Με το υποψήφιο για 10 βραβεία όσκαρ φιλμ «The brutalist» που για αρκετούς είναι το φαβορί για να σηκώσει το βράδυ της 2ας Μαρτίου το βραβείο του κορυφαίου έργου της χρονιάς, ο Μπρέιντι Κόρμπετ καθιερώνεται ως ένας δημιουργός υψηλής καλλιτεχνικής στάθμης.
The brutalist (***)
Δραματική αμερικανικής παραγωγής 2024 (215)
Σκηνοθεσία: Μπρέιντι Κόρμπετ Πρωταγωνιστούν: Eιντριεν Μπρόντι, Φελίσιτι Τζόουνς, Γκάι Πιρς, Στέισι Μάρτιν, Αλεσάντρο Νιβόλα
Ο πρωτοπόρος ούγγρος αρχιτέκτονας Λάζλο Τοθ καταφέρνει να βγει ζωντανός από τα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης και ταξιδεύει στην Αμερική του 1947 με το όνειρο μιας νέας ζωής. Θα ζήσει άστεγος πριν τον εντοπίσει ένας εκατομμυριούχος που θα διακρίνει το ξεχωριστό ταλέντο του και θα του αναθέσει την κατασκευή ενός αρχιτεκτονικού έργου αφιερωμένο στη μνήμη της πρόσφατα θανούσας μητέρας του.
Προορισμένο για να γίνει ένα κλασικό «αμερικανικό έπος» το φιλμ του 37χρονου ηθοποιού-σκηνοθέτη Μπρέιντι Κόρμπετ δεν κρύβει τις μεγαλεπήβολες φιλοδοξίες του. Η ιστορία του Λάζλο Τοθ μας πείθει ότι ο αρχιτέκτονας είναι όντως υπαρκτό πρόσωπο χάρη στον αυθεντικό πλαίσιο (Ολοκαύτωμα, American Dream, ιουδαϊσμός, αρχιτεκτονική πρωτοπορία κ.α.) αλλά και την καπατσοσύνη του Κόρμπετ ο οποίος συνυπογράφει το σενάριο με τη σύντροφο και συνεργάτιδα του Μόνα Φάστβολντ, προσδίδοντας σε αυτό στοιχεία μιας αβάσταχτης αλλά και με ψήγματα αληθοφάνειας τραγωδίας. Μιας τραγωδίας όμως που δεν ολοκληρώνεται με τον μεγαλειώδη τρόπο που υπόσχεται το πρώτο μέρος του φιλμ. Εκεί δηλαδή που μπαίνουν τα θεμέλια μιας στιβαρής δραματουργίας χωρίς καλλωπιστικά χαρακτηριστικά («οι τοιχογραφίες είναι διακοσμητικές και δεν έχουν σχέση με τα θεμέλια» λέει σε μια σκηνή ο χαρακτήρας του Έιντριεν Μπρόντι που είναι συγκλονιστικός στο ρόλο του Τοθ) η οποία καθηλώνει το θεατή με το δυναμισμό και τα υλικά της εντυπωσιακής κατασκευής της.
Το «Brutalist» είναι έργο που απαιτεί διαρκώς την επαγρύπνηση του θεατή λόγω του πολύπλοκου συμβολισμού του. Σε ένα πρώτο επίπεδο ανιχνεύεται το σχόλιο για τη μοιραία σχέση του καλλιτέχνη με τον μαικήνα του, τοποθετώντας δίπλα στον πυρήνα της ιστορίας την αγωνιώδη προσπάθεια του αυτοκαταστροφικού αρχιτέκτονα που πασχίζει με χίλιους δυο τρόπους να βρει το φως στη ζωή του.
Χρονικό επιβίωσης (ενισχυμένο από την παρουσία της χτυπημένης από οστεοπόρωση συζύγου του Ροθ), ωδή στη μοίρα – στο απίστευτο κομμάτι της Ιταλίας ακούγεται το «You are my destiny» αλά ιταλικά- αλλά και μια κάπως αδέξια προσπάθεια να συνδεθεί η κρίση του δυτικού πολιτισμού με το σκοτάδι της ανθρώπινης φύσης και το τίμημα της επιτυχίας. Αν και δεν κρύβονται οι τεράστιες φιλοδοξίες του «The brutalist» που σε μεγάλο βαθμό επιβεβαιώνονται, η πολιτική παρακαταθήκη ξεκινά από τις βαρβαρότητες της Ιστορίας για να ολοκληρωθεί με ένα αρκετά συζητήσιμο φινάλε.
Rich flu: Ώρα μηδέν (Rich flu) (**)
Περιπέτεια διεθνούς συμπαραγωγής 2014 9115)
Σκηνοθεσία: Γκάλντερ Γκαστέλου-Ουρούτια Πρωταγωνιστούν: Μαίρη Ελίζαμπεθ Γουίνστεντ, Ρέιφ Σπολ, Λορέιν Μπράκο, Τζόνα Χάουερ-Κινγκ, Τίμοθι Σπολ
Ξαφνική επιδημία πλήττει τους πλουσιότερους ανθρώπους της Γης και η μοναδική γιατρειά τους μοιάζει να συνδέεται με την απώλεια της περιουσίας τους.
Πιασάρικο το θέμα του σεναρίου με τον σκηνοθέτη Γκάλντερ Γκαστέλου-Ουρούτια («The Platform») να ενισχύει κάπως μονοδιάστατα την ιδεολογική του άποψη – οι πλούσιοι είναι οι κακοί της ταινίας. Η ενορχήστρωση της δράσης είναι λειτουργική όμως το στόρι επιστημονικής φαντασίας δεν διαθέτει και τόσο αληθοφανές υπόβαθρο. Πρόκειται για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία με οριακά απλοϊκό συμβολισμό που δεν έχει ξεκάθαρο στόχο και αναλώνεται σε σκηνικά εύκολου εντυπωσιασμού όπως είναι ολόκληρη η σεκάνς της Αφρικής.
Όλα θα πάνε καλά (All Shall Be Well) (***)
Δραματική παραγωγής Χονγκ Κονγκ 2024 (93)
Σκηνοθεσία: Ρέι Γιενγκ Πρωταγωνιστούν: Πάτρα Άου, Λιν Λιν Λι, Σίου Γινγκ Χούι
Όταν η σύντροφός της Πατ με την οποία ζουν εδώ και χρόνια μαζί πεθαίνει, η Άντζι ανακαλύπτει ότι δεν έχει κανένα δικαίωμα στο διαμέρισμα που μοιράζονταν και ανήκε στην μακαρίτισσα.
Τρυφερό και επώδυνο μαζί, το δράμα από το Χονγκ Κονγκ ανοίγει την κουβέντα όχι τόσο για τα δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας όσο για να διατυπώσει μια αφοπλιστική δήλωση ανθρωπιάς (τίποτα πιο άδικο και θλιβερό από το να στερείς σε έναν άνθρωπο τις αναμνήσεις μιας υπέροχης ζωής) που απευθύνεται σε όλο τον κόσμο. Βραβείο Teddy award σςτο Βερολίνο για το φιλμ του Γιένγκ που διαθέτει καλοσχεδιασμένους χαρακτήρες και είναι χτισμένο με σπάνια ενσυναίσθηση.
Η κληρονόμος των μυστικών (Inheritance) (**1/2)
Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2025 (101)
Σκηνοθεσία: Νιλ Μπέργκερ Πρωταγωνιστούν: Φίμπι Ντίβενορ, Ρις Ιφανς, Kιάρα Μπάξεντεϊλ
Η νεαρή Μάγια που θρηνεί το πρόσφατο χαμό της μητέρας της προσπαθεί να τα ξαναβρεί με τον αποξενωμένο πατέρα της και να καλύψει το χαμένο χρόνο. Όμως σε ένα ταξίδι τους στο Κάιρο, ο πατέρας της Μάγια θα πέσει θύμα απαγωγής.
Καλοζυγισμένη δράση που αναπτύσσεται χωρίς πολλές φιορτιτούρες και με έμφαση στο παιχνίδι του «φαίνεσθαι με το είναι» από τον δημιουργό της «Τριλογίας της απόκλισης» που έχει τα φόντα για να υπογράψει ένα διαφορετικό και με περίσσευμα ρεαλισμού (όλη σχεδόν η δράση είναι φιλμαρισμένη με κινητό τηλέφωνο) κατασκοπικό θρίλερ. Η νευρώδης γραφή του Μπέργκερ ευτυχεί να καταγράφει συνεχείς εκπλήξεις και ανατροπές, έχοντας έναν εξαιρετικό Ρις Ιφανς («Μια βραδιά στο Νότινγκ Χιλ») στον κεντρικό ρόλο.
Τέρας της Φύσης (In a Violent Nature) (**)
Θρίλερ καναδικής παραγωγής 2024 (94)
Σκηνοθεσία: Κρις Νας Πρωταγωνιστούν: Ράι Μπάρετ, Αντρέα Πάβλοβιτς, Κάμερον Λοβ, Ρις Πρίσλεϊ, Λίαμ Λεόνε, Σάρλοτ Κρίγκαν, Λόρεν Τέιλορ
Επτά νέοι πηγαίνουν για πικ νικ σε ειδυλλιακή δασώδη περιοχή του Καναδά. Η απερισκεψία ενός εξ αυτών να αφαιρέσει ένα μενταγιόν που ήταν κρυμμένο στο δάσος, θα «ξυπνήσει» το Κακό που θα ζητήσει εκδίκηση.
Φόρος τιμής στα slasher φιλμ τρόμου των 70ς και 80ς από έναν ικανότατο σκηνοθέτη που υπογράφει και το σενάριο, βασίζοντας την εικονοποίηση του τρόμου του σε μοτίβα γνωστά μεν (ο απέθαντος μπαμπούλας που δεν τον σταματά τίποτα, οι τελετουργικοί φόνοι, οι επιπόλαιοι νέοι κ.α.) τα οποία ενισχύσει με μια απύθμενη ωμή βία που σοκάρει. Ειδικά η σκηνή του φόνου της κοπέλας στην κορυφή του βουνού δεν έχει προηγούμενο στο χώρο των σπλάτερ ταινιών τρόμου.