Μνήμες ληστείας Εθνικής Πινακοθήκης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα Mega» μίλησε σήμερα το πρωί η υπουργός Πολιτισμού και κλείνοντας τέθηκε ένα ερώτημα από τους παρουσιαστές που είχαν πληροφόρηση από τηλεθεατές ότι η Λίνα Μενδώνη πήγε στις 2:00 τα ξημερώματα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Απαντώντας η Λίνα Μενδώνη εξήγησε: «Πράγματι το μπλακάουτ που έγινε εχθές σε πολλές περιοχές του Κέντρου δημιούργησε πρόβλημα και στο Εθνικό Μουσείο, και πήγα επιτόπου με τον γενικό γραμματέα για να δούμε τι συνέβη. Δημιουργήθηκε θέμα μη λειτουργίας των ηλεκτρολογικών συστημάτων του μουσείου. Στο σημείο προσέτρεξαν και δυνάμεις για να δημιουργηθεί ασπίδα ασφαλείας. Δεν γινόταν το μουσείο να μείνει με πλημμελή φύλαξη».
Τι είχε συμβεί; Τι ήταν αυτό που φοβήθηκε η υπουργός Πολιτισμού από το χθεσινό μπλακάουτ και όταν έφτασε περί τα μεσάνυχτα στο μουσείο ούρλιαζε δεξιά και αριστερά στους παριστάμενους, όπως αποκαλύπτει από ασφαλείς πληροφορίες στο kosmodromio.gr, ζητούσε να έρθει εσπευσμένα η προσφάτως τοποθετηθείσα σε θέση αναπληρώτριας διευθύντριας Άννα Καραπαναγιώτου η οποία βρισκόταν στην Τρίπολη. Την ίδια στιγμή έπαιρνε αλαφιασμένη στο τηλέφωνο τον υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη Λευτέρη Οικονόμου για να στείλει δεκάδες αστυνομικούς για να φτιάξουν μια ασφαλή περίμετρο για τα αρχαία πέριξ του μουσείου.
Ο πανικός της Πινακοθήκης
Αυτός ο πανικός προκλήθηκε από τις αναμνήσεις που έχει η Λίνα Μενδώνη πριν από εννέα χρόνια, όταν ως γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού κλήθηκε να διαχειριστεί την κλοπή έργων τέχνης στην Εθνική Πινακοθήκη. Άγνωστοι διαρρήκτες, ασύλληπτοι ακόμη και σήμερα, εισέβαλαν στην Πινακοθήκη περίπου στις 4.00 τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012 και αφαίρεσαν την μπλε ελαιογραφία «Γυναικείο Κεφάλι» του Πικάσο, τον «Μύλο» του Μοντριάν και ένα έργο σε χαρτί του Ιταλού Γκουλιέλμο Κάτσα. Όπως διαβάζουμε στο «Βήμα», ο φύλακας που βρισκόταν στο ισόγειο του κτιρίου, στην αίθουσα με τις οθόνες από τις κάμερες ασφαλείας, όταν στις 4.45 τα ξημερώματα ξαναπτύπησε ο εσωτερικός αυτή τη φορά συναγερμός, αντέδρασε νωχελικά, μπήκε στην κυρίως αίθουσα της Εθνικής Πινακοθήκης, όπου είδε τον δράστη να επιχειρεί να κλέψει τον πίνακα του Πικάσο και τους δύο του Μοντριάν.
Η υπόθεση δεν έχει εξιχνιαστεί ούτε έχουν αποδοθεί ευθύνες στη διεύθυνση, στη διοίκηση ή σε άλλο πρόσωπο της Εθνικής Πινακοθήκης. Τότε είχε ανοίξει μια μεγάλη συζήτηση για θέματα ασφάλειας σε ένα από τα σημαντικότερα μουσεία. Μάλιστα εξακολουθεί να λειτουργεί ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), όπως θέλει να μετατρέψει τα πέντε μεγαλύτερα μουσεία της χώρας η κυβέρνηση Μητσοτάκη και προωθεί η Λίνα Μενδώνη, και μάλιστα η φύλαξη είχε ανατεθεί σε ιδιωτική εταιρεία σεκιούριτι.
Όταν λείπει ηλεκτρολόγος
Στη σειρά χολιγουντιανών ταινιών με τίτλο «Μια νύχτα στο μουσείο», ο πρωταγωνιστής ήταν ένας φύλακας, φύλακας γνώσης και εμπειριών πέρα από τα όρια της λογικής και της πραγματικότητας.
Στην ελληνική εκδοχή, το «Μια νύχτα στο μουσείο» έχει την υπουργό, την καθ’ ύλην αρμόδια εκπρόσωπο της πολιτικής ηγεσίας να τρέχει να κάνει βάρδια φύλαξης με σχεδόν 100 αστυνομικούς στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Γι’ αυτήν ο εφιάλτης του 2012 επέστρεφε με ένα ξαφνικό, όπως συνηθίζει να είναι, μπλακάουτ.
Όπως σημειώνει στο ρεπορτάζ του το kosmodromio.gr, η υπουργός την ώρα του μπλακάουτ βρισκόταν στο κεντρικό κτίριο του υπουργείου Πολιτισμού επί της οδού Μπουμπουλίνας 20, πίσω από το μουσείο, και «έσπευσε ασθμαίνουσα στο κορυφαίο μουσείο της χώρας, συνοδευόμενη από τον γενικό γραμματέα Γιώργο Διδασκάλου, καθώς ενημερώθηκε αρμοδίως πως στο μουσείο υπήρχε πρόβλημα με τη λειτουργία της γεννήτριας ηλεκτρικού ρεύματος.
Στην πρωινή εκπομπή η Λίνα Μενδώνη έκανε λόγο για «θέμα μη λειτουργίας των ηλεκτρολογικών συστημάτων του μουσείου» και «κάποιες άλλες αστοχίες». Απέφυγε όμως να πει ολόκληρη την αλήθεια: αυτή τη στιγμή στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο δεν υπηρετεί ούτε ένας ηλεκτρολόγος. Τόσο το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο όσα και τα υπόλοιπα της χώρας αλλά και οι περισσότερες περιφερειακές υπηρεσίες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας υποφέρουν από υποστελέχωση.
Το πρόβλημα του μπλακάουτ θα μπορούσε να λυθεί κάλλιστα με τη λειτουργία γεννήτριας ηλεκτρικού ρεύματος και να τηρηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες. Ένα απλό θέμα ρουτίνας δηλαδή και από κάποιον εξωτερικό ηλεκτρολόγο. Το ψάχνουν όμως γιατί ο ιδιώτης ηλεκτρολόγος που έχει σύμβαση με το ΕΑΜ είναι απλήρωτος από το 2019 με ευθύνη των διοικήσεων. Είναι πράγματι εξωφρενικό το μεγαλύτερο μουσείο της χώρας να μην έχει τα κονδύλια να πληρώσει έναν ηλεκτρολόγο και να σπεύδει κοτζάμ υπουργός να κάνει τον ηλεκτρολόγο, τον φύλακα και τον πυροσβέστη (εστιών έντασης που η ίδια προκάλεσε).
Ας θυμίσουμε την ανοιχτή επιστολή των εργαζομένων (η συντριπτική πλειοψηφία τους υπογράφει) στο ΕΑΜ προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, στην οποία επισημαίνεται η διαχρονική αυτοθυσία των εργαζομένων στην προστασία των αρχαιοτήτων, οι επιτυχίες τους ως κομμάτι της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και οι σημαντικές ελλείψεις: Το κακό είναι ότι η κυβέρνηση δεν ακούει κανέναν, δεν κάνει διάλογο και νομοθετεί με ιδεολογικές εμμονές.
ΣΥΡΙΖΑ: Η αμελής Μενδώνη
«Η πολιτική της κυρίας Μενδώνη για την προστασία των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων της χώρας εξαντλήθηκε στα προ μηνών ανέξοδα Δελτία Τύπου περί “τρωτότητας και ασφάλειας” των μνημείων και των μουσείων, που δήθεν αποτελούσαν προτεραιότητά της.
Όμως το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο κινδύνεψε εχτές από τις αμέλειες και τις πλημμέλειες της κυρίας Μενδώνη που φέρει ακέραιη την ευθύνη και οφείλει να την αναλάβει. Μετά από τις πλημμύρες στην Ακρόπολη και την πυρκαγιά στις Μυκήνες τώρα κινδύνεψε με πλιάτσικο και το πρώτο μουσείο της χώρας.
Ας ελπίσουμε, μέχρι να συνειδητοποιήσει η υπουργός σε ποια θέση βρίσκεται, να μην ξαναζήσουμε γεγονότα όπως αυτά του 2012 με την κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη και την πυρκαγιά στο Ιστορικό Ακροπόλ. Γιατί, ούτε τότε τις είχε αναλάβει ως γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού».