Νίκος Χατζηελευθερίου: Η μουσική με διάλεξε πριν τη διαλέξω

Νίκος Χατζηελευθερίου: Η μουσική με διάλεξε πριν τη διαλέξω

Ο Νίκος Χατζηελευθερίου είναι ένας από τους πιο γνωστούς κιθαρίστες στο χώρο της κλασικής μουσικής. Έχει σπουδάσει στο πλευρό του Βαγγέλη Μπουντούνη στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών. Βιβλία του έχουν εκδοθεί από τον οίκο «panas music». Πριν, 17 χρόνια η αγάπη του για τη μουσική τον οδήγησε στην δημιουργία του μουσικού συνόλου «Guitarte Ensemble». Με αφορμή τις εμφανίσεις του στο Φεστιβάλ «Το μικρό Παρίσι των Αθηνών», το «Κονσέρτο Ανδαλουσιανής Φαντασίας» αλλά και την συλλογή «Μυθιστόρημα» του Γιώργου Σεφέρη μιλήσαμε μαζί του για την μουσική και την αγάπη.

Πείτε μου για το «Κονσέρτο Ανδαλουσιανής Φαντασίας» με έργα Granados, Rodrigo και Boccherini που θα παρουσιάσετε

Την Πέμπτη, 22 Σεπτεμβρίου, στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός, στο πλαίσιο του 8ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών, που διοργανώνει ο «Κύκλος ποιητών» θα παρουσιάσουμε το «Κονσέρτο Ανδαλουσιανής Φαντασίας» μαζί με το Guitarte Ensemble. Στην ουσία θα κλείσουμε την εκδήλωση του ποιητικού συμποσίου με ένα πρωτότυπο μουσικό σύνολο δύο εμβληματικών κονσέρτων.  Του Joaquín Rodrigo το Κονσέρτο «Andaluz» σε προσαρμογή με συνοδεία πιάνου και τη «Φαντασία για έναν ευγενή» προσαρμοσμένο σε κουαρτέτο κιθάρας, καθώς και έργα των Granados και Boccherini.

Στις 5 Οκτωβρίου η σκηνή του Lux Athens στο Μεταξουργείο θα γεμίσει ρεμπέτικες μουσικές

Αυτή η εκδήλωση πραγματοποιείται στα πλαίσια της διοργάνωσης «Μικρό Παρίσι των Αθηνών» και είναι αφιερωμένη στην επέτειο των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Αυτό που κυρίως θέλουμε να κρατήσει ο κόσμος είναι πως δεν θρηνούμε μια καταστροφή αλλά γιορτάζουμε την πορεία αυτών των ανθρώπων που ήρθαν πρόσφυγες εδώ και έφεραν μαζί τους το πνευματικό και καλλιτεχνικό στοιχείο της Σμύρνης. Μια κληρονομιά θαυμαστή που μέχρι και σήμερα μας αποκαλύπτεται μέσα από μουσικές, παραδόσεις, ήθη και έθιμα. Μέσα από το ρεμπέτικο τραγούδι θα ταξιδέψουμε στον κόσμο του όπως εξελίχθηκε στον Ελλαδικό χώρο. Σε αυτή τη γιορτή εμείς έχουμε μεταγράψει για τρεις κιθάρες μουσική και τραγούδια από τη Σμύρνη. Αυτό θα συμβεί παράλληλα με την προβολή βίντεο όπου θα παρακολουθήσουμε τη δημοσιογραφική έρευνα που έχει κάνει η Βασιλίκα Σαριλάκη. Πρόκειται στην ουσία για μια πολυδιαδραστική performance.

Με άξονα τη συλλογή «Μυθιστόρημα» του Γιώργου Σεφέρη και τις μελοποιήσεις των Θεοδωράκη, Μαρκόπουλου και Μούτση, συμμετέχετε σε ένα αναλόγιο  

Την Δευτέρα, 3 Οκτωβρίου, στο «Concerto Café» του Εθνικού Ωδείου υφαίνεται μια μουσική παράσταση αναλογίου που έχει σαν αφορμή τη Μικρασιατική Καταστροφή και θέμα τη σημερινή Ελλάδα, εκατό χρόνια μετά. Η σύλληψη είναι του συνθέτη Μιχάλη Τρανουδάκη όπου έχει κάνει μια επιλογή και επιμέλεια κειμένων από το «Μυθιστόρημα» του Γιώργου Σεφέρη. Έχουμε κάνει μια προσαρμογή για πιάνο-κιθάρα και φωνή. Τραγουδάει μια νέα και πολλά υποσχόμενη ερμηνεύτρια, η  Μαρία Αλαμανή- Ναθαναηλίδου κι εγώ και ο Μιχάλης κιθάρα και πιάνο αντίστοιχα. 

Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής δραστηριότητας έχουν εκδοθεί τέσσερα βιβλία σας με έργα μουσικής δωματίου για κιθαριστικό σύνολο

Σε συνεργασία με την «Ekfassis production»  έχουμε ηχογραφήσει έργα των Geminiani, Bach, Corelli και Handel και προορίζονται για ορχήστρα εγχόρδων. Προσωπικά έχω μεταγράψει για σύνολο από κιθάρες -για 5 ή 7 κιθάρες, αναλόγως- και αυτές οι μεταγραφές εκδόθηκαν από τον οίκο «panas music». Είναι σημαντικό να πούμε πως παρέχονται ψηφιακά και από τη Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Επίσης, θα κυκλοφορήσει με δική μου επιμέλεια ένας κύκλος τραγουδιών με τίτλο «12 Μαυριγάλια» με τον εξαιρετικό ερμηνευτή Δημήτρη Βουτζά. Η ηχογράφηση έχει ολοκληρωθεί και από το φθινόπωρο θα κυκλοφορήσει το cd ενώ παράλληλα θα κυκλοφορήσει και το βιβλίο με τις νότες.

Το μουσικό σχήμα GUITARTE ENSEMBLE μετράει 17 χρόνια. Πως είναι το όραμα αυτής της ομάδας και ποια είναι τα μέλη του;

Το GUITARTE ENSEMBLE δημιουργήθηκε από τη σχέση μου με κάποιους απόφοιτους μαθητές μου. Αυτή ήταν η πρώτη συνάντηση. Πρόκειται για ένα ανοικτό σχήμα μελών με πυρήνες εμένα, τον Χρήστο Φάκλαρη και την Μαρία Παπαμιχαήλ. Όλα αυτά τα χρόνια έχουμε συνεργαστεί με πάρα πολύ σημαντικούς κιθαρίστες. Η ιδέα είναι να συνυπάρχουμε, να παίζουμε μαζί, να μοιραζόμαστε τη σκηνή, τον ήχο. Είναι μια μουσική επικοινωνία. 

Διδάσκετε χρόνια στα ωδεία και είστε κοντά στις ανησυχίες των νέων παιδιών που προσπαθούν να βρουν τον δικό τους χώρο. Πιστεύετε στα talent show;

Εγώ ανήκω σε μια σχολή σκέψης που δεν πιστεύει στο ευκαιριακό και στην εξόρυξη ταλέντων. Πιστεύω στην βαθιά καλλιέργεια του μουσικού ενστίκτου και μιας πολύπλευρης καλλιτεχνικής και αισθητικής καλλιέργειας. Νομίζω πως τα talent show δεν έχουν τέτοια στόχευση. Είναι μια διαδικασία πολύ επιφανειακή. Θυμίζει αυτό που λέει ο λαός μας «να αρπάξεις την ευκαιρία από τα μαλλιά» είτε το αξίζεις είτε όχι. Δεν με πείθει αυτή η διαδικασία και δεν με αφορά. Δεν θα συνεργαζόμουν με κάποιον μόνο και μόνο επειδή διακρίθηκε σε ένα ανάλογο  show. Εξάλλου, το λέει και η λέξη. Πρόκειται για show. Η μουσική είναι κάτι άλλο. Κάτι πιο βαθύ, πιο εσωτερικό, πιο εκλεπτυσμένο. Η μουσική σε διαλέγει πριν την διαλέξεις.

Μπορεί να ζήσει ένας μουσικός από τη δουλειά του σήμερα;

Ναι, μπορεί, αναλόγως βέβαια τι εννοούμε «να ζήσει». Αν περιμένεις να γίνεις πλούσιος από την τέχνη τότε μάλλον θα περιμένεις για πάντα. Η διαδρομή ενός καλλιτέχνη είναι σίγουρα ανηφόρα και σίγουρα κρύβει πολλές δυσκολίες και απογοητεύσεις. Η αγάπη όμως και η θέληση  σε κάνουν να αντέχεις και να επιμένεις.  Είναι και θέμα στάσης ζωής. Το πώς βλέπεις τα πράγματα. Δεν υπάρχει καμία βοήθεια από τους φορείς. Το είδαμε αυτό και με την πρόσφατη υγειονομική κρίση που πάλι ο πολιτισμός την πλήρωσε. Όμως, μπορείς να ζήσεις και να είσαι ολοκληρωμένος μέσα από το πάθος για την τέχνη σου.

Θα ήθελα το σχόλιο σας σχετικά με όσα διαδραματίστηκαν στο ΑΠΘ τις προηγούμενες ημέρες  κατά τη διάρκεια συναυλίας συμπαράστασης των φοιτητών

Όσα διαδραματίστηκαν στη συναυλία στο Αριστοτέλειο, είναι η συνέχεια της ιστορίας της αστυνομικής αυθαιρεσίας. Ειδικά η ρίψη χημικών την ώρα που ο κόσμος ακούει μουσική δείχνει και το πηγαίο αντικοινωνικό μίσος των κατασταλτικών δυνάμεων. Ντροπή για τη χώρα! Τι να πω… Και μια πρόβλεψη. Σε αναμέτρηση οργάνων «της τάξεως» με μουσικά όργανα βάλτε ένα στάνταρ 2. Σίγουρο.

Τι κρατάτε από την μέχρι τώρα διαδρομή σας;

Έχω πάρει πολύ αγάπη όλα αυτά τα χρόνια. Είμαι ένας τυχερός άνθρωπος. Τόσο καλλιτεχνικά όσο και εκπαιδευτικά . Έχω μοιραστεί πολύ σημαντικές στιγμές της ζωής μου με μαθητές μου, με συναδέλφους, με τον ίδιο τον κόσμο. Στιγμές που έκαναν τις δυσκολίες να ξεπερνιούνται. Η αγάπη και ο σεβασμός είναι ό,τι σημαντικότερο μπορεί να ζητήσει ένας άνθρωπος. 

Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας;

Έχω αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση ενός κύκλου συναυλιών κλασικής μουσικής στο Jazzét Music Hall. Είναι ένας πολύ όμορφος χώρος που θα φιλοξενήσει μουσικά σχήματα σε δική μου επιμέλεια.

Documento Newsletter