Επιστροφή στο γουέστερν 20 χρόνια μετά από το «Ο άγραφος νόμος της Δύσης» για τον Κέβιν Κόστνερ με το πρώτο μέρος του «Horizon: Ένα αμερικανικό έπος»
Horizon: Ένα αμερικανικό έπος (Horizon: An American saga) (**1/2)
Γούεστερν αμερικανικής παραγωγής 2024 (183)
Σκηνοθεσία: Κέβιν Κόστνερ Πρωταγωνιστούν: Κέβιν Κόστνερ, Σιένα Μίλερ, Σαμ Γουόρθινγκτον, Άμπι Λι, Τζένα Μαλόουν
Στη διάρκεια του Αμερικανικού εμφυλίου καραβάνια με λευκούς αποίκους καταφτάνουν στην Αγρια Δύση για να κυνηγήσουν το όνειρο μιας καλύτερης ζωής. Όμως στα εδάφη εκείνα ζουν και κυνηγούν οι ινδιάνοι που δεν βλέπουν με καλό μάτι τους εισβολείς.
Είναι εντυπωσιακή η προσπάθεια του Κέβιν Κόστνερ να αφηγηθεί από την αρχή την ιστορία της Άγριας Δύσης. Το φιλόδοξο καλλιτεχνικό όραμα του αφορά σε ένα τετράπτυχο διάρκειας 12 ωρών περίπου. To πρώτο μέρος συστήνει τους βασικούς χαρακτήρες και χαράζει το πλαίσιο στο οποίο θα χτιστεί η ιστορία. Η ανομοιογένεια και η έλλειψη συνοχής είναι στοιχεία που δεν περνούν απαρατήρητα στην απόπειρα του Κόστνερ να στριμώξει στο καμβά του κάπως άτσαλα, πρόσωπα και γεγονότα από το χρονικό των πρώτων αποίκων που έχτισαν τις μεγάλες αμερικανικές πόλεις της δύσης. Ίσως θα έπρεπε να μοιράσει τον αφηγηματικό του χρόνο με μεγαλύτερη σύνεση. Η αρχική σεκάνς πχ με τη σφαγή των λευκών στη Μοντάνα κρατάει πολύ. Και παρότι είναι θεαματικά κινηματογραφημένη, προκαλεί αλγεινή εντύπωση ο τρόπος με τον οποίο η κάμερα αποτυπώνει την απύθμενη βία των Ινδιάνων. Θα χρειαστεί να περάσει αρκετή ώρα για να βρούμε και πάλι την φιλοϊνδιάνικη ματιά του Κόστνερ που γνωρίσαμε στο «Χορεύοντας με τους λύκους».
Η άβολη αποσπασματική προσέγγιση συνεχίζεται με την περιπέτεια της γυναίκας από το Βορρά (Τζένα Μαλόουν) που επιχειρεί να σκοτώσει το βιαστή της και το σκάει με το μωρό της στην Δύση αλλά η οικογένεια του τελευταίου ζητάει εκδίκηση. Πάραυτα η συγκεκριμένη υποϊστορία είναι και η πιο ενδιαφέρουσα ιστορία του φιλμ καθώς όχι μόνο αναπτύσσεται με αφηγηματική πυγμή αλλά χρησιμεύει για να σχολιαστεί διεξοδικά η θέση της γυναίκας εκείνων των ημερών. Στο κάδρο μπαίνει για πρώτη φορά ο χαρακτήρας του Κόσντερ αφού έχουν περάσει σχεδόν 70 λεπτά φιλμικού χρόνου. Είναι ο λιγομίλητος και αινιγματικός Χέις Έλισον που φτάνει στην περιοχή του Γουαϊόμινγκ και θα αποτελέσει τον καταλύτη για να δέσουν οι παράλληλες ιστορίες σε αυτό το επιβλητικό γουέστερν που μοιάζει να κουβαλά μέσα του όλη την μυθολογία της Άγριας Δύσης.
Ένα ήσυχο μέρος: Ημέρα πρώτη (A Quiet Place: Day One) (**)
Τρόμου αμερικανικής παραγωγής 2024 (100)
Σκηνοθεσία: Μάικλ Σαρνόσκι Πρωταγωνιστούν: Λουπίτα Νιόνγκ’ο, Τζόζεφ Κουίν, Ντζίμον Χούνσου, Αλεξ Γουόλφ
Μια συνηθισμένη μέρα στη Νέα Υόρκη διακόπτεται απότομα με εκρήξεις και τις σειρήνες να σημάνουν συναγερμό για την επίθεση εξωγήινων σκαφών στην πόλη. Η νεαρή Σαμ, μάρτυρας του μακάβριου σκηνικού, αντιλαμβάνεται ότι για να μείνει ζωντανή πρέπει να μείνει αθόρυβη.
Το τρίτο «A quite place» φέρει για πρώτη φορά τη σκηνοθετική υπογραφή του Μάικλ Σαρνόσκι και μας παρουσιάζει το σημείο μηδέν από όπου ξεκίνησαν όλα. Ενώ στα πρώτα 2 φιλμ, η δυστοπία έδινε το ύφος στην δράση αλλά και την ατμόσφαιρα αγωνίας, εδώ ο πανικός είναι το κυρίαρχο μοτίβο. Μπορεί σε επίπεδο ιστορίας να μην έχουμε κάτι καινούργιο (σχεδόν καταχρηστικά η δραματουργία χτίζεται γύρω από το παρελθόν της καρκινοπαθούς ηρωίδας) αλλά όσον αφορά το σασπένς, ο Σαρνόσκι έχει μερικά ενδιαφέροντα πράγματα να διηγηθεί.
Μικρά Πρόστυχα Γράμματα (Wicked Little Letters) (**)
Κωμωδία βρετανικής παραγωγής 2023 (99)
Σκηνοθεσία: Τέα Σάροκ Πρωταγωνιστούν: Ολίβια Κόλμαν, Τζέσι Μπάκλεϊ, Τίμοθι Σπολ, Τζέμα Τζόουνς, Μαλάχι Κέρμπι
Σε βρετανικό χωριό της δεκαετίας του 1920 ξεσπά σκάνδαλο όταν μια σεβάσμια γυναίκα λαμβάνει ανώνυμα γράμματα με αισχρό περιεχόμενο. Οι υποψίες στρέφονται πάνω στη νεαρή και αθυρόστομη ιρλανδή γειτόνισσα της με την οποία έχει διαφορές.
Τυπικό βρετανικό φλέγμα με έντονο το στοιχείο της σάτιρας, χαρακτηρίζουν τη μαύρη κωμωδία της Τέα Σάρον που βασίζεται σε ένα πραγματικό συμβάν που συνέβη στην Αγγλία πριν από έναν αιώνα. Οι δύο πιασάρικες ερμηνείες των Ολίβια Κόλμαν και Τζέσι Μπάκλεϊ προσφέρουν το ιδανικό καύσιμο για να πάρει μπρος η κωμική δράση, αλλά από ένα σημείο και έπειτα απουσιάζουν η φρεσκάδα και η πρωτοτυπία, αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο στα κλισέ και τις προβλέψιμες «ανατροπές».
Ο τελευταίος ταξιτζής (**1/2)
Δραματική ελληνικής παραγωγής 2024 (114)
Σκηνοθεσία: Στέργιος Πάσχος Πρωταγωνιστούν: Κώστας Κορωναίος, Κλέλια Ανδριολάτου, Μαρίσσα Tριανταφυλλίδου, Έκτορας Λιάτσος
Οικογενειάρχης ταξιτζής που περνά κρίση μέσης ηλικίας γνωρίζει μια αινιγματική νεαρή κοπέλα μετά από ένα τραγικό συμβάν και δημιουργεί μαζί της μια περίπλοκη σχέση.
Στη δεύτερη μόλις ταινία του ο Στέργιος Πάσχος («Άφτερλωβ») διερευνά την ψυχοσύνθεση ενός ανθρώπου που βλέπει τα όνειρα που είχε όσο ήταν νέος να φεύγουν από τα χέρια του. Ένα υβρίδιο αστικού νουάρ (άψογα κινηματογραφημένη η νυχτερινή Αθήνα από τον Γιώργο Κουτσαλιάρη) και ψυχολογικού δράματος, που ξεδιπλώνεται με ώριμη σκηνοθετική προσέγγιση και ενδιαφέρουσες σεναριακές ιδέες παρά τα επαναλαμβανόμενα εμμονικά τρικ του αψυχολόγητου ήρωα, τον οποίο υποδύεται εμπνευσμένα ο Κώστας Κορωναίος.
The Straight Story (***1/2)
Δραματική αμερικανικής παραγωγής 1999 (112)
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Λιντς Πρωταγωνιστούν: Ρίτσαρντ Φάρνσγουορθ, Σίσι Σπέισεκ, Χάρι Ντιν Στάντον
O ηλικιωμένος Άλβιν μαθαίνει ότι ο αδελφός του Λάιλ, υπέστη εγκεφαλικό και αποφασίζει να τον ξαναδεί παρότι έχουν χαθεί για χρόνια. Για να τα καταφέρει θα πρέπει να διανύσει 240 μίλια από την Αϊόβα ως το Ουισκόνσιν με το μικρό τρακτέρ του.
Ίσως το πιο ξεχωριστό road movie στην ιστορία του αμερικανικού σινεμά. Μπορεί να ξενίζει κάπως η επιλογή του Λιντς, θιασώτη της εκκεντρικότητας και των νοσηρών ιστοριών, να αφηγηθεί μια απλή, ανθρώπινη ιστορία σαν αυτή. Παρατηρώντας όμως πιο επισταμένα την περιπέτεια του γερο-Άλβιν διαπιστώνουμε ότι λίγα πράγματα τον χωρίζουν από το εμμονικό και ιδιοσυγκρασιακό σύμπαν του Λιντς. Μεγάλη ερμηνεία από τον Ρίτσαρντ Φάρνσγουορθ στο φιλμ που ήταν υποψήφιο για το Χρυσό Φοίνικα.