Μια άλλη ματιά στον ελληνικό εμφύλιο είναι ο «Απόστρατος» του Ζαχαρία Μαυροειδή που είχε προκαλέσει μεγάλες εντάσεις στο τελευταίο «κανονικό» φεστιβάλ Θεσσαλονίκης πριν από ενάμιση χρόνο.
Μετά την επιτυχημένη του έξοδο στις αίθουσες πέρυσι τον Φλεβάρη, που διακόπηκε απότομα λόγω της επιβολής των περιοριστικών μέτρων, ο “Απόστρατος” του Ζαχαρία Μαυροειδή επιστρέφει online. Στην ταινία που πρωταγωνιστούν οι Μιχάλης Σαράντης, Γιώτα Φέστα, Θανάσης Παπαγεωργίου και Ξένια Καλογεροπούλου, ο ήρωας είναι ένας απολιτίκ 30άρης που βρίσκεται σε οικονομικό αδιέξοδο. Όταν η εταιρία εισαγωγών μηχανών εσπρέσο που διευθύνει κοντεύει να βάλει λουκέτο λόγω της οικονομικής κρίσης, ο Γλυφαδιώτης εργένης Άρης Νικολόπουλος «αποστρατεύεται» στο σπίτι του ένδοξου στρατιωτικού παππού Αριστείδη στον υποτονικό Παπάγου. Εκεί ξαναβρίσκει παλιούς φίλους με τους οποίους είχε χαθεί και ταυτόχρονα μαθαίνει για την φιλία του δεξιού, συντηρητικού παππού του με τον αριστερό, φτωχό συναγωνιστή του. Τότε αρχίζει να συνειδητοποιεί πολλά πράγματα, όχι μόνο για το παρελθόν της χώρας του αλλά και για το παρελθόν της οικογένειάς του, και εν τέλει για τον ίδιο του τον εαυτό.
Ο Ζαχαρίας Μαυροειδής παραδίδει μια τρυφερή, αστεία αλλά και αρκετά συζητήσιμη ως το πολιτικό σχόλιο της ταινία – είναι όντως μια δημιουργία που παίρνει θέση υπέρ της ιστορικής συμφιλίωσης;- για το σήμερα και το χτες, για την Ελλάδα της σύγχρονης κρίσης αλλά και το ακόμη ανοιχτό τραύμα του εμφυλίου, για την αναζήτηση ταυτότητας της χαμένης γενιάς των σημερινών τριαντάρηδων. Σε γενικές γραμμές όμως ο σκηνοθέτης τα καταφέρνει καθώς διατηρεί ατόφια τη φρεσκάδα αλλά και την συναισθηματική ειλικρίνεια που απαιτεί μια δύσκολη θεματικά ταινία όπως αυτή.
Όπως μας είχε πριν από καιρό ο σκηνοθέτης ως προς το πως εμπνεύστηκε την ταινία του «Ο Απόστρατος δεν είναι ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ για τον Εμφύλιο. Είναι μια μυθοπλασία τοποθετημένη τον χειμώνα του 2011 προς 2012. Το παρελθόν είναι μια ηχώ που φτάνει αποσπασματικά στον πρωταγωνιστή μέσω της μνήμης των χαρακτήρων και όχι μέσω της ιστορικής επιστήμης. Γι’ αυτό όσο ερευνούσα για το σενάριο εστίασα περισσότερο στις προσωπικές ιστορίες των ανθρώπων. Οι μαρτυρίες του Χρόνη Μίσσιου επηρέασαν το σενάριο πολύ πιο ουσιαστικά απ’ ότι οποιοδήποτε ιστορικό κείμενο διάβασα. Μεταξύ άλλων, επισκέφθηκα το Μουσείο Πολιτικών Εξορίστων Μακρονήσου στο Θησείο. Όσο ήμουν εκεί έτυχε να περάσει ένας πρώην Εξόριστος και πιάσαμε την κουβέντα. Ήταν ένας πολύ ευγενικός κύριος που κουβαλούσε πάντα μαζί του στην δερμάτινη τσάντα του ένα ντοσιέ με φωτοτυπίες ενός άρθρου που αναφερόταν στην προσωπική του ιστορία. Με μεγάλη χαρά μου έδωσε ένα αντίτυπο. Αυτό το βαρύ ντοσιέ με τις φωτοτυπίες έμεινε στη μνήμη μου σαν μια γλαφυρή αλληγορία για το προσωπικό βίωμα. Στο μουσείο υπάρχουν επίσης διάφορες χειροτεχνίες των εξόριστων. Ένα τασάκι από τσιμέντο και κοχύλια που είδα ανάμεσα στα εκθέματα πέρασε στην ταινία ως ενθύμιο ενός συγκρατούμενου του χαρακτήρα του Βάσου τον οποίο ερμηνεύει ο Θανάσης Παπαγεωργίου».
Η ταινία θα είναι διαθέσιμη για όλους, καθώς θα κυκλοφορήσει σε παγκόσμια διανομή, από τις 19 έως και τις 31 Μαρτίου μέσω της Viva.gr. Τιμή εισιτηρίου: 5,5 ευρώ. Η ταινία θα προβάλλεται σε συγκεκριμένες ώρες: 00.00, 03.00, 06.00, 08.00, 11.00, 18.00 και 21.00. Ωστόσο ο θεατής θα έχει περιθώριο να την δει για άλλες τέσσερις ώρες μετά την ώρα έναρξης.
Eδώ θα βρείτε τα λινκ σε ελληνικά και αγγλικά με οδηγίες για την προαγορά εισιτηρίου: