Το «Αγόρι και ο ερωδιός» είναι το νέο χειροποίητο animation του θρυλικού ιάπωνα Χαγιάο Μιγιαζάκι που στα 83 του εξακολουθεί να μας μαγεύει.
Το Αγόρι και ο Ερωδιός (The Boy and the Heron) (***1/2)
Animation ιαπωνικής παραγωγής 2023 (124)
Σκηνοθεσία: Χαγιάο Μιγιαζάκι Με τις φωνές των: Σόμα Σαντόκι, Μασάκι Σούντα, Εμιόν, Γιοσίνο Κιμούρα
Στο Τόκιο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο 11χρονος Μάχιτο δεν μπορεί να ξεπεράσει την απώλεια της μητέρας του. Η σωρευμένη οργή του τον κάνει να συμπεριφέρεται προσβλητικά απέναντι στους άλλους, ώσπου μια μέρα ανακαλύπτει μια μυστική κρύπτη που τον οδηγεί σε ένα κόσμο όπου νεκροί και ζωντανοί συνυπάρχουν.
Στα 83 του ο Χαγιάο Μιγιαζάκι («Ταξίδι στη χώρα των θαυμάτων», «Κινούμενο κάστρο») εξακολουθεί να μας καθηλώνει. Στο νέο του φιλμ που κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων και μάλλον θα το επαναλάβει και στα όσκαρ, το δυνατό συναίσθημα βρίσκεται σε απόλυτη ισορροπία με τη μαγευτική εικόνα. Υπάρχουν σκηνές όπου η γραφή του βετεράνου κομίστα εκπλήσσει με την εικαστική μεγαλοπρέπεια της. Ειδικά στις σκηνές όπου ο άγριος αέρας παίρνει τα φύλλα από τα δέντρα ή φουσκώνει τα κύματα στη θάλασσα, το συναίσθημα κουμπώνει με ένα δυνατό σφίξιμο στο στομάχι, που προέρχεται από τις δοκιμασίες που αναγκάζεται να περάσει το αγόρι στη σκληρή διαδικασία ενηλικίωσης του.
Η ιστορία είναι σχεδόν αυτοβιογραφική. Η αυθεντικότητα των προσωπικών εμπειριών του ιάπωνα, περνά με τον πιο αφοπλιστικό τρόπο στα καρέ του έργου. Ενός έργου του οποίου η εικαστική υφή θαμπώνει μεν το βλέμμα αλλά η ψυχή του αφορά σε μια πολυεπίπεδη και τρυφερή ανθρώπινη ιστορία. Ο Μιγιαζάκι θα πουν- σωστά- κάποιοι ότι το έχει ξανακάνει. Ότι ίσως και να έχει υπογράψει και καλύτερα φιλμ. Όμως αυτό εδώ παρότι δεν φτάνει σε καλλιτεχνική αξία τα δύο εμβληματικά έργα του «Ταξίδι στη χώρα των θαυμάτων» και «Κινούμενο κάστρο», πετυχαίνει κάτι πολύ σπάνιο.
Η ιστορία του «Αγοριού» είναι ανθρώπινη και σπαραχτική στις βασικές δομές της – πιο έντονη από ποτέ- παρότι αφορά μια ακόμη παραβολή για τη συνύπαρξη ανθρώπων και πνευμάτων. Ένα παραμύθι σκοτεινό και μελαγχολικό (από τις πιο ακριβές παραγωγές όχι μόνο στην καριέρα του 83χρονου δημιουργού αλλά και στην ιστορία του ιαπωνικού κινηματογράφου) που λαμβάνει τα χαρακτηριστικά μιας μεγαλόψυχης και αφοπλιστικής πέρα ως πέρα ταινίας.
Μην περιμένετε και πολλά από το τέλος του κόσμου (Do not expect too much from the end of the world)(***)
Δραματική ρουμανικής παραγωγής 2023 (162)
Σκηνοθεσία: Ράντου Ζούντε Πρωταγωνιστούν: Ιλινκα Μανολάτσε, Νίνα Χος, Ούβε Μπολ
Η δυναμική Άντζελα προσπαθεί να τα βγάλει πέρα σε ένα πολύβουο και χαοτικό Βουκουρέστι προκειμένου να ολοκληρώσει το πρότζεκτ με τις βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις που της ανέθεσε μια εταιρεία με θέμα τα εργατικά ατυχήματα.
Δύο χρόνια μετά από το «Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Πορνό» που κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο στο Βερολίνο, ο επιδραστικός Ράντου Ζούντε επιστρέφει στα «μαθήματα ρουμανικής ιστορίας». Το φιλμ συνδέει την άναρχη και ρηξικέλευθη πολιτική ματιά (τρομερό το κεφάλαιο αναφοράς στην εποχή Τσαουσέσκου) με την καταγγελτική κοινωνική διάθεση καθώς και μια τάση ισορροπίας – όχι πάντα επιτυχημένη- μεταξύ δράματος και κωμωδίας.
Πλάνο 75 (Plan 75) (***)
Δραματική ιαπωνικής παραγωγής 2022 (112)
Σκηνοθεσία: Τσι Χαγιακάουα Πρωταγωνιστούν: Τσιέκο Μπάισο, Χαγιάτο Ισομούρα, Στεφανί Αριάν, Γιουούμι Καγουάι, Τάκα Τακάο
Στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον η κυβέρνηση της Ιαπωνίας ψηφίζει ένα νόμο (ο τίτλος του φιλμ) που επιτρέπει στους πολίτες άνω των 75 που επιθυμούν να πεθάνουν, να το πράξουν ελεύθερα, δίνοντας τους μάλιστα και οικονομικά κίνητρα για να πάρουν την κρίσιμη απόφαση.
Ένα χαμηλόφωνο, μινιμαλιστικό και τρυφερό δράμα από μια νέα γιαπωνέζα σκηνοθέτρια. Με αφορμή ένα μείζον θέμα της εποχής (το πρόβλημα του γερασμένου πληθυσμού του πλανήτη) η βραβευμένη στις Κάνες Χαγιακάουα – ειδική μνεία επιτροπής στο Ένα Κάποιο Βλέμμα- εμπνέεται την εικόνα ενός δυστοπικού μέλλοντος, βάζοντας στο ίδιο μίξερ την ευθανασία, την βαρβαρότητα κατά των ηλικιωμένων και κάποια ζόρικα ηθικά διλήμματα.
Άργκαϊλ (Argylle) (**1/2)
Κατασκοπική κωμωδία αμερικανικής παραγωγής 2024 (140)
Σκηνοθεσία: Μάθιου Βον Πρωταγωνιστούν: Μπράις Ντάλας Χάουαρντ, Σαμ Ρόκγουελ, Χένρι Καβίλ, Τζον Σίνα, Μπράιαν Κράνστον
Μοναχική διάσημη συγγραφέας επιτυχημένων κατασκοπικών μυθιστορημάτων με ήρωα ένα μυστικό πράκτορα ονόματι Άργκαϊλ, βλέπει με έκπληξη πως πολλά από όσα περιγράφει στα γεμάτα φαντασία βιβλία της, συμβαίνουν και στην πραγματική ζωή.
Κεφάτη και διασκεδαστική σε μεγάλο βαθμό η ταινία, ποντάρει κυρίως στην κωμική συνύπαρξη των δύο πρωταγωνιστών (πειστική ως ανασφαλής συγγραφέας η Μπράις Ντάλας Χάουαρντ αλλά ο απολαυστικός Σαμ Ρόκγουελ είναι εκείνος που κλέβει την παράσταση) και στην πρωτότυπη αποδόμηση των κλασικών κατασκοπικών φιλμ. Ο Μάθιου Βον («Kick ass», «Kingsman») ξέρει καλά να ενορχηστρώνει μεθοδικά τη σάτιρα του με όπλα του ένα ανίερο χιούμορ που στηρίζει τις πιο πετυχημένες εκφάνσεις του στους σπαρταριστούς διαλόγους αλλά και τις φευγάτες ανατροπές που απογειώνουν τη δράση.
Ύποπτος (Accused) (**)
Θρίλερ βρετανικής παραγωγής 2023 (88)
Σκηνοθεσία: Φιλίπ Μπαρατίνι Πρωταγωνιστούν: Σανέιλ Κουλάρ, Λόριν Αζούφο, Νίτιν Γκανάτρα
Νεαρός βρετανός άνδρας ινδικής καταγωγής βλέπει τα μέσα μαζικής δικτύωσης να τον παρουσιάζουν ως το βασικό ύποπτο για μια θανατηφόρα τρομοκρατική επίθεση που αιματοκύλισε το κεντρικό σταθμό τρένων στο Λονδίνο.
Ένα συμβατικό αλλά και αρκούντως κλειστοφοβικό θρίλερ – ο ήρωας είναι καθηλωμένος και μόνος στο εξοχικό των γονιών του που βρίσκεται έξω από τη βρετανική πρωτεύουσα- το οποίο παρουσιάζει αρκετό ενδιαφέρον στο πρώτο μέρος, όταν και παρουσιάζεται η δικτατορία των μέσων μαζικής δικτύωσης και η φασιστική νοοτροπία των haters που δικάζουν αθώους με ασύλληπτη ευκολία. Το δεύτερο μισό όμως αναλώνεται στα απλοϊκά κλισέ μιας προβλέψιμης ευκολίας που ακυρώνει τα καλά συστατικά του πρώτου μέρους.