Η μοίρα κάποιων ντελιβεράδων μεταναστών στο σημερινό Παρίσι είναι το θέμα του πολυβραβευμένου- 4 Σεζάρ μεταξύ άλλων- φιλμ του γάλλου σκηνοθέτη Μπορίς Λοζκίν ο οποίος μετατρέπει μια συνηθισμένη κοινωνική ιστορία σε ένα αγωνιώδες θρίλερ.
Το Παρίσι του Σουλεϋμάν (L’Histoire de Souleymane /Souleymane’s Story) (***)
Κοινωνική γαλλικής παραγωγής 2024 (94)
Σκηνοθεσία: Μπορίς Λοζκίν Πρωταγωνιστούν: Αμπού Σανγκαρέ, Νίνα Μερισέ, Εμανουέλ Γιοβανί, Γκισλέν Μαχάν
Ο Σουλεϋμάν είναι ένας μετανάστης από την Γουινέα που εργάζεται στο Παρίσι ως ντελιβεράς. Εκτός από τον αγώνα που δίνει καθημερινά για την επιβίωση, ο πιεσμένος από όλες τις πλευρές νεαρός άντρας, έχει μεγάλη αγωνία για την προγραμματισμένη κρίσιμη συνέντευξη του, που θα κρίνει αν θα αποκτήσει την πολυπόθητη κάρτα διαμονής στην γαλλική πρωτεύουσα ή θα απελαθεί.
Το προσφυγικό δράμα του Μπορίς Λοζκίν δεν ακολουθεί τον συνήθη δρόμο της εύκολης καταγγελίας η οποία βασίζεται σε ένα προβλέψιμο αφηγηματικό μοχλό που σκοπό έχει κυρίως να συγκινήσει. Η φόρμουλα του κοινωνικού ρεαλισμού που χρησιμοποιεί ο σκηνοθέτης, πέρα από την λειτουργική αφήγηση (η κάμερα βρίσκεται συνεχώς σε κίνηση ακολουθώντας σε κάθε του βήμα τον ήρωα που τρέχει αγωνιωδώς με το ποδήλατο του να προλάβει όλες τις παραγγελίες) καταφέρνει να χτίσει μια συναρπαστική δραματουργία. Ο σκηνοθέτης και συν-σεναριογράφος Λοζκίν σχεδιάζει έξυπνα τα κομβικά κομμάτια μιας σκληρής οδύσσειας στο κοινωνικό θρίλερ του, όπου ο μετανάστης από την Γουινέα (τον ήρωα ενσαρκώνει ο ερασιτέχνης Αμπού Σανγκαρέ που κέρδισε το Σεζάρ πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού) πασχίζει να βρει λύση στα προβλήματα που αρχίζουν να τον πιέζουν από όλες τις πλευρές. Ο ειδικός στις συνεντεύξεις συμπατριώτης του Σουλεϋμάν απαιτεί τα λεφτά του. Οι δύστροποι πελάτες του συμπεριφέρονται άσχημα όπως και οι αστυνομικοί που του κάνουν έλεγχο επιδεικνύοντας αδιάντροπα την εξουσία τους. Οι γραφειοκράτες δημόσιοι υπάλληλοι δεν δείχνουν κατανόηση ενώ το αφεντικό του του χρωστά λεφτά κ.α. Πολλά, πάρα πολλά, τα βάρη για τον φοβισμένο νεαρό άντρα που τρέχει συνεχώς λες και παίρνει μέρος σε ένα αγώνα δρόμου ζωής και θανάτου.
Οι μικρές περιπέτειες και τα διάφορα πρόσωπα που συναντά στην πορεία του ο Σουλεϋμάν συνθέτουν το σκηνικό ενός αγνώριστου Παρισιού που δείχνει με κάθε ευκαιρία το απάνθρωπο πρόσωπο του. Όμως ο Λοζκίν που κρατά ένα μικρό ρόλο στο φιλμ δεν επιθυμεί να κάνει κηρύγματα και αποφεύγει τις γενικεύσεις ή τα εύκολα πολιτικά συνθήματα. Αρκείται στην καταγραφή της καταιγιστικής δράσης κι εστιάζει την προσοχή του στο ανέκφραστο πρόσωπο του ήρωα του ο οποίος έχει ελάχιστες ώρες για να μάθει καλά την ψεύτικη ιστορία που θα «παπαγαλίσει» στους δημόσιους λειτουργούς προκειμένου να γίνει δεκτή η αίτηση του για άσυλο. Μέσα σε όλο τον κυκεώνα εξελίξεων θα κοντέψει να ξεχάσει τη δική του ιστορία. Την πραγματική ιστορία εκείνου και της μητέρας του, για την οποία έχει το «χρέος να μείνει ζωντανός ότι κι αν γίνει».
Until dawn (*1/2)
Τρόμου αμερικανικής παραγωγής 2025 (94)
Σκηνοθεσία: Ντάβιντ Σάντμπεργκ Πρωταγωνιστούν: Eλα Ρούμπιν, Οντένσα Ντ’ Άζιον, Μάια Μίτσελ, Πίτερ Στορμάρε
Λίγες βδομάδες μετά από την εξαφάνιση της αδελφής της η Κλόβερ ταξιδεύει μαζί με τέσσερις φίλους της, στο μέρος όπου χάθηκαν τα ίχνη της. Εκεί, θα έρθουν αντιμέτωποι με το φρικιαστικό μυστικό της περιοχής.
Η ρεαλιστική υπόθεση των εξαφανισμένων ατόμων δίνει το έναυσμα για να πάρει μπρος μια ιστορία που έχει το θάρρος να αναμετρηθεί με κλασικά θρίλερ του είδους αλλά χάνει γρήγορα το μέτρο όταν η ταινία παίρνει αδικαιολόγητα μεταφυσικό χαρακτήρα. Δεν κουμπώνουν με τίποτα τα δύο συγκρουόμενα στοιχεία- λογική και υπερφυσικό- με συνέπεια ο σκηνοθέτης των «Kazaam», «Annabelle 2» και «Μη σβήσεις το φως» να αναλώνεται σε εξυπνακίστικα τρικ που σκοπό έχουν μόνο να μας τρομάξουν και τίποτα παραπάνω.
Ο λογιστής 2 (The Accountant 2) (*1/2)
Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2025 (132)
Σκηνοθεσία: Γκάβιν o’ Kόνορ Πρωταγωνιστούν: Μπεν Αφλεκ, Τζον Μπέρνθαλ, Σίνθια Αντάι-Ρόμπινσον, Ντανιέλα Πινέδα, Αλισον Ρόμπερτσον, Τζ. Κ. Σίμονς
Ο ιδιοφυής Κρίστιαν Γουλφ που ξεπλένει χρήμα για λογαριασμό του οργανωμένου εγκλήματος μπλέκει σε μια περίεργη υπόθεση, όταν ένας παλιός συνεργάτης του δολοφονείται και καλεί σε βοήθεια τον αδελφό του, τον οποίο έχει 8 χρόνια να τον δει.
Οκτώ είναι και τα χρόνια που έχουν μεσολαβήσει από την κυκλοφορία του πρώτου «Λογιστή», όπου ο Μπεν Άφλεκ υποδυόταν και πάλι τον μοναχικό και απροσάρμοστο άντρα που πάσχει από το σύνδρομο Άσπεργκερ. Το σίκουελ σε σχέση με το πρωτότυπο φιλμ έχει περισσότερο χιούμορ (απρόσμενο υπό μια έννοια ), μια υποτυπώδη ψυχαναλυτική ματιά που σχετίζεται με τη σχέση των δύο αδελφών αλλά και κουραστικά, κλισεδιάρικα διαστήματα γύρω από την αιμοσταγή δράση – τόσο των μεξικανών γκάνγκστερ όσο και των δύο ηρώων- σε μια συνταγή που δουλεύει μόνο κατά διαστήματα.
Baby (**)
Δραματική διεθνούς συμπαραγωγής 2024 (107)
Σκηνοθεσία: Μαρσέλο Καετάνο Πρωταγωνιστούν: Ζουάο Πέδρο Μαριανό, Ρικάρντο Θεοντόρο, Άνα Φλάβια Καβαλκάντι, Μπρούνα Λιντσμάγερ, Λουίζ Μπερτάζο
Ύστερα από την αποφυλάκιση του από το αναμορφωτήριο, ο 18χρονος Ουέλιγκτον, βολοδέρνει στους δρόμους και τις γειτονιές του Σάο Πάολο, πριν γνωρίσει σε ένα σινεμά πορνό ταινιών τον έμπειρο Ρονάλντο.
Αρκετές είναι οι διακρίσεις για το γκέι ερωτικό δράμα που έχει ως βασικό ατού τη δυνατή ερωτική ιστορία. Τίποτα όμως που δεν έχουμε ξαναδεί και μάλιστα σε σαφώς καλύτερες εκδοχές. Η ιστορία του δεκαοχτάχρονου ήρωα θα θυμίσει στους παλιούς το «Πισότε, το χαμίνι του Σάο Πάολο» καθώς περιπλανιέται στα ίδια μέρη που δρούσε ο ανήλικος ήρωας του Έκτορ Μπαμπένκο, χωρίς όμως τη διεισδυτική κοινωνικοπολιτική ματιά που είχε εκείνο το φιλμ του 1981.
Το βράδυ υποχωρεί (**1/2)
Ντοκιμαντέρ ελληνικής παραγωγής 2024 (70)
Σκηνοθεσία: Τίμων Κουλμάσης Εμφανίζονται: Σάββας Μιχαήλ, Μάνος Ζαχαρίας, Πίτερ Φοργκάς, Ηλίας Νικολακόπουλος, Παλ Φρενσί
Η κοινή ζωή αλλά και η παράλληλη καλλιτεχνική σταδιοδρομία του γλύπτη Μέμο Μακρή και της χαράκτριας συζύγου του Ζιζής Μακρή.
Η Ιστορία και η τέχνη συνυπάρχουν στο φιλμ του Κουλμάση. Μια ολόκληρη ιστορική εποχή ζωντανεύει μέσα από τις πολιτικές περιπέτειες αλλά και τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις του ζεύγους Μακρή – εκείνος είναι ο γλύπτης των συμβόλων (η κεφαλή του Πολυτεχνείου, το Μαουτχάουζεν) ενώ εκείνη είναι η δημιουργός των χαραγμένων σε ξύλο και χαρτί μορφών των γυναικών που γνώρισε στις φυλακές Αβέρωφ- σε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον φιλμ που παρότι δεν διεκδικεί δάφνες καλλιτεχνικής πρωτοτυπίας πετυχαίνει το διττό σκοπό του: την ψυχαγωγία αλλά και την ενημέρωση- εκπαίδευση του θεατή.