Μια έξυπνη, επίκαιρη και δηκτική ταινία – κράμα θρίλερ και κωμωδίας- είναι το «Σκοτώστε τον Βενσάν» του πρωτοεμφανιζόμενου Στεφάν Καστάν.
Σκοτώστε τον Βενσάν (Vincent Must Die/ Vincent doit mourir) (***)
Θρίλερ γαλλοβελγικής συμπαραγωγής 2023 (115)
Σκηνοθεσία: Στεφάν Καστάν Πρωταγωνιστούν: Καρίμ Λεκλού, Βιμάλα Πονς, Φρανσουά Σατό, Καρολίν Ροζ Σαν
Ένας συνηθισμένος άντρας είναι ο Βενσάν που εργάζεται στο λογιστήριο μεγάλης γαλλικής εταιρείας. Όταν όμως αρχίζουν να του επιτίθενται όλο και περισσότεροι άγνωστοι με δολοφονικές διαθέσεις, τότε αναγκάζεται όχι μόνο να αφήσει τη δουλειά του αλλά και να μετακομίσει στην επαρχία και το εξοχικό της οικογένειας του, προκειμένου να νιώσει ασφαλής.
Από τα πιο αξιοπρόσεχτα ντεμπούτα των τελευταίων ετών που συνοδεύτηκε με θετικές εντυπώσεις στην Εβδομάδα Κριτικής των Καννών, είναι το «Σκοτώστε τον Βενσάν» που αφορά κυρίως στο φόβο του διαφορετικού και του ανοίκειου. «Νομίζω ότι επιζητάτε την προσοχή όλων εκείνων που σας επιτίθενται» λέει ο ψυχολόγος στον έκπληκτο Βενσάν μετά από τα πρώτα ξεσπάσματα βίας εναντίον του. Πρόκειται για μία μόνο από τις κοφτές, λιτές και σαρδόνιες ιδεολογικές… μπηχτές του φιλμ με το οποίο ο νεοφερμένος Στεφάν Καστάν πραγματοποιεί το εντυπωσιακό σκηνοθετικό ντεμπούτο του. Κι αν η παραπάνω περιγραφή σχετίζεται με μια απλώς ειρωνική ματιά πάνω στη δουλειά κάποιων επαγγελματιών της ψυχανάλυσης, το κέντρο βάρος της ταινίας είναι ολοκληρωτικά αφιερωμένο πάνω στα κακώς κείμενα ενός συστήματος αξιών που είναι αμετάκλητα καθορισμένο από τα ηθικολογικά πλαίσια των δικτύων ιντερνετικής κοινωνικοποίησης.
Προφανής στόχος του αλληγορικού θρίλερ του γάλλου σκηνοθέτη είναι και οι σκοτεινοί haters του διαδικτύου, οι οποίοι ρίχνουν την χολή τους με κάθε ευκαιρία και με την παραμικρή αφορμή προκειμένου να γεμίσουν το δικό τους κενό. Μακριά από κάθε υποψία διδακτισμού και με έμφαση στην κωμικοτραγική διάσταση ενός…. αποκαλυπτικού θρίλερ (το δυστοπικό σενάριο αναφέρεται σε μια κατάσταση όπου δεν μοιάζει και τόσο παράξενη σήμερα ενώ πριν από κάποιες δεκαετίες θα φάνταζε τουλάχιστον εξωπραγματική) ο Καστάν χτίζει την παραβολή του με τρομακτικές σκηνές μαύρου χιούμορ και ειλικρινή προβληματισμού για τη σημερινή κατάσταση της ανθρωπότητας. Ο γάλλος σκηνοθέτης δεν αρνείται τα δάνεια από κλασικούς δημιουργούς του θρίλερ. Σαφώς και οι χιτσκοκικές αναφορές έχουν την μερίδα του λέοντος (το ζήτημα του βλέμματος και η δύναμη της εικόνας πάνω από όλα) αλλά το ιδιότυπο horror που πραγματεύεται το «Σκοτώστε τον Βενσάν» αφορά κυρίως στο φόβο του διαφορετικού καθώς και στη διείσδυση του παράλογου στην κανονική ζωή όπως το έχουν μελετήσει ο Ντέιβιντ Λιντς, οι αδελφοί Κοέν και ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ.
MaXXXine (**1/2)
Θρίλερ αμερικανικής παραγωγής 2024 (115)
Σκηνοθεσία: Τάι Γουέστ Πρωταγωνιστούν: Μία Γκοθ, Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι, Μόουζες Σάμνι, Μισέλ Μόναχαν, Λίλι Κόλινς, Τζανκάρλο Εσποζίτο, Κέβιν Μπέικον
Η πρώην πορνοστάρ Μαξίν Μινξ φτάνει στο Χόλιγουντ του 1985 για να κυνηγήσει το όνειρο της αλλά μπαίνει στο μάτι ενός σίριαλ κίλερ που εξοντώνει ανερχόμενες στάρλετ.
Κλείσιμο της τριλογίας που ξεκίνησε το 2022 με το «Χ» (όπου το πορνό και το φιλμ τρόμου ταυτίζονταν θαυμάσια) και συνεχίστηκε με το πρίκουελ «Pearl» που δεν παίχτηκε ποτέ στην Ελλάδα. Το «MaXXXine» μπορεί να μην φτάνει την αισθητική ριζοσπαστικότητα του «Χ» αλλά καταφέρνει να διατηρήσει ανέπαφο τον ιδεολογικό πυρήνα του (το κυνήγι της διασημότητας με κάθε τίμημα) με κάποιες εμπνευσμένες slasher σκηνές καθώς και μια απολαυστική σινεφιλική ματιά πάνω στο παλιό Χόλιγουντ.
Hit Man (**)
Περιπέτεια αμερικανικής παραγωγής 2023 (113)
Σκηνοθεσία: Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ Πρωταγωνιστούν: Γκλεν Πάουελ, Αντρια Αργιόνα, Οστιν Αμέλιο, Σάντζεϊ Ράο, Μόλι Μπέρναρντ
Ένας καθηγητής φιλοσοφίας δουλεύει μυστικά για την αστυνομία υποδυόμενος τον πληρωμένο εκτελεστή, με σκοπό να βοηθά στη σύλληψη εκείνων που σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν τις παράνομες υπηρεσίες του.
Η βασική ιδέα που χρησιμοποιεί ο Λινκλέιτερ στο νέο του φιλμ είναι σατανικά απλή: με κεντρικό ήρωα ένα στερεοτυπικό κινηματογραφικό χαρακτήρα (που όμως στην ταινία αποκτά το προφίλ ενός απλού ανθρωπάκου), ο σκηνοθέτης επιχειρεί να αποδομήσει ένα ολόκληρο κινηματογραφικό είδος. Η απομυθοποίηση του νουάρ έχει κάποιες έξυπνες εκλάμψεις αλλά είναι αρκετά επιδερμική η σεναριακή προσέγγιση. Μετά από την δυνατή εισαγωγή ακολουθεί μια συρραφή από κλισαρισμένες «ανατροπές» που δηλώνουν αμηχανία. Άψογος πάντως ο Γκλεν Πάουελ οδεύει προς την καθιέρωση του πρωταγωνιστή σε απαιτητικά μπλοκμπάστερ με μυαλό.
Κάθε πέρυσι και καλύτερα (Une année difficile) (**)
Κωμωδία γαλλικής παραγωγής 2023 (112)
Σκηνοθεσία: Ολιβιέ Νακάς, Ερίκ Τολεντανό Πρωταγωνιστούν: Πίο Μαρμάι, Τζοναθάν Κοέν, Νοεμί Μερλάντ, Ματιέ Αμαλρίκ
Δύο καταχρεωμένοι κομπιναδόροι χωρίς μπαίνουν σε μια ομάδα οικολόγων ακτιβιστών προκειμένου να πίνουν μπύρες και να τρώνε σνακ τσάμπα.
Η ετυμηγορία: Οι Ολιβιέ Νακάς, Ερίκ Τολεντανό είναι το δίδυμο που έφτιαξε την τεράστια γαλλική εμπορική επιτυχία «Οι άθικτοι» πριν από 13 χρόνια. Στη συνέχεια προσπάθησαν ανεπιτυχώς να επαναλάβουν το success story με παρόμοιες κωμωδίες («Samba», «Έτσι είναι η ζωή»). Τώρα δείχνουν ίσως πιο ώριμοι για να επιστρέψουν στην κορυφή με μια διασκεδαστική και πιασάρικη πολιτική σάτιρα που έχει στο στόχαστρο δύο τυπικούς «εκπροσώπους» της σύγχρονης γαλλικής πραγματικότητας (οι αδιάφοροι πολίτες ενάντια στους μάχιμους ακτιβιστές) όμως το έντονο φαρσικό στοιχείο και μια ανώδυνη δραματουργία – εμπλουτισμένη μάλιστα με ένα παντελώς αχρείαστο love story- υπονομεύουν αισθητά το αποτέλεσμα.
Σιωπηλός Μάρτυρας (Rear Window) (*****)
Θρίλερ αμερικανικής παραγωγής 1954 (112)
Σκηνοθεσία: Άλφρεντ Χίτσκοκ Πρωταγωνιστούν: Τζέιμς Στιούαρτ, Γκρέις Κέλι
Ένας τραυματισμένος σε τροχαίο και ακινητοποιημένος για μερικές βδομάδες στο αναπηρικό καροτσάκι φωτορεπόρτερ, παρακολουθεί με τον τηλεφακό του τους περαστικούς και τους γείτονες από το παράθυρο του σπιτιού του. Ώσπου γίνεται μάρτυρας μιας απόπειρας φόνου.
Aπό τις κορυφαίες δημιουργίες του Χίτσκοκ είναι ο «Σιωπηλός μάρτυς» που κλείνει φέτος τα εβδομήντα χρόνια ζωής. Ένα υπόδειγμα περίτεχνης σκηνοθετικής αφήγησης που συνδυάζει αλάνθαστα το κλειστοφοβικό θρίλερ με την ψυχαναλυτική μελέτη πάνω στο ζήτημα του φαίνεσθαι και του είναι. Η απόλυτη ταινία ηδονοβλεψίας για αρκετούς θεωρητικούς του σινεμά βασίζεται σε ένα διήγημα που έγραψε ο Κόρνελ Γούλριτς το 1942 και προτάθηκε για 4 όσκαρ.