότερα έργα της υπήρξε «Ο εραστής», που εκδόθηκε το 1984 όταν ήταν 70 χρόνων, έγινε διεθνές best seller και στη συνέχεια ταινία από τον Ζαν Ζακ Ανό.
Το αυτοβιογραφικό έργο έχει φόντο την Ινδοκίνα του Μεσοπολέμου. Θέμα του ο έρωτας ανάμεσα σε ένα λευκό δεκαπεντάχρονο κορίτσι με έναν πλούσιο Κινέζο, δώδεκα χρόνια μεγαλύτερο. Η γνωριμία τους γίνεται πάνω σε ένα ποταμόπλοιο που διασχίζει τον ποταμό Μεκόνγκ και το πέρασμα από τη μια όχθη του ποταμού στην άλλη σηματοδοτεί το πέρασμα της ηρωίδας από την παιδικότητα στην ενηλικίωση. Ο άντρας με τη μαύρη λιμουζίνα, που σπάει το στερεότυπο του γηγενή φτωχού (στο δίπολο με τον πλούσιο αποικιοκράτη), περιμένει κάθε μέρα το κορίτσι έξω από το οικοτροφείο για να ζήσουν μαζί την απόλυτη ένωση, μακριά από τα μάτια του κόσμου – τα πιο σημαντικά πράγματα στο βιβλίο λαμβάνουν χώρα πίσω από κλειστές πόρτες.
Η Ντιράς καταγράφει έναν κόσμο αντίρροπων δυνάμεων, μια κοινωνία σε μόνιμη προσπάθεια να ισορροπήσει πάνω σε τεντωμένο σκοινί. Η ιστορία ενός έρωτα είναι το έναυσμα για να αναδειχθεί ο διχασμός που έχει προκαλέσει η αποικιοκρατία στην Ινδοκίνα η οποία αναζητεί ταυτότητα ανάμεσα σε δύο πολιτισμούς. Σε δύο κόσμους κινείται και η ηρωίδα, η οποία βρίσκεται στο μεταίχμιο μεταξύ παιδικότητας και ενηλικίωσης. Αυτή είναι ίσως η τελευταία της ευκαιρία στην αθωότητα, μόνο που δεν το γνωρίζει ακόμη. Η είσοδός της στον κόσμο των ενηλίκων θα σηματοδοτήσει την περίοδο των σκληρών συμβιβασμών. Η ελευθερία που επιθυμεί διακαώς θα της κοστίσει όλα όσα αγάπησε.
Το βιβλίο κυκλοφορεί στα ελληνικά στη σειρά «Μεγάλες Αφηγήσεις» των εκδόσεων Μεταίχμιο (μετάφραση: Εφη Κορομηλά, πρόλογος: Χριστίνα Ντουνιά)