Νέες ταινίες: Το αλληγορικό «Club Zerο» απέναντι στο νέο «Πλανήτη των πιθήκων»

Το νέο αλληγορικό δράμα της Τζέσικα Χάουσνερ «Club zero» που μιλά για τη μανία της υγιεινούς διατροφής και το «Βασίλειο του πλανήτη των πιθήκων» κοσμούν τις μαρκίζες στις αίθουσες αυτή τη βδομάδα.

Club zero (**1/2)

Κοινωνική διεθνούς συμπαραγωγής 2024 (116)

Σκηνοθεσία: Τζέσικα Χάουσνερ Πρωταγωνιστούν: Μία Γουασικόφσκα, Έλσα Ζίλμπερστιν, Ξένια Ντεβριέντ

YouTube video player

Σε ένα high class σχολείο, η νεοφερμένη καθηγήτρια-διατροφολόγος μις Νόβακ (Μία Γουασικόφσκα) μυεί μια ομάδα μαθητών λυκείου στα ευεργετήματα αλλά και τα καλά κρυμμένα μυστικά της υγιεινής διατροφής. Γρήγορα όμως το πράγμα ξεφεύγει πέρα από κάθε έλεγχο, όταν οι καλομαθημένοι νεανίες αρχίζουν να τρώνε όλο και λιγότερο. Ο απώτερος στόχος τους είναι να μάθουν να ζουν και να λειτουργούν σύμφωνα με τις επιταγές της αγαπημένης τους καθηγήτριας, τρώγοντας μόνο τα απαραίτητα.

Η ξεχωριστή αυστριακή σκηνοθέτρια Τζέσικα Χάουσνερ («Το λουλούδι της ευτυχίας», «Προσκύνημα στη Λούρδη») υπογραμμίζει με μια διεισδυτική, αρτιστίκ και κατά διαστήματα απολαυστική λανθιμική γραφή την ισοπεδωτική παράνοια της σύγχρονης πολιτικής ορθότητας. Βάζοντας ως όχημα της ιστορίας της ένα σαρδόνιο σχόλιο για την ανορεξία (μάστιγα της εποχής για μεγάλο μέρος του δυτικού πληθυσμού και μάλιστα στις νεαρές ηλικίες) η Χάουσνερ ανοίγει την ομπρέλα του προβληματισμού της και σε άλλα πεδία: ο καταναλωτισμός, ο ακτιβισμός (όταν η μις Νόβακ στο πρώτο της μάθημα ρωτά τους μαθητές της για ποιον λόγο πρέπει να τρώμε συνετά οι περισσότερες απαντήσεις αφορούν στην προστασία του πλανήτη), η πολιτική ορθότητα, ο καπιταλισμός, η κουλτούρα του φαγητού, οι νόμοι της ελεύθερης αγοράς, η παράνοια της εποχής κ.α.

Κι ενώ οι φρέσκιες ιδέες δένουν άψογα με τις περίεργες συμπεριφορές του ετερόκλητου καστ- η μοναχική καθηγήτρια με το σκοτεινό παρελθόν, ο νεαρός χορευτής που είναι κρυφά ερωτευμένος μαζί της, το κορίτσι που αντιγράφει ανερυθρίαστα τις ιδιορρυθμίες της μητέρας του- η σκηνοθέτρια δυσκολεύεται να βρει τα κατάλληλα σύμβολα που θα οδηγήσουν με μαθηματική ακρίβεια το εξωφρενικό παρών των ηρώων της προς τη δυστοπία του μέλλοντος. Οι αφηγηματικές ανορθογραφίες του τελευταίου μέρους (σχηματική εργαλειοποίηση του φαγητού, μονοδιάστατοι γονείς κλπ) δεν αποδυναμώνουν μόνο το σύνολο του έργου αλλά προκαλούν ένα είδος βραχυκυκλώματος στη μέχρι τότε καλοκουρδισμένη μηχανή του «Club zero». Εξαιρετική η παρουσία της Μία Γουασικόφσκα («Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων») στο ρόλο της αινιγματικής μις Νόβακ.

Το βασίλειο του πλανήτη των πιθήκων (Kingdom of the Planet of the Apes) (**1/2)

Περιπέτεια φαντασίας αμερικανικής παραγωγής 2024 (145)

Σκηνοθεσία: Γουές Μπολ Πρωταγωνιστούν: Οουεν Τιγκ, Φρέια Αλαν, Κέβιν Ντουράντ, Πίτερ Μέικον, Γουίλιαμ Μέισι

Αρκετά χρόνια μετά από την εποχή του Σίζαρ, η νέα τάξη πραγμάτων όχι μόνο έχει καθιερώσει τους πιθήκους σε κυρίαρχο είδος του πλανήτη αλλά συνάμα έθεσε τους εναπομείναντες ανθρώπους στο περιθώριο να κρύβονται σαν άβουλα ζώα και να συμπεριφέρονται σαν ρακοσυλλέκτες. Ένας νέος τυραννικός πίθηκος, στοχεύει στην απόκτηση ενός μυστικού όπλου, όμως εμπόδιο στα σχέδια του θα μπουν ο πίθηκος Νόα κι ένα αινιγματικό κορίτσι.

Η αναζήτηση του διάδοχου του Σίζαρ οδηγεί το πέμπτο φιλμ του reboot της περίφημης σειράς που γέννησε η πρωτότυπη ταινία των 60ς με τον Τσάρλτον Ίστον. Το ταξίδι του Νόα (με την απρόσμενα ρεαλιστική ερμηνεία του Όουεν Τιγκ) δεν είναι μόνο μια ιστορία ενηλικίωσης αλλά η διαδικασία μεταμόρφωσης ενός συνηθισμένου χαρακτήρα σε ηγέτη. Η καλά δομημένη αφήγηση του Γουές Μπολ (ο σκηνοθέτης του «Λαβύρινθου» δίνει νέα επική πνοή στο franchise με φρέσκιες ιδέες αλλά και μια διάσταση αλά Κουροσάουα), η θεαματική δράση και οι καλοσχεδιασμένοι χαρακτήρες προσφέρουν ένα συναρπαστικό πρώτο μέρος που ολοκληρώνεται με συνέπεια, παρά την προβλέψιμη εξέλιξη και την ιδεολογικά αμφιλεγόμενο σενάριο.

Επιστροφή στην Εποχή των Δεινοσαύρων (Timescape:Back to the Dinosaurs) (**)

Παιδική διεθνούς συμπαραγωγής 2022 (81)

Σκηνοθεσία: Αριστομένης Τσίρμπας Πρωταγωνιστούν: Σόφιαν Ολένιουκ, Λόλα Ροσινιόλ-Αρτς, Πατρίτσια Σάμερσετ

Ο πιτσιρικάς Τζέισον μαζί με την σχεδόν συνομήλικη του Λάρα ανακαλύπτουν στο δάσος ένα μυστηριώδες διαστημόπλοιο. Η περιέργεια των δύο παιδιών τα οδηγεί για εξερεύνηση εντός του εξωγήινου σκάφους και μάλιστα καταφέρνουν να βρουν τον τρόπο να το θέσουν σε λειτουργία. Αναπάντεχα τα δυο παιδιά θα βρεθούν σε ένα ταξίδι πίσω στον χρόνο και συγκεκριμένα στην εποχή των δεινοσαύρων.

Η ταινία του ελληνοκαναδού Αριστομένη Τσίρμπα (εκτός της σκηνοθεσίας υπογράφει και το σενάριο ενώ κρατά κι ένα μικρό ρόλο στο καστ) δεν απαρνιέται την υπέρμετρη παιδικότητα της αλλά ούτε και την αδυναμία της να αφηγηθεί μια ιστορία που μπορεί να εντυπωσιάσει. Πολλά από όσα βλέπουμε στην οθόνη είναι οριακά απλοϊκά παρότι δεν απουσιάζει μια πιο σινεφιλική διάσταση γύρω από το ταξίδι στον χρόνο. Ουσιαστικά το φιλμ επιχειρεί να συνδέει την περιπετειώδη φαντασία του «Επιστροφή στο μέλλον» με την θεαματική αγωνία του σπιλμπεργκικού «Τζουράσικ Παρκ» χωρίς όμως να τα καταφέρνει, παρά το κέφι των μικρών πρωταγωνιστών και των αποτελεσματικών κατά διαστήματα εφέ.