Με ματιές στην τέχνη του ζωγράφου Πιέρ Μπονάρ που ήταν διανθισμένη από έντονο ερωτισμό, ο Μαρτάν Προβόστ αφηγείται μια διαφορετική βιογραφία στην οποία η παρουσία της Σεσίλ ντε Φρανς στο ρόλο της μούσας και συντρόφου του καλλιτέχνη είναι καταλυτική.
Η μούσα του Μπονάρ (Bonnard: Pierre et Marthe) (***)
Βιογραφική εποχής γαλλικής παραγωγής 2023 (122)
Σκηνοθεσία: Μαρτάν Προβόστ Πρωταγωνιστούν: Σεσίλ ντε Φρανς, Βενσάν Μακέν, Στέισι Μάρτιν, Ανούκ Γκρινμπέργκ
Τη μέρα που ο ζωγράφος Πιέρ Μπονάρ (1867- 1947) συνάντησε τη Μαρτ ντε Μελινί, δεν φανταζόταν ότι η γυναίκα αυτή- η οποία ισχυριζόταν πώς ήταν παρηκμασμένη αριστοκράτισσα- θα γινόταν η μούσα αλλά και το σημαντικότερο κεφάλαιο της ταραχώδους ζωής του.
«Τι όμορφο όνομα. Μου θυμίζει την ευτυχία» λέει η Μαρτ στον Μπονάρ ύστερα από τις πρώτες ερωτικές στιγμές που περνούν μαζί. Κάπως έτσι, αθώα, αέρινα και ανέμελα, κυλάει η ιστορία τους. Σχεδιασμένη σαν ένας πίνακας γεμάτος αισθησιακές λεπτομέρειες με αποχρώσεις ρεαλισμού (οι απεικονίσεις της γυμνής ηρωίδας όταν εκείνη κοιμάται είναι το αποκορύφωμα της τέχνης του Μπονάρ), η κοινή πορεία των Πιέρ- Μαρτ παρουσιάζεται στην ταινία του Προβόστ («Το χάρισμα της Σεραφίν») ως μια ενστικτώδη ροπή προς την ευτυχία αλλά και το απροσδόκητο. Όπως συμβαίνει σε κάθε ερωτική ιστορία, δεν γίνεται να απουσιάζουν τα απαραίτητα σύννεφα που ενίοτε ρίχνουν σκιές στη ζωή του ζευγαριού. Η ζήλια και η ανασφάλεια, η συνάντηση των δύο ξένων κόσμων, ο κομφορμισμός και ο ελιτισμός που δίνονται ως πεδία όπου το ερωτικό στοιχείο όχι μόνο χωρίζει τους ανθρώπους αλλά ενίοτε και τους ενώνει. Πρόκειται για συστατικά που γεννούν ερωτικές ατασθαλίες αλλά και κωμικά επεισόδια, τα οποία αποδίδονται με έντονα χρώματα (βασικό κομμάτι της τεχνικής του Μπονάρ), αφήγηση γεμάτη ζωντάνια και άψογη χρήση του φωτός.
Στο φιλμ του ο Προβόστ δεν επιδιώκει να σκανδαλίσει. Παρότι υπάρχουν στιγμιότυπα εκκεντρικά με διαλόγους διαποτισμένους από τη ρευστότητα και τα χαλαρά ήθη της παριζιάνικης ζωής, ο σκηνοθέτης προσπερνά το προφανές για να αναδείξει ως κυρίαρχο μοτίβο στην ταινία του (καθώς και στην καλλιτεχνική φύση του Μπονάρ) την λατρεία του ήρωα για τον ίδιο τον έρωτα και την χαρά της ζωής. Όχι τόσο μια συμβατική βιογραφία για τον Μπονάρ που ανήκει στο ρεύμα των γάλλων καλλιτεχνών που οδήγησαν την ζωγραφική από τον ιμπρεσιονισμό στο μοντερνισμό, όσο μια ανατρεπτική συναισθηματική ιστορία, με ιδιότυπο χιούμορ και καλλιτεχνική αρτιότητα, που ολοκληρώνεται από την συγκινητική ειλικρίνεια της Σεσίλ ντε Φρανς και την ελεγχόμενη εγκράτεια του Βενσάν Μακέν.
Δύο προς ένα (Zwei zu Eins) (**)
Κωμωδία γερμανικής παραγωγής 2024 (116)
Σκηνοθεσία: Νάτια Μπρούνκχορστ Πρωταγωνιστούν: Σάντρα Ούλερ, Μαξ Ρίμελτ, Ρόναλντ Ζέρφελντ, Ούρσουλα Βέρνερ
Το καλοκαίρι του 1990 οι κάτοικοι ενός χωριού της Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Γερμανίας βρίσκουν την ευκαιρία για ανέλπιστο πλουτισμό, όταν εντοπίζουν χιλιάδες χαρτονομίσματα χωρίς αξία.
Μια αληθινή ιστορία επιλέγει η γερμανίδα Νάτια Μπρούνκχορστ προκειμένου να κατασκευάσει μια γουστόζικη και κατά διαστήματα έξυπνη κωμωδία με πρωταγωνίστρια την Σάντρα Ούλερ («Ανατομία μιας πτώσης»). Είναι βέβαια ορατό το άγχος της σκηνοθέτριας να μην στιγματιστεί ιδεολογικά αλλά στην προσπάθεια της να κρατήσει ίσες αποστάσεις από την «καπιταλιστική Δύση» και τον «απογοητευτικό κομμουνισμό», οδηγείται σε μια σειρά επιφανειακών, συμβατικών λύσεων που υπονομεύουν το ίδιο της το φιλμ.
Μόνοι στην Νέα Υόρκη (Daddio) (**1/2)
Θρίλερ αμερικανικής παραγωγής 2023 (100)
Σκηνοθεσία: Κρίστι Χολ Πρωταγωνιστούν: Σον Πεν, Ντακότα Τζόνσον, Mάρκος Α. Γκονζάλες
Στο αεροδρόμιο JFK η Γκέρλι μπαίνει στο ταξί του ο Κλαρκ, ο οποίος κάνει αυτή τη δουλειά για περισσότερο από 20 χρόνια. Στη διαδρομή που ακολουθεί, οδηγός και επιβάτης θα έχουν μια απρόσμενη κουβέντα.
Αγχωτικό και κατασκότεινο αστικό θρίλερ, όπου μια βόλτα με ένα ταξί μετατρέπεται για την ανυποψίαστη ηρωίδα σε κούρσα θανάτου. Όχι και τόσο πρωτότυπο- ειδικά άμα έχεις δει το «Collateral» του Μάικλ Μαν με τους Κρουζ και Φοξ- αλλά οπωσδήποτε ενδιαφέρον και με τεχνικές αρετές, χάρη στην κλειστοφοβική φωτογραφία του Φαίδωνα Παπαμιχαήλ και τις αποτελεσματικές ερμηνείες των Σον Πεν και Ντακότα Τζόνσον.
Τύχη να σου πετύχει (Heureux Gagnants) (**)
Κωμωδία γαλλικής παραγωγής 2024 (103)
Σκηνοθεσία: Μαξίμ Γκοβάρ και Ρομέν Σοέ Πρωταγωνιστούν: Φαμπρίς Εμπουέ, Οντρέ Λαμί, Ανούκ Γκρινμπέργκ
Τέσσερις ιστορίες με τους κεντρικούς χαρακτήρες να κερδίζουν τον πρώτο λαχνό, αξίας αρκετών εκατομμυρίων ευρώ, αλλά να μην καταφέρνουν να βρουν την ευτυχία.
Διασκεδαστική σπονδυλωτή μαύρη κωμωδία για την τύχη (ή μήπως την ατυχία;) κάποιων που κερδίζουν πολλά λεφτά στο τζόγο, όμως αντί να δουν τη ζωή τους να αλλάζει προς το καλύτερο εκείνη παίρνει αντίθετη πορεία. Στην άνιση φαρσοκωμωδία (καλύτερα σκετς το πρώτο και το τέταρτο με την… σατανική ειρωνεία να βάζει τους τίτλους τέλους στο φιλμ) του γαλλικού σκηνοθετικού διδύμου, η πικάντικη γεύση κάποιων ανατροπών – το φινάλε στο σκετς με τους βομβιστές τρομοκράτες- σβήνει αδικαιολόγητα εύκολα λόγω διδακτισμού και γραφικότητας.
Υψηλή Κοινωνία (High Society) (***1/2)
Μιούζικαλ αμερικανικής παραγωγής 1956 (111)
Σκηνοθεσία: Τσαρλς Γουόλτερς Πρωταγωνιστούν: Μπινγκ Κρόσμπι, Γκρέις Κέλι, Φρανκ Σινάτρα, Λούις Άρμστρονγκ
Η κακομαθημένη Τρέισι ετοιμάζεται να ξαναπαντρευτεί αλλά ο πρώην σύζυγός της έχει αντίθετη γνώμη και προσπαθεί να της αποδείξει το «λάθος» της.
Μια από τα πιο φημισμένες κομεντί του Χόλιγουντ είναι το ασπρόμαυρο «Philadelphia Story» του Τζορτζ Κιούκορ με τους Χέμπορν-Γκραντ- Στιούαρτ. Ο Γουόλτερς («Lili») 16 χρόνια μετά ξανακοιτά την πρωτότυπη ιστορία, την επιχρωματίζει, της δίνει την φρεσκάδα ενός ανατρεπτικού μιούζικαλ και αναθέτει τους ρόλους των μυθικών προκατόχων στους επίσης θρυλικούς Γκρέις Κέλι, Μπινγκ Κρόσμπι και Φρανκ Σινάτρα, συν τον Λούις Άρμστρονγκ που υποδύεται τον εαυτό του. Είναι η τελευταία κινηματογραφική εμφάνιση της Γκρέις Κέλι πριν… μετακομίσει στο Μονακό.