Νίκος Ξουράφης: «Η ανάπτυξη της επιχειρηματικής δράσης της COSCO θα εντατικοποιήσει την εκμετάλλευση των εργαζομένων»

Νίκος Ξουράφης: «Η ανάπτυξη της επιχειρηματικής δράσης της COSCO θα εντατικοποιήσει την εκμετάλλευση των εργαζομένων»

Ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Πειραιά και επικεφαλής της ΔΕΣΚ μιλάει για την επέκταση της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά και την ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων   

Στις 7 Οκτωβρίου το Συμβούλιο της Επικρατείας θα εκδικάσει τις δύο αιτήσεις ακύρωσης τις οποίες έχουν καταθέσει πολίτες του Πειραιά και το Εργατικό Κέντρο Πειραιά εναντίον της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων της κατασκευής προβλήτα κρουαζιέρας. Οι πολίτες και ο συνδικαλιστικός φορέας που προσέφυγαν στο ΣτΕ υποστηρίζουν ότι το έργο πάσχει από απόψεως περιβαλλοντικής αδειοδότησης, επισημαίνοντας ότι οι εργασίες πραγματοποίησης βυθοκορήσεων και η απόρριψη βυθοκορημάτων μεταξύ Αίγινας και Σαλαμίνας δυνητικά θα έχει επιπτώσεις στη δημόσια υγεία.

Αναζητήσαμε τον πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου Πειραιά (ΕΚΠ) Νίκο Ξουράφη για να συζητήσουμε μαζί του σχετικά με την προσφυγή στο ΣτΕ, την COSCO και τις εργασιακές σχέσεις στο λιμάνι που κάθε μέρα ελαστικοποιούνται όλο και περισσότερο.

Ποια είναι η στάση που κρατάει το Εργατικό Κέντρο Πειραιά απέναντι στο master plan της COSCO;

Το Εργατικό Κέντρο Πειραιά στηρίζει αταλάντευτα τους αγώνες των σωματείων που δραστηριοποιούνται στον χώρο του λιμανιού του Πειραιά, στη ναυπηγοεπισκευαστική, λιμενική και ακτοπλοϊκή δραστηριότητα, που εκτός των άλλων παλεύουν και ενάντια στο master plan της COSCO. Γι’ αυτήν τη συνολική δράση πολλά από τα σωματεία του Πειραιά και εγώ προσωπικά ως πρόεδρος του ΕΚΠ έχουμε διωχθεί από την κυβέρνηση της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ πριν, από τους εφοπλιστές, την COSCO και άλλους εργοδότες με μηνύσεις και ασφαλιστικά μέτρα, πολλές απεργίες έχουν βγει παράνομες και καταχρηστικές από τα δικαστήρια, εκκρεμούν νέες μηνύσεις και διώξεις σε συνδικαλιστές, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που έχουμε αναμετρηθεί με απεργοσπαστικούς και άλλους μηχανισμούς περιφρουρώντας τους αγώνες των εργαζομένων που απασχολούνται σε όλες τις δραστηριότητες του λιμανιού του Πειραιά.

Βρεθήκαμε στην πρώτη γραμμή του αγώνα και της αλληλεγγύης για να υπερασπιστούμε εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, τις συνθήκες υγείας και ασφάλειας, τις ΣΣΕ, τις συνδικαλιστικές ελευθερίες στο λιμάνι του Πειραιά. Από τη μάχη ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, στις μεγάλες απεργιακές μάχες στα καράβια, στην αλληλεγγύη του αγώνα του σωματείου της ΕΝΕΔΕΠ μέσα στον όμιλο της COSCO για τη ΣΣΕ και για τα ΒΑΕ. Μόνο το τελευταίο τρίμηνο οργανώθηκαν μαζικά και μαχητικά συλλαλητήρια και κινητοποιήσεις σε όλη την περιφέρεια του Πειραιά στις 5 του Ιούνη, στις 11 του Ιούνη και στις 7 του Ιούλη με επίκεντρο την πάλη ενάντια στο master plan της COSCO, με συμμετοχή δεκάδων σωματείων και μαζικών φορέων της πόλης καθώς και εκατοντάδων εργαζομένων, συνταξιούχων, νεολαίας.

Οι κινητοποιήσεις αυτές λένε «όχι» στο master plan της COSCO, το οποίο ήρθε ως συνέχεια της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ. Λένε «όχι» στη μετατροπή του λιμανιού του Πειραιά σε ένα «τέρας» διαμετακόμισης – κρουαζιέρας – τουρισμού, με τους εργαζόμενους του λιμανιού με χτυπημένα εργασιακά δικαιώματα, με ακόμη μεγαλύτερο τον κίνδυνο για βιομηχανικό ατύχημα μεγάλης έκτασης, σε μια δραστηριότητα που βάζει φραγμούς στις λαϊκές ανάγκες μετακίνησης, πρόσβασης στη θάλασσα, ανθρώπινων συνθηκών ζωής.

Αυτό που ενοχλεί τους εφοπλιστές, την COSCO και τους άλλους επιχειρηματικούς ομίλους, την κυβέρνηση της ΝΔ όπως και πριν του ΣΥΡΙΖΑ αλλά και την εργοδοτική πλειοψηφία στο ΕΚΠ, είναι ότι αυτός ο αγώνας δεν στέκεται μόνο στην απόκρουση της αντιλαϊκής πολιτικής. Οι συνδικαλιστές και τα συνδικάτα που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ και πρωτοστατούν στην οργάνωση των κινητοποιήσεων βάζουν στόχο και προοπτική ώστε το λιμάνι να γίνει περιουσία του λαού, για την ικανοποίηση των αναγκών του, με σύγχρονες υποδομές και αξιοποίηση των τεχνολογικών δυνατοτήτων προς όφελος της λαϊκής ευημερίας. Για ασφαλή και σύγχρονα πλοία και μεταφορές. Με τους εργαζόμενους στο λιμάνι να έχουν μόνιμη και σταθερή δουλειά με πλήρη δικαιώματα. Για φθηνότερα προϊόντα και υπηρεσίες που να καλύπτουν τις λαϊκές ανάγκες. Για φθηνό εισιτήριο και σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Αν και το ΕΚΠ στήριξε την προσφυγή πολιτών εναντίον της COSCO o στο Συμβούλιο της Επικράτειας, δεν φαίνεται να υπάρχει ομόφωνη άποψη. Ακούγεται δυνατά η κριτική που εξακοντίζεται εναντίον της ΔΕΣΚ για ταξική υποχώρηση. Τελικά τι ισχύει; Ποια είναι η θέση της ΔΕΣΚ;

Η ΔΕΣΚ, τα συνδικάτα που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ, στηρίζουν κάθε πράξη αντίστασης απέναντι στους αντιλαϊκούς επιχειρηματικούς σχεδιασμούς της COSCO ακόμη και την προσφυγή στη δικαιοσύνη, αν και στην πράξη έχει αποδειχθεί ότι 99 στις 100 φορές οι αποφάσεις των δικαστηρίων είναι ενάντια στους εργαζόμενους και υπέρ των επιχειρηματικών ομίλων. Ειδικά για το ζήτημα των έργων στην Πειραϊκή υπήρξαν κινητοποιήσεις από σωματεία και φορείς από την πρώτη στιγμή ενάντια στον επιχειρηματικό σχεδιασμό της COSCO για την κατασκευή προβλήτα κρουαζιέρας που έχει μια σειρά αρνητικές επιπτώσεις στους όρους διαβίωσης των εργατικών – λαϊκών στρωμάτων στην περιοχή, στο περιβάλλον, το φυσικό και αρχαιολογικό τοπίο, στους οποίους πρωτοστάτησαν τα συνδικάτα που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ και άλλοι μαζικοί φορείς της περιοχής και κλιμακώθηκαν στις 5 Ιούνη –την Παγκόσμια Μέρα Περιβάλλοντος– όταν κυριολεκτικά κυκλώθηκε το λιμάνι από την Πειραϊκή μέχρι τα Λιπάσματα στη Δραπετσώνα και το Πέραμα.

Η ΔΕΣΚ στήριξε την προσφυγή αλλά εναντιώθηκε στο πλαίσιο που αποφασίστηκε «διά περιφοράς» και στα κλεφτά από την εργοδοτική πλειοψηφία των ΠΑΣΚΕ – ΕΑΚ/ ΣΥΡΙΖΑ – ΤΕΣ στη διοίκηση του ΕΚΠ, επιδιώκοντας να σύρουν το κίνημα στην αγκαλιά αντιτιθέμενων επιχειρηματικών συμφερόντων αλλά και να εξυπηρετήσουν πολιτικούς σχεδιασμούς. Γρήγορα η θέση μας αυτή δικαιώθηκε, αν πάρουμε υπόψη το πώς αγκαλιάστηκε από πρώην κυβερνητικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ και εργοδοτικές ενώσεις η πρόταση της πλειοψηφίας άλλα και από την αναγνώριση και την αποδοχή που έχουν οι θέσεις του ΠΑΜΕ από σημαντικά λαϊκά τμήματα που συμμετείχαν στις κινητοποιήσεις των συνδικάτων και των μαζικών φορέων.

Η ταξική συνέπεια κρίνεται καθημερινά και διαχρονικά. Οι δυνάμεις που μόστραραν το ΣΥΡΙΖΑ και την «αριστερή» κυβέρνηση ως εγγυητή των εργασιακών δικαιωμάτων πάει πολύ να κουνούν το δάχτυλο στο ΠΑΜΕ που με συνέπεια πρωταγωνιστεί στην πάλη για την υπεράσπιση των εργατικών και λαϊκών συμφερόντων και στο λιμάνι του Πειραιά για δεκαετίες. Σήμερα αναμασούν τα ίδια ξεπεσμένα επιχειρήματα που χρησιμοποίησε ο ΣΥΡΙΖΑ για να εξαπατήσει εργατικές και λαϊκές δυνάμεις, το «δημόσιο καπιταλιστικό λιμάνι υπό λαϊκό έλεγχο», θέση που αν αφαιρέσουμε τις προφανείς αντιφάσεις, επί της ουσίας συμπλέει με την πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ για «δημόσιους» οργανισμούς λιμένων, που μπορούν να προβαίνουν – πάντα… «προσωρινά», σε συμβάσεις παραχώρησης και σε κάθε περίπτωση λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Η συγκεκριμένη λειτουργία των δημόσιων ΟΛ αποτέλεσε το πρώτο βήμα για την πολιτική της «απελευθέρωσης» των λιμενικών υπηρεσιών της ΕΕ. Έτσι απολύτως φυσιολογικά ο ΣΥΡΙΖΑ υπέγραψε τη σύμβαση παραχώρησης στην COSCO, σύμβαση που σήμερα τηρεί ευλαβικά η ΝΔ και τη διευρύνει με ακόμη πιο αρνητικές συνέπειες για τον λαό του Πειραιά

Για ποιους λόγους το Εργατικό Κέντρο Πειραιά αντιδρά στο Master Plan της COSCO;

Το master plan αποτελεί καπιταλιστική επένδυση του κινεζικού μονοπωλιακού ομίλου της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, η οποία γνωρίζει σημαντική κερδοφορία τα τελευταία χρόνια. Κερδοφορία που πατάει στην εντατικοποίηση της εργασίας, στα χτυπημένα εργασιακά και μισθολογικά δικαιώματα των εργαζομένων μέσα στο λιμάνι, στα δεκάδες εργατικά ατυχήματα. Η ανάπτυξη της επιχειρηματικής δράσης θα φέρει ακόμη μεγαλύτερη ένταση της εκμετάλλευσης των εργαζομένων.

Ποιες είναι οι συνέπειες για την πόλη από την εμπλοκή της COSCO στο λιμάνι;

Υπάρχουν σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στους όρους και στην ποιότητα ζωής των κατοίκων του Πειραιά, τόσο από το master plan όσο και από την υπόλοιπη βιομηχανική δραστηριότητα. Για παράδειγμα είναι σημαντικά περιβαλλοντικά προβλήματα που δημιουργούνται από τη δραστηριοποίηση της Oil One στη Δραπετσώνα, ενώ οι βυθοκορήσεις και η δημιουργία προβλήτας κρουαζιέρας στην Πειραϊκή δημιουργoύν νέα επιβάρυνση. Ελεύθεροι χώροι κινδυνεύουν σε όλο το παραλιακό μέτωπο, στα Λιπάσματα, στον Αρμό, με την επέκταση του car terminal. Συνολικά το master plan έχει σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον, στις ακτές, στις εκπομπές ρύπων, στον συγκοινωνιακό τομέα, στην αλλοίωση των ιστορικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών της πόλης. Μεγαλώνει ο αποκλεισμός των λαϊκών στρωμάτων από την πρόσβαση στη θάλασσα και σε φτηνές και προσιτές υπηρεσίες. Ενώ γίνεται ακόμη πιο σοβαρός ο κίνδυνος Βιομηχανικού Ατυχήματος Μεγάλης Έκτασης με ανυπολόγιστες συνέπειες για τον λαό του Πειραιά.

Πώς αξιολογείτε τις εργασιακές συνθήκες που επικρατούν σήμερα στο λιμάνι; Πιστεύετε ότι η διοίκηση της COSCO στοχεύει σε περαιτέρω ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων και χτύπημα των εργατικών δικαιωμάτων;

Η COSCO έχει εφαρμόσει όλο το αντεργατικό νομικό πλαίσιο που έχει ψηφιστεί από όλες τις κυβερνήσεις της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ. Έχουμε εργαζόμενους που δουλεύουν μέσω εργολάβων και σύμβαση ορισμένου χρόνου με χαμηλούς μισθούς, χωρίς σταθερό ωράριο, μειωμένες μέρες εργασίας τον μήνα. Με ελλιπή μέτρα ΥΑΕ, χωρίς να αναγνωρίζεται το καθεστώς των ΒΑΕ. Αυτή η πολιτική θα επεκταθεί αφού αυτό επιτάσσει η κερδοφορία του μονοπωλίου. Υπάρχει σχετική προκήρυξη από πλευράς του ΟΛΠ για παροχή και ανάθεση υπηρεσιών φορτοεκφόρτωσης στον Σταθμό Αυτοκινήτων αλλά και σε λοιπές λιμενικές εγκαταστάσεις. Γενικότερα η επιδείνωση των εργασιακών σχέσεων στην COSCO, στα καράβια, στα ναυπηγεία μεγαλώνει για να δυναμώσει η κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων, ιδιαίτερα στις συνθήκες της καπιταλιστικής κρίσης και της πανδημίας όπου οι ελλείψεις μέτρων υγείας και ασφάλειας απ’ άκρη σε άκρη του λιμανιού και το ουσιαστικό λουκέτο στο κέντρο πρώτων βοηθειών στη Ν/Ζώνη κάνουν την κατάσταση ακόμη πιο επικίνδυνη για τους εργαζόμενους.

Η προοπτική κατασκευής ναυπηγείου από την COSCO πιστεύετε ότι θα συνδράμει προς την κατεύθυνση της μείωσης της ανεργίας στην περιοχή ή αντίθετα θα είναι χτύπημα στη ναυπηγοεπισκευαστική με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι δείκτες ανεργίας;

Εναντιωνόμαστε στους σχεδιασμούς στη βιομηχανική και λιμενική ζώνη του Πειραιά και στο πλαίσιο αυτό και στη δημιουργία μεγάλου ναυπηγείου στην ακτή του Περάματος που εκτός των άλλων μπορεί να είναι μια νέα ωρολογιακή βόμβα μέσα στην πόλη, δίπλα στα καζάνια και στις άλλες βιομηχανικές μονάδες που υπάρχουν.

Το δίλλημα που βάζει η κυβέρνηση, η COSCO, καθώς και άλλοι επιχειρηματικοί όμιλοι που υλοποιούν τις επενδύσεις τους καταρρέει μπροστά στην πραγματικότητα της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης. Έχουμε το παράδειγμα των εργαζομένων στις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, στα Ναυπηγεία της Σύρου και αλλού. Οι όποιες θέσεις εργασίας που δημιουργήθηκαν είναι κακοπληρωμένες, με τις νέες εργασιακές σχέσεις λάστιχο, χωρίς ΣΣΕ, χωρίς σταθερό ωράριο, με εκ περιτροπής εργασία και ό,τι άλλο προβλέπει το αντεργατικό οπλοστάσιο που υπάρχει. Η ανάπτυξη των κερδών προϋποθέτει το τσάκισμα των εργασιακών δικαιωμάτων. Αυτό το ξέρουν καλά οι εργάτες στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη όπου όλα αυτά τα χρόνια θρηνούν δεκάδες νεκρούς και σακατεμένους συναδέλφους στους χώρους δουλειάς.

Ό,τι έχουν κερδίσει οι εργαζόμενοι ‒συλλογικές συμβάσεις, 7ωρο, επιτροπές υγείας και ασφάλειας‒ το έχουν κερδίσει μέσα από σκληρούς ταξικούς αγώνες ενάντια στις κυβερνήσεις και στους εργοδότες, με την πρωτοπόρα δράση του Συνδικάτου Μετάλλου. Γι’ αυτήν τη δράση του το συνδικάτο έχει στοχοποιηθεί εδώ και χρόνια ακόμη και από τους πιο σκοτεινούς μηχανισμούς, όπως αποδείχτηκε και από τη δολοφονική επίθεση που δέχτηκαν τα στελέχη του ΠΑΜΕ στο Πέραμα από τους ναζί της Χρυσής Αυγής.

Με ποιον τρόπο θα κλιμακώσει το ΕΚΠ τον αγώνα του για το λιμάνι του Πειραιά;

Η ΔΕΣΚ στη διοίκηση του ΕΚΠ καταθέτει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα δράσης ενάντια στην αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης και των επιχειρηματικών ομίλων όπως της COSCO. Πρώτος σταθμός είναι το συλλαλητήριο των Ομοσπονδιών και των Συνδικάτων στις 13 του Οκτώβρη για να υπερασπιστούμε την υγεία, το εισόδημα, τις συνδικαλιστικές ελευθερίες, τη ζωή των εργαζομένων. Καλούμε σε στήριξη και σε συμμετοχή στις κινητοποιήσεις των ναυτεργατών, των νοσοκομειακών γιατρών, των εργαζομένων στον επισιτισμό, των εκπαιδευτικών και των γονιών, των λιμενεργατών της COSCO και του ΟΛΠ, σε κάθε κλάδο και χώρο δουλειάς που κινητοποιείται στη διαδήλωση για την καταδίκη της Χρυσής Αυγής.

Στηρίζουμε τις διεκδικήσεις δεκάδων συνδικάτων και μαζικών φορέων του Πειραιά ενάντια στο master plan της COSCO όπως αποτυπώθηκαν και στο κάλεσμα της μαζικής κινητοποίησης στις 7 του Ιούλη.

Με αυτό τον άξονα το εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα του Πειραιά μπορεί να οργανώσει και να διεκδικήσει τις σύγχρονες ανάγκες του, με συνελεύσεις και συσκέψεις σωματείων, με συντονισμό δράσης των σωματείων με άλλους μαζικούς φορείς του Πειραιά, αξιοποιώντας όλες τις μορφές πάλης, τα συλλαλητήρια, τις παραστάσεις διαμαρτυρίας, τις στάσεις εργασίας, την απεργία.

Documento Newsletter