Νέες ταινίες: Στο ντιβάνι με τον Σίγκμουντ Φρόιντ αλλά και τον συγγραφέα των «Χρονικών της Νάρνια»

Η «Τελευταία συνεδρία του Φρόιντ» αξίζει κυρίως για την ερμηνείες κλάσης του Άντονι Χόπκινς και του Μάθιου Γκουντ

Η τελευταία συνεδρία του Φρόιντ (Freud’s Last Session) (**1/2)

Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2023 (105)

Σκηνοθεσία: Ματ Μπράουν Πρωταγωνιστούν: Άντονι Χόπκινς, Μάθιου Γκουντ, Λιβ Λίζα Φράις, Τζόντι Μπάλφουρ

YouTube video player

Τον Σεπτέμβριο του 1939 ο Χίτλερ εισβάλει στην Πολωνία και ο αυτοεξόριστος στο Λονδίνο Σίγκμουντ Φρόιντ παρακολουθεί με αγωνία τις εξελίξεις. Τις σκέψεις του διακόπτει η επίσκεψη από τον καθηγητή θεολογίας της Οξφόρδης Κλάιβ Στέιπλς Λιούις. Ανάμεσα τους στέκει ένα μεγάλο ιδεολογικό χάσμα, που θα επιχειρήσουν να το καλύψουν είτε μέσω του γνωστικού επίπεδου της επιστημονικής τους κατάρτισης είτε μέσω των προσωπικών εμπειριών τους.

Ο πατέρας της ψυχανάλυσης Σίγκμουντ Φρόιντ (Αντονι Χόπκινς) και ο θεολόγος της Οξφόρδης Κ. Σ. Λιούις (Μάθιου Γκουντ) συνδιαλέγονται για την ελεύθερη βούληση και το νόημα της θρησκευτικής πίστης με διαιτητή τον Ματ Μπράουν («Ο Άνθρωπος που Γνώριζε το Άπειρο») που βασίζεται σε ένα θεατρικό έργο του Μαρκ Σεν Ζερμέν για να αποδώσει πειστικά τη φανταστική συζήτηση μεταξύ του πατέρα της ψυχανάλυσης και του δημιουργού του σύμπαντος της Νάρνια.

Ο Μπράουν καταφέρνει να προσφέρει στο θεατή την αναγκαία συνθήκη κατανόησης όχι μόνο του κλίματος μιας ολόκληρης εποχής αλλά και του εντοπισμού των συνθηκών που οδήγησαν στον καταστροφικό πόλεμο. Ο αντισημιτισμός (η ταινία ξεκινά με το ανατριχιαστικό διάβημα του Χίτλερ για το «ρόλο των εβραίων στον επικείμενο πόλεμο»), η αναζήτηση του Θεού, η σύγκρουση επιστήμης- θρησκείας -και κυρίως το ερώτημα που απευθύνει ο Φρόιντ στον Λιούις «πώς είναι δυνατόν ένας επιστήμονας με τέτοια κατάρτιση να πιστεύει στο ψέμα της θρησκείας;»-, η θεμελίωση της παιδοψυχιατρικής από την θυγατέρα του Φρόιντ Άννα, είναι οι κινητήριες δυνάμεις μιας ταινίας που πάντως δυσκολεύεται να ξεφύγει από τις θεατρικές καταβολές της.

Ο σκηνοθέτης πασχίζει φιλότιμα να προσδώσει κινηματογραφική χροιά στα καρέ του (γυρίσματα σε ανοιχτούς χώρους, φλας μπακ, εξωτερική δράση κ.α.) και να ξεφύγει κάπως από το ακαδημαϊκό σενάριο. Σε γενικές γραμμές δεν τα πάει άσχημα πατώντας και στο δυνατό του χαρτί πυ δεν είναι άλλο από το υποκριτικό μπρα ντε φερ των Άντονι Χόπκινς και Μάθιου Γκουντ. Ειδικά ο πρώτος δίνει άλλη μια δυναμική ερμηνεία που απλώνεται σε πολλά επίπεδα: νοητικά, συναισθηματικά αλλά και αναπάντεχα χιουμοριστικά.

Μέντιουμ (**1/2)

Δραματική ελληνικής παραγωγής 2023 (100)

Σκηνοθεσία: Χριστίνα Ιωακειμίδη Πρωταγωνιστούν: Αγγελική Μπεβεράτου, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Κατερίνα Ζησούδη, Μάρθα Φριντζήλα, Κωσταντίνος Ασπιώτης

Έχοντας χάσει πρόσφατα τη μητέρα της, η 16χρονη Ελευθερία έρχεται από το χωριό στην Αθήνα για να βοηθήσει την ετοιμόγεννη αδελφή της. Εκεί γνωρίζει το νεαρό Άγγελο κι ανάμεσα τους δημιουργείται μια γλυκιά σχέση.

Η τρυφερή ιστορία ενηλικίωσης που αφηγείται η Χριστίνα Ιωακειμίδη στη δεύτερη μόλις μεγάλου μήκους ταινία της («Το χάρισμα», 2010) διαδραματίζεται σε μια αποπνικτική καλοκαιρινή Αθήνα. Οι υψηλές θερμοκρασίες, η σεξουαλική αφύπνιση και μια μεταφυσική αύρα μοιάζουν να ορίζουν τις κινήσεις της νεαρής ηρωίδας που βρίσκεται σε πρωτόγνωρα πεδία έκφρασης. Τρομερή ερμηνεία από τη νεαρή Αγγελική Μπεβεράτου που καθηλώνει την κάμερα με ότι κάνει. Το σενάριο βασίζεται στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Γιώργου Συμπάρδη.

Το λυσάρι της ζωής (The book of solutions) (**)

Δραματική γαλλικής παραγωγής 2023 (102)

Σκηνοθεσία: Μισέλ Γκοντρί Πρωταγωνιστούν: Πιερ Νινέ, Μπλανς Γκαρντάν, Φρανσουάζ Λεμπρούν, Φράνκι Γουάλας

Ένας σκηνοθέτης κλέβει το υλικό των γυρισμάτων που έχει ήδη πραγματοποιήσει από τους δυσαρεστημένους παραγωγούς του, μόλις μαθαίνει ότι ετοιμάζονται να τον αντικαταστήσουν με άλλο σκηνοθέτη.

Είναι συγκινητική σχεδόν η απόφαση του Μισέλ Γκοντρί («Η αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού») να φτιάξει μια σχεδόν αυτοβιογραφική κωμωδία που θα περικλείει όλες τις τραυματικές εμπειρίες του από την μέχρι τώρα κινηματογραφική διαδρομή του. Το φιλμ δεν είναι μόνο ένα κατηγορώ για τους «γκάνγκστερ παραγωγούς» αλλά και μια ειλικρινής κραυγή αγωνίας για το αδιέξοδο του ήρωα και προφανώς alter ego του σκηνοθέτη (απολαυστικός ο Πιέρ Νινέ στο ρόλο) για να καταπολεμήσει τους εσωτερικούς του δαίμονες. Άνισο κατασκεύασμα αλλά κάποιες στιγμές βγάζει λίγο γέλιο που θα εκτιμήσουν κυρίως οι σινεφίλ.

Το μυστικό της μαύρης βαλίτσας (La Extorsion) (**)

Περιπέτεια αργεντίνικης παραγωγής 2023 (100)

Σκηνοθεσία: Μαρτίνο Ζαϊντέλις Πρωταγωνιστούν: Γκιγιέρμο Φρανκέλα, Πάμπλο Ράγκο, Αντρέα Φριγκέριο

Ένας 58χρονος πιλότος των πολιτικών αερογραμμών της Αργεντινής εκβιάζεται από πράκτορες των μυστικών υπηρεσιών να μεταφέρει παράνομα μυστηριώδεις μαύρες βαλίτσες στη διαδρομή Μπουένος Άιρες και Μαδρίτης.

Με χιτσκοκικές αναφορές κι ένα σενάριο που δεν αποκαλύπτει εύκολα τα μυστικά του, ο σκηνοθέτης από την Αργεντινή επιχειρεί να φτιάξει μια πυκνή ατμόσφαιρα μυστηρίου που θα διατηρεί σε υψηλό βαθμό την αγωνία του θεατή. Μέχρι τα μισά του έργου η ιστορία κυλάει χωρίς προβλήματα και σε γενικές γραμμές ο σκηνοε΄της τα καταφέρνει έχοντας στην εμπροσθοφυλακή μια άκρως πειστική ερμηνεία από τον Γκιγιέρμο Φρανκέλα που κουβαλά σε μεγάλο βαθμό την ταινία στις πλα΄τες του. Όμως από τη στιγμή που το μυστήριο αποκαλύπτεται, το ενδιαφέρον χάνεται και η αφηγηματική συνοχή αποδυναμώνεται αισθητά.

Κενά Αέρος (Northern Comfort) (**)

Κωμωδία διεθνούς συμπαραγωγής 2023 (96)

Σκηνοθεσία: Χάφστιν Γκούναρ Σίγκουρσον Πρωταγωνιστούν: Τίμοθι Σπολ, Λίντια Λέοναρντ, Ελα Ραμπφ

Μια εργολάβος που πάσχει από τον φόβο των αεροπλάνων προσπαθεί να καταπολεμήσει την αδυναμία της παίρνοντας μαθήματα ψυχολογικής ενδυνάμωσης. Όμως στο καθοριστικό αεροπορικό ταξίδι από το Λονδίνο προς την Ισλανδία, οι αναταράξεις της προκαλούν πανικό.

Μετά από την επιτυχία που γνώρισε με το «Κάτω Από το Δέντρο», ο Ισλανδός σκηνοθέτης Χάφστιν Γκούναρ Σίγκουρσον πραγματοποιεί το αγγλόφωνο σκηνοθετικό του ντεμπούτο με μια σπαρταριστή στο πρώτο μέρος αλλά και άνισα ολοκληρωμένη ταινία που βασίζεται σε μια ιδέα γύρω από το άγχος των αεροπορικών πτήσεων. Η ιδέα αυτή μετατρέπεται εύκολα σε σάτιρα του δυτικού τρόπου ζωής, με τη ματαιοδοξία, το κυνήγι της επιτυχίας και του χρήματος αλλά και το παραλογισμό της ανθρώπινης ύπαρξης να αναδεικνύονται σε ξεκάθαρους στόχους της κωμικής παραβολής .