Νέες ταινίες: Στο ειδυλλιακό «Πολύδροσο» του Αλέξανδρου Βούλγαρη

Νέες ταινίες: Στο ειδυλλιακό «Πολύδροσο» του Αλέξανδρου Βούλγαρη

Η 7η ταινία του Αλέξανδρου Βούλγαρη είναι μια απέραντα τρυφερή δημιουργία που προτάθηκε για 6 βραβεία Ίρις.

Πολύδροσο (***)

Δραματική ελληνικής παραγωγής 2023 (84)

Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Βούλγαρης (The boy) Πρωταγωνιστούν: Σοφία Κόκκαλη, Βίκυ Καγιά, Ελσα Ζάρρη, Μαίρη Γιαννούλα


Η νεαρή Σοφία επιστρέφει στη παλιά γειτονιά και το οικογενειακό σπίτι της που βρίσκεται στο Πολύδροσο προκειμένου να φροντίσει την άρρωστη μητέρα της. Οι μέρες των δύο γυναικών περνούν χωρίς να συμβαίνει κάτι συνταρακτικό ή απρόοπτο, προετοιμάζοντας το σενάριο της επόμενης μέρας.

Στη νέα ταινία του ο Αλέξανδρος Βούλγαρης («Νήμα», «Ροζ», «Winona») φέρνει στο ίδιο κάδρο αυτοβιογραφικές καταστάσεις (το Πολύδροσο είναι η περιοχή της δικής του παιδικής ηλικίας αλλά και των δύο πρωταγωνιστριών του) και μια συγκινητική ιστορία αποχαιρετισμού μεταξύ μητέρας και κόρης. Όμως το δραματικό φορτίο αυτής της σχέσης δεν γίνεται ποτέ έντονο ή δυσβάσταχτο.

Ο ταλαντούχος σκηνοθέτης, ισορροπώντας για πρώτη φορά ίσως την ιδιοσυγκρασιακή αφήγηση του με ένα στυλ που δεν διώχνει το μέσο θεατή (κάποιοι ίσως και να το χαρακτηρίσουν ως το πιο συμβατικό φιλμ στην καριέρα του, κάτι που δεν είναι απαραίτητα αρνητικό) πετυχαίνει να αφηγηθεί μια απέραντα τρυφερή και ανθρώπινη ιστορία. Μια ιστορία που πίσω από τη δραματική συνθήκη της κρύβει ένα νοσταλγικό χαρακτήρα που δεν γίνεται ούτε για μια στιγμή μελό χάρη στις κωμικές ανάσες του σεναρίου, τα απολαυστικά πήγαινε έλα μεταξύ φαντασίας- πραγματικότητας και το ακαταμάχητο ταίριασμα των δύο πρωταγωνιστριών.

Οι Σοφία Κόκκαλη και Βίκυ Καγιά έχουν τρομερή χημεία είτε μιλούν με ρεαλισμό που τσακίζει για την κατάσταση της υγείας της μητέρας, είτε «ξεφεύγουν» από την δυσβάστακτη καθημερινότητα με κάποιες σουρεαλιστικές σκηνές σαν αυτή του απολαυστικού χορευτικού στο σούπερ μάρκετ. Καταλυτική και η συνδρομή της ονειρικής μουσικής που συνθέτει η Δεσποινίς Τρίχρωμη, δένει υποδειγματικό στο υπόλοιπο αφηγηματικό σχήμα, μαζί με κάποιες γόνιμες ιδέες (το animation, οι εμβόλιμοι τίτλοι μεταξύ των σκηνών κ.α.) που καθιστούν το «Πολύδροσο» μιας σπάνια κινηματογραφική γωνία που αξίζει να ανακαλύψει κανείς. Έξι υποψηφιότητες για τα βραβεία Ίρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου που θα δοθούν στις 26 Ιουνίου, με το βραβείο Α γυναικείου ρόλου να διεκδικούν οι δύο πρωταγωνίστριες καθώς η Βίκυ Καγιά και η Σοφία Κόκκαλη είναι εξαιρετικές στους ρόλους της μητέρας και κόρης αντίστοιχα.

Βασιλιάδες του κόσμου (Kings of the world) (***)

Κοινωνική κολομβιανής παραγωγής 2023 (121)

Σκηνοθεσία: Λάουρα Μόρα Ορτέγκα Πρωταγωνιστούν: Κάρλος Αντρές Καστανέδα, Ντάβιντσον Αντρές Φλόρες, Μπραχιάν Στίβεν Ασεβέδο

Ένα χαμίνι από το Μενεγίν της Κολομβίας, ο Ρα, ζει μαζί με τους ανήλικους φίλους του κάνοντας μικροκομπίνες. Η ζωή του μοιάζει να αλλάζει ριζικά όταν λαμβάνει ένα επίσημο κυβερνητικό έγγραφο που τον ενημερώνει ότι έχει τίτλους ιδιοκτησίας στο κτήμα της γιαγιάς του, που είχαν κλέψει παραστρατιωτικοί πριν από χρόνια.

Η ταινία της 43χρονης σκηνοθέτριας από την Κολομβία κέρδισε το πρώτο βραβείο στο φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν χάρη στη μοντέρνα αφήγηση ενός απαιτητικού θέματος που ενώνει την αναλυτική πολιτική ματιά με τον διεξοδικό κοινωνικό προβληματισμό. Την ένταση της ηλεκτρισμένης εισαγωγής διαδέχεται μια όλο φρεσκάδα παραβολή πάνω στο παρελθόν μιας διαλυμένης κοινωνίας καθώς και το εξαίσιο αποτύπωμα της περιπέτειας των μικρών φτωχοδιάβολων στο εσωτερικό της Κολομβίας που ταυτίζεται με την κάθοδο στην κόλαση.

Η πόλη της ασφάλτου (Asphalt City) (**)

Κοινωνικό δράμα αμερικανικής παραγωγής 2013 (125)

Σκηνοθεσία: Ζαν-Στεφάν Σοβέρ Πρωταγωνιστούν: Σον Πεν, Τάι Σέρινταν, Μάικλ Πιτ, Κάθριν Γουότερσον

Ο Όλι πιάνει δουλειά ως βοηθός νοσοκόμος σε ασθενοφόρο ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζεται για να μπει στην ιατρική. Οι πρώτες του βάρδιες γίνονται στο πλευρό του σκληροτράχηλου και βετεράνου Τζιν.

Ο Γάλλος Ζαν-Στεφάν Σοβέρ («Προσευχήσου πριν πεθάνεις») υπογράφει την εφιαλτική μετάβαση ενός ιδεολόγου ήρωα στα σκοτεινά λημέρια του απόλυτου μηδενισμού, με ένα τρόπο που θυμίζει τις αντίστοιχες περιπλανήσεις των Σκορσέζε- Σρέιντερ στα δικά τους έργα. Όμως παρότι το ύφος του αντιγράφει πιστά το ζωντάνεμα μιας επίγειας κόλασης (το νυχτερινό Μπρούκλιν με τα πρεζόνια, τις συμμορίες κλπ) απουσιάζει τόσο ο ρεαλισμός όσο και το στοιχείο της σαφήνειας που θα προσέδιδε στην ταινία το πειστικό και πυκνό αποτύπωμα ζόφου που συναντάμε στον «Ταξιτζή» και τα παράγωγα του.

Boy Kills World (**)

Περιπέτεια διεθνούς συμπαραγωγής 2023 (118)

Σκηνοθεσία: Μόριτζ Μορ Πρωταγωνιστούν: Μπιλ Σκάσγκαρντ, Τζέσικα Ροθ, Μισέλ Ντόκερι, Μπρετ Γκέλμαν, Φάμκε Γιάνσεν

Ένας νεαρός κωφάλαλος με φονικές δυνάμεις που τις ενισχύει ένας αινιγματικός σαμάνος σχεδιάζει να εκδικηθεί το θάνατο των γονιών του.

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Μόριτζ Μορ αφορά σε μια διαφορετική περιπέτεια εκδίκησης όπου η πειραγμένη περσόνα του Μπιλ Σκάρσγκαρντ (ο «Boy» που σχεδιάζει ο πρωταγωνιστής του «It» είναι ένας ανατριχιαστικός εκπρόσωπος της υπερβίαιης περιπέτειας) είναι που ξεχωρίζει σε τούτη δίνει την υπέρμετρη και αιματοβαμμένη δράση. Όμως όταν η κουβέντα πάει στο ψητό, το σενάριο δυσκολεύεται να αρθρώσει μια πειστική φράση: παρωχημένες ιδέες για ένα απόλυτα δυστοπικό μέλλον και ψήγματα απολυταρχίας που αναδεικνύονται μέσω ενός μονοδιάστατου Κακού (η Φάμκε Γιάνσεν ως Χίλντα Φαν Ντερ Κόι είναι σκέτη καρικατούρα).

Στην Παγίδα του Νόμου (Down by Law) (***1/2)

Κωμωδία αμερικανικής παραγωγής 1986 (107)

Σκηνοθεσία: Τζιμ Τζάρμους Πρωταγωνιστούν: Ρομπέρτο Μπενίνι, Τομ Γουέιτς, Τζον Λιούρι

Σε φυλακή της Νέας Ορλεάνης ένας νταβατζής που παγιδεύτηκε από την αστυνομία, ένας άνεργος ντισκ τζόκεϊ που βρέθηκε με ένα πτώμα στο πορτ μπαγκάζ του αυτοκινήτου του κι ένας Ιταλός μετανάστης που δεν μιλάει καλά αγγλικά, μοιράζονται το ίδιο κελί.

Η περίφημη κωμική ατάκα του Μπενίνι «I scream, you scream, we all scream for ice cream» σημαδεύει την ταινία του Τζάρμους που του χάρισε την διεθνή φήμη στα 80ς. Ασπρόμαυρο, αντισυμβατικό και αθεράπευτα ρομαντικό φιλμ που αποτελεί ένα απολαυστικό κράμα ιδιοσυγκρασιακού road movie και ατελείωτων σινεφίλ αναφορών, γεμάτο από ευρηματικά σκετς στα οποία ο κωμικός οίστρος του Μπενίνι οργιάζει.

Documento Newsletter