Νίνα Κασιμάτη: «Κύριε Μητσοτάκη, θα αποδειχθείτε Ηρόστρατος της Παιδείας»

Νίνα Κασιμάτη: «Κύριε Μητσοτάκη, θα αποδειχθείτε Ηρόστρατος της Παιδείας»

«Κύριε Μητσοτάκη, θα αποδειχθείτε Ηρόστρατος της Παιδείας» τόνισε στην ομιλία της στην Ολομέλεια η βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Νίνα Κασιμάτη. Το κεντρικό μέρος της ομιλίας αφορούσε τον ρόλο του Πανεπιστήμιου ως πεδίου ελευθερίας των ιδεών και την υπεράσπιση του Συντάγματατος.

Ολόκληρη η ομιλία της Νίνας Κασιμάτη:

«Μετά από ένα μεγαλειώδες φοιτητικό συλλαλητήριο σήμερα στην Αθήνα και σε όλη τη χώρα ενάντια στο σχέδιο νόμου της κυβέρνησης Μητσοτάκη, κατ’ όνομα «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου» και ουσία το Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων Ξένων πανεπιστημίων, ολοκληρώνεται η τριήμερη συζήτηση στη Βουλή και, με τη στυγνή κοινοβουλευτική πλειοψηφία σας, θα ασκήσετε την εξουσία σας αντιδημοκρατικά. Θα το ψηφίσετε κατά απόλυτη,εξώφθαλμη, ξεδιάντροπη, ipso facto, παραβίαση του άρθρου 16 του Συντάγματος.

Για να πραγματοποιήσετε την ιδεοληψία σας, αλλά και την ιδεολογία σας ενάντια στην Παιδεία ως δημόσιο αγαθό. Αυτό είναι το πεντακάθαρο διαμάντι, που φυλάσσεται αλώβητο, στην κιβωτό του Πολιτεύματος, το Σύνταγμα της Ελλάδας, παρά τις ατυχείς σας προσπάθειες να απαλλοτριωθεί σε τρεις Συνταγματικές Αναθεωρήσεις, και με το οποίο θέλετε να στολίσετε το νεοφιλελεύθερο στέμμα σας. Γι΄αυτό το κλέβετε μέρα μεσημέρι, από τη νεολαία και το μέλλον της ελληνικής κοινωνίας, με ένα αδιανόητα προκλητικό ριφιφί. Έτσι, γιατί μπορείτε!

Με την ίδια αυταρχική λογική που μπαζώσατε μέρα μεσημέρι με τόνους τσιμέντο το έγκλημα στα Τέμπη, με την ίδια αυταρχική λογική των παράνομων παρακολουθήσεων μέσα από το Μέγαρο Μαξίμου, με την ίδια αυταρχική λογική της παράνομης μεταχείρισης των στοιχείων των εκλογέων που εμπιστεύτηκαν στο ΥΠΕΣ για τη διεξαγωγή δημοκρατικών εκλογών. Η μετεμφυλιακή Δεξιά μοιάζει μπροστά σας με αθώα παιδίσκη και η καταστροφή που απεργάζεσθε για την πατρίδα μας στον μέσο και μακρό χρόνο, θα είναι πολύ χειρότερη αυτής της μετεμφυλιακής Δεξιάς. Τα γνωρίζουμε τα οράματά σας από την Ιστορία.

Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι όλες οι δημοκρατικές, εθνικές και κοινωνικές κατακτήσεις της Μεταπολίτευσης, έχουν μπει στο στόχαστρό σας πριν από τα μνημόνια, κατά τη διάρκεια και βεβαίως μετά από αυτά. Όπως και η ίδια η Μεταπολίτευση ως ιδέα και ως ιστορική περίοδος δημοκρατικής ομαλότητας.

Γνωρίζετε πολύ καλά και εσείς και οι συνταγματολόγοι του καθεστώτος σας ότι δεν μπορεί να υπάρξει contra legem ερμηνεία του Συντάγματος, πολλώ δε μάλλον που δεν υπάρχει σύγκρουση με το Ενωσιακό Δίκαιο. Αλλά θα υπάρξει σύγκρουση αφού ψηφίσετε αυτό το νομοσχέδιο, εις βάρος της Δημόσιας Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ως μέσο προόδου και κοινωνικής κινητικότητας εις βάρος των λαϊκών και μεσαίων τάξεων που εχθρεύεστε.

Το άρθρο 16 έχει κρίσιμα στοιχεία, ανυπέρβλητα, την αποκλειστικότητα του Κράτους στην παροχής της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, την αντίστοιχη ρητή απαγόρευση σε ιδιώτες, την ακαδημαϊκή ελευθερία και την ιδιότητα των Καθηγητών ΑΕΙ ως δημοσίων λειτουργών.

Έτσι «εορτάζετε» εσείς λοιπόν τα 50 χρόνια της μισητής σας Μεταπολίτευσης, όπως τάχα γιορτάσατε τα 200 χρόνια από την Εθνική Παλιγγενεσία, με ακύρωση του Συντάγματος.

Όσο για τη δήθεν μετατροπή του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης σε μητροπολιτικό, καλό και το αντάλλαγμα να κλείσετε-συγχωνεύσετε-απαλείψετε τα τμήματα Εθνολογίας και Παρευξείνιων χωρών. Άξιος ο μισθός σας. Σας βλέπουμε.

Άλλωστε για εσάς η χώρα Παράρτημα ξένων είναι, χωρίς οικεία βούληση και ανεξαρτησία. Και εσείς αξιώνετε για τον εαυτό σας τον χρυσά αμειβόμενο ρόλο των Προβλεπτών, των ανώτερων δηλαδή διοικητικών υπαλλήλων και αξιωματούχων της εκάστοτε ξένης αυτοκρατορίας, που θέλει τη χώρα και τον Λαό μας όχι κυρίαρχους, αλλά κτήσεις και υπηκόους.

Και πώς θα φτιάξεις υπηκόους ξένων, αντί για πολίτες; Μα ελέγχοντας την Παιδεία τους. Εμποδίζοντας την άνευ όρων αλήθεια, την εθνική, τη διεθνική, την κοινωνική. Την αλήθεια της ακαδημαϊκής έρευνας που δεν είναι ελεγχόμενη και τη διαμόρφωση ελεύθερων πνευμάτων που μπορούν να πάνε την επιστήμη πιο πέρα – Αυτό είναι η Πρόοδος. Και που μπορούν να υπερασπίζονται κάθε λεπτό τη Δημοκρατία και την Ελευθερία. Τη διανοητική και παραγωγική αυτονομία σε μια παγκοσμιοποιημένη εποχή ετερονομίας ακόμη και των πιο μορφωμένων, όπου όσοι κρατούν τα κλειδιά της τεχνολογίας, όπως και τα κεφάλαια για την ανάπτυξη αυτής της τεχνολογίας και της λεγόμενης τεχνητής νοημοσύνης, κρατούν τον κόσμο.

Αυτήν την Αλήθεια προασπίζεται το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, και τη συναρμογή της με την αρχετυπική ελληνική ιδιότητα του Πολίτη, όπως έλεγε στις παραδόσεις του ο Μισέλ Φουκώ το 1983 στο Δημόσιο …. College de France – αποδεικνύοντας πως το θάρρος της αλήθειας, το αληθώς λέγειν, αποτελεί το λησμονημένο ηθικό θεμέλιο της Αθηναϊκής Δημοκρατίας. Ενώ ξαναδιαβάζοντας την 7η Επιστολή του Πλάτωνα, περιέγραφε πως με την παρακμή των Πόλεων, το θάρρος της αλήθειας μεταμορφώνεται σε αρεστή απεύθυνση στην ψυχή του Ηγεμόνα. Αυτό θέλετε να κάνετε στη χώρα με τα Ξένα Παραρτήματα απέναντι στα Δημόσια Πανεπιστήμια, να τρώει και να μαρτυρά τα κουκιά, όπως λέει ο λαός μας, του κάθε ξένου Ηγεμόνα.

Ενώ το Δημόσιο Πανεπιστήμιο προασπίζεταιτην αυτονομία απέναντι στον Ηγεμόνα. Το, κατά Ζακ Ντεριντά, Πανεπιστήμιο άνευ όρων, που ενέχει το απροϋπόθετο δικαίωμα στην αποδομητική κριτική, την ελευθερία της ερωτηματοθεσίας και το δικαίωμα να λέγεται δημοσίως καθετί που απαιτεί η έρευνα, η γνώση και η απρόσκοπτη σκέψη περί την αλήθεια των πραγμάτων.

Δεν επεκτάθηκα στον χυδαίο οικονομισμό με τον οποίον περιβάλατε τη συζήτηση, στα χιλιάδες ελληνόπουλα που σπουδάζουν στο εξωτερικό ή στην Κύπρο και άλλες ψευδείς θλίψεις σας για το συνάλλαγμα που χάνεται. Έχουν κατατεθεί τα επιχειρήματα από συναδέλφους και έχουν γραφτεί στον Τύπο.

Άλλωστε δεν μπορείτε να πείσετε εσείς που κλέψατε από τον ελληνικό λαό και τη μπουκιά, και τα βιβλία και τα παιδιά του, κρατώντας τα εκτός ελληνικού πανεπιστημίου με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής-ρουσφέτι στους ιδιώτες. Ή στέλνοντάς τα μετανάστες λόγω κρίσης.

Δεν επεκτάθηκα γιατί ήθελα πάνω από όλα να μιλήσω για τον σκοπό σας, για την τελολογία της νομοθέτησής σας. Γιατί είναι δομική και απαντά στη μεγάλη συζήτηση που πρέπει να συνεχιστεί για την εθνική και κοινωνική αναγκαιότητα να μην αναθεωρηθεί το άρθρο 16 του Συντάγματος και η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση να παραμείνει Δημόσια.

Σας χαρακτηρίζει ο νεοφεουδαρχικός συνταγματισμός, όπως ονομάζει ο καθηγητής της Νομικής Αθήνας Κ.Θ. Γιαννακόπουλος το φαινόμενο της μετεξέλιξης της συνταγματικής απορρύθμισης σε ανάδρομη πορεία του σύγχρονου ευρωπαϊκού συνταγματισμού λόγω προτύπων αναβίωσης της μεσαιωνικής φεουδαρχίας, τα οποία δεν υπερέβη πλήρως ο νεωτερικός συνταγματισμός και τα οποία αναζωπυρώθηκαν στο πλαίσιο των νεοφιλελεύθερων πολιτικών απελευθέρωσης των αγορών. Κι εσείς τώρα εισάγετε, ως γνωστοί μεταπράτες.

Και φοράτε θηλιά στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο απεντάσσοντάς την Εκπαίδευση από το πεδίο της αποκλειστικής αρμοδιότητας που έχουμε ως κράτος-μέλος της ΕΕ και εντάσσοντάς τη στο Ευρωενωσιακό Δίκαιο. Πράγμα που μπορεί να εγείρει, και θα εγείρει σίγουρα, ζητήματα παραβίασης της Αρχής της Ισότητας και των κανόνων του Ανταγωνισμού, επιφέροντας δυσμενέστατες συνέπειες στο αυτοδιοίκητο και τη χρηματοδότηση των Δημόσιων Ελληνικών ΑΕΙ υπέρ δικαιωμάτων των ξένων Πανεπιστημίων που θα γεννηθούν με τη νομική σας ακροβασία.

Καταθέτω στα Πρακτικά της Βουλής σχετικό άρθρο του Βασίλη Ασημακόπουλου, δικηγόρου, πολιτικού επιστήμονα και διδάσκοντος στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, που αγωνιστήκαμε μαζί το 2006 για τη μη αναθεώρηση του Άρθρου 16, με τίτλο «Η Ανώτατη Εκπαίδευση και το άρθρο 16 του Συντάγματος –
Η σχέση ευρωενωσιακού και εθνικού συνταγματικού δικαίου, η γραμματική ερμηνεία και η οργάνωση της εκπαίδευσης στην Ελλάδα μέσα από τα συνταγματικά κείμενα».

Πρώτα για εσάς κ. Πρωθυπουργέ, κύριε Μητσοτάκη, που θα αποδειχθείτε Ηρόστρατος της Παιδείας, για τους κ.κ. Βουλευτές που δυστυχώς θα ψηφίσουν σήμερα, για τους Βουλευτές και τα πολιτικά κόμματα που τάσσονται υπέρ της αναθεώρησης του Άρθρου 16 του Συντάγματος και πρέπει να το ξανασκεφτούν πολύ καλά.

Πάνω από όλα όμως για τους πολίτες και τους ακαδημαϊκούς μελετητές των Πρακτικών, για να κρατήσουμε αγωνιστικά ζωντανή και κοινή για όλους τη φλόγα της Παιδείας στην πατρίδα μας και τον Λαό μας».

Documento Newsletter